HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kvalitet på cd skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/07/05 :  23:17:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
p g a av ett jättemissöde som jag inte ens ska gå in på...men resulterade i att i princip alla mina cd skivor är väck!!!! (400 skivor)så måste jag börja om från början....

Jag kommer att köpa lite i taget med inriktning skivor med riktig ljudåtergivning - jo, givetvis med musik jag vill ha också men bara de som låter superbra.

Då är frågorna:
1. finns det skivbolag som prioriterar ljud och har kanonljud på ALLA sina cd/artister? D v s, att om man satt med skivbolag x och deras katalog i soffan så vet man att man kan blunda och peka på vilken artist som helst och veta att ljudet är maxat?
2. jag kommer att börja med att köpa lite pink floyd skivor och då undrar jag ifall jag köper i new york eller madrid eller i rinkeby en "dark side of the moon" - är det samma cd? låter likadant? eller hur funkar det?

OT. håller på dygnet runt att bygga upp min nya hemsida, den är låååångt ifrån klar, men jag hade ändå uppskattat en kommentar,
http://www.danlindberg.com jag ber om ursäkt på förhand ifall man inte får göra så

Artphotography

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/05 :  23:28:27  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Stockfish och Opus (har för mig att det heter så) är två av de skivbolagen som är värda att spana in.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/05 :  23:30:47  Show Profile Send Snoop a Private Message
http://www.stockfisch-records.de

http://www.turtlerecords.com/

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2005/07/05 23:31:18
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/06 :  00:20:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Verve, Blue Note, FIM är väl några till

Vi tar hemsidan via PM, Dan

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/07/06 :  00:22:17  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Super! Ska in och studera dessa.

Absolut Zalve - ang hemsidan, fattas väldigt mycket också...

Artphotography
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/06 :  00:25:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
1. Finns många. Och du kommer säkert få flera förslag.
2. Nej, det är inte samma skiva. De kan vara mastrade olika i olika länder. De kan låta olika beroende på vart i cd-pressen din skiva blev tryckt, då Masterkopian degraderas med varje kopia.

M
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/07/06 :  00:40:33  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Du har ju Chessky också

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/07/06 :  01:46:56  Show Profile Send EAR a Private Message
Och MOFI

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/07/06 :  02:13:49  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
ECM har ett gott rykte.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/07/06 :  09:09:48  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Detta måste kunna bli en lista som är av allmänintresse för forumet.
Tack snälla, alla...

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/06 :  09:10:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sheffield Labs

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/07/06 :  09:12:52  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Förresten, rannagarden: OK, en Pink Floyd skiva är olika beroende på var man köper. Hur gör man då för att hitta "rätt" skivor?? Säg att jag vill ha "wish you were here", "dark side of the moon", "final cut" och "the wall" med bästa tänkbara skivor. HUR GÖRA?

Artphotography
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/06 :  09:22:40  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message

Inte den blekaste... Men antagligen så kan nån musik-guru här på sidan guida dig rättare på den punkten.

Typ i stil med att japanska pressningar och amerikanska är bättre än europeiska? Man jag kan ha fått det om bakfoten också...

M
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/07/06 :  09:28:26  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Whish you were here, finns på Columuibia Legacy SBM guld CD. och DSOTM och The Wall finns på Mobile Fidelity.
Dom är samtliga "out of print", men du hittar dom på ebay, men det blir en hel del pengar.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/07/06 :  10:12:55  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Reference Recordings (www.referencerecordings.com).

Fantastiskt dynamiska HDCD-inspelningar av klassisk musik. Inspelade av en viss Keith Johnson, som råkar äga Spectral och har varit inblandad i Avalon tidigare (bl.a. jobbat med att utveckla deras studiomonitorer). De bästa klassiska inspelningar jag hört efter XRCD, och t.om. bättre på vissa områden.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/07/06 :  10:17:35  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Märkte just att det är nånting konstigt på gång med RR (kolla hemsidan). De har dock ett rätt omfattande urval som man borde komma åt.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/07/06 :  10:24:16  Show Profile Send Mahler a Private Message

quote:
Detta måste kunna bli en lista som är av allmänintresse för forumet.
Tack snälla, alla...

Mer tips i samma ämne!!

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38968

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/07/06 :  23:58:13  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Proprius, Telarc, AIX om man vill ha DVD-A.
Verve's återutgivningar.
Annars är grundtippset bra musik, en mycket liten del av min skivsamling är från typiska "audiofil" skivbolag, historiskt sett har de sk vanliga bolagen lyckats tämligen bra ibland.(numera är det inte så ofta).

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/07/07 :  00:04:19  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Oh glömda vissa "remasters" kan vara hemska, troligen vet man bäst bland fansen till just det bandet, Pink floyds Dark side of the moon finns i extremt många varianter.
Stjälv har jag en Japansk Cd som är en "LP replika" inlusive miniatyrer av affisherna som följde med LP'n, DVS skivfodralet ser ut som LP*n bara mindre CD skivan ligger i en inner påse, den är ett album precis som LP'n så man kan vika upp mitt uppslaget. Jag gillar denna Jag har ingen aning om det är den mest välljudande, en polare har den runda asken

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000