HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC för SACD finns det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/06 :  22:59:38  Show Profile Send karvid a Private Message
Vet någon om man från en CD-transport kan köra digtal signal till en DAC som klarar SACD eller kräver SACD en speciell läsare?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/03/06 23:00:12

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:05:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
SACD kräver speciell transport så vitt jag vet, det är ju i princip en helt annan typ av media än CD; det är bara det att man på de flesta (men inte alla) skivor lagt till ett "CD-lager" för att vanliga CD-spelare ska klara av att läsa skivan.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:07:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo du behöver en speciell läsar än så länge , och du behöver en speciell DAC med. Accuphase har både DAC o drive på sitt program. DCS ska väl med ha ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:12:47  Show Profile Send karvid a Private Message
OK,
lite naivt och tro att man skulle klara sig med enbart DAC..

Antar att om SACD överlever så kommer det snart att bli billigare oxå!
Kanske skall vänta å se då!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/07 :  00:14:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo det låter ganska vettigt. Jag själv har ingen brådska med SaCd eller DvD-A.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/03/07 :  00:33:19  Show Profile Send tommypeters a Private Message
SACD kommer ju inte att överleva, i sin nuvarande form i alla fall. Eftersom SACD och DVD-Audio säljer rätt dåligt, men "vanliga" DVD med musik (i huvudsak konserter) säljer rätt bra, så är det troliga att de nya formaten BluRay/HD-DVD behövs då man kan få plats med både bild och bra ljud på en skiva.

Jag har å andra sidan bråttom med DVD-Audio och SACD...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/03/07 :  08:37:21  Show Profile Send christopher a Private Message
Finns flera firmor som har SACD DAC...dock inte till några billiga priser. Accuphase är ett exemple som Johan tar upp. DCS har ju det, EMMlabs, Esoteric och det finns säker några mer exotiska märken.
Och den enda transporten jag vet av skulle vara från Accuphase, den är dock en CD/SACD transport, samma för Emmlabs och DCS. Man kan inte få utt SACD från en vanlig CD-spelare. SACD och CD har inte samma våglängd så först och främst får du ta och köpa en ny läsare som klara SACD. Sony har en SACD digital out på vissa maskiner som kan kopplas till Accuphase eller DCS.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/07 :  10:50:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är inte problemet att det inte finns någon standard för digital överföring vilket gör att det blir märkesberoende, och då faller hela vitsen med det?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mos
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/09/14 :  19:13:24  Show Profile Send mos a Private Message
Jag trodde att det var standard mellan tex CD och DA? Jag har ingen erfarenhet av SACD format men gamla CD formatet är väl helt standard mellan transport och DA?
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/09/14 :  20:27:23  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Grejen med sacd och dvda är väl oxå att den digitala signalen inte får överföras i rå form, som ett kopieringsskydd. Därför måste man ha kodad överföring till ev dac. Dom skulle iofs kunna enas om en standard för kodningen, men kan dom inte enas om ett format så...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000