HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi Möss bluff eller sanning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/07/06 :  14:49:55  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Att man förändrar lådans karaktäristik och förhoppningsvis gör lådan styvare med tyngder på borde väl dom flesta kunna acceptera, eller?

Det är det väl ingen som har ifrågasatt?
Men frågan är väl: Låter det bättre? Annars är
det väl bortkastade pengar?

Och att du "Björn-Ola" hör skillnaden hjälper inte.
Hör inte jag skillnaden som köpare så är det ju meningslöst
att slänga pengar på, eller hur?

Vill dock inte hävda att det är en bluff men skulle krävt att
få testa dom hemma först!!

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/06 :  14:56:15  Show Profile Send Snoop a Private Message
Testar man inte så får man ju aldrig veta...

testa för skojs skull att fylla en påse med sand och ställ på högisen, bara på en , sen den andra är fri från påse...

Upplever man någon förändring i ljudet då så kan detta möjligen funkar, tror också att det är som på alla andra delar, att vissa saker gör undervärk hos en person men hos en annan är det rent skit

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/07/06 :  14:56:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, hör du inte skillnad så är det helt okej, och då har man lite på fötterna om man tycker det är humbug.
Jag vänder mig bara mot folk som tycker en massa saker utan att testa.
Själv har jag testat det här på ett antal högtalare hemma hos mig och hos kompisar och även hos Balance. Det är inte bara jag som hör förbättringar i basen och stereoperspektivet. På vissa högtalare är skillnaden markant, medan det är mindre skillnad på andra högtalare, beroende på lådans stabiltitet. Men vi har alltid hört förbättringar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/07/06 :  16:15:28  Show Profile Send Conan a Private Message
"Jag vänder mig bara mot folk som tycker en massa saker utan att testa.", säger Björn-Ola.

Jag vänder mig mot folk som tycker en massa utan att ha testat med relevanta metoder. Öppna lyssningar där man samlas några polare och byter sandpåsar på högtalarna över ett par öl säger ingenting, förrutom att man där och då *upplevde* att det var skillnader mellan påsar resp. inte påsar. Huruvida skillnaderna berodde på faktiska förbättringar i återgivningen eller på psykologiska effekter hos lyssnarna är fortfarande fullständigt oklart.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/07/06 :  16:30:48  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
tycker en massa utan att ha testat med relevanta metoder.

quote:
över ett par öl

quote:
faktiska förbättringar i återgivningen eller på psykologiska effekter

Ganska nedvärderande attityd från din sida, Conan! Ska jag/vi svara med samma mynt?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/06 :  17:01:08  Show Profile Send Snoop a Private Message
Conan Skrev:

Öppna lyssningar där man samlas några polare och byter sandpåsar på högtalarna över ett par öl säger ingenting, förrutom att man där och då *upplevde* att det var skillnader mellan påsar resp. inte påsar. Huruvida skillnaderna berodde på faktiska förbättringar i återgivningen eller på psykologiska effekter hos lyssnarna är fortfarande fullständigt oklart.

Mitt svar:

Det du säger har ingen rimlighets gradd alls, det är väll när man samlas ett gäng och testar fram saker man på bästa sätt får ut hur de verkligen ligger till fåör då kommer det mpna olika antydningar från olika personer.

hmmp quota en annan text verkar inte fungera för mig...

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/06 :  17:04:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
"En del tillverkare levererar högtalarna med "plugg" på baksidan för möjligheten att kunna fylla på sand eller dylikt... Att detta påverkar högtalarens ljudmässiga egenskaper är det nog ingen som ifrågasätter (eller?), men att ställa en påse sand (eller en trave böcker om man så vill) lär ju påverka högtalarens (låd)egenskaper det med, eller hur?
Kan inte förstå att någon finner det så konstigt?"

vad väger en mus samt hur mycket sand kan man fylla i dom talarna? det enda det egentligen handlar om är ju att sänka lådans resonansfrekvens...men jag tror knappast det är hörbart...ungefär som shakti-stenarna

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/07/06 :  17:24:48  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
vad väger en mus samt hur mycket sand kan man fylla i dom talarna? det enda det egentligen handlar om är ju att sänka lådans resonansfrekvens...men jag tror knappast det är hörbart

När jag i mitt fall laborerade så handlade det om ca 10 liter sand per högtalare. Det var mycket lätt att höra skillnad o det behövdes ingen alkoholförtäring för att förstärka den egenskapen!
I mitt fall så lät det faktiskt mycket bättre med sanden ovanpå högtalarna än inuti! Men det var just mitt specifika fall den gången...

Vad denna så kallade HiFi mus väger eller består utav har jag ingen aning om o kan därav heller inte påstå att jag vet något om den! (Till skillnad från vissa andra?)
Men att en högtalare påverkas utav både vad den står på, och vad man ställer PÅ den, är fortfarande för mig en gåta att någon ifrågasätter? Att lådans egenfrekvens påverkas är väl ganska självklart? Eller trodde någon att det var någon sorts svart magi inblandad? Där vi med magisks påverkan får våra hjärnor att släppa sina fästen och valsas runt i idiotins dalgångar?

