Author |
Topic |
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 18:50:28
|
vemsom: Visst är jag intresserad av förslag till design – självklart! PI-Lenn är också ett fyndigt namnförslag. Tack!
PS. Grekiska tecken var ingen höjdare här
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
Edited by - Lenn Art on 2005/08/15 18:51:38 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 22:16:24
|
Bedrövelse att man får höra nu att det är problem med LL1688!! Som salt i såren fick jag nyligen nys om att Hammond har släppt en 10k/90mA/30W SE-trafo som hade funkat utmärkt till mitt bygge. Nåväl, nu har jag LL1688 liggande hemma sen ett år tillbaka och jag tänker inte byta. Tveksamt att jag hör särskilt mycket över 14kHz i alla fall... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 23:07:18
|
zix: Du har för alltid fått en stor guldstjärna i min bok! Tack!
Jag tycker att dina instrumentskyltar är en höjdare, så nu åker vi skarpt med dem. Eller vad tycker ni andra?
|
|
Edited by - Lenn Art on 2005/08/24 23:24:25 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 01:32:21
|
"Lenn Art Labs"....coolt |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 02:56:28
|
KLockrent med de nya visartavlorna... ÄR det Zix eller Lenn Art som har signerat ?! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 08:49:09
|
Dessa nya tavlor är så grymt snygga att man baxnar. Supercoolt att ZIX har sin signatur med oxå. Förevigt förknippad med ett av de coolaste rörbyggen som jag sett och hört.
/Anders |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 19:22:09
|
Du sa det, secanbj! Jättekul att se den monterad, det blev ju kanon! Man vågar liksom inte riktigt tro på att sånt här ska funka förrän man ser det... ja, på riktigt. Tack så mycket för de vackra orden, alla - nu fattas det bara att höra det här bygget i verkligheten också... jag hör av mig Lenn Art. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2005/08/25 19:22:55 |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 22:43:12
|
Och så lite high tension in service...
Nu ser det väl ut som det ska! Och så förgyller vi med ett par stämningsbilder:
|
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 22:45:08
|
Det är ju vackert så en vuxam man kan börja gråta... (Tur att man inte är det) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 09:29:31
|
Jag har inte varit inne i tråden på länge...
Jamen Jistanes Lenn art!!!!!!
Vilket monster det blev!!!!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 16:25:26
|
I måndags kväll fick man så tillfälle att komma och lyssna hemma hos Lenn Art.
Att jag inte skriver förrän nu beror helt enkelt på att jag var tvungen att smälta intrycken först. Det här har varit en omvälvande lyssningsstund för mig. Av kommentarerna i den här tråden så har jag har förstått att många av hans besökare varit väldigt imponerade av ljudet hemma hos honom, men när man en gång varit där i verkligheten... ja, nu fattar jag att orden liksom inte räcker till. Förstärkarbygget är ju urhäftigt, maffigt som bara den med ett helt "serveringsbord" proppfullt med elektronik dimensionerad för 1200V, åså fyra stycken 211:or på toppen. Men det som är så mycket mer än häftigt är den musikaliska upplevelse man (jag i det här fallet) får när väl ljudet strömmar ut ur högtalarna. Jag har alltså smält intrycken färdigt nu, och tvekar inte att säga det: inget av det jag någonsin har lyssnat på kommer ens i närheten av Lenn Arts uppställning.
CD efter CD åkte in i spelaren och intrycket blev bara starkare hela tiden: för varje spår hör jag saker jag aldrig förut hört på någon annan anläggning. Det är faktiskt lite av en helt ny musikalisk upplevelse jag bjuds på. Min tro är att det handlar om kopplingen med rörslutsteg och Lenn Arts välbyggda ME2:or, som ju är gjorda för att passa fint med rörslutsteg (=låg dämpningsfaktor). Att han sedan har fått till sitt lyssningsrum väldigt fint förstärker nog bara effekten. Visst finns där sånt som kan förbättras, bland annat vet jag nu att Lenn Art inte är nöjd med RIAA:n, men för mig handlar det om petitesser. Ungefär som om man skulle störa sig på att servetten är felvikt när man sitter med en precis färdig, saftig brasiliansk oxfilébit framför sig, grillad av en äkta Pampas-grillmästare. Det är småpotatis! Eller ja... om det ändå vore det...
