Author |
Topic |
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 10:35:48
|
LÄNK
Återigen dyker ett exempel upp. Ett exempel på att den stora massan konsumenter inte bryr sig. Samt, i detta fall, att Aftonbladet glatt dirigerar det hela...
Musik skall konsumeras lättvinnligt och överallt. Produkters kvaliteer sammanfattas i ett betyg mellan 0 och 5 med en decimal. Utifrån privatpersoners egna erfarenheter...eller vem det nu är! Rykten florerar att företagen själva går in och boostar sina egna betyg.
Och så till slut priset. Det viktigaste av allt. Det skiljer 5 kronor mellan några olika butiker. Och självklart hamnar man ju överst om man är 5 kr billigare.
Jag blir uppriktigt och ärligt skitsur.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 11:12:27
|
Välkommen till marknadsekonomin. |
|
|
k98_jbn
Member
118 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 11:19:45
|
Vad är det konsumenter inte bryr sig om? Folk tänker med plånboken, så enkelt är det.
Musik skall konsumeras lättvinnligt och överallt. Är det något fel med det?
Prisjämförelsesidor tycker jag är ypperligt när nätbutiker konkurrerar sinsemellan med just priset och i princip inte så mycket annat. Att sen fysiska butiker konkurrerar med nätbutiker på olika villkor är bara ett faktum att acceptera. Om det inte vore för giriga generalagenter som dikterar pris till kund så skulle vanliga butiker också kunna konkurrera med nätbutikerna (givetvis inte kunna matcha priserna pga lokalkostnader osv, men iallafall kunna styra priset lite som man vill) |
When knowledge ends, superstition begins |
Edited by - k98_jbn on 2005/07/06 11:27:03 |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 11:24:33
|
Stora massan verkar inte bry sig om hur det låter, bara att det låter. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 11:27:10
|
Härligt med prispress tycker jag. Många prylar har sjuka marginaler. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 11:37:02
|
quote: Stora massan verkar inte bry sig om hur det låter, bara att det låter
Dom vet ju inte hur det kan låta. Sista tidens skivor låter kasst i sig. Dom flesta lyssnar på komprimerad MP3.
Prispress är bra men blir den för tuff kommer prispressen att ge andra taskiga effekter. Förhoppningen är ju självklart att det skall sen svänga tillbaka...men det är ju trist att bevittna nedgången och försöka se fram emot ev förtjänster framöver.
quote: Musik skall konsumeras lättvinnligt och överallt. Är det något fel med det?
Egoistiskt sett JA. Musik behöver då inte vara bra inspelad, eller låta bra på cdskivorna. Man lyssnar ju ändå när man flåsa omkring i motionsspåret!
Sjuka marginaler förstår jag inte. Med marknadsekonomi är det väll tillgång och efterfrågan som gäller? Är marginalerna föööör stora kommer nått annat företag och bygger samma kvalite men säljer till lägre pris. Det är ju inte direkt MJÖLK vi pratar om heller...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
yudansha
Member
289 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 11:38:14
|
Den stora massan bryr sig om musiken och inte ljudet! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 11:42:26
|
quote: Den stora massan bryr sig om musiken och inte ljudet!
Dom flesta har ju inte musiken för ljudet...
|
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 12:16:16
|
Detta är ännu ett bevis på att det vi alla redan känner till befäster sig allt starkare, den globala trenden "kvantitet före kvalitet" gör sig gällande inom alla områden, så även inom vårat intresseområde.
Tänk en stund på det, vi hammnade i underläge för länge sedan, utbudet styr numera våra intressen och värderingar, och vinstintresset styr utbudet, vart tog känslan för en bra produkt vägen ?
Kolla på era mobiler, er bilar, era kläder, kvalitet kostar och inom vissa segment saknas den helt, och begreppet kvalitet är presonligt och styrt av utbudet, som i sin tur styrs av... ja se ovan.
Denna nedåtgående spiral kommer lura oss alla i förlängningen, känslan av vad som är rätt för var och en ligger i händerna på produktutvecklarna och marknadsförarna, de fåtal som fortfarande tillverkar kvalitetsprodukter är en försvinnande skara och de slåss i underläge, för tillslut är det pengarna och de styrda konsumenterna som sätter dödgrävaren i arbete.
Jag personligen önskar och hoppas att folks känsla för kvalitet sträcker sig bortom den reklam de dagligen drunknar i. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2005/07/06 12:19:03 |
|
|
mos
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 12:46:34
|
"Den stora massan bryr sig om musiken och inte ljudet!"
Väldigt bra poäng, och jag håller nog med; även om jag skulle hitta den perfekta inspelningen med musik som jag inte riktigt gillar så väljer iaf jag hellre den sämre men med musik jag föredrar.
