Author |
Topic |
Fred00
Member
202 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 14:17:49
|
Kanske ska sägas att det förmodligen kommer att bli begagnat, och då är det högtalare som kostade mellan 30-40000kr NYA som gäller. Alltså begagnade för mellan 20-25000kr kanske. Det betyder att Beethoven kanske blir lite svåra att få tag på
Däremot är det säkert inga större problem att få tag på till exempel Mi3 Signature eller Contour S3.4. Dynaudiosarna kanske passar mindre bra dock eftersom min förstärkare "bara" är på 2*120W och jag har hört att detta är i lägsta laget för dessa högtalare... |
|
|
Fred00
Member
202 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 14:26:29
|
Förresten, är det stor skillnad ljudmässigt mellan gamla M3 Signature och nya Mi3 Signature? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 14:31:15
|
Ja, har du 2*120 watts-förstärkare är Audiovector lättare att driva än Dynaudio...däremot tycker jag (inte för att hylla de högtalare jag själv äger utan för att hjälpa dig) du bör lyssna på den Vienna-modell jag har, dvs Baby Grand (25.500 kr)...jag hade Audiovector Mi3 Avantgarde innan (40.500 kr) och tycker denna Vienna-modell är minst lika bra, även om ljudkaraktären är annorlunda (varmare, större ljudbild och lite mer tillbakalutat ljud än AV som kastar ljudet i ansiktet på en). Passar dessutom bättre i ett vanligt vardagsrum enligt mig än storebror Concert Grand, som kräver mycket mer spelyta. Vill du ha mer info om denna, PM:a.
Vill du köpa begagnat är det ett bra val då man ofta får mer för pengarna, och då finns en hel del att välja på. Tyvärr kan man glömma räntefria avbetalningar då... Kolla olika butikers demoex annars, mycket bra "värde för pengar" och avbetalningar går bra... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/06/30 14:33:32 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 23:44:00
|
quote: Har testat dels med Primare I21 (alldeles för svag) och dels Pre30/A30.2 (klart bättre men fortfarande för svag). Tror också 2*150 watt är minimum för dessa
Hmmm, du hade inte Pre30/A30.2 när du hade Dynaudio burkarna...... du skrev i alla fall inget på forumet om det, om i vilken tråd då. Alla skrev ju att du skulle köra med kraftigare grejer än I21 som du då hade. Och du använde ju till en början även I21 till Audiovector Avantgarde burkarna om jag minns rätt. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 08:22:49
|
FBK: Lånade hem Primare PRE30 och A30.2 och testade med Dynaudio S3.4 för att se vad mer kraft kunde göra och blev inte helt nöjd...inte bara med avsaknaden av kraft utan också med ljudkaraktären (till "min" musik)...skulle nog testat med typ 2*200 watt istället...och med en stärkare med annan karaktär.
Bestämde mig senare för att byta till mer lättdrivna högtalare (AV) istället, som bättre passade Primares ljudkaraktär. Skulle dock valt Mi3 Signature istället pga Avantgardens (enligt mig) lite väl ljusa & kalla ljud och speciella diskantåtergivning. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/07/01 08:33:07 |
|
|
Fred00
Member
202 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 15:38:52
|
Uppdatering
Nu har jag PM:at lite med matte76 och fått lite matnyttig information om Beethoven Baby Grand. Denna högtalare verkar mycket intressant och förmodligen blir det en tripp till Hifi-Consult nästa fredag för en provlyssning. Dock blir det då lyssning på storebror Beethoven eftersom de inte har lillebror i butiken. Man får väl "tänka bort" lite av basen
Dessutom blir det nog provlyssning av en annan högtalare som imponerade stort på Arken-mässan, nämligen Canton Vento 809DC. I mina öron lät den roligare/bättre än mången dyrare högtalare på mässan. Denna högtalare kostar exakt lika mycket som Beethoven BG så det kan vara värt att lyssna på den med tanke på att första intrycket var väldigt bra.
