HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jag gillar tung single-end
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/03 :  20:12:55  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag hoppar in i bilen och kommer och lyssnar, ha en panna java beredd kl 03:00.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/08/03 :  21:53:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
Sansat dig ännu?

Grymt läcker stärkare. Ofta är dom snygga eller brutala, denna är både och.

(Visserligen blir en del även snygga av enda orsaken att de är brutala, men det hör inte hit.)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/04 :  01:28:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Snart dax att dra sig mot Hisingen verkar det som...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/08/04 :  08:14:07  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hisingen...är det så nära, då hänger jag på åxå

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/08/04 :  09:36:10  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Tänkte dela med mig av mina första lyssningsintryck. Jag ber alla komma ihåg att jag nu talar i egen sak; ni vet, man är inte alldeles ofärgad. Så ta det här med en nypa salt. Dela med två eller nåt, så blir det bra. Det kan hända att mina intryck ändras efterhand, men idag gäller de i alla fall. Ok?

Intrycken baseras på några plattor som ”låg framme”. Det var artister som Eva Cassidy, Helene Sjöholm, Cassandra Wilson, Kari Bremnes, Rim Banna, Hugh Masekela, Sacred Spirit, kören Skruk, en del instrumentalt på cello, orgel, bas och piano. Och lite stråkkvartett. De plattor jag körde är hyfsat bra inspelade, mixade och mastrade. Anläggningen avslöjar utan pardon en dåligt gjord skiva.

Förutsättningarna: Lyssningsrummet är 25 kvadrat och anläggningen spelar på tvären i ena halvan av rummet. Det finns lite draperier och ett par reflexabsorbenter. Signalkällan är en moddad CDP-XB820. För volymkontroll använder jag ett par S&B TX-102 som kopplas direkt till slutsteget. Använder inget försteg.

Högtalarna är ett par ME2 av Lynn Olsons design med SS 9300 och Vifa P13WH-00. Till det använder jag ett par basar av egen design med Audax HM210Z. Basarna drivs med aktiv delning och ett litet slutsteg av kisel.

Det första som slår mig när förstärkaren är igång är den absolut nattsvarta tystnaden. Inte ens om jag lägger örat invid högtalarens koner hörs något brus eller brum. Se anm nedan *) (Lite coolt är det också att se sex visarinstrument vandra upp till driftläget när anodspänningen kommer upp )

Det andra som slår mig är den tredimensionella ljudpresentationen. Röster och instrument presenteras med klarhet, styrka och auktoritet som överraskar. Sångare presenteras inte bara som en mun, utan har en kropp också. Munnen är inte en meter bred utan i stort sett punktformig. En hihat är också nästan punktformig och en gitarr är inte större än den ska vara även om den har en klangkropp.

Det tredje intrycket är att småljud, detaljer är utplacerade i rummet, ligger stabilt där de är placerade, de vandrar inte omkring. Instrumenten blandar inte ihop sig, det blir inte grötigt. Instrumenten är tydligt åtskilda och i mellanrummen finns en svart tystnad som också ”syns”.

Rösterna är mycket lent och naturligt återgivna, mycket trovärdiga. För Eva Cassidys sång utfärdas gråtvarning. Den här ljudbilden leder ofelbart till att jag sitter och ”tittar” på alla instrument och småljud som finns på scenen.

Överlag således en mycket angenäm och engagerande upplevelse. Det känns som en god belöning i ett projekt som pågått i mer än två år. Någon sa att jag ska vara stolt – Zalve var det – nu är jag det. Men inte färdig…

edit Anm *)
Jag fann idag när jag släckt lysrör och lite annat att det faktiskt hörs ett 50 Hz brum när man har örat alldeles intill högtalaren. Det orsakas sannolikt av att jag värmer drivrören med växelström. Rätt ska vara rätt, så jag ville berätta.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2005/08/04 14:17:32
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2005/08/04 :  11:28:23  Show Profile Send Bardis a Private Message
Grattis till ett mycket inspirerande bygge
Som du besktiver lyssningsintrycken med att du sitter o "tittar" på händelserna i musiken är precis vad jag själv vill uppnå i mina konstruktioner. Detta är ett bevis på en mycket lyckad konstruktion.

