Author |
Topic |
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 13:58:21
|
Jag har hastigt lyssnat på Helicon 400 för halvannat år sedan. Desvärre var det inte någon längre lyssning men det lät trevligt, stor ljudbild och lättlyssnat och fin diskant.
Ledsen att jag inte kunde bidraga mer men som sagt inga anmärkningar vad jag kommer ihåg. Det man möjligtvis bör ha i åtanke är ju att toppmodellerna i serien (Euphonia-modellerna MS4 & MS5) har sålt ganska mycket mindre än motsvarande (pris) B&W Nautilusmodeller enligt min källa på hifi-klubben.
Ytskiktet är mycket läckert att titta på, men jag vet inte hur pass känsligt det är. Extremt hög WAF tycker jag men smaken är ju olika.
(OT - Håller med Zalve, annars kommer det nog upp ett stort fett hänglås här också ) |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2005/07/06 14:02:37 |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 14:22:33
|
Var under många år ägare till Dali 450 vilket förvisso är en högtalare som ersatts av nuvarande Evidence serien som ligger ett par divisioner under Helicon 400 i kvalitet.
Men Dali ljudet är för mig ganska karakteristiskt för ett lite varmare, rundare ljud som för all del innehåller alla detaljer man behöver och lite till. En STOR fördel med Dali är just att dom är väldigt lättlyssnade med en mjuk och fin och behaglig diskant. Kan inte minnas att jag någonsin störde mig på ljudet från dessa fina burkar..
Ytterliggare fördel med detta är just att de passar med all typ av musik vilket i förlängningen är extremt viktigt (iallafall för mig). Musiksmaken förändras ju ibland!!
Summa summarum.. Om Dali fortfarande har samma ljudkaraktär i sitt sortiment borde det även stämma in på Helicon 400. Och isåfall är det en fin fin kandidat i din högtalarjakt om du är ute efter ett mångsidigt ljud!
OT! Angående hänglås borde det satts upp ett fett sådant för flera dagar sedan!! Nytt rekord har i min mening slagits i flamsiga tramserier och barnsligheter fram och tillbaka..
Sandlådefasoner!!
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 14:43:34
|
quote: Hur vet du att de kräver ett stort rum? Och var ifrån har du fått infon om att ""de kräver nog en rätt stark förstärkare
FBK: Jag har lyssnat på dem i ett relativt litet rum (eller egentligen av normal vardagsrumsstorlek, ca 20-25 kvadrat) och de var tvungna att stå för nära bakvägg för att inte hamna alltför nära lyssnaren (i soffa "klistrad" mot andra långväggen), lite som fallet var när jag testade VA Beethoven CG. Basen blev lite bumlig. De är 46 cm djupa, vilket är mycket djupt, alltså jag anser att de kräver ett djupt rum, vilket även ägaren till dem anser.
Dessutom har de två stora basreflexportar baktill och ingen framtill. Ägaren ville ha högtalare med basreflexport framåt och som fungerar bättre i ett "vanligt" vardagsrum.
Gällande att de troligen kräver mycket effekt skrev jag så för att det står så på hifi-klubbens hemsida, en titt på känslighet/impedans och att ägaren till dem jag lyssnade på tyckte så efter att ha ägt dem i 1 1/2 år.
quote: Angående hänglås borde det satts upp ett fett sådant för flera dagar sedan!! Nytt rekord har i min mening slagits i flamsiga tramserier och barnsligheter fram och tillbaka..
Sandlådefasoner
Mahler (OT): Jag håller med dig. Tycker man ska ta sådant via PM, vilket uppenbarligen inte alla tycker tyvärr. Visst skrev jag också, MEN: Dels måste man ju få försvara det man skriver när angreppen haglar som värst och dels också för att försöka förmå dessa personer att ta det via PM eller kanske mail istället. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/07/06 14:50:43 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 14:53:01
|
quote: FBK: har lyssnat på dem i ett relativt litet rum (eller egentligen av normal vardagsrumsstorlek) och de var tvungna att stå för nära bakvägg för att inte hamna för nära lyssnaren (i soffa "klistrad" mot andra långväggen), lite som fallet var när jag testade VA Beethoven CG. Basen blev lite bumlig. Gällande att de troligen kräver mycket effekt skrev jag så för att det står så på hifi-klubbens hemsida, en titt på känslighet/impedans och att ägaren till dem jag lyssnade på sade så.
Kan upplysa dig om att de funkar utmärkt i ett vanligt vardagsrum, lyssnade i Hifiklubbens lilla ljudrum på Sveavägen. Och när det gäller kraft så fungerar de utmärkt med 100Watt, behövs inga kraftverk till att driva dessa. Och siffrorna som du hela tiden stirrar på, de säger långt ifrån allt det borde du ha förstått vid det här laget. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 14:57:09
|
quote: Och siffrorna som du hela tiden stirrar på, de säger långt ifrån allt det borde du ha förstått vid det här laget
FBK: Suck.........Du har denna erfarenhet som jag inte kan säga något om och jag har en annan erfarenhet (som du inte kan säga något om)...men i och med att de har två rätt stora basreflexportar bakåt och är väldigt djupa i förhållande till många andra högtalare så får var och en dra sina egna slutsatser...tycker du inte som jag är det helt ok för mig.