Vi kan väl vända på denna stek? Ni som har ordinära lådhögtalare och gott om böcker, kan inte Ni testa själva om Ni hör någon skillnad med ett antal kilo per låda? Hör Ni ingen skillnad så gör Ni inte! Konstigare än så är det inte...

Förövrigt, må väl i sommarvärmen

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/06 :  17:42:17  Show Profile Send Snoop a Private Message
Gör test på följande vis, välj ut en låt som är lätt att urskilja skrikigt ljud och sss ljud ur sen lägger ni 4-5 böcker vardera på högtalarna testa låten och känn efter kör den några gånger, sen byter ni och tar bort böckerna på ena högisen och testar, även här lyssna några gånger, sen så ta bort helt och lyssna några gånger, sen så skifter nui snabbt några gånger....

Upplever ni ingen skillnad så Grattis

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/07/06 :  17:46:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Bygg ut ca 20 - 30 cm extra utrymme på baksidan av lådorna och fyll upp med 20 - 200 liter sand.(beroende på storlek på lådan från början) Borde göra underverk med alla högtalare som inte har utblås eller dipol i något register.
(Oooops! Fel avdelning på forumet.)
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/07/06 :  18:05:37  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag tycker mössen är coola (har själv 2 st av största modellen) mössen är fyllda med metallspån av olika slag (enligt tillverkaren)

wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/06 :  20:47:05  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Otroligt tråkigt med riktigt skarpa uttalanden till höger och vänster från folk som inte testat. Det vill ju gärna bli en enkelspårig debatt då.

Verkar lite lustigt att de som testat säger att de funkar - medans de som inte testat säger att de inte funkar?

Jag har hört dem förbättra/rensa (i min mening naturligtvis) ljudet på högtalare för 1500kr. MEN även på högtalare för 60000kr. Och en högtalare i det övre prisspannet vill jag gärna se som välkonstruerad. Äger tyvärr inga möss personligen, men har klara planer på att införskaffa inom sin tid.

M
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2005/07/06 :  21:17:00  Show Profile Send Niclas a Private Message
Ja, många meningar om dessa möss

Tillverkaren lämnar 6 veckors öppet köp på mössen vid beställning via hemsidan. Var & en kan m.a.o prova själv i lugn & ro.

Fyllningen består av kopparhaltig sand.

mvh

edit förtydligande

Edited by - Niclas on 2005/07/06 21:29:28
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/07/07 :  01:27:54  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Mer tyngd i en högtalarlåda är generellt oftast bra.
Bäst är att få en densitet nära 1. Dvs en 80 liters högtalare låter bäst om den väger kring 80 kg.
Om man antar att 99% av alla högtalare väger väsentligt mindre än densitet 1 så bör de rimligen bli något bättre av att addera tyngd uppe på dem. Mössen bör således logiskt ge en positiv effekt på de flesta högtalare. Exakt samma effekt bör kunna uppnås med sandpåsar av samma vikt, men med lägre WAF.

Det finns troligen andra åtgärder som de skulle må mycket bättre av, som tex adderande av flera stag/stöd inne i lådan som syvar upp eller tjockare väggar på lådan.

Så, varför är lådan inte gjord perfekt från början?
Troligen för att det kostar mer pengar samt att det bli dyrt och jobbigt att transportera högtalarna, vilket gör dem dyrare och mer svårsålda.

Många verkar underskatta de psykologiska aspekterna vid tester, och några har i denna tråd lyft fram poänge med blid testnig. I princip kan vid öppen lyssning 99% luras av sin tro på förbättring, även om förändringen som genomförts ganska klart försämrar ljudet.
I detta fall är blind lyssning extra svårt. Dels så syns det tydligt för lyssnarna om mössen finns där eller inte och dels så är det svårt att göra snabba byten fram och tillbaks.
För att kunna göra ett fullgott blindtest så kan man antingen använda ögonbindlar eller sätta en avskärmning på toppen av högtalarna så att lyssnarna inte kan se om mössen finns eller inte.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/07/07 :  02:04:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Mer tyngd i en högtalarlåda är generellt oftast bra.
Bäst är att få en densitet nära 1. Dvs en 80 liters högtalare låter bäst om den väger kring 80 kg.
Om man antar att 99% av alla högtalare väger väsentligt mindre än densitet 1 så bör de rimligen bli något bättre av att addera tyngd uppe på dem.

Mårten Design Coltrane har en inre volym på ca. 160 liter per styck.
Dom skulle alltså med ditt resonemang låte bäst om dom vägde 160 kg!
Men dom väger 47 kg och låter bättre än MDFprototyperna som vägde 115 kg. Hur stämmer det då med denna "regel".

