Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/08/08 : 20:26:47
|
Nej, något sådant lade jag inte märke till. I och för sig hör jag nog inget över 14 kHz heller. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2005/08/08 : 20:43:05
|
att säga att det fattas något.... då får man antingen ljuga eller så har man inte varit där
/Anders |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2005/08/09 : 11:29:02
|
Jag hör nog inte heller så mycket över 14kHz. Vill också jättegärna höra det här bygget! Vi får se när det blir. Men det är intressant att få reda på att en såhärpass "synlig" dipp i diskanten (var det ca 6 dB?) på ett slutsteg ändå inte hörs - kanske inte ens när man vet att den finns där. Jag är absolut ingen höjdare på mätkurvor, och kan inte själv skapa några så när mitt slutsteg blir klart (innan nästa millenium, hoppas jag) så kommer jag att behöva hjälp med både mätning och tolkning. Men man vill ju alltid lära sig mer... Antar att THD-signaturen (övertonsspektrat) är mycket viktigare för ljudet? Kanske frekvensgången linjäritet hade haft större betydelse om det hade varit ett RIAA-steg?
Lenn Art, dippen borde gå att få bort med en lätt global motkoppling va? Eller finns det andra lösningar? |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/08/09 : 12:53:58
|
quote: Antar att THD-signaturen (övertonsspektrat) är mycket viktigare för ljudet?
Ofta ser man jämnt fallande toppar för dist på steg som låter bra. 2:a-ton högre än 3:e osv. Ju lägre desto bättre givetvis. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2005/08/09 : 18:29:00
|
Lenn Art: Du har kopplat trafons för 60W med högre förlust, eller hur? Det kanske är det som ställer till det? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/08/09 : 18:54:52
|
Vore kul att se fyrkantvåg. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/08/09 : 19:11:56
|
quote: Vore kul att se fyrkantvåg.
Om nån surfade på den , då hade det varit ännu roligare |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
Posted - 2005/08/09 : 22:48:41
|
Nyss hemkommen från LennArt...
Jag har lite svårt att beskriva det jag hörde. Jag har hört Lennarts anläggning tidigare med det "lilla" steget. Ljudet är på något sätt likadant men mer på alla parametrar. Det tydliga är tydligare, "svarta" svartare, ljudet var så att säga självklart...om ni förstår vad jag menar...
Det som slog mig efter den något udda "start up sequencen" var den absoluta tystnaden! Jag förväntade mig ett brummande, fräsande, ja ni vet när Dr Fronkesteen startar upp maskinen för att ge monstret en "liten" stöt...men inget, absolut inget ljud gav den ifrån sig! Nästan så att man blev besviken...hehe... Ett tryck på "play" och ljudet som presenterades var fantastiskt!
Bara att gratulera Lennart, ett sånt otroligt bygge du lyckats konstruera, jag lyfter på hatten!
Z
|
DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636 DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076 DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763 |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 19:12:12
|
Bernt, Anders, ZAC - ni som lyssnat och skrivit: Ett jättejättestortstort TACK för era gratulationer och värmande ord. De är väldigt inspirerande för mig
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 19:50:47
|
zix: Jag ber att få återkomma med några tankar kring diskantavrundningen i amplitudkurvan. Jag behöver först göra några mätningar för att stötta mitt svar.
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 20:17:17
|
Fuling: Alldeles riktigt. Jag har kopplat för 5,5 kohm primärimpedans med 4 ohm på utgången. Det passar väldigt bra för två parallella 211or som tillsammans har anodresistans cirka 1800 ohm.
Jag hajjar inte riktigt vad du menar med ”högre förlust”. Du menar inte insertion loss väl?
Vid mätningen använde jag ett motstånd på 6,8 ohm i stället för 4 ohm. Det innebär en lägre last, vilken kanske påverkar frekvensgången. Jag har lite svårt att tro att den påverkan är särkilt stor, dock. Då tror jag faktiskt att högtalarna påverkar mer, de bjuder ju dessutom på reaktiv last. Innan jag är beredd att dra några slutsatser vill jag som sagt undersöka denna påverkan lite närmare. Något tips?
|
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 21:14:14
|
Eh, ärligt talat är jag inte riktigt säker själv på vad det är jag menar, men i databladet står det angivet förlusten vid olika impedanser och olika maxeffekt. 20,5k 15W =0,15dB förlust 9,2k 30W = 0,25dB " 5,5k 60W = 0,5dB "
Rimligtvis borde ju kopplingen mellan lindningarna och därmed frekvensgången bli bättre ju lägre varvtalsomsättningen är, men vad vet jag. Fattar inte heller hur effekttåligheten kan påverkas av hur man kopplar sekundärlindningarna |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 23:01:42
|
GRATTIS Lenn Art till ett FANTASTISKT bygge!!! Skulle va kul att bese och avlyssna nån gång.....bor dock inte i Götet... |
nyfiken skeptiker |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/08/11 : 21:35:43
|
Krellmaster: TACK!