Jag läste ett test av Vento-högtalarna från amerikanska Stereophile där recensenten jämförde Vento 809DC med Sonus Faber Cremona(!). Vento kostar 5000$ och Cremona kostar 7500$ vilket ger en skillnad på 20000kr. I Sverige däremot är Cremona 40000kr dyrare än Vento. Recensenten tyckte inte på något sätt att Vento gjorde bort sig mot de mycket dyrare Cremona. Han påstod att det mer handlade om tycke och smak, där Cremona var något mjukare i ljudet. Vad som var mest realistiskt kunde han inte svara på. Faktum var att han inte hade hört någon högtalare som var billigare än Vento som lät bättre, och då får man även tänka på att högtalaren kostar motsvarande 40000kr i USA medan den i Sverige endast betingar 25000kr...
Ganska intressant test, som ni hittar här: http://stereophile.com/loudspeakerreviews/605canton/ |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/07/02 : 00:13:32
|
quote: Nu har jag PM:at lite med matte76 och fått lite matnyttig information
|
kabelskitsnackare
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 07:38:43
|
sampix: Vet inte vad du tycker är så roligt, det jag har gjort är att jag beskrivit Vienna-högtalarnas för- och nackdelar för trådskaparen så som jag upplevt dem, samt beskrivit deras ljudkaraktär som jag tycker de har. Samt hur jag upplever deras ljudkaraktär i förhållande till bland annat Audiovectors och Dynaudios som jag tidigare ägt. Vad är det roliga
Fred00: Lycka till med din högtalarjakt oavsett vilka du väljer, och försök lyssna på flera alternativ med din elektronik innan du slutligen bestämmer dig. |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/04 07:40:45 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 11:31:40
|
quote: sampix: Vet inte vad du tycker är så roligt, det jag har gjort är att jag beskrivit Vienna-högtalarnas för- och nackdelar för trådskaparen så som jag upplevt dem, samt beskrivit deras ljudkaraktär som jag tycker de har. Samt hur jag upplever deras ljudkaraktär i förhållande till bland annat Audiovectors och Dynaudios som jag tidigare ägt. Vad är det rolig
Gissar på att han menar att du har ju inte haft någon av högtalarna så länge, så att de har hunnit bli inspelade ordentligt. Och då är det svårt att beskriva hur de låter...... Det är stora skillnader mellan en icke inspelad högtalare och en som är inspelad, det vet vi som har gjort detta! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 12:06:03
|
quote: Vad är det roliga
matte76> Tycker FBK summerar det hela bra. Att i tråd efter tråd rekommendera en oinspelad högtalare är enligt min mening... nej, det är faktiskt inte roligt utan mest bara tragiskt. T ex hur kan du möjligen uttala dig om hur dessa högtalare låter färdiginspelade med förslagsvis Primare-elektronik? |
kabelskitsnackare
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 12:28:19
|
quote: Gissar på att han menar att du har ju inte haft någon av högtalarna så länge, så att de har hunnit bli inspelade ordentligt. Och då är det svårt att beskriva hur de låter...... Det är stora skillnader mellan en icke inspelad högtalare och en som är inspelad, det vet vi som har gjort detta
FBK: Både mina AV och Dynaudio var helt inspelade när jag bedömde dem...minst 100 timmar för Dynaudio, men mycket mer än så för AV. Jag vet mycket väl att skillnaden är oerhört stor mellan inspelat och oinspelat...
FBK & sampix: Högtalarna är relativt inspelade NU (inte helt dock men runt 80 timmar av totalt 100 rekommenderade i manualen), och jag beskriver ju mina intryck av dem MED RESERVATIONEN att de troligen blir ännu bättre med mer inspelning. Sämre med mer inspelning har jag aldrig hört talas om. Jag har på flera ställen belyst att det är mina intryck av inte helt inspelade högtalare, vilket jag tror ni läst...och ja, jag har varit mycket positiv ändå vilket man väl kan få vara?
Sen tycker JAG att man till viss del kan bedöma skillnader mellan olika cd-spelare och förstärkare trots att högtalare inte är helt inspelade eftersom förutsättningarna för den jämförda elektroniken är samma. Har ni andra åsikter så är det helt ok för mig. |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/04 13:43:41 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 13:38:09
|
quote: Sen tycker JAG att man kan bedöma skillnader mellan olika cd-spelare och förstärkare trots att högtalare inte är inspelade eftersom förutsättningarna för den jämförda elektroniken är samma. Har ni andra åsikter så är det helt ok för mig.
