HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ni som bygger/byggt med UcD (DC-skydd?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/08/09 :  10:10:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har ni byggt med DC-protection? Hur resonerar ni?

Det pågår en diskussion på diyAudio om dessa vara eller icke vara samt olika sätt att implementera....

/Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/09 :  10:15:32  Show Profile Send ART a Private Message
DC-skydd var? I strömförsörjningen, eller i signalvägen?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/09 :  10:37:40  Show Profile Send UrSv a Private Message
Inget DC-skydd i mina steg. Inget DC-filter på nätmatningen heller för den delen.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/08/09 :  10:48:04  Show Profile Send trango a Private Message
Inget DC skydd och inget DC filter

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/09 :  10:53:54  Show Profile Send ART a Private Message
Jag kommer att köra utan DC-filter i nätdelen, men med DC-skydd. Dock inte de förmonterade elektrolyterna, sitter just nu och letar vettig ersättning...
Anledningen, i mitt fall, är att jag kommer att testa en hel del olika lösningar innan förstärkaren och inte vill låsa mig till att bara kunna testa apparater jag är 100% säker på inte kan ge DC ut.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/08/09 :  11:11:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
DC-filter på inkommande 230 volt har man bara när man störs av en surrande toroidtrafo, inget annat skäl.

DC-skydd på högtalarutgången har man när:

1 Man har ett starkt slutsteg och klena och kanske dyrbara högtalare. Små högtalare blir till gas inom några sekunder i händelse av DC/haveri.

2 Slutsteget är inte helt pålitligt som man antingen har en känsla av eller faktiskt vet.

3 Större delen av signalkedjan är DC-kopplad och kan ge ifrån sig tillräckligt mycket DC under tillräckligt lång tid.

Ett bra sätt är att fråga konstruktören själv, Bruno (kanske i privat mejl eller offentligt) om hur driftsäkerheten är och hur lätt det är att paja en modul och hur man skulle kunna gå till väga. Personligen har jag mycket stort förtroende för Bruno så han har säkert tänkt ganska mycket på driftssäkerhet. Glöm inte bort att UcD-modulerna säljs som OEM-produkt till Philips och det handlar om miljoner enheter i varje fall stort antal och de är riktade mot konsumentmarknaden.

BTW: Jag har tänkt att bryta ur mitt avancerade DC-skydd ur min QRO mosfet konstruktion och göra detta som en fristående enhet.

Skyddet bestod av ett 4:e ordningens Tjebushev 7 Hz och DC-nivå på 1,5 volt samt även en tillslagsfördröjning. Skyddet var anpassat så att det var så snabbt som möjligt och kunde klara 300 W, 20 Hz vid 4 ohm utan att lösa ut. Jag kanske pillar med detta i höst, lovar dock inget.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/08/09 11:18:34
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/09 :  11:20:33  Show Profile Send ART a Private Message
P-A, jag talar naturligtvis om DC-skyddet i själva modulerna. Vill minnas att Bruno sagt att det finns en del att hämta genom att ta bort detta (om man då är väldigt väldigt säker på att man aldrig har DC på ingången) alternativt byta till något bättre. Löd bort och bygla på modulerna samt häng dit bättre kondensatorer (och mindre) på ingången tror jag mig ha sett samme man skriva (på diyaudio -- har läst 'alla' UcD-trådar där, även mastodonterna, så det är lite lurigt att hålla isär vem som sagt vad... Även du verkar ju skriva en hel del där, om jag minns rätt... ).

Edited by - ART on 2005/08/09 11:20:59
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/08/09 :  11:43:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
ART: det jag tro du menar är avkopplingskondingarna på ingångsbufferten. dvs. om du får DC in så blir det DC ut. Det jag menar är att utgångstransistorn pajar, så att matningen i princip kortsluts över högtalaren.

peranders: Enligt Bruno, så är driftsäkerheten mycket hög, men hypex har endast valt att bygga in kortslutningsskydd och Överspänningsskydd i modulerna. Hypex hävdar att felfrkevensen är färre fall än 1 på 1000, och att de flesta av dylika fel fångas av slutkontrollen.
Om man OEM:ar modeulerna och bygger steg för kommersiellt bruk, så är det legala krav på att ha skydd mot alla fel och dess följder. Eftersom, om det osannolika skulle inträffa, så är det bl.a. brandrisk.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/09 :  11:50:33  Show Profile Send ART a Private Message
Visst är det det jag menar. Det är det enda DC-skydd jag är intresserad av själv, plus att jag just nu surfar runt efter kondingar till det, så jag är kanske lite fixerad vid det just nu... Eller så är det febern som gär mig omtöknad. #!$@!!! förkylning!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000