Author |
Topic |
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 12:58:42
|
quote: Om grejer är inspelade eller inte visst är det skillnad!! men det som jag hakar upp mig på är att matte lovordar och rekomender produkter som han har själv för tillfället, höjer dom til skyarna för att en vecka senar vilja sälja för han var inte så nöjd,,, och då har i alla fall jag tappa förtroende för honom punkt och slut
Exakt. Sakeo har fullkomligt rätt i det han skriver.
Det som är mest intressant i denna diskussion är att den person som just är inne i en av de mest förvirrade byteskarusellerna jag skådat, är samma person som formligen sprutar ur sig rekommendationer till höger och vänster. Ibland han lyssnat på den specifika produkten i en affär, andra gånger refererar han till t ex ett Hifi Choice-test. Jag menar, för vem är det intressant att X fick 89% i maj-numret. Är den alltså bra, och isf för vem?
edit; stavfel |
kabelskitsnackare
|
Edited by - sampix on 2005/07/05 13:01:39 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 13:04:33
|
quote: Exakt. Sakeo har fullkomligt rätt i det han skriver.
Det som är mest intressant i denna diskussion är ett den personen som just är inne i en av de mest förvirrade byteskarusellerna jag skådat, är samma person som formligen sprutar ur sig rekommendationer till höger och vänster. Ibland han lyssnat på den specifika produkten i en affär, andra gånger refererar han till t ex ett Hifi Choice-test. Jag menar, för vem är det intressant att X fick 89% i maj-numret. Är den alltså bra, och isf för vem
Sampix: Svaren på dina frågor står att läsa i inläggen ovan, vilket du inte verkar ha gjort. "Sprutar ur sig rekommendationer till höger och vänster" - Det var kanske det dummaste jag någonsin läst. Det har jag absolut aldrig gjort, bara för att jag skriver positivt om en produkt (hur många produkter får man förresten rekommendera för dig Sampix utan att du kläcker ur dig liknande uttalande?) behöver det INTE betyda att den är rätt för alla, däremot för MIG, med min kringutrustning, i mitt rum och med min musiksmak!!
Sen att jag skriver att en produkt (i detta fallet Primare CD31) fått 89 % i Hifi Choice gör jag enbart för att det kanske gör att personen ifråga tar med den på sin lista över produkter han ska lyssna på!!! Tycker man sen att tester och/eller Hifi Choice är skit kan man ju ignorera detta! *suck*
Du får gärna tycka som du gör, men snälla ta av dina dimmiga glasögon och försök läsa det jag skriver istället för att fortsätta häva ur dig skit. Trådskaparen skrev ju tydligt ovan att HAN ÄR MEDVETEN OM MINA BYTEN OCH VILKA FÖRBEHÅLL MED MIN REKOMMENDATION SOM FINNS MEN ATT HAN ÄNDÅ VILL HA ÅSIKTER OCH INTRYCK AV HÖGTALARNA. Hur kan det bli mer uppenbart
PS: Ledsen Fred00 för en arg ton men ibland blir man otroligt trött... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/07/05 13:09:30 |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 13:10:25
|
quote: Hur intressant är det att höra om intrycken på en högtalare när de inte är inspelade........Vi på forumet vill väl veta hur de låter när de är inspelade
Tja... dom intrycken är väl ungefär lika mycket värda som sand i Sahara... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 13:18:38
|
quote: Tja... dom intrycken är väl ungefär lika mycket värda som sand i Sahara...
Nitram: Inte alla håller med dig och definitivt inte de (många) som var med på cd-spelar testet där mina Vienna efter 25 timmar stod för musiken...det var hur enkelt som helst att höra (stora) skillnader i ljudkaraktär (och ljudkvalitet i ett par fall) mellan tex Lavardin, Primare (vad gäller förstärkare) samt mellan Opera Droplet och Lua (cd-spelare). Och alla var överens om att ljudet var mycket bra och definitivt inte lät oinspelat...
Så dina åsikter (med fleras) får stå för er, jag förmedlar bara hur det lät då och hur det låter nu, vilket även fler som var med kan göra. Skillnaden i ljudet mellan säg runt 10 timmar och runt 25 var mycket stor och har givetvis blivit än större...sen får ni TRO vad ni vill, veta kan ni ju inte göra... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/07/05 13:19:37 |
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 14:07:27
|
Om denna diskussion skall fortsätta så kanske den borde göra det i en separat tråd? Känns ju inte som den tillför något till trådskaparens frågor.
Är det någon moderator som känner sig manad att tycka till kring detta? Jag tycker det känns som om ovanstående fråga infekterar stämningen på forumet och det känns som att detta borde redas ut så att det inte ligger och bubblar under locket hela tiden?