OM du tex jämför elektronik som drar åt det vassare hållet, när dina diskanter inte är reda, så kommer det säkert kännas HÅRT.
Det är bra att DU tycker det och att vi andra får ha andra åsikter. Själv skulle jag inte ta seriöst på nåns åsikter av icke inspelade gjerer. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 13:42:53
|
quote: OM du tex jämför elektronik som drar åt det vassare hållet, när dina diskanter inte är reda, så kommer det säkert kännas HÅRT.
Det är bra att DU tycker det och att vi andra får ha andra åsikter. Själv skulle jag inte ta seriöst på nåns åsikter av icke inspelade gjerer
Du har rätt i det angående diskanten, men det gäller ju då om man testar med elektronik som drar åt det ljusa/analytiska, vilket jag ej testat hemma...(Primare eller Lavardin vassa? Nja...snarare varma och lite mörka) och det har jag ej skrivit heller.
Synd du inte tar det seriöst Zalve, när jag skriver att jag reserverar mig mot att högtalarna inte är helt inspelade. Sen får man tro vad man vill om ljudet blir bättre eller ej med mer inspelning, men det brukar ju bli så...de som lyssnade hemma hos mig på cd-spelar träffen kan intyga om att högtalarna lät väldigt bra trots runt 25 timmars inspelning som det var då...de lär ju inte låta sämre vid 80 som nu... |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/04 13:45:34 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 13:45:37
|
Mina högtalare har ändrat karatär 2 ggr under inspelning, men det är nog bara mia som gör det |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 13:46:30
|
Ändrat karaktär helt och hållet? Ingen felkoppling då? Vad menar du med karaktär? Från ljusa till mörka och sen ljusa igen? Då var det nog något fel... Karaktären kan ju vara lite vass i början pga diskanten och att basen ej kommit fram än (så har alla mina varit), men helt ändra karaktär 2 ggr??
Alla högtalare har ju sin grundkaraktär, AV var ljusa i början vilket de var senare också efter över 200 timmar, även om vassheten blev klart bättre/mindre. Dynaudio var varma i karaktären från början, det som ändrades framförallt var att diskanten blev behagligare och att basen och röster kom fram mer i ljudbilden. |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/04 13:51:20 |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 15:07:45
|
Matte 76: "Jag har på flera ställen belyst att det är mina intryck av inte helt inspelade högtalare, vilket jag tror ni läst...och ja, jag har varit mycket positiv ändå vilket man väl kan få vara?"
Mycket positiv... det har du väl vad jag minns varit till alla högtalare och alla elektronik du ägt? Trots att du därefter sålt grejerna ganska så snabbt... |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 16:05:42
|
Nu är ju jag ganska ny på forumet men... nu börjar tråden glida iväg igen... tråkigt...
Tycker det hela tiden pikas på Matte76, både i hans egna trådar och i andras.. Han skall väl få ge sina intryck utan att bli "påhoppad" ?
För att gå ännu mer OT: (För att "försvara" Matte)
Det är väl jättebra om Matte76 ger Fred00 lite matnyttiga tips kring hur just han upplever högtalarna i just sin situation. Han tog det ju tom via PM. Det är väl ändå Matte76 som kan ge bland de bästa intrycken av oss övriga här på forumet kring hur dessa låter just nu och under de ca 80 timmar han ändå spelat på dessa. Hur många lyssningstimmar har ni andra på just denna modell?? Han har ju även en ganska stor erfarenhet kring hur ljudet ändrar sig vid byte av elektronik till dessa burkar. Tänk också på att Matte76 har testat och utvärderat storebror till de högtalare han har hemma och dessa kanske rent av var inspelade? Hur många lyssningstimmar har ni andra på dessa högtalare? Jag vet inte hur många Matte76 har men jag antar fler än de flesta här inne. Jag har aldrig hört Vienna men läser ändå intresserat av Matte76 lyssningsintryck för att själv vid tillfälle kunna skapa mig en uppfattning kring märket. Tycker ni inte om att han skriver kring sina intryck osv i tråden så kan ni väl blunda lite för hans inlägg... jag har iallafall inte fått intrycket av att han trycker på andra sina åsikter utan jag tycker han i var och varannan tråd skriver att de inte är inspelade och att det är hans intryck osv... men försöker ändå hjälpa till...
