HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fläktar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

birbjo
Member

50 Posts

Posted - 2005/08/07 :  23:34:56  Show Profile Send birbjo a Private Message
Hej!
Kan någon ge ett bra förslag på hur man skulle lösa strömförsörjningen av 4 PC-fläktar (2 för utblås, 2 för insug) till ett "audio-skåp"(2 st Benno på varandra)?
Skulle det kunna fungera med ett strömaggregat till en PC, eller finns bättre lösningar....som inte förutsätter "hempul med el"?
Tacksam för förslag

Det är min blygsamhet som gör min storhet så sympatisk!

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/08/07 :  23:40:00  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Köp fläktar som startar och snurrar på 5V, då blir dom riktigt tysta. Sen är det bara att skaffa lämplig 5V batterieliminator från t.ex. teknikmagasinet eller clas i sjön.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/07 :  23:40:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
De går juh på 12 volt så testa med en gammal "väggbula" om du har någon.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

birbjo
Member

50 Posts

Posted - 2005/08/07 :  23:48:56  Show Profile Send birbjo a Private Message
Gud vad snabba Ni är......tack....behöver man inte en eliminator
per fläkt då, eller kan man seriekoppla eller parallellkoppla dem?

Det är min blygsamhet som gör min storhet så sympatisk!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/08/07 :  23:54:27  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Du kan väl testa att seriekoppla två fläktar på en bula? Då borde de få ca 6V var = tyst gång. (Om de går runt på 6V alltså).

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/08 :  00:06:43  Show Profile Send ART a Private Message
Vad sägs om 12 V eliminator och någon enklare temperaturreglering a la PC? Då kan man ju välja en temperatur man vill uppnå och få det så tyst detta medger?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/08 :  00:12:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
skall den vara ännu tystare så kör på 120mms fläktar. Köra dem då på 6volt borde antagligen räcka. Annars parallellkoppla dem.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/08/09 :  16:26:41  Show Profile Send Stormen a Private Message
120 mm fläktar har en tendens till att ha ganska kraftiga lager. vilket gör att dom låter ganska mycket även i 6 volt. (har testat ca 4 olika märken 120mm och alla hade lite småljud för sig medans en 90mm eller 60mm fläkt blir tämligen tyst vid 6 - 8 volt. Men 120mm flyttar MYCKET luft
Hde nämligen tänkt att ställa datorn på ca 2cm kunddar o göra hål i botten på datorn o sätta en bamsefläkt där som snurrar sakta. Men hittad ingen tyst 120mm.
rekomenderar Papst eller tyska Verax (kanske inte finns att köpa i sverige)
Lycka till

Edited by - Stormen on 2005/08/09 16:27:27
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/09 :  17:19:10  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hmmm... Detta var lite intressant. Jag kapar din tråd en stund om det är ok, birbjo?

I min dator sitter flera fläktar som inte är inkopplade, av den enkla anledningen att jag tycker de väsnas för mycket. Jag får tillräcklig kylning ändå, de flesta är monterade i efterhand, på den tiden maskinen användes mycket till 3d-spel i nätverk. I dagsläget behöver jag inte mer kylning än jag redan har, men den skulle gärna få vara lite tystare. Skulle jag kunna seriekoppla två fläktar och på så sätt få samma kylning fast vid ett lägre varvtal och därmed lägre ljudnivå? Om någon skriver "ja", så testar jag direkt!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/09 :  17:30:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
Om inte fläktarna är identiska så får de lite olika spänning över sig vilket kan fungera lite illa. Normalinkopplingen förr i världen var ju mellan +5 och +12 på aggregatet vilket gav fina 7 V till fläktarna.

Jag har en reglerbar nätdel från Elfa som ger 1.5-15 VDC ut och den ställs med en liten skruv. Den använder jag.

Moderna tysta 12 V är väldans tysta i både 80 mm och 120 mm. Utbudet i 60 och 92 mm är lite sämre, tycker jag.

Edited by - UrSv on 2005/08/09 17:31:43
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000