HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var sitter känslan i anläggningen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/09/09 :  19:28:27  Show Profile Send boombox a Private Message
Det är en grej som jag inte blir klok på. Efter några fredagsöl på jobbet (kanske en för mycket) så satt jag på vägen hem och funderade över en grej. Finns det något recept på att sätta ihop en anläggning som får fram känslan i musiken?

Med känslan menar helt enkelt att allt det som artisten vill uttrycka kommer ut ur högtalarna. Skulle tro att det handlar om timing och frasering. Jag har haft prylar i olika prisklasser och ibland har man uppgraderat och fått mycket bättre ljudbild och upplösning men vart tog känslan vägen? Varför låter plötsligt Jan johansson som Robert Wells? Någon annan som upplevt det?

Har t ex varit med om att ett byte av högtalakablar till något som definitivt inte ansågs vara bättre plockat fram fraseringar och uttryck i musiken som inte fanns där tidigare. Blir inte klok på det här. Var i anläggninger sitter timingen? Är inte längre särskilt intresserad av ljudbild eller frekvenser. Har jag blivit plattjordare eller skall jag skaffa skivspelare?

Det blev nog lite otydligt. Vad jag är nyfiken på är om fler har erfarenheter med förändringar i anläggningen som tagit fram just känsla och sväng i musiken.

Edited by - boombox on 2005/09/09 19:49:13

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/09 :  19:52:23  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag känner igen mig i dina ord.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/09/09 :  20:15:25  Show Profile Send boombox a Private Message
Skönt, då är jag inte ensam
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/09 :  20:26:41  Show Profile Send mayro a Private Message
Absolut inte..

Jag söker med alla trix jag kan denna "känsla" just nu.. TROR jag är lite lite på väg att finna den.

Min kompis Muse har nyligen "funnit" denna "känsla" tror jag..

Det underliga är då man finner den. det är att man SAKNAR saker. FAST allt finns där. Och man upptäcker att man hade den då man bytt grejor. Väldigt frustrerande detta. Om du förstår hur jag menar...

Man saknar saker pga att det bara spelar UTAN imponatoreffekt. Och därför tycker sig sakna nåt för man inte direkt hör nåt som petar ut i ljudet. Mer än just musik...

Sedan då man ska "finna" den igen så är det ett helvete på jorden att hitta tillbaks...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/09/09 :  20:49:10  Show Profile Send boombox a Private Message
Förstår vad du menar mayro. Själv är jag ganska nöjd för tillfället men måste lyssna in mig på de grejer jag nyligen bytt.

Min teori är att källan är ganska viktig i sammanhanget. Kan den prestera rätt timing så kan man alltid hitta rätt med resten av komponenterna, oavsett om det är dyra eller billiga grejer.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/09 :  22:21:27  Show Profile Send mayro a Private Message
igen delar jag dina ord fullt ut. OM källan har dumheter för sig tonalt. ELLER är spretig i toppen. Eller ej fyller i mellanreg. Ja då är det stört omöjligt att finna "känslan. Balansen är oerhört viktig på källmatrialet...

Jag har provat en massa cd spelare med olika bra ljud. Somliga bättre än min denver på mycket. MEN: Dom saknar denna balans som ger känslan tyvärr...

Den dagen Denvern byts ut så ÄR det en garanterat bra cd som tar denns plats...

Det MÅSTE finnas en "glöd" i tonerna. En gitarr får inte bara vara pling. Det måste finnas en herrans massa låda med också i tonen..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/10 :  18:07:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Intressant, jag har en alternativ tanke, jag tror att den där "känslan" man är ute efter och jagar så som man minns den innan man halkade ner i uppgraderingsträsket är till stor del beroende på en själv.

Vi tolkar ju det vi hör, och jag vill gärna förklara all uppgraderingshysteri med att man själv inte är klar över om hur man vill egentligen vill ha det.

Så även denna "känsla", jag minns när jag 1990 köpte min Kenwood KA 550-D förstärkare, DP3020 CD och MBQuart 260 högtalare, medioker utrustning, men glädjen var sannerligen inte medioker, där hade jag "känslan", sedan började jag givetvis byta ut saker i jakt på förbättringar och först nu ca 15 år senare har jag hittat den där känslan igen, en mkt underlig härlig upplevlese och jag försöker nu att slappna av och känna efter ordentligt innan jag på nytt kastar mig ut i uppgraderngs hysterin igen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/10 :  18:17:01  Show Profile Send mayro a Private Message
martinsson. Det har noll med uppgraderingshysteri att göra. Det har med begränsade medel att göra. (oftast) I alla fall för mig.

Att man inte kan låna hem allt o bra prova tills man finner det man vill ha o köper det.