Nä minsann, aldrig har Karl XII uttryck passat bättre för mig att ta till: detta skall hädanefter blifva min musik! Tack för lyssningen Lennart! Det är bara att ta fram lödkolv och såg... här skall byggas. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2005/09/07 16:26:09 |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 18:50:21
|
Ja du Zix, jag kan väl bara säga en sak, välkommen i klubben. Jag kommer fortfarande ihåg hur det kändes när man kom hem och slog på sin stereo efter att ha varit hos Lenn Art. Lite frustrerande men samtidigt kul för onekligen så får man ju en referens att jämnföra med som heter duga.
/Anders |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 20:41:31
|
Just precis! Det lär knappast bli några 211 PSE för mig i brådrasket men jag vet vart siktet ska ställas nu. Kommer nog att hämta en hel del inspiration från den här uppställningen för min egen.
Fuling, på tal om 1688:an och frekvensgången så tror jag inte att du behöver oroa dig särskilt mycket. Jag hör väl i och för sig inte heller särskilt mycket över 14kHz, men det var iallafall inget jag kunde urskilja med den musik vi lyssnade på. Cymbaler/hi-hat, s-ljud och sånt satt perfekt för mina öron. |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 22:10:48
|
zix: Nu är det min tur att bli tårögd – det är ett mycket starkt omdöme du ger. Det var en mycket givande lyssning, tack för all god musik du tog med. Men extra mycket speciellt blev det när timman var sen och du lade på Miles Davis ”Kind of Blue” från 1959… Det var fullständigt magiskt - tack!
secanbj och ZAC: Jag saknar ord, vilka omdömen - tack!
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 20:57:43
|
En låda järn anlände idag:
Det här är den nya anodspänningstransformatorn. 10 630 gram väger den. Den kommer att arbeta med två likriktare, jordat mittuttag och därefter följande L-C-L-C-filtrering. Eventuellt försöker jag hitta likriktarrör med kvicksilverånga. Häftigare finns inte…
Jag har bestämt mig för att inte bryta upp min ”prototyp” och sätta in den här transformatorn. Som framgått av några poster här ovanför spelar förstärkaren rätt hyfsat och jag har faktiskt blivit övertygad om att konceptet håller.
Förstärkaren är stabil på mer än ett sätt Ljudbilden är mycket stabil, detaljerna placeras ut i en tredimensionell bild och ligger stilla där de är – de ”flyter” inte omkring. Och den musikaliska upplevelsen kan vara betagande!
Därför har jag bestämt mig för att göra en ”finversion”. Men jag behöver vila lite från monsterbyggen just nu, så det dröjer nog ett tag…
Försöker just nu hitta en bra lösning för pet-skydd. Framsidan under instrumentpanelen är nu skyddad med en 3 mm skiva glasklar polykarbonat-plast. Ovansidan återstår. Karbonaten tål temperaturer långt över 100 grader, så jag ska försöka göra någonting med plasten.
|
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 08:11:46
|
Går inte att undgå att vara imponerad av detta bygge! |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 00:05:58
|
Mållös!!!!
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 15:00:11
|
Vad sägs om några mätningar av intermodulation?
Jag har mätt intermodulationsdistortion (IMD) i förstärkare i ungefär tre år, så jag har inte fullt ut hajat ännu hur man ska utvärdera mätningarna. Men om det finns någon här på forumet med erfarenhet som kan hjälpa till med tolkningen, är jag mycket intresserad.
Det jag kan säga så här långt är att jag personligen tycker att mätningarna mycket väl bekräftar det jag kan höra - och för all del det som andra lyssnare kan höra. Ljudbilden är väldigt klar i den meningen att vokalister, instrument och andra ljud presenteras väldigt separerade, oavsett om det gäller placering i ljudbilden eller sammanblandning av frekvenser. Inga instrument modulerar andra instrument. Kontrabasen och baskaggen framträder åtskilda även om de står nära varandra. Presentationen blir inte ”grötig” eller ens ”grumlig”, åtminstone inte med den musik jag hunnit spela hittills.
Nå, nog med pratet – låt oss titta på mätningarna.
Här är först en mätning med två toner, 250 Hz och 8000 Hz med amplitudförhållandet 4:1. Spektrum är taget vid 1W uteffekt:
Som sagt har jag lite svårt att kommentera bilden, mer än att spektrum ser väldigt rent ut. Sidbanden skapas så som det står i läroboken, och de klingar snabbt av för att försvinna i bruset. Som vi kan se finns endast tre sidband ovanför -90 dB. Jag vill betrakta det som mycket snyggt för ett slutsteg.