Och nej, siffrorna säger verkligen inte allt (vi är överens, wow!), men det är alltså inte bara siffrorna jag tittat på (88,5 dB, 4 ohm) utan som sagt också vad ägaren till dem ansåg som testat dem med olika förstärkare! Men min egna erfarenhet av detta är liten, därför skrev jag troligen ovan och inte "säkert". Kanske borde jag skrivit "eventuellt" för att blidka vissa ordtolkare. Det kanske inte är så att de är tungdrivna, men det får var och en själv utforska!
quote: Kan upplysa dig om att de funkar utmärkt i ett vanligt vardagsrum
Har du provat? Hifi-klubbens testrum är inte ett vardagsrum...närmre bakvägg än runt 60 cm står det även i en recension (från Hifi-klubbens hemsida) att basen blir bumlig (ansåg recensenten), vilket jag också märkte/tyckte i det rum jag lyssnade i. 60 cm eller ej vet jag inte, men att basen blev mindre bumlig när vi testade att flytta ut dem en bit, men då kom de som sagt för nära lyssnarna och var dessutom i vägen i rummet. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/07/06 15:13:09 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 15:30:02
|
quote: Och nej, siffrorna säger verkligen inte allt (vi är överens, wow!), men det är alltså inte bara siffrorna jag tittat på (88,5 dB, 4 ohm) utan som sagt också vad ägaren till dem ansåg som testat dem med olika förstärkare! Men min egna erfarenhet av detta är liten, därför skrev jag troligen ovan och inte "säkert". Kanske borde jag skrivit "eventuellt" för att blidka vissa ordtolkare. Det kanske inte är så att de är tungdrivna, men det får var och en själv utforska
Dali Helicon 400= 88.5db,4ohm Dynaudio Contour S3.4=88db,4ohm Mycket snarlika siffror, men helt olika att driva optimalt. Sluta att tolka siffror som fan tolkar bibeln, ta reda på fakta istället. quote: Har du provat? Hifi-klubbens testrum är inte ett vardagsrum...närmre bakvägg än runt 60 cm står det även i en recension (från Hifi-klubbens hemsida) att basen blir bumlig (ansåg recensenten), vilket jag också märkte/tyckte i det rum jag lyssnade i. 60 cm eller ej vet jag inte, men att basen blev mindre bumlig när vi testade att flytta ut dem en bit, men då kom de som sagt för nära lyssnarna och var dessutom i vägen i rummet.
Vi pratar Storlek på rum inte hur de är uppbyggda för bästa ljudHelicon funkar bra i ett normalt stort vardagsrum, sedan hur man har fixat till akustiken är en helt annan sak och sådant påverkar slutresultat oerhört mycket. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2005/07/06 15:33:41 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 15:39:42
|
quote: Sluta att tolka siffror som fan tolkar bibeln, ta reda på fakta istället
*suck* Men det är ju det jag har gjort dels genom att lyssna och dels prata med folk med erfarenhet av högtalaren!!!!! Och jag skrev ju att siffrorna absolut inte säger allt. Läser du inte inläggen så noga eller?? Verkar absolut inte så.
Jag tror säkert att Dynaudio är mer tungdrivna än Dali (riktigt tungdrivna är de i alla fall).
quote: Vi pratar Storlek på rum inte hur de är uppbyggda för bästa ljud
FBK: Riktigt, men jag vet ju inte hur det lät i det rummet du lyssnade i, och vice versa!
Jag har bara beskrivit hur jag och ett par till upplevde det i ett "vanligt vardagsrum", vilket du inte testat dem i (eller?). Säger du att basen inte blev bumlig i ett litet (och icke djupt?) rum fast de stod nära bakvägg (?) så tror jag på det, jag beskrev bara min egna erfarenhet! Men det verkar ju vara förbjudet (för mig i alla fall) att göra det för FBK utan att mötas av ständiga mothugg och skepsism...
|
|
Edited by - matte76 on 2005/07/06 15:48:03 |
|
|
Shullman
Member
162 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 15:42:36
|
så med rätt dämpning och placering kan man spela stora högtalare i mindre rum? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 15:46:04
|
Shullman: Säkerligen, det jag beskrivit i denna tråd är endast djupa högtalare (Dali Helicon 400 samt även Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand) med två basreflexportar på baksidan, vilket jag upplevt som problematiskt om man inte har ett djupt rum. |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/06 15:46:57 |
|
|
Shullman
Member
162 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 15:59:32
|
ok, intresseant! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/06 : 16:10:12
|
Såja, nu fick jag tips om att den här tråden finns.
Håll er från och med nu strikt till ämnet som är "Dali Helicon 400, lyssningsintryck?".
Svälj förtreten, det är inte alls nödvändigt att försvara sig eller ha rätt alla gånger.
Mer lekskoletjafs så låser jag direkt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/07/07 : 08:05:53
|
Håller med Bernt Jansson och min del i "OT-snedstegen" är härmed slut oavsett vad andra väljer att skriva framöver. Jag är nåågot trött på det om man säger så.
Fred00: Angående Dali Helicon 400 så fick jag intrycket av att de kan spela alla typer av musik när jag lyssnade på dem, vi hörde både på hårdrock, vanlig pop/rock och akustiskt och allt lät väldigt bra (om än med lite bumlig bas vilket vi tillskrev rummet och högtalarnas placering). Byggkvaliteten är mycket hög med lackerad yta och de är väldigt snygga. Hög "WAF-faktor" bortsett från att de enligt mig är allt för djupa och därmed kräver en hel del utrymme till bakvägg.
Jag rekommenderar dig att prova både dem och fler alternativ som tex Vienna Acoustics (Beethoven Baby Grand resp. Concert Grand), B&W(Nautilus 804s) Dynaudio (Contour S3.4), Usher (CD-6371 och 6381) och Audiovector (Mi3 Signature) för att se vilka som faller dig i smaken mest. Jag har lyssnat på alla i olika utsträckning och de har helt olika karaktär, men jag gillade dem alla mer eller mindre (på olika sätt). Sen finns klart en hel hop andra, men man kan ju inte lyssna på allt |
|
Edited by - matte76 on 2005/07/07 08:15:56 |
|
|
Topic |
|