HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny Hifi tidning i Sverige!!!!???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DVDHUSET
Member

75 Posts

Posted - 2005/08/04 :  15:46:25  Show Profile  Visit DVDHUSET's Homepage Send DVDHUSET a Private Message
Skulle det finnas underlag för en ny och
fräsch Hifi tidning i Sverige?

Eller tycker ni de befintliga tidningarna duger?
-Jag tycker i allafall de befintliga är bedrövliga....

Så frågan, skulle det finnas underlag för ytterligare en tidning?
En som är oberoende, dvs inte är barndoms kamrat med VD´n på ett visst märke osv......

En oberoende tidning med produkterna i focus!!
Fair play...That´s all...

Kanske snegla på utlandet, typ Hifi news etc....

Recensionera i dag speglar ju inte hela sanningen!!!!!
En recension enligt min mening skall innehålla följande fakta:
1. Vad som testas (självklart)
2. Vad som används för att utföra testetn (ev högtalare/kabel etc.)
3. Hur stort är lyssnings rummet. (förutsättningar för rummet, dämp osv)
4. Vad har man lyssnat/tittat på dvs mediet. DVD/CD/SACD/DVDA etc..
5. Vad jämnför man produkten med. (Finns det tidigare reference produkter).

Ovan är vad jag menar skall vara en självklarthet i ett test.
Sedan finns det säkert fler aspekter vad ett test skall innehålla.
Men jag menar att dagens svenska tidningar missar en rad nummer på min lista ovan...

Eller vad tycker ni?

Ex:
En Projektor kan få en "Utmärkt" recension..
Sedan kommer "samma" projektor fast med ett OEM namn någon månad senare och får "inte mycket att hänga i gran" betyg???????
Hur kan en bild förändras med samma innehåll????
Det enda man bytt är chassi samt logga!!!!!!

På en högtalare samt förstärkare kan jag köpa att det blir förändningar i ljudet...Självklart!!!

Så till min fråga.....
Skulle det vara möjligt för ytterligare en Svensk Hifi inriktat tidning???

Ha en bra dag.
Mvh
Mathias

En parasit överlever inte utan sin värd.

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:03:29  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
En som är oberoende

-Betyder det en reklamlös tidning, eller betyder det att personerna ifråga inte har så lång erfarenhet av hifi att de inte känner någon inom "branchen" än ?

-Vilka skulle sköta recensionerna, vad har de för hifibakgrund ?

-Vilka segment skulle den testa? Lågbudget produkter eller high end ?

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:12:58  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Btw...driver inte du en Hifi/dvd-butik

Hur oberoende blir man då

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:13:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
DÅ en tidning har tagit steget och breddat med 12vs prylar och mp3spelare, så verkar det ju kunna finnas läsare för en nivå ÖVER det.

Håller med Sanoj om att det finns ett antal viktiga frågor att fundera på, på vägen.
En oberoende tidning ?! Låter lite motsägelsefullt för mig del, då media ofta vinklar det mesta för att få npt bra/smaskigt/läsarvänligt ur det. En tidning blir ju en del av brancshen oxå.

Ända sättet att vara oberoende när det gäller tester är att köpa sakerna, hur många har råd med sånt ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:36:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Har du en negativ inställning eller skrev du bara kort pga tids-själ, sanoj?
quote:
-Betyder det en reklamlös tidning, eller betyder det att personerna ifråga inte har så lång erfarenhet av hifi att de inte känner någon inom "branchen" än ?
Reklam i tidningarna kommer man inte ifrån om där skall finnas ekonomi. Frågan är hur det hanteras. Vidare bör det självklart vara inbitna hifirävar som dessvärre då kommer ha ett visst kontaktnät. Här är honörsorden integritet och öppenhet.

quote:
-Vilka skulle sköta recensionerna, vad har de för hifibakgrund ?
Se ovan - lång gedigen bakgrund, mångfacetterad lyssningshistorik och jag önskar också att minst EN (men gärna fler) person (/er) i tidningen skall vara mycket tekniskt pålästa.

quote:
-Vilka segment skulle den testa? Lågbudget produkter eller high end ?
Självklart midfi och uppåt. Säg 7000kr och uppåt så får du en ungefärlig skattning av vad jag avser.

quote:
Jag varken tror eller antar att han själv skulle medverka i tidningen.

quote:
Inte alls, men jag kan inte tro att DVDHUSET efterlyser en "oberoende tidning" för att i nästa sekund själv bli skribent.

Norska Audio är mycket bra (som grundplåt) men skulle behöva kompletteras med mer och djupare teknisk genomgång. Jag saknar även relevanta mätningar (självklart utöver (!) lyssningsintrycken). Jag skulle också gärna se ett konsekvent genomförande av tester så att man från nummer till nummer kan relatera testerna mot varandra (förutsatt samma produkttyp).