Här kommer junior. En Morgan Jones med separata strömförsörjningar till drivrör och ingångsrör

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2005/08/04 :  13:05:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Man får gratulera!

Jag kan passa på att nämna att jag har efter mycket möda och pengar fått tag på en nättrafo till mitt 813-bygge, så snart kanske jag kommer efter

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:25:07  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Bardis: Sant, det är väldigt speciellt att titta på händelserna i musiken. Ditt bygge ser otroligt trevligt ut! För det första designar Morgan Jones mycket bra förstärkeri och för det andra tror jag väldigt mycket på att ha separata strömförsörjningar till respektive steg. Jag har provat det i några byggen och det blir väldigt bra.

Jag tycker att ditt bygge ser väldigt rejält ut, du behöver knappast kalla det junior

Fuling: Grattis. Så du fortsätter med dina 813 trots allt?

Tack än en gång för alla värmande ord och gratulationer! Ni ska veta att de känns bra.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2005/08/04 :  14:38:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lenn Art: Jepp, efter att ha pratat lite med Jac Music i tyskland blev det inget av med att köpa 845:or därifrån, han svarade helt enkelt inte på mitt sista mail och då tyckte jag (tyst för mig själv) att han fick behålla sina sketna rör:)
813 har jag flera matchade par av gamla kvalitetsmärken, så det får bli så. Trafo och drossel köpte jag från demostenes i Norge, ca. 1700:- för varorna med frakt samt 600 för moms och tull. Dyrt, men jag hade förväntat mig värre påslag i tullen.

Den stora utmaningen blir att få till ett par 10V 5A superfiltrerade nätdelar till glöden. Står och väger mellan aktiv reglering eller massiva mändger kapacitans och induktans. Sistnämnda vore klart tuffast.

Har en del panik över att ha över 900V tillgängligt ovanför chassiet i form av kablarna upp till anodanslutningarna. Situationen blev inte bättre av att sambon skaffat en skarptandad raskattunge som kostade lika mycket som mina ugångstrafos...
För allas bästa får det nog bli nån sorts galler eller trådburar över slutrören.

Sen kvarstår också frågan om jag ska försöka få plats med allting i ett chassi eller om jag ska separat nätdel.
Med separat nätdel blir det problem att hitta kontaktdon som klarar kilovolten + den höga glödströmmen, dessutom blir det ännu en tuggvänlig kabel framme...

Grattis än en gång till det maffiga bygget!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/08/05 :  23:13:56  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Fuling: Trevligt att du hittade en trafo. Jag tror av någon anledning att du kan göra en tuffare förstärkare med 813-rören. Dyrt är det, men transformatorer för lite högre spänningar kostar så (om man inte hittar nåt begagnat).

Är lite osäker på hur väl glödströmmen behöver vara reglerad. Jag hade nog satsat på en spänningsreglering utan motkoppling, med FETar som serieelement. Och slöa likriktarbryggor, inte snabba dioder. Å andra sidan finns det ju faktiskt induktanser även för sådana strömmar. De jag köpte till 211orna var överkomliga i pris, men reglering blir ju billigare.

Om du använder RG58/59 som högspänningskabel kan du kanske använda sådana här kontaktdon: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=153496.htm

ELFA har bra kontakter för höga strömmar också, men jag förstår fullständigt ditt dilemma. Jag håller på med ett 300B PSE-bygge där jag bestämde mig för att sätta signaldel och nätdel på varsitt chassi av koppar, för att sedan sätta båda dessa på en gemensam träram. På så sätt får jag separata chassin, men slipper helt ifrån katt- eller barnvänliga kablage emellan…

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2005/08/06 :  12:28:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Angående glöden skulle jag kunna tänka mig att kombinera de två teknikerna, först CLC-filtrering och sen, som du säger, seriereglering med Mosfetar. Jag körde med LCLC-filter till 811-or en gång i tiden och det gick bra, men heeeelt tyst blev det inte.
Lite induktans vill jag nog ha för att dämpa nätstörningar och skrot från likriktaren.