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/08/11 : 21:37:11
|
Hej igen,
ohmega frågade för ett tag sedan vad besten kommer att väga. Jag har andra kompisar som undrar också, så jag baxade upp den på min badrumsvåg igen. Tja, några ord behövs knappast…
|
|
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2005/08/11 : 21:49:05
|
Hmmmm, 75Kg, undras hur många förstärkare som väger det. Skulle passa perfekt att ha på jobbet och driva hörlurarna
/Anders |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/08/11 : 21:51:58
|
Och där gick den om mig iaf ;D
Sorry jag inte skissat på "låda" till den. Kommer hem i helgen. Kanske kan göra det då. :) Om du är intresserad that is. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2005/08/12 : 09:59:01
|
Jag gillar designen skarpt! Funderar på att planka konceptet till mitt eget monsterbygge, fast bara med två våningar och ekplank (blir grymt snyggt om man lackar med shellack) |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/08/12 : 23:12:07
|
Fuling: Planka på du! Kul vits du fick till där, hehe...
|
|
|
|
Ionizer
Member
304 Posts |
Posted - 2005/08/13 : 00:00:37
|
Namnförslag: Tylö
Inspirerat av sista bilden, för vist påminner den lite om ett bastuaggregat:) Kan kanske xtraknäcka som ett sånt oxå. Tänk HiFi i bastun som värms av slutstegen, men man får kasta vatten på nåt annat.
|
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/08/13 : 00:12:45
|
ZAC och Ionizer: Tack för riktigt fyndiga och roliga förslag! Det här blir svårare och svårare...
|
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/08/13 : 00:26:31
|
med risk för misstolkningar kommer här ett till namn
#960;-Lenn
dvs Pilen :D |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 18:47:34
|
Nu ska vi se. Jag lovade zix och andra att återkomma angående frekvenskurvan jag visade för ett tag sedan.
Anledningen till att jag inte ville svara direkt på zix’ fråga var att jag inte kunde svara rakt på. Som vanligt kan det vara vanskligt att visa kurvor. Det är så många förutsättningar att tänka på, och det är lätt att ”glömma bort” dem när man är i farten. Känns det igen?
Här är frekvenskurvan igen, nu med lite högre upplösning:
Kurvan visar amplitudsvaret i resistiv belastning 6.8 ohm. Amplituden faller 3,29 dBV mellan 1 kHz och 20 kHz.
Eftersom frekvensgången i transformatorn påverkas av en mängd faktorer, däribland belastningen, mätte jag frekvensgången med några andra belastningar. Jag hittade också skillnader, men inte så stora att diskantnedgången kan förklaras med typen av belastning. De varierade någon enstaka dBV upp eller ner. Jag kopplade även loss transformatorn och mätte den naken och fick ungefär samma resultat. Slutsatsen av det blir att frekvensgången inte dikteras av förstärkarens design.
Alla transformatorer har induktans i sina lindningar och kapacitans mellan lindningarna och mellan varven i en lindning. Dessa distribuerade induktanser och kapacitanser bildar resonanskretsar med motsvarande resonansfrekvenser. LL1688 är väldigt sektionerad och därmed väldigt flexibel, vilket naturligtvis är bra för den experimentlystne. Men samtidigt gör den höga graden av sektionering att den får ett komplext resonansmönster som kan göra den svår att använda.
Jag har talat med Per Lundahl om det här och han bekräftar att LL1688 inte är alldeles lätt att designa med för optimalt resultat. Han berättar samtidigt att Lundahl i dagarna släpper en helt ny utgångstransformator för 845 som är betydligt mindre sektionerad. Den är därmed mycket lättare att använda men inte så flexibel. LL1691 heter den.
Sammanfattningsvis kan vi för stunden alltså konstatera att amplitudsvaret tappar något i diskanten. Lyckligtvis är tappet inget som hörs, men jag kommer nog att fortsätta fundera på om jag kan koppla lite annorlunda…
|
|
|
|
Topic |
|