Author |
Topic |
CC
Member
3981 Posts |
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 13:42:24
|
CC,
"...över ett par öl" var inte menat som nedvärderande på något sätt. Det skulle bara illustrera att några polare träffas, lyssnar på hifi och har skoj. Det är inte "öl" som var det centrala i meningen, utan det kunde lika gärna stått Zingo, lakritskonfekt eller rödvin.
Sedan bemöts ju ofta som skeptiker inom hifi med att "men du har ju inte lyssnat, så håll klaffen!" Varför skulle då inte jag kunna ifrågasätta en i mitt tycke uppenbart bristfällig lyssningssituation där man försöker identifiera oerhört små skillnader i ljudet med öppen, okontrollerad lyssning? Hur gärna man än vill att det vi hör ska vara den faktiska verkligheten (dvs det ljud som når våra öron), stämmer detta inte med hur vår hörsel fungerar.
Det finns mängder med psykologiska faktorer som påverkar tolkningen av ljud. Varför skulle det vara en nedväderande attityd att påpeka detta? Resultat från öppen lyssning under okontrollerade förhållanden saknar relevans för hur utrustningen faktiskt påverkar återgivningen från anläggningen IMHO. Fraförallt om det gäller att identifiera den eventuella hörbara påverkan av en liten sandpåse på högtalaren.
På dina frågor svarar jag:
1. "estetiska smaken":
Visst det är ju själklart! Smaken är som...
2. "...en förändring utav högtalarens massa/vikt påverkar det slutliga ljudande resultatet?":
Nej, det är inte alls självklart - påverkar det så påverkar det, annars påverkar det inte! Jag håller med dig om att varje någorlunda stor förändring av högtalarens massa bör resultera i en mätbar skillnad i vibrationsnivåerna på vissa punkter på lådan. Däremot är det inte alls självklart att varje sådan mätbar förändring resulterar i en hörbar förändring på ljudet. Du måste komma ihåg att det faktiskt finns en gräns för varje individ hur mycket hörseln klarar av att upplösa vid olika nivåer.
3. "...hög vikt inte måste vara lika med välljud?":
Det är riktigt. Maximalt välljud kommer när lådan har minimalt med hörbara resonanser. Över den nivån gör en viktökning ingen hörbar förbättring.
4. "...överens om att ett par möss på några kilo stycket kan förändra ljudet...":
"Hörbart" är nyckelordet här igen. Om du lyssnar med eller utan tjocka raggsockor på fötterna kommer det att resultera i en förändrning på det ljud som träffar dina öron. Frågan är, som i fallet med HiFi-mössen, om det är hörbart eller inte. Jag hävdar att det med största sannolikhet inte är hörbart varken med raggissar på fötterna eller hifi-möss på högtalarlådan.
Jag håller med Niklas Nord; gör en blindtest och se om skillnaderna finns kvar.
|
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
thli
Member
248 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 14:24:19
|
Om inte annat så tycker jag mössen är ganska coola. Här syns ett par "mini" på mina högtalare:
JAG tycker att dessa gör nytta särskilt i basen men även microdetaljer kommer fram tydligare.
Mössen finns ju även i en mindre variant för elektronik, så här kan det se ut:
Sen kan man ha dom som prydnad.
|
//Thomas
|
Edited by - thli on 2005/07/07 14:26:57 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 14:29:45
|
De där "shakti" stenarna eller vad det nu heter var kan man köpa sådant?
Och en följdfråga till det märker du även där skillnad på ljudet? |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
thli
Member
248 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 14:34:34
|
Kan väl tilläga ang mössen att jag har ALDRIG varit med om så mycket kommentarer om min stereo sedan jag köpte mössen.ALLA som har varit hos mig har undrat vad detta är för något tom min 90åriga farmor!! Så vill man att folk skall bli intereserade av hifi är detta ett givet köp. |
//Thomas
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 14:40:29
|
thli: Jag avundas ditt system något så grönjävulskt, jag ska ta hem lite möss och testa om det ger nått i mitt system.... |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
thli
Member
248 Posts |
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 16:15:43
|
Mama mia!!! |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 19:46:25
|
"Om inte annat så tycker jag mössen är ganska coola."
Håller med, dom e jättefräsiga. Jag gillar dom verkligen, ser ut som små feta budharåttor, sitter o lyssnar på musiken !