Tack för tipset om kontaktdonen, de där har jag missat fullständigt när jag har letat i Elfa.
Dock tror jag att jag skippar det där med separat nätdel ändå, hade det varit lite mer normala spänningar så vore det en sak men nästan 1000 V...!

Alternativen som kvarstår är alltså en väldigt stor förstärkare, kanske 75x40cm topplåt eller en tvåvåningskonstruktion.
Återstår att se, först ska jag göra klart ett annat bygge med direktupphettade pentoder från 30-talet.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/06 :  13:01:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Lennart. Grattis! :)
Du beskriver mycket fint och jag tror, efter att varit hos dig, att detta resultatet är mer än välkommet. Hade jag beskrivit ditt system, utan nya steget, hade jag nog även valt att beskriva det som du gjorde med nya. Så en ren förfining och förbättring helt enkelt. Låter schyst det! Grattis igen :) Jag och U1 får komma upp igen. Fast sitta på altanen skippar vi nog om vädret inte tänker återgå till hur det var sist :)
Förresten. Tack för senast.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/08/06 :  17:00:35  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Fuling: Även om jag inte nämnde det ska du givetvis använda LC- eller ett CLC-filter framför regleringen. Jag tycker att du resonerar helt rätt.

Är det möjligen 47or du bygger med? Berätta!

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/08/06 :  17:03:08  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
vemsom: Tack! Ja, du kan skriva upp att jag är nöjd. Du har ju hört min ordinarie anläggning, och om du tänker dig att 211an ger ännu ”mer” av allt det du hörde så kommer du rätt.

Ni är givetvis välkomna tillbaka! Är rädd för att altanen är betydligt svalare framöver, men det ger ju mer tid för spelning . Ja tack ska ni ha själva!

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/06 :  17:33:26  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vem behöver altan? :)
Förresten så har jag, tyvärr, hört stereo ute. Efter det är man lite förstörd. Hur som helst så har du hösten och vintern räddad. Frun är ute och lägger torv på komposten medan du fäller en glädjetår framför stereon :)
Är lite avis :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2005/08/06 :  17:48:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lenn Art: Vi är nog helt ense om att "L" är en viktig bokstav i nätdelar:) Har experimenterat mycket med klass A transistorkretsar och där märker man tydligt fördelarna med rejäla induktanser i nätdelarna, det blir tyst och lugnt.

Inte 47:or men väl AL1, ganska likartat bortsett från att det är brunnsockel och 4V glöd.
Ganska simpelt litet bygge, PC86 som ingångsrör lastat med antingen drossel eller konstantström, AL1 pentodkopplat SE med Hammond 125CSE utgångsjärn. Återkopplingen blir lite special, antingen anod-till-anod (I stil med RH84 och RH807-förstärkarna) eller katodåterkoppling via sekundären på utgångstrafos.

Nätdelen blir hybridbrygga med 2 st 6X5 likriktarrör och generöst med drosslar och oljekondingar.
Glöden ska gå på DC, jag har lött ihop ett kort med serieregulatorer (utan återkoppling)men det är lurt att jag ska skippa det och köra CLC-filtering istället. AC vore kanske mest tidsenligt, men jag orkar inte fajtas med brum en gång till.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/08/06 :  18:43:42  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hej igen, här kommer lite mätningar som jag lovat.

Först en varning: Jag vet inte hur många som är intresserade av övertoner och distorsion och hörbarhet, men frågan har tidigare dykt upp här på forumet. Därför blir det lite förklarande teori i den här posten.

Vi har ju diskuterat lite grann hur mycket uteffekt den här förstärkaren kommer att ge. Jag har svarat att jag siktat på cirka 40 watt med några procents distorsion. THD är ju ganska lätt att beräkna för single-end-steg, så det är trevligt att nu finna att uppmätta resultat stämmer väldigt väl med beräkningarna.

