HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sony Duell: XA20ES vs XA333ES SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/14 :  20:03:00  Show Profile Send knoxville a Private Message
Funderar på att uppgradera (eller?) till en Sony SCD-XA333ES som även tar SACD skivor.

Frågan jag har är hur pass mycket bättre är den än min nuvarande Sony CDP-XA20ES tro??

Är det värt att lägga 5-6 och köpa en 333:a? Den skall kopplas till Primare A30.1 och högtalarna är HFLS-1

Svara gärna idag....

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/14 :  20:45:22  Show Profile Send knoxville a Private Message
ingen som har någon åsikt??


TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/14 :  22:06:48  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag är neutraldu vet ju varför Erik

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/07/14 :  22:23:33  Show Profile Send knoxville a Private Message
hehe, jo :D Vet du vilket nummer den är testad i High Fidelity? Vore skoj att läsa den testen...

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/14 :  23:53:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Svaret är, Nr7-2002

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/15 :  00:43:11  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag är också neutral

Iaf, FBK hade med sig denna Sony SCD-XA333ES hem till mig för någon vecka sedan. Fantastiskt mekanik! Cdsläden är enormt läcker och smyger sig ut helt ljudlöst I det avseendet så slog den faktiskt både mina tidigare Wadia- och Proceed-spelare.
Ljudet då; Det är en spelglad och kontrollerad spelare. Detaljerad, men ändå aldrig hård i diskanten. Hela spelstilen känns alltid sammanhållen, utan att bli vare sig för fyllig eller för analytisk.
Och som transport är den smått fantastisk (ingen som har en svartfärgad att sälja)

Dock har jag aldrig hört Sony CDP-XA20ES så någon jämförelse kan jag tyvärr inte göra.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/15 :  05:46:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag har haft flera XA20ES och det ar riktigt bra spelare for pengarna.
Jag bytte klocka och OP'ar i den sista jag hade och da blev den avsevart mycket battre, men den kunda anda inte mata sig med CDP-777ES...

Tyvarr kan jag inte hjalpa dig med mer an sa for jag saknar erfarenhet av 333ES.

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mos
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/09/14 :  19:26:59  Show Profile Send mos a Private Message
Har någon testat XA20ES jämför med serien innan?
Jag har XA2ES med mycket enklare mekanik än XA20ES? den funkar dock bra och har hållt längre än vad jag trodde den skulle göra...

Jag har funderat på en extern D/A för att haka på den, helst en begagnad med balanserade utgångar (bara för att jag vill testa :-).
Skulle detta vara något vettigt till ok pengar, dvs vilka priser är begagnade DA med optisk ingång som blir 'bättre' än den inbyggda i Sony'n?

Idag kan man nog komma över dessa gamla spelare för väldigt lite pengar?


XA2ES -> LS9 -> GFA5200 -> 805V :)
(5200 soon to be replaced by 78w Class A monoblocks)
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/09/14 :  20:37:34  Show Profile Send luften a Private Message
knoxville: Hur gick det med duellen förresten?

pac: Har du haft en cdp-777es oxo? Det måste väl vara en rätt gammal spelare? Eller menar du scd-777es ?

//air
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:40:32  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hmmm, jag undrar vad FBK skaffade då han uppgraderade från SCD-XA333ES


Men mekaniskt sett finns knappast något som slår SONY spelarna. Man behöver inte ens spela musik på dem, man kan nöja sig väl med att bara sitta och öppna och stänga släden

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/14 :  23:20:04  Show Profile Send knoxville a Private Message
StefanB: hehe, jo mekaniken är rätt fin även på de lite billigare ES maskinerna som du fick testa lite hemma hos mig.

Luften: Fick aldrig chansen att jämföra min gamla sony mot 333:an. Det som gjorde att jag inte köpte FBK:s spelare var att recensionerna var så olika. Vissa hyllade den jättemycket medans andra menade att den inte alls var bra på cd-skivor, bara SACD.

För mig slutade det med en cdfix som jag är nöjd med. Tror att Esounden är lite vassare, men jag fick min cdfix klart billigare än vad esounden kostade och skicket är som nytt på min fix.


TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/09/14 :  23:30:01  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hmmm, jag undrar vad FBK skaffade då han uppgraderade från SCD-XA333ES
Hej StefanB
Ja denna blev det,prisvärd är bara förnamnet

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000