Om dom fanns i jätteformat kanske jag skulle ha ett par på mina K2 |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 21:09:54
|
Jag ska köpa ett par, mest för att de snyggasedan om ljudet blir bättre är bara ett plus. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
yudansha
Member
289 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 22:55:34
|
Mössen är så otroligt fula!!!! Varför inte skippa själva huvudet (och det gräsliga röda snöret kring halsen) och bara göra en stilren påse? Men snyggast är det såklart utan! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 23:28:30
|
De röda snörena finns nog bara på de senare modellerna. Torde vara lätt att avlägsna oxå |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 08:18:04
|
Det är klart att ändringar i massan på en högtalare borde ha större inverkan på ljudet än vilka kallingar du har på dig för dagen. Men bara för att det "känns" så behöver det inte nödvändligtvis vara så. En låda ska vara tillräckligt stabil och resonanadöd, men var den tillräcklighetsnivån ligger är nog väldigt svårt att bedömma utan att ha testat.
*Däremot* medför enbart tron/vetskapen (eller vad du vill kalla det) på vilka förändringar du har gjort i en anläggings sammansättning också en betydande påverkan på det ljud du upplever. Dvs den psykologiska effekten där hjärnan själv fyller på med information, även där ingen information finns, är ofta minst lika stor som *ordentliga* förändringar i anläggningens faktiska återgivningsprestanda.
Detta gör att skillnaderna i påverkansgrad mellan kallingar och ändringar i en högtalaren massan fullständigt kan suddas ut beroende på vad du tror/anser/förväntar dig om respektive "tweak". En person som "tror" på kallingarnas effekt (kanske då inte vanliga boxers, utan mer varianten med elektrettape i grenen och med resår av pulveriserad shaktisten) skulle därför mycket väl kunna *uppleva* att kallingeffekten är minst lika stor som att akustikanpassa lyssningsrummet.
En tro/åsikt/förväntning om HiFi-mössen gör därför att en eventuell verklig effekt fullständigt drunknar i det "brus" som de psykologiska faktorerna medför - om du lyssnar öppet vill säga.
Vill vi verkligen veta hur det förhåller sig med HiFi-mössens påverkansgrad *måste* man därför avlägsna de psykologiska faktorerna ur ekvationen genom att utföra testet blint. Innan vi/någon har gjort detta blir ju våra spekulationer om den eventuella faktiska effekten inget annat än just spekulationer.
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 08:26:37
|
Eh , aha, så alla ljudförbättringar jag har hört i min anläggning är egentligen psykologiskt brus? Hjälper det då om jag tar brustabletter? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 08:59:29
|
Conan du är nog rätt långt ute på vattnet och cyklar nu, ska det vara så svårt att inse att vissa hör skillnader och vissa inte..
SÅ har det alltid varit och kommer alltid att vara...
Testa själv så får du se om du hör någon skillnad, istället för att argumentera emot något du inte ens testat... |
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 09:06:00
|
quote: Testa själv så får du se om du hör någon skillnad, istället för att argumentera emot något du inte ens testat...
Dagens sanning! Och enklare än så lär det inte bli. Vad är problemet?
M |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:06:24
|
Ok, så man kan bara lura alla sinnen _förutom_ hörseln? Så blint eller dubbelblint test är bara vettigt när man t.ex ska fastställa om folk inbillar sig att medicin fungerar eller inte, eller vilket vin/öl som faktiskt är godast?
Vad är det isf som gör just hörseln skulle vara så motståndskraftigt mot dessa psykologiska effekter?
quote: Conan du är nog rätt långt ute på vattnet och cyklar nu, ska det vara så svårt att inse att vissa hör skillnader och vissa inte..
Conan är absolut inte ute och cyklar. Det han fö. skriver är om skillnaderna man "hör" beror på en upplevd förbättring/förändring eller en verklig förbätttring/förändring av ljudet. Inte att ingen upplever skillnader. Om man _bara_ kan höra ljudförändringen med mössen(eller shakktistenar eller whatever) på högtalarna när man _vet om_ att dom står där, eller bara tror att dom står där, så kan man väl inte påstå annat än att den upplevda ljudförändringen inte är verklig?
Det är för att undvika just detta man använder blindtester.
