HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dali Helicon 400, lyssningsintryck?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/06/28 :  16:35:40  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Hejsan!

Jag är lite intresserad av denna högtalare. Jag har bara hört den en snabbis precis när den var uppackad och det lät ändå helt okej, om än något vasst.

Är det någon som har några åsikter om denna högtalare. Någon recension vore kanon!

Mvh,
Fredrik

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/28 :  17:07:58  Show Profile Send Blue a Private Message
I mitt tycke är det en mycket bra högtalare! Men jag vet att det finns lite olika synpunkter.

Googla lite vetja! Hifi-Choice hade en recension för inte så länge sedan!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/06/28 :  17:31:43  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Tack för tipset!

Jag googlade och det ser ju riktigt bra ut. Den har bland annat fått "Golden ear award" i "The absolute sound" och det säger väl något (antar jag).

Det vore dock fortfarande kul att höra lite åsikter från folk här på forumet. Speciellt intressant vore det om någon har jämfört Helicon 400 mot andra högtalare i den prisklassen.

Men nu ställer jag kanske för höga krav :-)

Edited by - Fred00 on 2005/06/28 17:32:13
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/06/28 :  18:04:33  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Det vore dock fortfarande kul att höra lite åsikter från folk här på forumet. Speciellt intressant vore det om någon har jämfört Helicon 400 mot andra högtalare i den prisklassen.

Jag jämförde dom mot Nautilus 804 och jag stördes av att ljudet var brusigt då det spelades på Helicon. Elektronik var Thules 250w integrerad och Thule signalkälla. Kan faktsikt inte minnas att Helicon var bättre än Nautilus på någon punkt. Nautilus var en klart bättre högtalare.

PeterL
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/28 :  18:17:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jepp. Körde också ett test med Dali samt B&W804 och 802. Samma elektronik. Dali trodde vi var nåt fel på?! Ljudet vägra släppa. Nästan trögt, utan fart och fläkt, inget liv och inget impad alls faktiskt.

Kan vara så att elektroniken var "fel", eller nåt annat var tok - men B&W lira som själva f*n, så det verkar märkligt. Lyssnade kanske en timme på dem var vid lyssningtillfället, i olika omgångar.

M
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/06/28 :  18:28:21  Show Profile Send PeterL a Private Message
Är nyfiken på hur Revel M32 låter. M20 och M22 har jag lyssnat på och de låter väldigt bra så kanske M32:orna kan tillföra det enda jag saknade hos stativarna - djupbas. Har du lyssnat på Revel?
Amphion är ett annat märke som är värt att kolla upp.
Ino Audio, som en annan är helsåld på, är en given kandidat.

PeterL
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/06/28 :  21:49:43  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag jämförde dom mot Nautilus 804 och jag stördes av att ljudet var brusigt då det spelades på Helicon. Elektronik var Thules 250w integrerad och Thule signalkälla. Kan faktsikt inte minnas att Helicon var bättre än Nautilus på någon punkt. Nautilus var en klart bättre högtalare.
quote:

Jepp. Körde också ett test med Dali samt B&W804 och 802. Samma elektronik. Dali trodde vi var nåt fel på?! Ljudet vägra släppa. Nästan trögt, utan fart och fläkt, inget liv och inget impad alls faktiskt

Och här kommer mina intryck som är tvärtemot PeterL och rannagarden intryck.
Jag har jämfört Helicon 400 mot nya B&W S804,S803 och Dali Euphonia MS4 i jakten på nya högtalare för min del.
Första lyssningen var enbart B&W S804 mot Dali Helicon 400, elektroniken var Classe.
Ett bra tecken när man lyssnar på musik är att foten börjar röra på sig, och det gjorde den med Helicon men inte med S804. Visst hade 804orna sina förtjänster som den där mycket luftiga och detaljerade diskanten som är typisk för deras bättre högtalare, men mellanregistret på dessa högtalare hade inte den öppenhet som jag är van vid när det gäller B&Ws Natilus serie och så låg längre bak i ljudbilden på dessa 804or. Men basen var klart bättre på nya S804 än på gammla, mer fyllighet och djup. Men totalt så lät S804 splittrat i mina öron och saknade homogeniteten som Helicon hade. Helicon har inte riktigt den där fjäderlätta luftigheten som B&Ws diskanter har, men den lät mer levande i mina öron och mycket trevligt. Generelt så är Helicon 400s varmare och fylligare i alla register mot B&W S804, och för egen del så skulle jag inte tveka mellan dessa två. Men skulle jag få ändra på något på Helicon 400, så hade jag önskat ett lite öppnare mellanregister och en aning mer punch i basen, då hade den nog varit mitt val av ny högtalare.