Den andra aspekten som är svår enligt mig är om man skall investera i fler skivor hellre än tex en ny bättre komponent i kedjan... :-) |
Edited by - mos on 2005/07/06 12:53:28 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 12:50:52
|
Jag tycker att detta handlar om allt i dag. Allt från mat till hårda paket :-) Jag tycker det är konstigt när folk klagar på att maten är dyr. Tittar du sen i deras varukorg så är det massa skräpmat: chips, coca-cola, lösgodis, färdigrätter och annat onödigt skit.
För att återgå till audio så har ju marknaden ändrats totalt, det gjorde den redan för 25 år sen. När jag var grabb så fanns det bara den lokala hifi-handlaren, det var kunnigt folk och man fick service. Köpte man en stärkare för 2000:- så bar det respekt med sig. I dag köper du en pryl på varuhusen/nätet för ett par tusen och ingen bryr sig. Går den sedan sönder hahaha good luck. Tittar man på de artiklar som läggs ut till "prispress" (på olika sajter, reklamblad), det är ju inte high-end direkt. Att påverka vad den "stora massan" köper är lönslöst. Då kan man ju börja snacka musiksmak också!
Min polare köper "billigt skit". Nyligen köpte han en DVD för 700:-, på nätet. Den funkade inte och han har bytt ut den 3 gånger. Att tro att man får en kvalitéts DVD för 700:- är att bita sig i läppen.
Stor fråga och man kan diskutera den i oändlighet. Jag för min del handlar hellre kvalité än kvantitet, det lönar sig i längden. Nu ska jag steka en god biff med kokta potatis ;-)
Mvh, Håkan |
Edited by - Håkan64 on 2005/07/06 12:53:12 |
|
|
yudansha
Member
289 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 12:59:56
|
Engelholm Audio: Du skrev "Dom flesta har ju inte musiken för ljudet...". Vad menar du? |
|
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 13:04:39
|
Man kan tycka bra om det och man kan tycka illa om det. Men vad man än har för åsikter så går det inte att stoppa prispressen. Det är nog bara att gilla läget och anpassa sin strategi till det. Vad jag kan ha invändningar emot är hur man säljer sina dyrare produkter. Direkt ur minnet tänker jag på Hästens sängar. Visserligen skapliga sängar men jag kan garantera att kvaliten inte motsvarar priset. Men ändå kan folk tänka sig att med glädje betala 60 000- 70 000 kr och behålla husfriden (WAF faktorn är hög) och visa upp för vänner och bekanta (bling faktorn är hög). Där finns det nog en hel del att arbeta med. Sedan är ju prispressen på sista femkronan är en helt annan sak. |
Edited by - global on 2005/07/06 13:06:24 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 14:02:49
|
Ser inget fel i detta heller. Väntade mig att det skulle vara något någorlunda upprörande iaf eftersom du skriver att du blir skitsur, men jag reagerade inte alls - att för en given produkt hitta det billigaste priset, vad är det för fel med det? Varför reagerar du på det här nu och inte när alla prisjämförelsesiter drog igång? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 14:18:40
|
"Blingfaktorn" på hif har säkert dalat de senaste åren men en fet hemmabio kan nog ge lite "bling", speciellt om du har ett eget rum för den.
Rent generellt så är prispress bra för konsumenten men problemet är att ohämmad prispress där olika fabrikat och modeller jämförs utan hänsyn till kvalitét och funktion lätt leder till att den obildade massan(*) köper skräp... (*)sorry men många konsumenter har inte tid eller ork att inhämta tillräckligt med kunskap för att kunna göra en rättvis jämförelse. De flesta förstår ju inte att Watt-märkning på högtalare är tämligen ointressant för ljudet.
Hästen har lyckats väldigt bra med sin marknadsföring genom att anspela på andra produkters kortare livslängd (minns exploderande hemelektronik och bilen på gatan). Har du sett någon hemelektroniktillverkare som en varit i närheten med lika slagkraftig och ihärdig marknadsföringskampanj? Hemelektronik har ju också defakto kortare livslängd just för att nästa år så kommer det en nyare häftigare modell, precis som med bilar.
Formatkrigen stjälper också massmarknaden då vanligt folk väntar eller köper det billigaste i väntan på något nytt. (SACD, DVD-audio, DAT, minidisc osv...) |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2005/07/06 14:20:49 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 14:33:18
|
quote: Musik skall konsumeras lättvinnligt och överallt. Är det något fel med det?
Det tråkiga är att musiken tappar i värde, för många är musik inget man betalar pengar för, det ska bara finnas. Hur kommer detta att påverka musikutbudet i framtiden? En parallell är långfilmer på TV, numera är det ett sådant utbud att jag inte längre bryr mig, jag har tappat intresset helt för film. Matas helt enkelt med för mycket och har blivit mätt. Skillnad var det förr då man var tvungen att ta sig till en biograf, och när det var en högtidsstund då SVT någon gång råkade sända en storfilm. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 14:51:16
|
När det gäller nedåtgående kvalitetsspiral, så finns det undantag. Bilbranschen! Den är påpassad av en massa biltidningar och TV-program som gör kvalitetstester och konsumentundersökningar.