Önskar att jag ochså vore en såndär unik superHiFi-snubbe som Placebo minsann inte biter på |
|
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:20:30
|
"vissa hör skillnader och vissa inte..", Visst, visst men *är* det skillnad på den faktiska återgivningsprestandan, det är i alla fall *jag* intresserad av. Tänk på hur mycket konstigt uppenbar humbug som florerat inom hifi-gebitet genom åren med säkerhetsnålar i gardinerna och insmorda proppskåp. Även då fanns det folk som "hörde" postiva effekter av detta. Man kanske bara kan säga "jamen ho ho ho, det var då det, nu med våra HiFi-möss är det annorlunda. Klart man ska lita på sin hörsel!"..?
"Sluta jiddra börja lyssna", säger ni, men att dra igång en blindtest med allt vad det innebär känns inte helt lockande för nåt man inte tror har effekt på återgivningen. Testa själva vettja, men gör en blindtest så kan också andra dra slutsatser om mössens eventuella funktion.
Förresten, inom andra områden ligger ju på den som framför extrema påståenden (som t.ex. att ljudet från en högtalare skulle påverkas nämnvärt av vibrationsdämpande skinnmöss) att bevisa att det fungerar. Inte på den som *inte* tror på det extrema påståendet att bevisa att... ja vadå... inte fungerar, eller..?
Jag har inte sagt säkert att det inte fungerar, utan bara att jag finner det osannolikt att det skulle fungera, och att det skulle krävas kontrollerade experiment för att säkert kunna säga att det finns en funktion. Ni säger att mössen bergsäkert fungerar, för det har ni hört, och ni litar på er hörsel.
Skillnaden, CC, om jag exemplvis ska köpa ett par nya jeans, är att där *går* jag medvetet på känsla (och plånbok), dvs jag väljer de brallor som jag, subjektivt, tycker sitter bäst. Jag skulle däremot aldrig gå ut med att min resväg till jobbet vart 3% kortare pga mina nya jeans. Även om jag *upplevde* att resvägen vart kortare (av vilken anledning som helst) kan jag inte ta det som bevis att den verkligen blev kortare (i km räknat). Och jag skulle aldrig avkräva av någon att köpa liknande brallor för att testa om deras reväg också blir kortare.
Är jag specifikt ute efter en kortare resväg (jmf en förbättring av återgivningsprestandan på hifi-anläggningen) skulle jag troligen inte satsa på ett par nya brallor, utan försöka mäta objektivt (på kartan eller med klockan) alternativa resvägar till jobbet. Jag skulle inte bara förlita mig på hur lång resan *kändes* från fall till fall. Risken är då uppenbar att en resa som känns kort egentligen är tidsmässigt längre, och när väl känslan av "korthet" lägger sig, så är resan både tids- och känslomässigt längre än om jag hade mätt objektivt från början. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:22:17
|
Och så kommer LTS=vet bäst nissarna med bla,bla,bla Ja ni är roliga i alla fall |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:23:25
|
Klart att man kan bli lurad när man provkör en bil
Ta bil nr1, en liten Honda Civic Type R, 200hk 0-100 på ca7s, skramlig, bullrig och stötig och en motor som varvar uppemot 8k rpm. Mycket Go-cart känsla.
Bil nr 2, en Audi A8 4.2, v8 på 340hk, 0-100 på ca 7s, tyst, bekväm. Känns som att köra ett rosa moln typ.
Jag kan lova att fartupplevelsen mellan de båda fordonen är väldigt olika. Det kommer nästan alltid kännas som om man åker fortare i Civicen än med Audin.
Mvh |
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:25:40
|
quote: Eftersom Hifi&Musik är en ljudhobby, så måste det vara klart smartast och framförallt mest sunt att lyssna sig fram till vad ens egna öron anser vara bra produkter. Och inte mäta...
Och så kommer snillena som tror att dom vet vad LTS håller på med.
Jaja, ni är ju bra roliga iaf |
|
Edited by - Baltazar on 2005/07/08 10:26:28 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:32:44
|
quote: Och så kommer snillena som tror att dom vet vad LTS håller på med.
Ja du Baltazar, om nu inte LTS gillade siffror så skulle det bli svårt i er "lilla" värld Mer Hifi möss åt folket |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:43:45
|
Du är väldigt generaliserande och fördomsfull. Men det är ju iofs enklare än att anstränaga sig lite och ta reda på hur vissa saker förhåller sig.
Undrar vem som lever i en liten värld... |
|
Edited by - Baltazar on 2005/07/08 10:49:25 |
|
|
Topic |
|