Jag vet exakt "vad" jag söker... ingen tvekan alls..

Den enda gången man blir osäker ÄR just då saker är väldigt olika eller väldigt nära ens ideal eller referenser.. Då kan osäkerhet inkomma på "expresspåret" ju

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/09/10 :  19:36:37  Show Profile Send boombox a Private Message
martinsson: Känner helt klart igen mig i det du skriver men det är kanske lite olika känslor vi snackar om, även om dom hänger ihop. Det jag specifikt syftar på är att kunna höra den känsla som artisten uttrycker och vad i anläggningen som gör att det går fram eller inte.
Hur man sedan själv känner beror som du säger på en själv.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/10 :  20:38:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ni har helt rätt killar, jag missuppfattade detta och står rättad.

Men det är likväl en mkt intressant frågeställning, tror ni man kan mäta denna känsla ?
Vilka parametrar styr den ?

Tidsriktigthet (faskorrekt) kanske är en sådan faktor som bidrar, bra energikurva kanke också kan bidra.
"energikurva"... hmmm jag har aldrig blivit riktigt klar över detta begrepp, någon som kan förklara ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/09/10 :  21:07:14  Show Profile Send coldcut a Private Message
Jag funderar lite på vad det är du egentligen menar? Är det den rent musikaliska känslan som artisten försöker förmedla genom sitt personliga sätt att skriva musik? Eller menar du själva "soundet" som också till stor del kan tillskrivas producenten i många fall? Eller är det helhetsbilden? Eller något helt annat?

Anledningen att jag frågar är att jag tycker detta ämne är väldigt svårdefinierat, men intressant.

-
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/10 :  21:55:00  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag läser topic såsom en mix av ALLT. som sedemera utmynnar i en tonal klanglig musikalisk återgivning så man helt glömmer att lyssna på detaljer utan enbart fångas i i musikens värld utan tankar..DVS Känslan tar över allt annat.

Då förmedlar anläggningen det den i mina öron ska göra oavsett vilken väg vi tar. eller vilket pris. Vi talar inte BARA om bra ljud. Utan tonal korekthet o vibb så det kan beröra..

Djupt detta Men så utläser JAG topic frågan..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/09/10 :  22:19:20  Show Profile Send boombox a Private Message
quote:
Är det den rent musikaliska känslan som artisten försöker förmedla genom sitt personliga sätt att skriva musik?

Om man byter "skriva" mot spela i frågan så är det vad jag menar. Själva tolkningen i framförandet av musiken. Är ute efter om det är andra som fått den upplevelsen att Aha, det var det som artisten/bandet/orkestern ville. Lite som att höra live. Få fram samma känsla (men utan samma dynamik såklart). Jag tycker det är intressant att vissa anläggningar kan leverera detta, andra inte.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/10 :  22:22:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Min käpphäst i det här sammanhanget är att dynamiken är grymt viktig.

Kan anläggningen t.ex återge trummor realistiskt (menar då inte på realistisk volym utan på ett realistiskt sätt) utan att det låter komprimerat? Det är ovanligt, mycket ovanligt till och med. Jag har hört anläggningar för en förmögenhet som inte kan göra det. Låter kanske jättevackert med underbar ljudbild och upplösning - men trist.

De som hört riktigt bra hornanläggningar vet vad jag talar om. Ett sådant system som t.ex Time här på forumet har är rent spektakulärt. Det blir helt omöjligt att sitta still...

Kanske något att provlyssna?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/10 :  22:42:49  Show Profile Send mayro a Private Message
Bernt.

Dom hornsystem jag hört har alltid haft stora problem med just hårdrock där flera instrument ger järnet samtidigt. Och som JAG uppfattar det beror det just på att ALLT får denna rätt grymma dynamik oavsett om det låter så normalt ens vid live tex. Eller sedan andra typer av musik.

Fast på annan musik blir det väldigt skoj

Kanske delar du min uppfattning här? För mig är det detta enligt MINA lyssningar som gör "känslan" fel på dyliga system. Fast mitt problem är ju min lite konstiga musiksmak kanske. Här rullar ju även "best of Jonny Burnett" från "stenåldern" samt rejäla hifi skivor i stor blandning. och därimellan ramlar lite led zeppelin samt AcDc in med sina skitdåliga live plattor...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2005/09/10 :  22:51:48  Show Profile Send Saro a Private Message
Känsla......

