HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skivspelartrubbel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2005/07/01 :  10:39:03  Show Profile Send rolandm a Private Message
Hej*

Jag börjar bli smått irriterad på min annars så älskade Thorens TD280MkII. Den svänger skönt och fungerar ypperligt, utom i ett avseende. Tonarmen vrider sig. Det finns en liten skruv vid sidan som lossar på tonarmen så att man kan vrida den för att underlätta vid byte av pickup. Efter att jag har justerat tonarmen och skruvat i skruven, så kommer den ur läge efter ett antal spelningar. Nu börjar jag tröttna på att justera den och skruva i den där lilla skruven hela tiden. Det verkar vara något med gängan som gör att den skruvar upp sig. Funderar på att lämna in den så den blir justerad på riktigt, men då kanske de säger att gängan verkligen är paj och då kanske man måste byta tonarm och vad kostar inte det...

Ärligt talat, är detta något för mig att hålla på med? Eller ska jag ta ett djupt dipp i plånboken och köpa rejälare grejjer? NAD har ju kommit ut med en ny skivspelare, ännu en version av Planar 2. Fast jag gillar halvautomatiken i min Thorens... Suktar egentligen på den nya TD240:n men slänga upp 5 000 spänn är inte jag vill göra - fast visst är den snygg?!
http://www.thorens.ch/THORENS/thorens.main.php?id=en_201&range=11

Jag gillar att snurra vax... :)

Hälsningar
* Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2005/07/02 :  14:35:05  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!

Skulle det inte fungera med lite gängtejp eller dylikt på skruven om den far och vibrerar loss?

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2005/07/02 :  16:26:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Lite loctite gänglåsning funkar lika bra och kan vara lättare att applicera.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/07/02 :  22:33:41  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Håller med Bubbel. Om man är lite drastisk så skulle det säkert vara ett hörbart "tweak" att permanentfixera med epoxylim...tonarmen ska ju helst vara så styv som möjligt.
Men det blir ju lite besvärligare att byta pickup, och det är ju ett oåterkalleligt beslut...

Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/07/10 :  21:45:06  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Var bor du?

I Stockholm finns ett par bra ställen där dom fixar sådana problem

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000