HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prispressare på Aftonbladet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2005/07/08 :  21:19:44  Show Profile Send Saro a Private Message
Hejsan mina hifivänner. Jag varken läser eller skriver speciellt mycket nu. Men detta är faktiskt något som oroar mig. Jag och min arbetskamrat M satt och pratade lite löst om hifi, tv, dvd osv. Han är musiker och jag har rätt bra känsla för vad jag, JAG, tycker låter bra. Han frågade mig om hur jag tror det kommer att se ut om 10 år på hifimarknaden. Jag tog en klunk öl och funderade.
- Jaa med tanke på hur det har dalat sedan 70-talet då det fanns rätt många bra anläggningar runt om i stugorna så tror jag att det kommer att bli ännu värre. Mer plastradio från hobbex i köket och inget vid sofforna.

När han fått fundera ett tag så insåg han att jag förmodligen hade rätt. Hans far har fortfarande kvar sin B&O anläggning med tv, stereo och allt vad det innebar som var 28!!! år gammalt. Och fortfarane var tvn rätt bra kavlite på.

MVH Samuel Rönnqwist - den resande smeden
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/07/10 :  02:33:27  Show Profile Send Lovan a Private Message
Att påstå att man inte får något extra när man betalar för en hästens säng är ändå att ta i. Hur många andra sängar tillverkas helt för hand? Hästens var från början leverantör till hotell som behövde slitstarka och bra sängar. Så om jag hade pengar hade jag köpt en hästens. Av samma skäl som jag hade köpt en bra(dyr) merca, dyrt hus... Inte för att det måste vara dyrt men för att jag ÄLSKAR kvalite!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/10 :  05:00:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kvalitet innebär även service och detta måste räknas in i priset, och då kanske den på pappret billigaste produkten inte är billigast längre, fast det syns ju inte vid en prisjämförelse.
Vem får någon hjälp hos de stora kedjorna och vad kan de, kunskap kostar i alla fall en liten slant.

Bravo
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/07/10 :  11:58:35  Show Profile Send global a Private Message
Hästens sängar tilverkas INTE mer hantverksmässigt än andra sängtillverkare. Det är en myt som med omedelbar verkan borde försvinna. Sedan undrar jag vad det verkligen är för fördel att tillverka något för hand. Jag vet att man tillverkar mattor i Indien för hand. Men när det kommer till andra saker som kräver precision, upprepbarhet och effektivitet väljer jag maskiner alla gånger. Jag skulle inte vilja köpa en mikroprocessor som är tillverkad för hand. Tänk dig markandföringen säga " Just detta datorprogram på denna CD skiva varje liten kodrad, alla 2 millioner kodrader har man sutittit i småland och knappat in. Detta är ingen kopia utan den CD du får är den som programmeraren har gjort". Eller skulle du vilja ha din mobiltelefon hantverksmässigt gjord?
Om du ska gå på sängkvalitet ska du köpa en DUX säng. Om du vill ha samma kvalietet som Hästens kan du exempelvis köpa en Ekens.

Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2005/07/10 :  19:20:29  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Och du handlare, kan du erbjuda spelaren billigare så publicerar vi ditt pris. Allt för kunden... Kunden har ju alltid rätt, eller hur?

--------------------------------------------------------------------------------

Detta står att läsa i aftonbladet länken lite längre ner.
Och det är alltid lika kul med dessa väletablerade myter.

Jag skulle vilja påstå att kunden definitivt inte alltid har rätt lika lite som säljaren (oftast) alltid tror sig ha rätt.
Det gäller att se till det enskilda fallet.
Pris har aldrig varit ett mått på kvalitet och kommer heller aldrig att vara (ska det vara så svårt att fatta?!).
Prismedvetenhet? Kvalitetsmedvetenhet är vad det borde handla om istället.

Herregud.... Det är ju ett uttryck! "Kunden har alltid rätt" handlar om service. Det är självklart att kunden har fel lika ofta som vem som helst men det är ju i princip 99 fall av 100 lika med en förlustaffär att tjafsa med kunden och överbevisa. Och givetvis; - i det avvikande fall nr 100 kanske man måste diskutera och överbevisa kunden.

För att fötydliga:

Regel Nr 1: Kunden har alltid rätt.

Regel Nr 2: Om kunden har fel, se regel Nr 1.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000