Känsla är något personligt. Jag vet inte vart jag ska börja. Vi börjar från ruta 3 :P

Första gången det blev verklig känsla för mig var när jag verkligen träffade mitt i med placerigen när jag bodde i hus. Det var så fruktansvärt djup mått och lika så bredd mått i min stereobild. Scenen var som bredast ca 6-7 m och som djupast (svårt att säga ett mått men som det upplevdes) 10m. Jag hade en helt gigantiskt stereobild. Sen bytte jag högtalare. Då blev allt bara bättre. Sen bytte jag bostad och då föll allt. Det har gått mer än ett år och jag har helt gett upp hoppet om välljud i en lägenhet. Var för övrigt om till en bekant som mublerat om sedan sist jag var dit och fann att känslan hade försvunnit lite (för mig fruktansvärt mkt) mot för som han hade förut. (duckar från näven) Men det passade inte alls mig. För mkt hifi och förlite musik lät det.

Det är nästa sak. Jag har lyssnat på väldigt många uppställningar som låter på tok för mkt hifi och förlite "live" och "vi spelar i ditt rum" Bästa närvaro känslan var hos en icke helt okänd dahlberg medans han hade sin uppställning på ett annat sätt. Allt var som ett smäck och inget lät picka picka ^^ ..

Själv tycker jag att när man kan spela all musik relativt trovärdigt och det låter bra så är man en bit på vägen. Gles jazz är inte svårt att få att låta bra men en hel del metall är fruktansvärt svårt att få till.

Vet inte om jag bidrgait med något men..

MVH
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/09/10 :  22:59:13  Show Profile Send boombox a Private Message
Om jag förstår inläggen rätt så verkar det handla en del om dynamik och timing (tidsriktighet). Realistisk dynamik som Bernt skriver. Kan man kalla det bra mikrodynamik, små snabba förändringar? Det passar väl även in på den glöd som mayro vill ha i tonerna. Det krävs väl en bra mikrodynamik för att både höra tonen och lådresonansen samtidigt i en gitarr. Det är kanske logiskt att timing och dynamik kan vara viktigt för att få fram subtila fraseringar i musiken.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/10 :  23:17:37  Show Profile Send mayro a Private Message
tror du är på rätt spår.. Ta ett piano. Där erfordrar en massa saker samtidigt för att få trovärdig återgivning av klang samt dynamik mm.. Violinen som i fel uppsättning inte låter mer än gnäll låter med rätt timing "knarrrrrrig" och go...

Och trumslaget hör man skinn....mot stock...och ut i bas... I samspel.... Hua vad sugen jag blev på att få mitt system i harmoni... vilket det är långt ifrån just nu tyvärr... Men saker är på G som tur är...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/10 :  23:20:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mayro: Vi har nog rätt lika musiksmak kanske. Jag är också en allätare.
Är det hög distorsion i förstärkeriet blir det gröt om det är mycket på en gång i musiken. Dåliga horn låter ju rätt eländigt också, men det går att göra horn med bra frekvensgång etc.
Ett rum kan ju också ge dist, det är vanligt diskussionsämne här på forumet. Har man mycket rumsresonanser och elände så blir ju hårdrock rätt outhärdligt eftersom rummet smetar ut allting.
Sen tror jag iofs att horn behöver ett stort rum att spela ut i, det är därför jag kör dipoler hela vägen i stället.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/10 :  23:21:41  Show Profile Send mayro a Private Message
tar en sak jag skrev i en annan tråd. Men som jag tycker kan passa in här för att beskriva lite om HUR man kanske kan finna "känslan"....Detta gåller iofs en cd.. Men ändå är linjen lika rakt igenom alla komponenter tycker jag.



quote:
Det är ofta nyanser som skiljer mellan att njuta eller lessna på lyssningen Och där har källan en stor stor betydelse enlig mig.

Samt självklart att man med dessa "nyanser" rakt igenom bygger sitt system. I "nyanserna" finns enligt mig ALLT som gör utklingandet av dom OLIKA tonerna inbäddade.

Antingen kommer ljudet farande i en hopbuntad linje.Vilket är en ofta påtalad åsikt är det "rätta".

Eller så kommer det UPPDELAT i förståerliga OLIKA linjer där tonala separationer i dom OLIKA tonerna finns med. Och SAMKLANGEN finns i harmoni med varann. DVS inget sticker ut. Samt inget drar sig tillbaks.

Då talar vi NYANSER. INTE enbart att höra den berömda "Skillnaden" som tex A / B lyssning ger.

Så OM topiägaren här anser han har BRA nivå idag på dessa saker är mitt råd.

Byt inte före du finner en spelare som är bättre på ALLA saker samtidigt. Att enbart byta lite "egenskaper" o spelsätt för dig enbart sidledes och inte uppåt.

Och var förbaskat noga med dessa NYANSER då du utvärderar. Spela instrument ifrån OLIKA upptagningar och sök att ALLA vibbar i instrumentet skall flyta ut så du känner att instrumentet finns där. En gitarr till exempel...

