Author |
Topic |
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 10:39:03
|
Hej*
Jag börjar bli smått irriterad på min annars så älskade Thorens TD280MkII. Den svänger skönt och fungerar ypperligt, utom i ett avseende. Tonarmen vrider sig. Det finns en liten skruv vid sidan som lossar på tonarmen så att man kan vrida den för att underlätta vid byte av pickup. Efter att jag har justerat tonarmen och skruvat i skruven, så kommer den ur läge efter ett antal spelningar. Nu börjar jag tröttna på att justera den och skruva i den där lilla skruven hela tiden. Det verkar vara något med gängan som gör att den skruvar upp sig. Funderar på att lämna in den så den blir justerad på riktigt, men då kanske de säger att gängan verkligen är paj och då kanske man måste byta tonarm och vad kostar inte det...
Ärligt talat, är detta något för mig att hålla på med? Eller ska jag ta ett djupt dipp i plånboken och köpa rejälare grejjer? NAD har ju kommit ut med en ny skivspelare, ännu en version av Planar 2. Fast jag gillar halvautomatiken i min Thorens... Suktar egentligen på den nya TD240:n men slänga upp 5 000 spänn är inte jag vill göra - fast visst är den snygg?! http://www.thorens.ch/THORENS/thorens.main.php?id=en_201&range=11
Jag gillar att snurra vax... :)
Hälsningar * Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
Comus
Member
321 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 14:35:05
|
Hejsan!
Skulle det inte fungera med lite gängtejp eller dylikt på skruven om den far och vibrerar loss?
Mvh / |
Comus |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 16:26:02
|
Lite loctite gänglåsning funkar lika bra och kan vara lättare att applicera.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 22:33:41
|
Håller med Bubbel. Om man är lite drastisk så skulle det säkert vara ett hörbart "tweak" att permanentfixera med epoxylim...tonarmen ska ju helst vara så styv som möjligt. Men det blir ju lite besvärligare att byta pickup, och det är ju ett oåterkalleligt beslut...
|
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2005/07/10 : 21:45:06
|
Var bor du?
I Stockholm finns ett par bra ställen där dom fixar sådana problem |
Zory Polen
|