Vidare hoppas jag på tuffare tag mot icke funktionella apparater. Buggiga apparater, svårflirtade maskiner, dåliga rent fysiskt (kontakter för nära varandra, on/off, ploppljud, etc).

Vidare bör tidningen även finnas på nätet med eget fora och bra kontakt med läsarna. Tidningen Studio sköter detta bara bra!

"Vi Båtägare" är en (annan) bra tidning där det risas (ordentligt ibland) och rosas.

Jag är helt klart för detta förslag.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/08/04 16:38:07
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:48:22  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Har du en negativ inställning eller skrev du bara kort pga tids-själ, sanoj?

Jag är alltid negativ när det var 10 timmar sedan jag såg mat senast och fortfarande är 3 timmar kvar tills intag kan påbörjas..

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:51:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag är alltid negativ när det var 10 timmar sedan jag såg mat senast och fortfarande är 3 timmar kvar tills intag kan påbörjas

...då kanske man ska äta istället för att skriva på forumet?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:54:40  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

kontraströntgen eller magsjuka...

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:54:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag skulle nog tänka mig för innan jag startade en traditionell hifitidning,
jag tror nämligen att internetpublikationer tar över på sikt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:55:07  Show Profile Send Per100 a Private Message
OM man nu skall ha förebilder så är Hifi+ en sådan. Blintest av kablar nyligen tex. Ytterst välskrivna recensioner.

quote:

Inte skall väl DVD huset medverka, det säger sig själv. DVD huset säger ovan att det är just detta som är anledningen till att det behövs en ny tidning.... Tycker det visar på ett eget genuint hifi intresse att som DVD huset påkalla detta behov.
Go to Top of Page

DVDHUSET
Member

75 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:55:18  Show Profile  Visit DVDHUSET's Homepage Send DVDHUSET a Private Message
Jo visst är jag insyltat i branchen....
Men dock att sälja produkter inte att skriva om dem.

Jag saknar korrekta recensioner...
Jag saknar korrekt information om all kringutrusning som används mm.

Att jag är i branchen gör väl att man om nån är beroende av seriösa recensioner...En produkt står o faller med recensionerna..oftas!!

Jag har fått en "boll" av en person och ett frö har börjat att växa i mitt huvud.
Idé spruta är jag...men jag personligen har i dax läget inget intresse av själv vara inblandat i en tidning då jag ser min nuvarande tid som mycket knapp....

Att det finns ett helt gäng "hobby" recensionsproffs på forumet...
Det vet vi....(varför inte låta dem sköta jobbet)...

På forumet sitter det en gigantisk massa folk som är och skulle kunna bli proffs på just sitta och tok-lyssna etc.

En tidning som har just en sådan panel.....
Att en tidning måste ha intäkter via annonser är en självklarhet..
Annars ingen överlevnad....

Sedan min önskade inriktning som Sanoj frågande om.
Mid-end till high-end....
Det andra kan a´la pricerunner osv ta hand om...

Jag har ingen skriven manual hur och när en ny tidning ev skall lanserar, detta är bara ett instick för att se reaktionerna ute i stugorna....
Kom med idéer.
Mvh
Mathias

En parasit överlever inte utan sin värd.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/08/04 :  16:59:33  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Skulle det finnas underlag för en ny och
fräsch Hifi tidning i Sverige?
Ja!
quote:
Eller tycker ni de befintliga tidningarna duger?
-Jag tycker i allafall de befintliga är bedrövliga....
Nej! på första frågan. Sedan så finns det väl bara en, som är helt Svensk i form av Hifi&Musik som är bedrövlig numera, High Fidelity är väl mer Dansk än Svensk. Och Ljud och Bild är ju Norsk,som finns på Svenska numera.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/08/04 :  17:08:36  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
kontraströntgen eller magsjuka...

Nä då, bara mycket mycket jobb..

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/04 :  21:24:12  Show Profile Send TBA a Private Message
Tvivlar på att det finns marknad för en tidning till. Jag skulle köpa den, men hur många till? Däremot tror jag inte att internet tidningar kommer att ta över då de har vissa begränsningar. Papperstidningar är bäst i badet, sängen på resan m.m.
Kanske om det digitala pappret fortsätter att utvecklas och man kan ladda ned en tidning och i stort sett läsa den som en vanlig pappers tidning.

Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/08/04 :  21:39:09  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Nja,

jag tycker nog befintliga tidningar täcker in marknaden ganska bra (vi har ju faktiskt 5 skandinaviska blaskor som alla har sin egen profil). De har lite olika karaktär och vinklingar och det finns nog inte något uppenbart område att muta in.

