Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:45:05
|
Fan vad larviga folk är.. Om mössen fungerar eller ej är upp till var o en att avgöra.
Själv tycker jag dom är vansinnigt söta och önskar jag kunde ha sådana på mina "små" högtalare. Sittande o titta på mig då man spisar lite musik...
Jag har sett nån som har sytt egna "piratmöss" här på forumet.. Inte "lika" exakt som dom "fredliga" som man köper... Men själv så gillade jag "piratmössen" då dom dessutom är DIY för hustrun ju....
Sluta tjafsa med er o ut i solen o njut.. Att bråka i denna värmen är bortkastade energier..... Ät glass o ha skoj med familj eller släkt.. Eller bada o kolla snygga höfter.
Eller kom hit o hjälp mig fälla några träd. Krafterna som sedan ev finns kvar räcker inte till bråk om mäta på möss i alla fall...Detta kan jag garantera er alla...
"Värmemoderatorn mayro"
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:47:15
|
quote: Själv tycker jag dom är vansinnigt söta och önskar jag kunde ha sådana på mina "små" högtalare. Sittande o titta på mig då man spisar lite musik...
Jag har sett nån som har sytt egna "piratmöss" här på forumet.. Inte "lika" exakt som dom "fredliga" som man köper... Men själv så gillade jag "piratmössen" då dom dessutom är DIY för hustrun ju....
Sluta tjafsa med er o ut i solen o njut.. Att bråka i denna värmen är bortkastade energier..... Ät glass o ha skoj med familj eller släkt.. Eller bada o kolla snygga höfter.
Eller kom hit o hjälp mig fälla några träd. Krafterna som sedan ev finns kvar räcker inte till bråk om mäta på möss i alla fall...Detta kan jag garantera er alla...
"Värmemoderatorn mayro
Mayro du är bara för himla "go" som vi säger i Skåne...härlig humor |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:48:05
|
Ja, Mayro, dom är helt klart coola domdär mössen
Sitter opch väntar på en elktriekr som ska byta mitt proppskåp så jag ahr inget bättre för mig just nu
Nej, det är inget HiFi-säkringsskåp som ska installeras
Mvh
Edit: Ska faktiskt ner till Skåne om en dryg vecka. Till Glömmingebro närmare bestämt. Skulle gärna ta emot lite tips på sevärdheter där omkring |
|
Edited by - Baltazar on 2005/07/08 10:52:52 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:48:24
|
quote: Fan vad larviga folk är.. Om mössen fungerar eller ej är upp till var o en att avgöra.
Njäe, det håller jag inte med om.
Om dom funkar så funkar dom, annars inte. Om dom funkar enbart i vissa fall så funkar dom enbart i dom fallen.
Men jag håller med om att envar har sin fulla rätt att köpa dom och att tycka om dom!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 10:52:56
|
OT: Klart man vill vara ute i solen och sola och bada, men faktrum är att jag sitter på ett jobb just nu och har på 3 timmar enbart haft 2 kunder så jag använder tiden åt detta eminenta forum.
Förövrigt tycker jag vi lägger ner tråden för , den kommer att se ut så här resten av livet då vi tydligt sett att och redan visste att de kommer bli tjafs om huruvida de funkar eller ej..
Det funkar för vissa men inte för andra så nu drar vi ett streck över det hela och slutar tjaffsa...
ha en fortsatt trevlig dag..
Mvh David |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 12:35:54
|
Rätt. Nu när vi slutat tjafsa så tar vi och svarar på frågan som ställdes i tråden.
quote: Sitter och funderar om man ska köpa 2 st HiFi möss och ställa uppe på högtalarna, tycker de var så coola.
Nu till frågan , har dessa någon inverkar på ljudet och vart kan man köpa dem?
Ja, dom fungerar, framför allt på mindre högtalare. Du kan köpa dom hos Balance i Jönköping.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 13:59:51
|
quote: Eller bada o kolla snygga höfter.
Håller med Mayro!! Nu ska vi bada!!! Love & Peace ska jag på ikväll!!! I solen! Lundell, Sator & Hellacopters!!!! Kall bira som skummar i handen! |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
Edited by - Ledzepp on 2005/07/08 14:01:26 |
|
|
Micke65
Member
471 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 14:04:07
|
Nån som har koll på vad dom olika storlekarna väger ? Själv har jag 5 band av Nordstedts uppslagsverk på suben för att den ska stå still. HiFi-möss känns som ett estetiskt lyft i det perspektivet. /micke |
|
|
thli
Member
248 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 14:38:23
|
Vibb-eater ultra 1kg Vibb-eaters mini 2kg Vibb-eaters midi 3kg Vibb-eaters maxi 4,5kg |
//Thomas
|
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 15:23:49
|
Angående möss-diskussionen, så delar jag gärna med mig av ett experiment vi håller på med. Det gäller framtagandet av ett annorlunda stativ för högtalare.
I det ena fallet har man en högtalare och ett stativ under, som antingen själv tar upp en del av vibrationerna från högtalaren, eller skickar dem vidare ner i golvet. Här verkar det rimligt att anta att vibrationerna i vissa lägen även kommer tillbaka till högtalaren med störningar som resultat.
I det andra fallet avleder man vibrationerna från högtalarens alla sidor till ett annat material, i vilket vibrationerna görs om till värme. Vibrationerna när då aldrig något annat material som t.ex. stativet, och kan därför hellre inte komma tillbaka till högtalaren som störande energi.