Det jag kan säga säkert är att detta spektrum är mycket rent och snyggt jämfört med mätningar jag gjort på motkopplade transistorslutsteg. Skillnaden mot vissa kiselstärkare är väldigt stor!
Nästa diagram visar IMD i % som funktion av uteffekten (samtliga sidband upp till och inklusive det femte ingår i beräkningen):
Det som främst slår mig är hur linjärt IMD ökar med effekten, och att linjen mjukt byter lutning när steget klipper (effekter över 30W). IMD visas här också med jämförelsevis låga tal, trots att det här är en svår test.
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 15:10:32
|
En annan IMD-mätning är att använda två toner, 15 kHz och 16 kHz, med lika hög amplitud. Spektrum är taget vid 1W uteffekt:
Oaktat min bristande erfarenhet vill jag nog tycka att detta spektrum är ännu mer imponerande. Vi ser endast ett (!) sidband ovanför -90 dB. Det här skiljer sig mycket mer från de motkopplade transistorslutsteg jag mätt på än den förra mätningen.
Sammanlagd IMD har i denna test större procenttal, så jag har avbrutit följande mätning vid IMD större än 20 %.
Som vi kan se blir IMD större än 20 % innan steget börjar klippa.
|
|
Edited by - Lenn Art on 2005/09/10 15:13:39 |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 15:44:53
|
Ytterligare en mätning är att använda en riktigt låg ton tillsamman med en hög. Här är en mätning med 60 Hz och 7000 Hz och amplitudförhållandet 4:1. Spektrum är taget vid 1W uteffekt:
Som väntat vid det här laget är också detta spektrum väldigt rent. Endast två sidband är synliga ovanför brusgolvet, såväl vid 7 kHz som vid 14 kHz.
Nästa diagram visar IMD i % för denna kombination som funktion av uteffekten. Kurvan är väldigt lika den första här ovanför, vilket nog bekräftar att låga frekvenser inte modulerar höga frekvenser i någon större utsträckning.
Låt oss till sist se på bakgrunden. Som det tidigare rapporterats i ett par poster är förstärkaren väldig tyst. Den är så tyst att man kan se in ”emellan” instrument och artister, samt att det är tyst bakom dem. Dynamiken är också intressant att lyssna till eftersom man kan lyssna till väldigt låga signalnivåer medan ”pådraget” fortfarande är tillgängligt.
Sammanfattningsvis visar de här mätningarna (åtminstone för mig) att konceptet tycks hålla. Jag nämnde det tidigare. Slutsteget är väldigt linjärt. THD ligger lägre än specifikationen för 211. Det som också är kul är att slutsteget klipper långt, långt innan drivsteget klipper (se mätning på drivsteget tidigt i tråden). Och även om LL1688 kanske inte mäter så tjusigt, spelar slutsteget långt över min egen förväntan.
OBS: På IMD-diagrammen här ovanför står det "Analysis: THD". Det är fel. Det är IMD som visas. CLIO-folket slarvade nog här…
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 23:08:56
|
Ledsen, men jag glömde ange att bakgrundsbruset i förra posten är mätt på slutstegets utgång med ingången kortsluten.
|
|
Edited by - Lenn Art on 2005/09/11 00:10:36 |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 19:33:42
|
Minns ni den nya nättransformatorn jag köpte för att ha i den ”riktiga” versionen av mitt slutsteg? Bläddra uppåt lite, till mitten på den här sidan, för att se bilderna. Den transformatorn är stor, den största jag någon gång ägt.
Idag anlände, efter idogt letande och viss väntan, några kompisar:
Till en aktningsvärd anodspänningsförsörjning hör givetvis inte bara en aktningsvärd transformator, utan också filterkondensatorer med viss substans. Eller hur?
Kondensatorerna är nytillverkade. De består av film av polyester och polypropylen och en kondensatorvävnad impregnerad med mineralolja. Höljet är gjort av tenn och är hermetiskt tillslutet. De inre delarna är upphängda för att motstå stötar och vibrationer. Anslutningarna är givetvis keramiskt isolerade och består av gängade bultar.
Som vanligt är det jättesvårt att åskådliggöra storleken rätt. Drickaburken syns på bilden här ovanför, men bredvid en 300B-triod ter den sig så här:
Och anslutningarna:
Märkningen är också rätt intressant:
En jämförande studie till…
Vikten? Visst ja. 3300 gram. Vardera...
|
|
|
|
Topic |
|