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 14:10:36
|
EmilH: Jag håller med dig helt, jag skrev ovan i två olika inlägg att vi skulle ta det via PM för att sluta förstöra tråden mer, men "vissa" individer är uppenbarligen inte intresserad av denna lösning som givetvis är den bästa och mest respektgivande för trådskaparen...kanske ska jag sluta bemöta deras påhopp för att inte sjunka till deras nivå, men... |
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 14:10:38
|
quote: Om grejer är inspelade eller inte visst är det skillnad!! men det som jag hakar upp mig på är att matte lovordar och rekomender produkter som han har själv för tillfället, höjer dom til skyarna för att en vecka senar vilja sälja för han var inte så nöjd,,, och då har i alla fall jag tappa förtroende för honom punkt och slut
Förstår du inte detta matte? quote: Snälla, ta gärna svar (eller mothugg?..) på detta via PM till mig så vi inte förstör Fred00:s tråd ytterliggare
Du vill inte ta ofentliga diskussioner, och hänvisar till att du inte vill förstöra Fred00 tråd, men samtidigt så "måste" du komentera varenda inlägg quote: "Sprutar ur sig rekommendationer till höger och vänster" - Det var kanske det dummaste jag någonsin läst. Det har jag absolut aldrig gjort,
Det är ju precis vad du gör!! quote: Inte alla håller med dig och definitivt inte de (många) som var med på cd-spelar testet där mina Vienna efter 25 timmar stod för musiken...det var hur enkelt som helst att höra (stora) skillnader i ljudkaraktär (och ljudkvalitet i ett par fall) mellan tex Lavardin, Primare (vad gäller förstärkare) samt mellan Opera Droplet och Lua (cd-spelare). Och alla var överens om att ljudet var mycket bra och definitivt inte lät oinspelat...
Nu får du ge dig Vi snackar om dina högtalarbedömningar av oinspelade högtalare och inte om det går att höra skillnader mellan olika CD-spelare/förstärkare på dina oinspelade högtalare. Herre min gud vad hopplös du är, du vinklar och slingrar dig hela tiden..... Varför inte spela in grejer som du köper och sedan skriva ner dina intryck som andra gör.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 14:13:51
|
quote: EmilH: Jag håller med dig helt, jag skrev ovan i två olika inlägg att vi skulle ta det via PM för att sluta förstöra tråden mer, men "vissa" individer är uppenbarligen inte intresserad av denna lösning som givetvis är den bästa och mest respektgivande för trådskaparen...kanske ska jag sluta bemöta deras påhopp för att inte sjunka till deras nivå, men...
Lägga av och fjäska matteMan mår illa av detDu är mycket duktig på att förstöra trådar själv, du kanske minns min Vienna tråd..... |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 14:18:27
|
FBK: Svaren på allt du skriver har jag redan skrivit så jag väljer att inte kommentera mer än att åter skriva att jag, efter att trådskaparen VILLE ha dem, gav mina åsikter och intryck med förbehållen att de inte är HELT inspelade men ändå så mycket att det är lätt att beskriva ljudkaraktär osv. Det är DU, och inte jag som är hopplös som inte kan förstå detta fast jag med flera (bla trådskaparen) skrivit detta ett flertal gånger.
quote: Det är ju precis vad du gör
Nej. Ge konkreta exempel FBK. Jag har rekommenderat min Vienna-modell (med förbehåll ang. inspelningen) och AV innan jag efter ganska lång tid upptäckte dess brister vid tung musik. Har du andra exempel kanske? Vilka produkter har jag "rekommenderat till höger och vänster"?? Utan konkreta exempel är det du skriver inte värt mycket..
quote: Du vill inte ta ofentliga diskussioner, och hänvisar till att du inte vill förstöra Fred00 tråd, men samtidigt så "måste" du komentera varenda inlägg
Självklart vill man bemöta (näst intill personliga) påhopp som INTE BARA JAG tycker är i hög grad omotiverade och helt onödiga för tråden. Du tycker jag slingrar mig och vinklar, jaha...hur då? Du skriver mycket skit utan att ge exempel.
|
|
Edited by - matte76 on 2005/07/05 14:35:14 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 14:19:48
|
quote: Lägga av och fjäska matte Man mår illa av det
Herregud... Inte vill jag få dig att må illa FBK, jag bara skrev som jag tycker...fjäsk? Tyck du det...
quote: Du är mycket duktig på att förstöra trådar själv, du kanske minns min Vienna tråd.....