På bilden syns hur vi har gjort. En ram i aluminium bildar stativet, från golv till topp. Högtalaren sitter låst i ramen med hjälp av mjuka silikonbollar. När vi kör denna lösning och lägger handen på stativet känns inga vibrationer.
Som vi vet fungerar både metoderna i praktiken. Under vårt experiment märkte vi en klar ljudlig skillnad mellan dessa två metoder. Vad man föredrar är en annan sak, vilket bör kopplas till faktorer som vilket golv man har mm.
Vi kommer att ta fram en mer ”generisk” variant av samma, som kan fungera till olika högtalarstorlekar, och det blir säkert anledning att demonstrera stället vid något lämpligt tillfälle.
Överfört på möss-diskussionen, är det säkert ingen tvekan om att dessa gör en skillnad. Dock finns det anledning att kanske se det hela i ett större sammanhang, eftersom alla förändringar, möss, lexicon, strykjärn mm marginellt skulle förändra slutresultatet. Tittar man vidare på nätet finns ett stort antal olika teorier tillhörande producenter av olika ställ, och de flesta av dessa teorier kan säkert appliceras under speciella förhållanden med lyckat resultat.
Det är som i fysikens värld, - en teori för allting (som säger hela sanningen) finns dock ännu så länge inte.
mvh, Audio Concept, Robert
|
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 15:29:35
|
Det där låter oerhört intressant Robert.... |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 16:04:11
|
Jag matar minna möss (4,5kg) med jämna mellanrum ! Dom tycker bäst om klassisk spis !
wolfgang
|
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 16:45:35
|
Vem säger att det är vibrationerna som påverkas? Ett par prylar ovanpå högtalarna ändrar baffelns struktur och baffelns struktur påverkar frekvensgången i och med diffraktion. Någon kan väl mäta upp med eller utan? |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 16:47:25
|
personligen skiter jag i hur det går till så länge jag tycker det låter bättre.....
Mössen kommer testas inom en inte allför lång framtid, och då kan jag säga vad jag tycker... |
|
|
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2005/07/08 : 19:02:55
|
hm för mig tycks det vara lika nödvändigt och fungerande som kabellyftare:) haha |
|
|
JE Jr
Member
52 Posts |
Posted - 2005/07/09 : 02:19:51
|
quote: Mössen bör således logiskt ge en positiv effekt på de flesta högtalare. Exakt samma effekt bör kunna uppnås med sandpåsar av samma vikt, men med lägre WAF.
Högst WAF borde man väl få om man som Mayro var inne på låter frun själv sy några söta djur som man kan fylla med blästersand och ställa uppepå högtalarna??
...mycket billigare också |
Någon mer än jag som använder Roydhögtalare?? |
Edited by - JE Jr on 2005/07/09 02:21:21 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/07/11 : 02:42:41
|
Förändringar är väl lite lättare att bedöma, bättre och sämre är en svårare och subjektiv fråga. Förändringar kan man höra förutsatt att de är rimligt stora, behöver man lyssna trettio gånger för att mejsla fram någon skillnad är förändringen knappast värd namnet. Sedan kan man ju gå in på vad som orsakar förändringen eller inte. Kanske skall man alltid enbart godkänna förändringar som testats blint, men då kanske man alltid bör lyssna på musik med förbundna ögon, det blir ju lättast så, minst avvikelser. Kanske kan man även bejaka att flera faktorer påverkar upplevelsen som humör, sömn, årstid mm., dvs. faktorer som alltid finns där och inte går att komma undan även om de bara är ”psykiskt brus”. Upplevelsen kan ju faktiskt förbättras av åtgärder som att man vet att man gjort sitt bästa för att anläggningen skall låta bra även om det ljudmässigt inte är någon skillnad. Att tro att psykologiska faktorer skulle kunna undvikas är ju lite enfaldigt. Jag skulle vilja veta hur man placerar psyket och psykologiska faktorer utanför musiklyssningen, montrar man bort hjärnan och behåller öronen?` Fast vid närmare eftertanke, om inte hjärnan är med så förvandlas väl ljudimpulserna inte heller till någon menigsfull enhet.
Debatten kanske skulle vinna på att vara lite mindre extrem emellanåt och inse att man kan höra förändringar utan säck över huvudet. Är de stora och tydliga så existerar de med största säkerhet även utan kvasipsykologiskt förklaringstrams, däremot kan man ju hålla med om att skulle man anstränga sig för att hitta en minimal skillnad efter efter en serie lyssningstillfällen så är det tveksamt. Svårare än så behöver det ju inte vara, framförallt inte för en hobby där huvudsaken väl ändå är njutningen av musiken, ett helt psykologiskt fenomen. |
Bravo |
|
|
thli
Member
248 Posts |
Posted - 2005/08/05 : 17:26:52
|
Nu har en ny mus hittat hem till mitt system,detta blir den 6:e!!
Den ny musen är en MAXI,som på bilden sitter mellan en ULTRA och en MINI
Denna musen VET JAG att den funkar utan att jag har testat!! Varför?? Jo den skall stå på min REL Quake sub som är så lätt att den utan vikter börjar hoppa runt i rummet under filmvisning.
Så här blir det, lite tuffare än hantlar.
|
//Thomas
|
|
|
Topic |
|