Andra lyssningstillfället så lyssnade jag på Dali Helicon 400, B&W S803 och Dali Euphonia MS4. Här var det också Classe elektronik och en Thule DVD.
Euphonia MS4 lyssnades först på, och dessa högtalare är inte värda de dubbla pengarna mot Helicon. Allt låter mer välstädat, men samtidigt otroligt stramt och torrt jämfört mot Helicon 400. Tråkigt i mina öron.
B&W S803 lät ungefär som man hade väntat sig, när man tänker tillbaka på gammla 803orna. Diskanten är mycket luftig, detaljerad men lite tillbaka lutad i spelstilen mot Helicon 400 som har mer liv i sig. Mellanregistret på dessa S803 skiljde sig rejält ifrån S804, utan här fanns öppenhet och harmonin som jag är van ifrån tidigare B&W Natilus lyssningar. Och basåtergivningen var bra, bättre än vad den var på gammla serien även på denna modell.

Min slutsats är att Helicon 400 är klart trevliga och att det handlar om den personliga ljudsmaken till slut.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/29 :  07:43:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har hört Dali Helicon 400 och ljudet är bra, mycket allround och passar de flesta musiktyper. De behöver dock en hel del utrymme mot bakvägg så man bör ha ett stort och djupt rum om man ska köpa dem. Det är djupa högtalare (46 cm tror jag) och har basreflexportar baktill. Har man tillräckligt med utrymme bakom dem låter de mycket bra tycker jag. Hade själv kanske köpt dem om jag haft det stora rummet, men det har jag tyvärr inte.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/06/29 :  10:32:30  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Tack för svaren!

Personligen tycker jag att Nautilus 804 har låtit lite tråkigt de gånger jag hört den. Byter jag högtalare så måste de klara alla typer av musik, eftersom jag lyssnar på allt från Loreena McKennitt till Symphony X. Då kanske Helicon 400 är ett bättre val än N804?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/06/29 :  10:37:30  Show Profile Send FBK a Private Message
I mina öron så är också N804 tråkig

Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/06/29 :  12:36:35  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Ytterligare en intressant högtalare i ungefär samma prisklass är ju Von Schweikert VR-4jr. Hur står sig denna mot de två ovanstående högtalarna?

Edit: För även Von Schweikert brukar väl vara bra allroundhögtalare, eller?

Edited by - Fred00 on 2005/06/29 12:37:38
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/06/29 :  12:40:20  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
En annan bra allroundare är Dali evidence 470.

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/golvhoegtalare/detail/DALI_Evidence_470_Hoegtalare.htm?id=951

Bara 10 Lakan.Snygga är dom också
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/29 :  13:09:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Provlyssna Vienna Acoustics nya Beethoven-serie också om du har möjlighet, jag upplever mina som väldigt allround. Låter mycket bra och är dessutom otroligt snygga IMHO.

Sen finns Phonar också, läs mer om dem på forumet. Har ej hört dem själv men de verkar vara allround av vad jag läst. Dynaudio Contour S3.4 är också allround enligt mig, men kräver dels mycket rumsutrymme och dels mycket kraftfull stärkare för att låta bra.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/06/29 13:13:30
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/06/29 :  14:47:47  Show Profile Send KennethS a Private Message
Glöm inte för tusan Audiovectors Mi3 Signature för 29.890kr alt. den mycket välspelande Mi3 Avantgarde för 40.490kr. Två i mitt tycke väldigt välspelande högtalare som inte backar för nåt.

Lycka till i jakten!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/06/29 :  15:13:53  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Dali Evidence är nog inte tillräckligt bra tyvärr. Jag har ungefär lika bra högtalare nu.

Dynaudio S3.4 och Audiovector kan ju vara alternativ. Det finns verkligen många intressanta alternativ i den här prisklassen :-)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/06/29 :  15:18:46  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Mitt första tips är att försöka lyssna själv

Jag har hört Helicon 4000 vid två tillfällen. Ett otroligt tjusigt högtalarbygge som verkligen tilltalar mig estetiskt sett. Ty7värr har jag blivit besviken av ljudet och förutom dåligt släpp och lådljud så började jag inte stampa takten. Som någon annan nämnde, ett bra tecken om foten går igång av sig själv.

Vienna Acoustics Bethoven har jag bara hört lite av hos Consulterna i Alingsås. Ett otroligt snyggt bygge som spelade väldigt homogent, trevligt och engagerande. Av dessa två vore valet enkelt för mig utifrån dessa erfarenheter.

MEN !!!!!! Dalihögtalarna har spelats på halvbilligt Thule elektronik och okänt kablage medans Bethoven spelade med Advantage S1, Grendel och dyrt Transparentkablage. Förutsättningarna var med andra ord rätt orättvisa. Rollerna kanske hade varit ombytta mellan högtalarna om elektronik och kablage byttes.

Audiovector har tyvärr aldrig riktigt övertygat mig.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/06/29 15:20:19
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/06/29 :  15:22:15  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
För även Von Schweikert brukar väl vara bra allroundhögtalare, eller?