Däremot har ju ännu ingen svensk internet-satsning fått luft under vingarna och utveclats till en "publikation". Jag håller med Bernt ovan att det är högaktuellt med denna typ av tidningar, sajter som TNT, 6 Moons, Enjoy The Music, Positive Feedback och Stereo Times är ju alldeles utmärkta. Varför inte en svensk motsvarighet? Den blir heller inte lika beroende av annonser - om det nu är oberoendet som är grejen (vilket jag får ett intryck av ovan).

Jag kunde nog tänka mig både att läsa och medverka i en sådan.

mvh

Stefan

Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/08/04 :  22:19:47  Show Profile Send boombox a Private Message
En svensk internettidning skulle jag också läsa. T ex med artiklar, bildreportage recensioner och ett forum för diskussion.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/08/04 :  23:06:18  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Inte en helt dum idé.
Precis som tidigare påpekats bör tidningens recensenter vara väl insatta och erfarna inom hifi. Vad jag också skulle önska är seriösa testmetoder med obligatoriska blindtester (givetvis i kombination med öppna tester).
God kännedom om inspelningskvaliteten på skivor och kompetent utförda mätningar och gärna intervjuer med konstruktörer.
Mer fokus på det som spelar riktigt betydelsefull roll för ljudåtergivningen, dvs. rummet, högtalarna (och dess samspel) och elektroniken. Mindre fokus på kablar, grenuttag och annat som är av mindre betydelse för ljudet.

Det vore också lämpligt om "prisklass" tänkadet övergavs och om tidningen utgick från att testa och jämföra produkter i vitt skillda prisklasser för att hitta den mest prisvärda prestandan oberoende vilket prissegment varan saluförs inom.

Typ som Molt (LTS tidskrift) fast inriktad på en större konsumentkrets och lite fräsigare design och fler utgåvor.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/05 :  02:22:59  Show Profile Send edison a Private Message
EA skrev:
"Norska Audio är mycket bra (som grundplåt) men skulle behöva kompletteras med mer och djupare teknisk genomgång..."

Finns Audio kvar?

Jag tycker iaf att norska "Fidelity" är riktigt bra.
(Även) den saknar mätningar men har ofta intressanta artiklar och ett rätt "lagom" nivå på vilka apparater man testar.

Att den sen ibland blir lite väl mycket "så här ÄR det!" och inte så jättenyanserat är en skönhetsfläck men kunde ju bättras...
Det är kanske det som är det "norska" med den tidningen ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/05 14:23:05
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/08/05 :  09:13:14  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag anser att det som MÅSTE finnas med,
kombinerat med lyssningsintryck är :
1. Foton på öppnad produkt (kretskort osv.)
2. Beskrivning av komponenter (IC, rör osv)
3. Många mätdata (ju fler desto bättre)

sedan också

4. Många CD-recensioner

Detta leder till att jag prenumererar på
Stereophile, den har inte allt jag vill ha
men är tyvärr den bästa hittills tycker jag.
Kompletterar ibland med tyska Stereoplay för
billigare pryttlar.

Martin
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/08/05 :  11:18:02  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
En nättidning a'la 6 moons eller stereotimes tycker jag är ett riktigt bra förslag det är de tidningarna som jag läser mest så en svensk sådan med en vetenskaplig bas. Med detta menar jag mätningar och mycket bilder på insidan av produkterna, tycker jag att det finns ett stort intresse för.

Mvh

The_Groupie
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/05 :  12:05:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag skrev fel. Jag skrev Audio men menade Fidelity.

Sorry!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/05 :  14:14:50  Show Profile Send Blue a Private Message
Stefarei2001: "Däremot har ju ännu ingen svensk internet-satsning fått luft under vingarna och utveclats till en "publikation". Jag håller med Bernt ovan att det är högaktuellt med denna typ av tidningar, sajter som TNT, 6 Moons, Enjoy The Music, Positive Feedback och Stereo Times är ju alldeles utmärkta. Varför inte en svensk motsvarighet? Den blir heller inte lika beroende av annonser - om det nu är oberoendet som är grejen (vilket jag får ett intryck av ovan)."

Håller med om att dessa "webbtidiningar" är alldeles utmärkta. Men frågan jag ställer mig är: Är det någon som tjänar pengar på dessa sajter? Förmodligen inte skulle jag tro. Så visst, finns det eldsjälar som vill driva en sådan svensk sajt så är jag den första att skriva under på att det vore trevligt! Men frågan är om det går att rodda en sådan grej, så att den håller hög klass, utan att skribenterna och dom som administerar sajten får pröjs?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/05 :  14:51:36  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Hifirockers resonemang låter intressant, en lite fräsigare variant på MOLT skulle jag kunna tänka mig att köpa...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000