Fred till er alla Hifi-bröder!
Tack för ordet!
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 17:30:19
|
quote: Själv skulle jag inte ta seriöst på nåns åsikter av icke inspelade gjerer.
Att bedömma grejer som inte är inspelade och ge råd utifrån det är inte speciellt smart, så jag innstämmer med Zalve! quote: Mycket positiv... det har du väl vad jag minns varit till alla högtalare och alla elektronik du ägt? Trots att du därefter sålt grejerna ganska så snabbt...
Och detta är mycket konstigt också, först så hissar man grejerna, sedan så säljer man nästa dag. quote: Tycker det hela tiden pikas på Matte76, både i hans egna trådar och i andras.. Han skall väl få ge sina intryck utan att bli "påhoppad" ?
Jag skulle inte säga någonting, om han spelade in grejerna ordentligt och gjorde en rejäl bedömning efter det, men så är inte fallet nu! quote: Det är väl ändå Matte76 som kan ge bland de bästa intrycken av oss övriga här på forumet kring hur dessa låter just nu och under de ca 80 timmar han ändå spelat på dessa.
Hur intressant är det att höra om intrycken på en högtalare när de inte är inspelade........Vi på forumet vill väl veta hur de låter när de är inspelade quote: Tycker ni inte om att han skriver kring sina intryck osv i tråden så kan ni väl blunda lite för hans inlägg... jag har iallafall inte fått intrycket av att han trycker på andra sina åsikter utan jag tycker han i var och varannan tråd skriver att de inte är inspelade och att det är hans intryck osv... men försöker ändå hjälpa till..
Och igen, varför skriva ner intryck på en produkt som inte är inspelad, det är inte det minsta intressant.Och hjälpa till.. ge råd på produkter som inte är inspelade är milt sagt korkat
Det verkar som det bara är jag som reagerar på detta, eller är det bara jag som säger något. Men man ska inte sitta och rekomendera eller ge avslag på grejer som man inte har hört 100% inspelade, för då är man inte schysst mot den som man ger råd till. Det är min åsikt!! Sedan får en del tycka synd om matte76 hur mycket som helst, jag tycker mer synd om dem som följer hans råd till punkt och pricka. |
|
|
Fidelity
Member
134 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 04:21:16
|
Lite väl mkt OT i den här tråden men inspelat eller ej, intryck är intryck om man meddelar under vilka förutsättningar man fått intrycken hur kan det vara fel att förmedla dessa? Om det över huvud taget skulle vara ngn skillnad mellan inspelat och icke inspelat (har det gjorts några blindtest?) kommenterar jag inte.
Att man säljer prylar man är nöjd med relativt snabbt är väl inte så konstigt, har själv gjort det rätt många gånger.
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 07:00:45
|
Sen är det ju till och med så att vissa hävdar att inspelning bara är båg. Jag säger inte att jag tror det men men. Jag tycker Matte ger en bra bild av det han säger, han säger ju vilka förutsättningar som gäller, om nu någon inte TROR det är vettigt, ja strunta i det då. Han vilseför ju ingen. Han säger ju precis hur det är, och säger att det här hans åsikt, med hans grejer i hans hem. Vad är det för hemskt med det? Det är ju ändå upp till läsaren att avgöra för sig själv om det är vettigt. Till exempel. Om man tror att inspelning ändrar karaktären till det mjukare, men inte så stor skillnad, då är Mattes kommentarer värdefulla. Vissa här verkar hävda att högtalaren går fram och tillbaka, vilket JAG inte har upplevt förr, för dem är råden kanske inte så värdefulla, men då vet dem ju det eftersom Matte pliktskyldigast talar om att de inte är fullt inspelade. So back off. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 07:27:25
|
FBK & Blue: HUR vet NI att allt jag rekommenderat ej varit inspelat? Gällande Vienna håller jag med er, de har INTE varit helt inspelade när jag skrivit mina intryck av dem, vilket skedde framförallt i samband med den cdspelar-träff vi hade hos mig. Grejen är ju att de lät mycket mycket bättre då (runt 25 h) än de första 20 (och nu efter ca 80 låter de ännu bättre vilket var väntat), därför tyckte jag mig kunna skriva mina intryck MED reservationer att de INTE var inspelade 100 % vilket jag fortfarande gör... Då skrev andra också sina intryck av högtalarna, och dem, precis som jag, har skrivit reservationer att de inte är 100 % inspelade så det kan INTE ha undgått någon som läst. Däremot har alla andra saker jag haft varit mer än väl inspelade (AV, Dynaudio, Primare tex).