Alla modeller som ha räknats upp är allround högtalare, det handlar mer om vilken ljudsmak man har. Beskriv mer ingående om hur du vill ha ditt ljud, så blir det lättare att ge råd. Annars så blir det bara en lång radda råd på olika märken och modeller som alla låter olika utan att vi vet vad du söker egentligen

Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/06/29 :  16:01:30  Show Profile Send Fred00 a Private Message
FBK: Okej, jag vill gärna ha ett ganska stort och luftigt ljud, men samtidigt bra tryck så att de låter bra med hårdrock. De ska inte vara överdrivet varma men inte heller överanalytiska. Jag är inte så bra på att beskriva vad jag gillar för något ljud så ni får ha tålamod med mig :-)

Beethoven ser fina ut. Vad har de för någon ljudkaraktär? Gillar de hårdrock? Vad ligger de på i pris och finns det någon som säljer dem i Göteborgsområdet?

Många frågor... :-)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/06/29 :  16:28:01  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag tror att Bethoven skulel gilla hårdrock Och Hifi consult = Alingsås = Nära Göteborg.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/06/29 :  17:33:46  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK: Okej, jag vill gärna ha ett ganska stort och luftigt ljud, men samtidigt bra tryck så att de låter bra med hårdrock. De ska inte vara överdrivet varma men inte heller överanalytiska. Jag är inte så bra på att beskriva vad jag gillar för något ljud så ni får ha tålamod med mig :-)
Tycker att din beskrivning är helt okejnu blir det lite lättare att ge råd, och tålamod har vi gott om
Av det jag själv lyssnat på och lite lyssningsintryck här på forumet, så bör du besöka dessa två butiker i första hand och lyssna på dessa högtalare.

Alingsås:Hifi Consult. Där har de Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand (37500kr) som StefanB påtalar. Av komentarerna runt dessa högtalare så kan dessa vara något för din del.

Göteborg: Hifistället. De har Dynaudio Contour S3.4 (29900kr)som är mitt andra förslag. Dessa har jag själv lyssnat på och de har stort, och luftigt ljud med TRYCK. Men tänk på att Dynaudio högtalarna är extra krävande på kraftig färstärkare också, du kan inte driva dem med någon vanlig 100wattare. Utan minst 2*150W för att få styrsel på basen i dem.

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/06/29 :  19:04:04  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag kom på en högtalare som helt missats bland dina kandidater. Begriper inte hur detta gått till Mårten Design säljer ut sina trämodeller så där kan du få en MILES 2 för 34 000 kr istället för ordinarie 58 000 kr. Med denna bland kandidaterna är det ingen match längre, det är MILES 2 du skall ha

(jag, partisk? Hur kan ni tro det)

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40699

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/06/30 :  00:59:34  Show Profile Send FBK a Private Message
Och hur låter dessa MILES 2, dvs hur är ljudkaraktären?

Edited by - FBK on 2005/06/30 01:02:57
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/30 :  07:48:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag kan hålla med om att Dynaudio S3.4 spelar stort och hyfsat luftigt och med bra bastryck om man har mycket stark förstärkare, de kräver dock sitt rum (liksom VA Beethoven Concert Grand). Vienna spelar också med ett stort ljud som enligt mig är lite luftigare än Dynaudios och basen är det bra tryck i men också rapphet. Audiovector Mi3 Signature spelar inte riktigt lika stort, men har ett luftigt och rappt ljud med en fin diskantåtergivning och bra "släpp".

Dali Helicon 400 har bra drag i basen och spelar också ganska stort, men har enligt mig lite sämre släpp och kanske inte lika rapp bas som ovanstående alternativ. Mårten Design har jag ej hört, men de har ju ett gott rykte. Sen finns också Usher CP-6371/6381 som du kan lyssna på på Hifi Stället i Götet, vet ej hur de spelar men många verkar gilla dem. Du får nog ge dig ut på en (lååång) lyssningsrunda och försök lyssna på (bland annat) alternativen i tråden.

Edited by - matte76 on 2005/06/30 07:49:56
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/06/30 :  11:29:16  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag kan hålla med om att Dynaudio S3.4 spelar stort och hyfsat luftigt och med bra bastryck om man har mycket stark förstärkare, de kräver dock sitt rum
Vilken stärkare använde du?

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/30 :  11:38:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Vilken stärkare använde du

Har testat dels med Primare I21 (alldeles för svag) och dels Pre30/A30.2 (klart bättre men fortfarande för svag). Tror också 2*150 watt är minimum för dessa. Rotel för/slutsteg eller Krell Kav 400xi tex hade kanske varit bra.

Edited by - matte76 on 2005/06/30 11:40:58
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/06/30 :  11:51:58  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Hörde Helicon på Hifiklubben Krstd med den lilla Tact integrerade. 2x175 watt och en del ampere. Drivet av rätt trist Nad dvd. Tror tact:en hade vad som krävdes, och jag spelar rätt krävande musik, kanske än värre än matte. Det spelade UTAN lådljud, med bra klipp i basen och fantastisk upplösning i mellanregistret. Det jag inte gillade var basåtergivningen som inte grävde ner men jag skyller det på dvd:n. Med rätt elektronik tror jag den är svårslagen, men sen upptäckte jag att det var roligare att bygga själv...

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000