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/07 :  02:08:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har testat!
Inte mössen dock, men väl med en trave böcker.
Som tidigare sagts så anser även jag att stereoperspektivet förbättras och att ljudbilden blir lugnare.
Även jag planerar att putta dit ett par möss, inte för att jag tror att de är så mycket bättre än böckerna utan för att de ser trevligare ut, läs högre WAF.

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/07/07 :  02:16:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om silvervarg har rätt med densitet om ca. 1 vet jag inte, men det är ju inte omöjligt, däremot anger han ju själv att andra åtgärder kan vara effektivare vilket inte heller är orimligt.

quote:
Det finns troligen andra åtgärder som de skulle må mycket bättre av, som tex adderande av flera stag/stöd inne i lådan som syvar upp eller tjockare väggar på lådan

Det är ju möjligt, om silvervarg har rätt, att ytterligare vinster skulle kunna göras på marginalen. Nu diskuterar jag rent hypotetiskt vill jag poängtera. Å andra sidan är troligen dessa lådor redan väldigt stabila. Andra enklare konstruktioner kan ju ha mer att vinna.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/07/07 09:58:28
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/07 :  09:20:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det är inte sant att en tung högtalare löser alla problem.
Lådmaterialet har ju inre dämpande egenskaper, en tung
högtalare kan ha elaka resonanser även om den är ganska tung.

Man löser inte allt med blyhagel och sandfyllda råttor.

Coltrane verkar ha en genomtänkt lådkonstruktion.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/07/07 :  09:57:47  Show Profile Send mats31 a Private Message
Instämmer med Niklas N att det gäller att ha en genomtänkt lådkonstruktion -- där ett bra (bästa?) exemplet ju är Bowers & Wilkins med deras "Matrix"-stagning.

Vissa duktiga högtalardesigners (ex. Linkwitz) pekar ju på att många kommersiella högtalare (främst basreflex/slutna, därav en fördel med dipoler), vid vissa frekvenser kan ha mer ljudenergi som strålar från baffel och sidoväggar än från membranet...kan nog helt klart ge förändringar till det sämre i termer av klarhet/stereoimage, etc.

Men vad som sannolikt ger mer effekt än möss på toppen är dämpning av baffel och sidoväggar (med moderna smala högtalare är ju toppytan garanterat styvare och mindre än både sidoväggar och baffel.

Så hör man skillnad med möss uppe på lådan, så borde man höra ännu mer förbättringar med möss runt om lådan, kanske hängande i sugproppar och efterliknande fladdermöss.

Eller ännu bättre -- bygga ett ytterlåda i MDF runt hela lådan och sandfylla mellanrummet...dock garanterat WAF-negativt.

Eller bäst -- köpa en högtalare som har en bra lådkonstruktion från början...ex.vissa B&W-modeller (finns säkert fler)

/M

Edited by - mats31 on 2005/07/07 10:05:16
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:30:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Även bra högtalarkonstruktioner kan få posetivt resultat med möss.

M
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/07/07 :  10:59:33  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Knappast vissuelt dock!!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2005/07/07 :  11:42:31  Show Profile Send Bardis a Private Message
Jormas inlägg med Coltrane-högtalarna är klart intressant.
Det finns andra konstruktioner med annorlunda infallsvinkel tex Ocellia vilka visades på Arken-mäsan. De eftersträvar en så lätt och styv låda som möjligt. Anledningen måste vara att inte överlagra så mycket energi. Med långvariga resonanser som följd.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/07/07 :  11:53:37  Show Profile Send CC a Private Message
1. Vi är nog alla överens om att den estetiska smaken skiljer sig åt?
2. Vi är väl också överens om att en förändring utav högtalarens massa/vikt påverkar det slutliga ljudande resultatet?
3. Och vi inser nog att hög vikt inte måste vara lika med välljud?
4. Så varför kan vi inte var överens om att ett par möss på några kilo stycket kan förändra ljudet på ett par vanliga (låd)högtalare mer eller mindre hörbart?

Summarum: Efter denna intressanta (?) dispyt så har jag frågat herr Wolfgang snällt om jag kan få låna hans möss för ett litet test på mina Respons Grand! (Personligen tror jag inte att mina Respons bryr sig så mycket om ett par möss balanserandes uppe på toppen, men vad vet jag innan jag testat)

Jag ber om att få återkomma i frågan....

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/07/07 11:55:29
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/07 :  11:57:16  Show Profile Send Snoop a Private Message
Blir ett intresasnt test, även HiFi Norr ska testa dessa möss när en träff i Ö-Vik blir av...

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/07/07 :  12:42:59  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Blindtest då hoppas jag, man kanske kan fästa en krok i taket ovanför
varje högtalare, med en fiskelina och råttan i linan - sänker man
sedan ner så den svarta råttan sätter sig på toppen av högtalaren.

- sen dra upp

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000