Enligt mig förstörde du den till största delen själv, och hör det till denna tråden? Varför tar du inte sånt här via PM istället? Hade du gjort det i Vienna-tråden (som jag skrev i den flera gånger) hade den inte förstörts...För att du vill få med dig andra mot mig och så att alla ska kunna läsa och ge dig "rätt" eller? Man blir mörkrädd... |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/05 14:33:40 |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 14:25:59
|
Kanske dags att kyla ner sig i denna ljuvliga sommarhetta, njut av väder och trevlig musik istället. Så kan vi komma tillbaka med förnyade krafter till hösten istället. Det kanske är för varmt att diskutera Hi-Fi just nu? Med tanke på viss överhettning hos somliga. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 14:27:12
|
quote: Det kanske är för varmt att diskutera Hi-Fi just nu? Med tanke på viss överhettning hos somliga
Figge: Jo, det verkar ju så... |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 14:38:24
|
quote: Tycker det hela tiden pikas på Matte76, både i hans egna trådar och i andras.. Han skall väl få ge sina intryck utan att bli "påhoppad" ?
EmilH: Det verkar inte vara möjligt pga vissa personer...förstår inte hur de orkar, jag har ju skrivit på hur många ställen som helst att mina intryck och åsikter om högtalarna gäller med förbehållet att de inte är helt inspelade utan bara delvis. Dock tycker jag de låter kalasbra med tanke på detta...är detta förbjudet att delge de som är intresserade av det som tex trådskaparen? Sen när det kommer påhopp och ironiska kommentarer och jag ber de som skriver dessa att ta det via PM blir man i princip idiotförklarad... Trist. |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/05 14:53:34 |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 15:05:51
|
quote: Dali Helicon 400, lyssningsintryck?
Där har Ni vad denna tråden skall handla om.
"FBK"..dina 5 senaste inlägg har inte handlat om Dali Helicon. Har du inget att skriva om högtalarna så gör nåt annat......... Dock har du tidigare i tråden gett dina intryck av högtalaren vilket borde räcka, eller?
"Sampix"..inga rätt alls 3 inlägg men inget om Dalis högtalare, bara gnäll.
Vill Ni fortsätta dividera med "Matte76" om detta så:
TA DET VIA MAIL ELLER PM
Så att man slipper ödsla tid på sånt här................
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 15:08:21
|
quote: Vill Ni fortsätta dividera med "Matte76" om detta så:
TA DET VIA MAIL ELLER PM
Snoddas: Jag har försökt säga detta rätt många gånger...hittills med klent (eller snarare inget) resultat |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/05 15:11:28 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 17:21:40
|
quote: Så att man slipper ödsla tid på sånt här................
Ett hett tips är att låt bli att läsa Och hur många inlägg ifrån matte har handlat om Dali Helicon 400............. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 17:39:24
|
Fred00! Ursäkta för all OT i din tråd, kommer ej att komma mer ifrån mig nu. Hoppas att kommer fram till ett val som passar dig till slut |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 22:57:53
|
Intressant att Matte blir i det närmaste idiotförklarad när han delger sina intryck av högtalare som inte är riktigt inspelade, vilket han dessutom påtalar, medans det är helt ok att tala sig varm om den och den cd-spelare som någon hört i en Hifi-butik(oftast relativt okänd anläggning och rum) och sedan minsann kan tala om precis hur bra eller dåligt en enskild komponent i apparatkedjan låter...
Mvh
Rätt snygga måste jag säga
|
|
Edited by - Baltazar on 2005/07/05 23:01:07 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 07:57:00
|
quote: Och hur många inlägg ifrån matte har handlat om Dali Helicon 400
FBK: Mina inlägg handlade om Dali Helicon 400 tills trådskaparen frågade mig om Vienna och själv gled in på detta märke istället. Kanske kunde han döpt om tråden, men det bestämmer man ju själv som trådskapare.
Dina, sampix och ett par tills inlägg har istället handlat om allt annat än både Dali eller Vienna och istället i princip endast handlat om personangrepp och smutskastning på en mycket låg nivå, där framförallt du och sampix (men även tex Sakeo) vägrat läsa det som står tydligt i flera av trådens inlägg om bla inspelningen och att ta OT via PM, inte bara från mig utan från flera andra, och bara fortsatt skriva en massa skit.
Skönt att du själv skriver att du inte ska fortsätta med det tramset, hoppas du kan hålla det (dig) nu också...
Baltazar: Intressant var ordet, jag håller med dig helt. |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/06 08:05:57 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 12:52:05
|
quote: (hur många produkter får man förresten rekommendera för dig Sampix utan att du kläcker ur dig liknande uttalande?) behöver det INTE betyda att den är rätt för alla, däremot för MIG, med min kringutrustning, i mitt rum och med min musiksmak!!
