HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Varför säger några att min förstärkare låter dålig
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/18 :  19:30:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en H-K AVR 5000 som alltså är "jättegammal". Den är c:a 3 år och jag funderar på varför några har sagt att H-K inte låter bra. Kan det möjligen vara så att försteget är helt okey men slutsteget inte räcker till för vissa högtalare. Någon sa på forumet att ljudet är luddigt då tog jag och mätte upp tonkurvan i rummet och jag kunde konstatera att diskanten föll med 3dB/okt. Jag kopplade då in ett parametriskt filter och justerade detta varpå det nu låter mer briljant än tidigare. Hur många har kollat sina försteg....det kan ju vara så att förstegen är bra men slutsteget i kombination med lasten är det som det hänger mest på. Jag har också kollat runt efter en ny lämplig AV-förstärkare men jag har svårt att hitta någon kandidat. Jag vill ha en där man kan separera för och slutsteg och ändå använda det inbyggda slutsteget tillsammans med något annat separat slutsteg, alltså tillsammans med ett elektronisktdelningsfilter. Vi får vi se vad den nya ARCAM har att bjuda på.

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/18 :  21:33:37  Show Profile Send Bubben a Private Message
Förstegsdelen i H/K´s recivrar (i alla fall de äldre i 5000- och 7000-serien) är helt OK i prisklassen. Man kan vinna en del på att komplettera med extra slusteg. Framförallt när man kan använde de inbygda stegen till bakkanal eller en extra zon så inget går till "spillo".
Arcam låter lite ljusare i alertare i klangen, H/K lite mörkare. Kanske är det det någon inte tycker om med din förstärkare.
Jag tyckte H/K lät (Jag har tidigare haft AVR45 och AVR5500) lite för inbonat med musik, men aldeles lagom med film. Blir för jobbigt om man har ett för ljust klingande system när man kanske ska sitta uppåt tre timmar och njuta film.
Jag bytte dock sedan till just Arcam, men en ren stereo-förstärkare med AV-ingång. Inte heller Arcams recivrar låter så revolutionerande bra jämfört med en stereo-förstärkare.

Men vad är problemet igentligen, du funderar väl inte på att byta grejer för att någon annan tycker det låter illa..?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/18 :  22:01:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Du funderar väl inte på att byta grejer för att någon annan tycker det låter illa..?

Nej inte alls utan för att...dels skulle jag behöva lite fler Coaxingångar sedan är jag ju intresserad av att kunna ansluta SACD/DVD-Audio digitalt och sedan finns det ju det här som heter DTS 96/24 och Super-HDCD-24. Förvisso är det så att det knappast finns något större utbud på skivor och det lär väl inte heller bli så men det lockar ändå. När det gäller stereo så spelar jag genom en två kanalig enhet http://www.tcelectronic.com/Finalizer96k som jag ansluter digitalt eller analogt till min H-K. Det här låter väldigt bra om det inte vore så att det blivit något fel i H-K:ns DA-omvandling. Rätt som det är så knäpper det till i höger kanal och nivån sjunker 6dB. Om jag stänger av apparaten och sätter på den igen då fungerar den normalt igen ett litet tag. Jo jag skulle kunna skicka den till service i Gbg men jag tror att det kan bli jätte dyrt för att inte tala om att jag blir utan ljudanläggning i flera veckor.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/18 :  22:42:39  Show Profile
quote:
Super-HDCD-24

Vad är nu detta? Ett nytt format för mig.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/19 :  19:04:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Tja det undrar faktiskt jag med men jag har sett flera skivor som det står så på. Det kan ju vara så enkelt att man vill säga att mastern är 24bitar och i.s.f. blir väl nästa steg att man säger Super-HDCD-24/96...alltså att master är 24bitar och 96KHz.Men skivorna är fortfarande HDCD-44,1. Det här är nu mina spekulationer.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/07/09 :  03:42:00  Show Profile Send esl a Private Message
Va??? sjunker nivån så mycket är du mäter??

Tror det är mätningen det är fel på och inte din förstärkare!
Din förstärkare har max sjunkit 0,5 dB vid 20kHz.
Det kan var en inställning i förstärkaren också.
Fram med instruktionsboken!

Hur mätte du?
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/07/09 :  10:04:02  Show Profile Send MatsT a Private Message
qcs:
quote:
mätte upp tonkurvan i rummet

Saknar helt relevans för avvikelser i förstärkaren!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/09 :  10:14:49  Show Profile
gcs: Har du testat att låna hem någon annan förstärkare och testat med?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/07/09 :  16:03:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Rätt som det är så knäpper det till i höger kanal och nivån sjunker 6dB.

Att nivån plötsligt sjunker beror naturligtvis på att det är något fel i förstärkarens DA omvandling. Som det är nu så kör jag analogt in i min H-K AVR5000. Jag måste nog acceptera att få vara utan förstärkare under ett antal veckor och få iväg stärkaren till service eftersom jag har svårt att hitta en liknande stärkare. När det gäller min mätning av lyssningen i rummet så är det nog helt korrekt utfört....det är liksom inte första gången jag gör det och dessutom så har jag RTA med inbyggt brus och kalibrerad mikrofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000