HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Invinkling av högtalare? Invinkling!!!!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/09/01 :  14:13:32  Show Profile Send Figge a Private Message
Invinkling av högtalare, vad finns det för fördelar/nackdelar med att göra detta? Bättre perspektiv etc. ?

Förklaring se senare på tråden.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2005/09/10 18:06:40

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/09/01 :  14:19:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bara fördelar.

- Kan sitta fler i bredd och lyssna med hyfsad ljudbild.

- Mindre energi träffar sidoväggarna, ger tydligare ljud och bättre ljudbild.


Undantag är högtalare som ger väldigt annorlunda frekvensgång on-axis, t.ex. de som har en liten höjning där. Då brukar tillverkaren säga att de ska peka rakt fram (för att man ska lyssna lite off-axis då de ger mest neutral frekvensgång). Men då kan man istället vinkla dem väldigt mycket, för motsvarande effekt.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2005/09/01 14:22:56
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/09/01 :  14:50:41  Show Profile Send Figge a Private Message
Har som tur är ganska långt till sidoväggarna på båda håll, c:a 130 cm på vänstersida och 210 cm på högersida. Kan det var någon nackdel med olika avstånd till sidoväggarna?
Avstånd mellan högtalarna är 130 cm och till lyssningsposition c:a 250 cm. Rummet är på 23 kvm(6x3,85), takhöjd från 300 cm till 550 cm altså sluttande tak. Högtalarna står på långsidan i huset, olika höjd på höger resp. vänster. Öppet upp till övervåningen som är på 25 kvm, takhöjd 300 cm till 350cm. Så kanska stor volym att fylla med välljud.
En trappa avgränsar mellan vardagsrummet och köket, mitt i huset. Det är efter trappväggen som högtalarna står. Kanske lättare att se på bild? Skall försöka att lägga in bilder på Min anläggning. Så att det blir lättare att se.
Annars kan ni gå in på www.smaa.se och titta där. Planerade projekt under Kv Jullovet Örby Slott. Där finns planritning, det som skiljer är at det bara finns två rum och toaletten på övervåningen. De två vänstra rummen och klädkammaren på ritning finns alltså inte hos mig.
Hoppas att det inte blev för rörigt när jag försökte förklara.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/01 :  15:20:20  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Icke symmetri kommer att bidra till att ljudbilden skiftar åt något av hållen men i och med att avståndet ökar så minskar även det problemet. Med större avstånd till sidoväggarna så minskar också problemet med tidiga reflektioner av ljudet som hjärnan inte kan urskilja som separata ljud.

Man bör sträva efter en något så när likformat triangel mellan högtalare och lyssningsposition medan det allra viktigaste är att sitta centrerat mellan högtalarna. Om du sitter för långt ifrån så kommer ljudbilden att krympa samtidigt som du får en smal fokus på t.ex. röster. Omvänt så om du sitter för nära så får du en bred ljudbild men ingen riktig fokus i ljudet, röster spricker upp och låter väldigt breda eller om du sitter mycket för nära så hör du t.ex. röster i ljudet från enskilda högtalare istället för som en punktformighet centrerad mellan högtalarna.

Taket borde inte utgöra något direkt problem. Väggen mot trappan är den öppen mot vardagsrummet eller mot köket? Dvs har du en helhög vägg på hela sidan där anläggningen finns.

Öppenheten kommer förstås att göra att ljudet sprider sig runt i huset på gott och ont, risken är ju att öppenheten "käkar bas". Svårt att säga något om det, beror på högtalarna om de är små behöver de eventuellt backning av rummet, är de större fungerar det förmodligen bättre - naturligtvis beror det som sagt på på hur låga frekvenser beter sig i rummet.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/09/02 :  13:16:54  Show Profile Send Figge a Private Message
Hur mycket skall högtalaran vinklas?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/02 :  13:27:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hur mycket invinklingen ska vara beror på vilken högtalaren är. Brukar stå i manualen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/02 :  13:30:34  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Där dår du nog prova dig fram, börja med att rikta högtalarna mot en centrerad punkt i lyssningspositionen och lyssna. Vinkla sedan ut dem helt så att de står vinkelrät mot frontväggen och lyssna. Utgå ifrån det som låter bäst och prova sedan mindre vinklingar där i mellan.

Upplever du att ljudet är vasst i toppen när högtalarna är helt vinklade mot centrum i lyssningsposition kan du prova vinkla ut dem något, men om det börjar låta bättre beror även på hur off-axis responsen är.

Ett litet tips är att använda laserpass när du justerar vinkeln så får du mm-precision i ett nafs

Edit: Som matte säger får du också än lite sparsamma råd om detta i manualen.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/02 13:31:57
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/09/02 :  16:23:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Figge:
quote:
Hur mycket skall högtalaran vinklas?



Grundtipset är att "on-axis-mötespunkten" ska ligga en bit framför lyssningsplats. Om du precis ser utsidan på högtalarens sida, så är det ungefär lagom.

Det är mestadels mer udda konstruktioner som kräver annan sorts invinkling (eller "utvinkling").

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/09/02 :  16:28:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Det är mestadels mer udda konstruktioner som kräver annan sorts invinkling (eller "utvinkling").


Vilka konstruktioner räknas så som udda? Och vilka grundregler gäller för dem?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/09/02 :  16:54:19  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Se mitt översta inlägg.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/02 :  17:33:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Per-G: Tror nog att våra band och liknande som Magneplanar, Apogee etc kan räknas som udda. Jag tycker mina
låter bäst med ytterst liten invinkling. Men som sagt det är ju inte den vanligaste typen av högtalare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:26:20  Show Profile Send Loopen a Private Message
Själv så vinklar jag mina högtalare ytters lite. Ju mer invinkling ju sämre och luddigare ljudbild får jag. Jag har inga udda högtalare.