Du får helt enkelt inte in detta i ditt huvud va.. Det handlar om trovärdhet, helt och hållet. Du är så pass hemmakär att du rekommenderar prylarna du själv äger, nu senast dina Vienna, eller hur? Men vad som är rätt för dig vet du ju inte själv då du säljer ut dina grejer innan du hinner utvärdera dem ändå. Jag hoppas verkligen att läsarna i de trådarna är tillräckligt källkritiska för att förstå vad det hela handlar om egentligen.
quote: Det var kanske det dummaste jag någonsin läst.
quote: Du får gärna tycka som du gör, men snälla ta av dina dimmiga glasögon
Vem var det som skrev något om låg nivå, matte. Skicka gärna ett PM till mig. Du vill ju trotsallt inte förstöra denna tråd. Vilket är hedersvärt av dig. |
kabelskitsnackare
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 13:10:24
|
quote: Du får helt enkelt inte in detta i ditt huvud va.. Det handlar om trovärdhet, helt och hållet. Du är så pass hemmakär att du rekommenderar prylarna du själv äger, nu senast dina Vienna, eller hur? Men vad som är rätt för dig vet du ju inte själv då du säljer ut dina grejer innan du hinner utvärdera dem ändå. Jag hoppas verkligen att läsarna i de trådarna är tillräckligt källkritiska för att förstå vad det hela handlar om egentligen.
Sampix!: Jag har definitivt inte bara rekommenderat endast de prylar jag äger (kan rekommendera mycket annat jag INTE äger tex JM Labs Mini Utopia-högtalare, Operas Droplet cd-spelare, Lavardin IT, Amphion Xenon-högtalare bara för att ta några exempel), men visst är det dem jag äger/har ägt som jag har mest erfarenhet av (självklart). Dock rekommenderar jag inte nödvändigtvis allt jag äger/har ägt, och har ej gjort det heller. Jo, jag vet vad som är rätt för mig och jo, jag har visst hunnit utvärdera (VAD vet DU om det???). Jag förstår givetvis att man måste göra på detta viset.
Och ja, jag rekommenderar mina Vienna trots att de inte är 100 % inspelade, är det fel enligt dig? Hur trovärdig jag är får var och en bedöma själv, att jag gjort många byten verkar dock tyvärr ha fått vissa att ha en snedvriden bild av mig. Det är bara att via PM fråga VARFÖR jag har gjort det bytet eller detta, och man får svar. Byta för bytandets skull eller att jag inte ger grejorna tillräcklig tid, detta stämmer helt enkelt inte. Har inte hittat rätt systemmatchning och rätt ljudkaraktär för mig riktigt ännu, har dock haft lite för bråttom i ett par fall, det erkänner jag.
quote: Vem var det som skrev något om låg nivå, matte
"Dimmiga glasögon" är inte låg nivå i mina ögon. "Dummaste jag läst", hmm möjligen men långt ifrån de personangrepp, ironi och ganska aggressiva ton bla du har stått för i denna tråd. |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/06 13:19:32 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 13:20:54
|
NU räcker det. Vem av er SPAM-postare fattar INTE det ?
Alltså! Dali Helicon 400, lyssningsintryck?
Inget annat! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 13:21:15
|
quote: "Dimmiga glasögon" är inte låg nivå i mina ögon. "Dummaste jag läst", hmm möjligen men långt ifrån de personangrepp, ironi och ganska aggressiva ton bla du har stått för i denna tråd.
Ironi, helt klart. Aggressiv ton, nejnej helt fel.
Som sagt. Jag väntar på ett PM, så slipper vi ta denna diskussion här |
kabelskitsnackare
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 13:22:23
|
sampix: Och varför använda ironi på ett nedvärderande sätt? Är det inte bättre att uttrycka sig normalt och vänligt? Skicka du PM, jag har sagt allt jag har att säga redan om du läser mina inlägg.
Sorry Fred00 för OT, jag återgår mer än gärna till diskussionen om Dali Helicon 400 och/eller andra högtalare som du är intresserad av. Jag tycker Helicon 400 är en mkt bra allround-högtalare (som jag inte äger...) med ett ganska varmt och mjukt ljud som dock kräver ett rätt stort rum som sagt (pga högtalarens djup) för att inte basen ska bli bumlig, och nog en rätt stark förstärkare. Och snygg är den! |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/06 13:34:03 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 13:44:18
|
quote: med ett ganska varmt och mjukt ljud som dock kräver ett rätt stort rum som sagt (pga högtalarens djup) för att inte basen ska bli bumlig, och nog en rätt stark förstärkare.
Hur vet du att de kräver ett stort rum? Och var ifrån har du fått infon om att ""de kräver nog en rätt stark förstärkare"" |
|
|
Topic |
|