Sedan tar du ett piano med OLIKA inspelningar så du kan skilja bort inspelningen o skap dig en mid i ditt ljudminne... Då anslagen samt atacken sitter där SAMTIDIGT som gitarrens låda klingar korekt. då sätter du inte trummor. Så du kan höra OM den explosiva atacken en trumma har finns där...

Och detta skall ske MED hela tiden alla parametrar på plats. Samt hela tiden med NYANSER av eftertoner...

Mitt i detta så skall djup samt vibbrato i rösterna hela tiden kollas så dom stämmer. Många anser att en kvinnoröst som typ Eva Cassidy ska vara "ljus". Eva C har en infernaliskt DJUP även mörk klang i sin röst... Vilket många INTE vet. PGA Nyanser ej är viktiga i intrimmandet.

Jag skriver detta för att tydligt markera hur stort ordet NYANSER är i mina ögon sett. Det är för mig ett nyckelord då jag bedömmer saker hårt. Och det mest viktiga vid inköp av nya komponenter.

Ett enda nyansfel kan göra lyssnandet till enbart en timme. Samt ofta vid lägre volymer... Med alla parametrar på plats så kan man sitte i timmar och bara byta plattor...

Var alltid vansinnig noga med just dessa Nyanser. Se till att dom ALLTIG finns där. När nyanserna finns på alla parametrar är en anläggning ofta inte bäst som imponatorstereo. Men den spelar inte heller någonsin elakt oavsett musikval eller volym. Enbart bättre eller sämre blir det man hör..

Sen finns grova undantag självklart inom skitinspelningar.. Men en led zeppelin från 72 låter kanonkul att lyssna på om inte bäst självklart...


Det var "nyanser" det... Och det ÄR on topic i allra högsta grad...Vid ditt ev nya inköp. Se texten som delande av tips o råd.


Edit.
Skrev detta PGA jag vet ungefär vad dina högtalare kan förmedla till dig. Med denna typ av högisar ÄR nyanser såååå otroligt viktiga...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/09/11 :  15:17:07  Show Profile Send boombox a Private Message
mayro. Bra inlägg. Passar definitivt i den här tråden. Inga nyanser, ingen känsla.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/09/14 :  00:27:21  Show Profile Send lennartj a Private Message
Har vi sett något recept ännu?
Grundtips, som många antytt, sök apparater med gott rykte om mikrodynamik och timing, det är A & O, låna och testa massor av kombinationer. I sista änden tror jag att det handlar om en LYCKLIG SLUMP när man lyckats kombinera en kedja som hela vägen bevarar mikrodynamiken och timingen och alla andra parametrar är matchade på ett bra sätt.
Själv har jag den frustrerande situationen sedan drygt 10 år, att jag har en mix av 15-20 år gamla prylar, med lite rå och oborstad diskant och mellanbas som gärna kunde vara lite fetare och tightare, men den spelar MUSIK! Fast hur länge kommer grejorna att hålla?
Alla aktiva komponenter jag hittills provat att byta med (oavsett pris) för att förbättra bristerna, har varit till mycket större skada för den musikaliska helhetsupplevelsen än den specifika förbättring de tillfört.
Tips att bryta mitt dödläge mottages tacksamt (utom att börja om från scratch, bränna några hundratusen och massor av tid).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/14 :  09:26:13  Show Profile Send mayro a Private Message
lennartj
vad spelar du med? Sänd Pm om du inte vill skriva ut här

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/14 09:27:07
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/14 :  10:36:10  Show Profile Send mapem a Private Message
Trevlig tråd, för den handlar om vad det egentligen handlar om. Nämligen njutning. Av att lyssna på musik. Inte mätvärden.

Jag har, äntligen, en anläggning som gör att jag ofta sitter och lyssnar och helt glömmer bort att det är apparater mellan mej och musiken. Och det är inga märkvärdiga grejer. Men bra!

Den kan i alla fall verkligen förmedla känslan av musik.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:40:47  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Instämmer med föregående. Känner igen mig.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/09/14 :  23:03:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag vågar mig inte på att säga någon fördelning mellan delarna i anläggningen, men vill framhäva att jag tycker källan spelar mycket större roll än många verkar tro. I den här tråden verkar iofs alla vara upplysta

Det pratas mycket om hur det är rent båg med dyra signalkällor och att det går precis lika bra med i princip vilken lite billigare DVD-spelare som helst. Jag håller absolut inte med. Sätter jag mig och jämför rakt av om det och det frekvensintervallet låter si och så på de olika spelarna kommer jag säkert inte märka några tydliga skillnader - men om jag helt enkelt lirar skivor några dagar märker jag tydligt om jag tycker det låter kul eller inte, helt enkelt! Source first!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000