Lycka till
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/09/05 :  08:48:47  Show Profile Send Figge a Private Message
Varför frågan uppstod.
Oftast på bilder från mässor och även på Forumets: Medlemmars system så är högtalarna invinklade mot lyssnaren.
Så flera borde veta varför de gör det.
Beroende på rummet eller för att uppnå något annat?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/09/05 :  08:59:43  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,

jag har ett par Duntech Statesman (fas och tids-koherenta) och
dessa vinklar jag in 100% (rakt mot öronen) för att få tillräckligt
med diskantenergi och en rak frekvensgång. Fast detta är gjor blir
sweet-spot på 10cm när mitt emellan - njutningsmaskiner för en
person.

Sedan har jag ett par JMLab MicroUtopias och dessa har jag invinklade
ca 10% (Nästan rakt framåt, parallellt) för att få deras npågot heta
diskant att bli litet diffusare. Sweet spot är MYCKET bredare,
nästan det bredaste jag har hört, på när från vänster högtalare
till höger.

MartinN
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/09/05 :  13:17:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Mina Dali Grand rekomenderas ICKE att vinklas. Står även i manualen. Mina gamla Canton RC-L mådde klart bättre med lite vinkling.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/09/05 :  14:02:40  Show Profile Send Drem a Private Message
Mina låter också bättre när dom inte är vinklade rakt mot sweetspot utan en liten bit ifrån. En väldigt liten invinkling.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/05 :  15:09:30  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Mina Totem låter också bäst med väldigr liten eller ingen invinkling

Retro låter fint.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/09/05 :  15:27:01  Show Profile Send John a Private Message
Varför tycker man att det låter bra med liten invinkling?
/en john som undrar

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/09/06 :  09:00:23  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Min erfarenhet av väldigt många högtalare är att de med stor invinkling får en väldigt jobbig diskant. Visst detta beror på konstruktion o.s.v. vissa ska helt enkelt inte lyssnas on-axis
Go to Top of Page

Bertie
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/09/06 :  10:49:09  Show Profile Send Bertie a Private Message
För mina högtalare säger manualen att de inte ska vinklas alls, utan stå helt parallellt. Så har jag dem också, men kommer prova alla varianter senare.

/Bertie
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/06 :  11:40:01  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
John: Jag förtsår inte riktigt frågan? Ljudet i min uppsättning blir helt enkelt bättre på olika sätt, när högtalarna inte vinklas in mot lyssningspositionen utan står rakt fram eller nästan rakt fram. Det är också vad Totem rekomenderar. Har jag förstått din fråga rätt?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:08:02  Show Profile Send Figge a Private Message
Gjorde en snabbtest ikväll: Med kraftig invinkling, så att jag kan se utsidan på högtalarsidan. Sweepspot precis framför lyssningsposition. Allt blev mer rätt på, allt ljud hamnade i mitten. Ganska logiskt, eller? Vet inte om jag gillar det. En mer ego lyssning, för enpersonslyssning kanske det ät rätt.
Sedan mindre invinkling, mer likt usprungspositionen. Större perspektiv på ljudbilden, öppnare.
Skall testa mer ingående på lördag.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/06 :  20:20:02  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Invinkling eller inte ?? Individuellt beroende på högtalaren ..... se brukanvisningen från leverantören .....
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/09/06 :  21:44:54  Show Profile Send marens a Private Message
Varför man bör vinkla in högtalarna har i första hand att göra med spridningen hos högtalarna. Det handlar alltså inte om vilken tonal balans man "lyssnar på".

Om man inte vinklar in högtalarna så kommer dels ljudbilden bli mer diffus mot högre frekvenser (ljud som ska komma från mitten ligger och svävar som ett moln mellan högtalarna) när man sitter och lyssnar i mitten men ljudbilden kommer även att tippa över ut mot kanterna mot högre frekvenser ju längre åt sidan man sitter.

Vinklar man istället in högtalarna så kompenseras denna effekt så att ljudbilden sitter ihop mer som den ska. Tänk dig att du spelar in ett ljud (i stereo) som ska komma från ett visst ställe. Sedan spelar du upp ljudet i din stereo. Har du då högtalarna vinklade rakt fram så kommer ljudets olika frekvenser att placera sig på olika ställen i ljudbilden beroende på var du sitter och hur högtalarna är placerade i förhållande till rummets väggar. Det är denna effekt som kompenseras av att man rikta högtalarna så att höger högtalare siktar mot vänster öra och tvärtom.

Det är bara att testa och lyssna själva, har man högtalarna rakt fram så tippar högre frekvenser snabbare och mer okontrollerat ut mot sidorna och följer inte med den inspelade "ljudkällan".

Edited by - marens on 2005/09/06 21:47:26
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2005/09/06 :  21:52:43  Show Profile Send Figge a Private Message
Tack,marens.
Den bästa motiveringen hitills varför man skall vinkla in mot lyssningspositionen.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

SilverSpinnaren
Starting Member

46 Posts

Posted - 2005/09/06 :  21:53:28  Show Profile Send SilverSpinnaren a Private Message
Tackar för denna tråden!

Flyttade relativt nyligen till ny lägenhet och kunde inte få till stereoperspektivet på nåt sätt. Sanningarna från min gamla lägenhet funkade inte i detta större rum där jag kommer mycket längre från mina stackars små stativare. Det visade sig att ert tips om "extreme toe-in" gjorde susen! Om det beror på det stora avståndet mellan högtalare och öron eller på att rummet är ganska kalt ska jag låta vara osagt. Det viktiga är att jag återigen kan njuta av musik hemma!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000