Samma sak är det inom hifi. Skillnaden är att dom flesta människor behöver bilar och därför bryr sig om kvalitet, eftersom dålig kvalitet i detta sammanhang innebär stora kostnader, medan få bryr sig om hifi, och sätter likhetstecken mellan musikanläggning och klockradio. När det gäller underhållningselektronik så når branschen inte ut med att kvalitet är viktigt, stora kedjor som Elgiganten och ONOFF säljer inte på kvalitet utan konkurrerar endast med låga priser. Men när det gäller hifi, så är kvalitet viktigt för det fåtal som bryr sig. Och Hifi-branschen är lika övervakad som bilbranschen. Det går inte att sälja en dålig hifiprodukt idag. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 02:44:47
|
Problemet är att musiken inte hörs i (o)ljudet. Om man nu inte vill kompromissa mellan musik och ljudkvalitet, vad gör man då? Bättre ljud lika med bättre musikupplevelse. Stora massan bryr sig inte är ju sant därför att de använder ”musiken” som en ljudtapet, en bakgrundskuliss. Risken med denna muzakinställning till musiken och att den skall vara gratis är att den inte heller betraktas som värdefull med en erroderande kvalitet som följd. Till slut produceras bara skräp. |
Bravo |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 09:12:10
|
quote: Men vad man än har för åsikter så går det inte att stoppa prispressen. Det är nog bara att gilla läget och anpassa sin strategi till det.
Efter som detta drabbar mig som privatperson och musikälskare kommer jag slåss mot detta. Jag kommer påpeka trenderna och alltid tydligt visa mitt ståndtagande. Om priset är det enda som gäller kommer företag adoptera sig till det. Priset är allt, säger marknaden. Alltså försvinner service, kunnande, entusiasm. Det genuina.
quote: Varför reagerar du på det här nu och inte när alla prisjämförelsesiter drog igång?
Jag reagerade lite då, men allt för sakta.
Tack Björn-Ola, LeoArietis och Bravo. Tack även Matså för intressanta PM.
Jag citerar LeoArietis
quote: Rent generellt så är prispress bra för konsumenten men problemet är att ohämmad prispress där olika fabrikat och modeller jämförs utan hänsyn till kvalitét och funktion lätt leder till att den obildade massan.
|
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 23:32:18
|
quote: Och du handlare, kan du erbjuda spelaren billigare så publicerar vi ditt pris. Allt för kunden... Kunden har ju alltid rätt, eller hur?
Detta står att läsa i aftonbladet länken lite längre ner. Och det är alltid lika kul med dessa väletablerade myter.
Jag skulle vilja påstå att kunden definitivt inte alltid har rätt lika lite som säljaren (oftast) alltid tror sig ha rätt. Det gäller att se till det enskilda fallet. Pris har aldrig varit ett mått på kvalitet och kommer heller aldrig att vara (ska det vara så svårt att fatta?!). Prismedvetenhet? Kvalitetsmedvetenhet är vad det borde handla om istället. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 08:37:52
|
Just sådan prispress är en katastrof för handlarna och dom stora kedjorna undviker detta genom att se till att dom varor dom köper in har beteckningar som ingen annan kedja har så att det inte går att jämföra. Sedan kan dom lungt införa en lägstapris-garanti. |
|
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 08:54:47
|
Själv tycker jag det är alldels utmärkt med prispressare. Jag vill inte betala mer än vad jag behöver göra. Min lojalitet ligger först och främst mot min plånbok inte mot de som håller uppe priserna. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 09:44:57
|
Men det måste kombineras med kvalitetsmedvetenhet hos konsumenterna. Lågt pris är inte alltid lika med billigt. En produkt kan vara dyr trots ett lågt pris. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 09:49:47
|
quote: Själv tycker jag det är alldels utmärkt med prispressare. Jag vill inte betala mer än vad jag behöver göra. Min lojalitet ligger först och främst mot min plånbok inte mot de som håller uppe priserna.
Självklart vill man inte det!
Men jag tror man måste börja tänka på livet och världen i längre perspektiv än fram till kommande 25'e i månaden! Sett i längre perspektiv är jag övertygad om att prispress av denna typ (extremt hård) inte gynnar kvaliten, kompetensen, personliga servicen eller dylika aspekter. Dom värden man blir sååå sur när man inser att man inte får.
|
|
|
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 09:50:55
|
Tycker jag också. God service har jag inget emot. |
|
|
Topic |