Mina intryck av de inte helt inspelade högtalarna tog jag via PM med Fred00 för att slippa påhopp och ironiska inlägg, men det går ju inte när vissa forumsmedlemmar (inga nämnda men vissa lär känna sig träffade..) läser många inlägg och trådar med suddiga glasögon...
quote: Att bedömma grejer som inte är inspelade och ge råd utifrån det är inte speciellt smart
FBK: Suck...jag har som sagt skrivit detta i trådarna...och som sagt: En högtalare blir bättre, inte sämre, av mer inspelning vad jag vet.
quote: Och detta är mycket konstigt också, först så hissar man grejerna, sedan så säljer man nästa dag.
FBK: Suck igen...se nedan...
FBK tycker synd om dem som tar tips av mig, är det inte mest synd om honom som inte läser mina inlägg ordentligt och uttalar sig om sådant han inte vet mer än kanske hälften av? Jag skriver ju att de bara spelats så och så länge...dvs jag reserverar mig mot mina egna intryck.
Vad gäller Blues (och FBK:s medhåll) inlägg så ger jag honom delvis rätt, jag har gjort vissa misstag vad gäller hifi-köp och sen varit lite för snabb i vissa lägen med att skriva (lite väl ivrig ibland kanske). Dock vet jag mycket väl vikten av att använda rätt kringutrustning till högtalare, deras placering, akustik och alltings inspelning, så det har jag redan från början låtit ske ordentligt (utom akustik pga begränsade möjligheter men nu i nytt lyssningsrum är det på väg att ändras).
Sen är det ju så här i världen att nya intryck växer ju fram med tiden, så visst kunde jag väntat med att skriva. Men hur länge (om allt är inspelat)? Men man vet ju aldrig när nya för/nackdelar växer fram med sina grejor, det kan ju ta 1 vecka, 20 veckor, 1 år eller 20 år. Och som sagts av andra ovan, jag har ju reserverat mig och uttryckt begränsningarna som gäller, så det är ju valfritt om hur man vill värdera mina intryck och åsikter. Man BEHÖVER ju inte läsa och sen skriva ironiska svar, även om vissa inte kan hålla sig verkar det som...
Slutligen tackar jag Claes_Ireland, Fidelity och EmilH (samt Fred00) för att de förstår lite bättre hur jag menar, skönt att vissa läser inläggen mer noga (och lite mellan raderna) och tänker till lite innan de skriver svar och häver ur sig saker de inte vet så mycket om egentligen...inga namn nämnda...
Ursäkta ett långt inlägg och mycket OT Fred00 men jag kände att det var dags att slutligen reda ut de många missförstånd som tydligen råder trots att jag själv (och några till) tyckt det varit ganska tydligt. Snälla, ta gärna svar (eller mothugg?..) på detta via PM till mig så vi inte förstör Fred00:s tråd ytterliggare... |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/05 07:49:52 |
|
|
Sakeo
Member
60 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 08:23:37
|
Hej! Om grejer är inspelade eller inte visst är det skillnad!! men det som jag hakar upp mig på är att matte lovordar och rekomender produkter som han har själv för tillfället, höjer dom til skyarna för att en vecka senar vilja sälja för han var inte så nöjd,,, och då har i alla fall jag tappa förtroende för honom punkt och slut |
/johan |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 08:44:03
|
quote: Om grejer är inspelade eller inte visst är det skillnad!! men det som jag hakar upp mig på är att matte lovordar och rekomender produkter som han har själv för tillfället, höjer dom til skyarna för att en vecka senar vilja sälja för han var inte så nöjd,,, och då har i alla fall jag tappa förtroende för honom punkt och slut
Sakeo: Håller med, visst är det stor skillnad på inspelat eller ej. Det där med att jag lovordar och rekommenderar saker jag "har för tillfället" är en kraftig överdrift som tyvärr uppstått i trådarna...jag hyllade tex inte Primare-förstärkarna speciellt (lät enligt mig kraftfullt men lite för laid-back, slött och varmt för mina Vienna), min Primare CD31 är väldigt bra men jag har jämfört med något som lät klart bättre i mina öron (och till mina högtalare), ska jag byta blir det dock bara om jag inte förlorar för mycket på det.
Audiovector hyllade jag innan jag upptäckte att de blev vassa i längden med viss musik, och det tog ett tag att upptäcka. NÄR jag upptäckte detta skrev jag det också. Jag tycker fortfarande de är strålande till många musiktyper, men till hård/tung musik upptäckte jag det först efter ett tag. I början tyckte jag de med sin rapphet lät bra till denna musik också.
Dynaudio Contour S3.4 hyllade jag inte så mycket heller, vilket jag har insett troligen berodde på att de behöver mer kraft (minst 2*150 watt tror jag) än jag testade med (max 2*120 watt). De lät bra, men inte så bra som jag tänkt mig & trott (fick de till väldigt bra pris, så det blev lite av ett chansköp och förlorade knappt något på det), ska man vara efterklok borde jag kanske testat med typ över 200-250 watt men det hade blivit allt för dyrt just då.
Vienna hyllade jag tidigare och gör det fortfarande, det är en mycket bra högtalare som låter minst lika bra som Audiovector Mi3 Avantgarde redan, det står jag för även nu. Men de har givetvis nackdelar liksom alla andra ( nåja, de flesta i alla fall) högtalare.
Visst har det varit för mycket byten för min del, det förnekar jag inte (hur skulle jag kunna ). Men nu när jag hittat högtalare jag verkligen tycker passar min smak fullt ut och är tillräckligt allround letar jag ju förstärkare och cd-spelare som passar högtalarna istället för vice versa som jag tidigare (tyvärr) gjort...
Så Sakeo, vad är det mer jag "lovordat och rekomender produkter som han har själv för tillfället, höjer dom til skyarna för att en vecka senar vilja sälja för han var inte så nöjd"? Kommer inte på något mer jag hyllat...mina kablar kanske, men de är ju kvar i anläggningen...
Och slutligen en upprepning från mitt inlägg ovan: Snälla, ta gärna svar (eller mothugg?..) på detta via PM till mig så vi inte förstör Fred00:s tråd ytterliggare
|
|
Edited by - matte76 on 2005/07/05 09:05:41 |
|
|
Fred00
Member
202 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 12:16:55
|
Jag känner mig manad att göra ett inlägg i debatten.
Jag känner mycket väl till att matte har gjort flera högtalarbyten under ganska kort tid. Jag känner även till att hans Beethoven är nya och inte helt inspelade ännu. Jag är dock ändå intresserad av hans åsikter om högtalarna. Som han säger så har de spelat runt 80 timmar nu och de största förbättringarna har förmodligen redan uppdagats. Dessutom gillar han ju redan ljudet och det lär knappast bli sämre när högtalarna är helt inspelade, eller?
Att matte gjort många byten den senaste tiden gör också att han hört mycket och förmodligen vet vad han vill ha vid det här laget. Dessutom verkar han ha ungefär samma musiksmak som mig själv. Därför tycker jag att hans åsikter är mycket värdefulla. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/05 : 12:52:18
|
Tack för de orden Fred00, det stämmer ju att jag gjort många byten och ett par av dem ångrar jag lite idag kan jag säga...dock har jag lärt mig en hel del genom alla turer. Nu inser jag vikten av att testa under längre perioder och att mer anpassa elektroniken efter högtalarna (och högtalarna efter rummet i sin tur) och inte tvärtom. Högtalarnas ljudkaraktär gillar jag, nu gäller det att hitta en förstärkare med rätt karaktär till dem enligt min smak (dvs ej tex Primare).
Jag är heller inte ute efter att ställa till det för någon genom att ge mina intryck av en produkt som ej är redo att bedömas än pga inspelningen, det var därför jag belyste att de lossnade rätt rejält efter ca 20 timmar och sedan blivit allt bättre (givetvis). Snart är de nog helt inspelade (100 timmar) enligt manualen i alla fall... |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/05 12:54:14 |
|
|
Topic |
|