Det här diagrammet visar (på den vertikala axeln) total harmonisk distorsion (THD) som funktion av uteffekten (den horisontella axeln). Steget arbetar med anodspänningen 1250 volt och viloströmmen 60 mA i vardera 211an. Insignalen är en sinuston av 1000 Hz och utsignalen mäts över ett motstånd om 6,8 ohm. (Knycken vid ungefär 2 watt orsakas sannolikt av mätutrustningen, så bortse från den).

Kurvan motsvarar helt min förväntan. En triod i single-end ger i huvudsak asymmetrisk distorsion och, om jag får tillgripa en lite fyndig formulering, den olinjäriteten ökar linjärt med signalnivån. Det visar sig i diagrammet som den nästan räta, lutande linjen.

Strax över 30 watt ser vi att distorsionskurvan bryter av och sedan fortsätter med en brantare lutning. Det är här steget börjar klippa i signalen. Som vi kan lägga märke till händer inget drastiskt, utan distorsionen ökar bara i snabbare takt vid högre effekter. Det här är ännu en värdefull egenskap hos trioder i single-end.

Vi kan också se att vi når nästan 55 watt uteffekt innan distorsionen ökat till 10 %. Någonstans här har vi kanske trätt in i klass A2, men det har jag ännu inte undersökt. Låt oss titta på distorsionsspektrum ser ut. Följande bild visar spektrum för 1 kHz vid 1 watt uteffekt.

Det vi ser är grundtonen 1 kHz vid nivån -6,75 dB och övertonerna 2 kHz (-44,1 dB eller 0,3 % dist), 3 kHz (-63,7 dB eller 0,03 % dist) och 4 kHz (-76,9 dB eller 0,007 % dist). Övertoner av högre frekvens ligger allihop under -90 dB-nivån (0,001 % dist).

Den här distorsionen är i praktiken ohörbar. Orsaken är den harmoniska avklingningen av övertonerna, samt att de är så få, vilket stämmer mycket väl med örats egen ”distorsion”. Resultatet blir att örat tenderar att maskera just sådana spektra. Det är faktiskt endast tre övertoner som sticker upp över -90 dB-strecket.

Det finns rätt mycket skrivet om det här på nätet, och det hävdas ofta att ”magin” med direktupphettade trioder i single-end har sin grund i just den här distorsionssignaturen.

Motsvarande spektrum vid 10 watt uteffekt ser ut så här:

Grundtonen 1 kHz ligger vid nivån 16,7 dB och övertonerna 2 kHz (-24,0 dB eller 0,9 % dist), 3 kHz (-42,0 dB eller 0,11 % dist) och 4 kHz (-56,1 dB eller 0,023 % dist).

Om vi tittar på distorsionen som funktion av frekvensen ser det ut som följer. Följande diagram visar förstärkarens frekvensgång (blå kurva) och THD (röd kurva). THD visas som signal ett antal dB i nivå lägre än grundtonen. Om man räknar om till procent: 20 dB avstånd motsvarar 10 %, 40 dB motsvarar 1 % och 60 dB motsvarar 0,1 %.

Här är frekvensgång och THD vid 1 watt uteffekt

Distorsionskurvan ligger cirka 50 dB under signalkurvan, vilket motsvarar 0,3 %. Vid 10 watt uteffekt ser det ut så här:

Distorsionskurvan ligger här cirka 40 dB under signalkurvan, vilket motsvarar 1 %.

Ge mig gärna lite feedback på den här posten. Det skulle vara kul att veta om ämnet är intressant, om jag presenterat det på en lagom nivå eller om jag bara slösar utrymme på forumets servrar…

För mig personligen är de här mätresultaten definitivt en bekräftelse på tanken att slutsteget bör låta rätt hyfsat. Åtminstone så länge vi betraktar den harmoniska distorsionen. En helt annan femma är hur en förstärkare hanterar intermodulationsdistorsion (IMD). Den kan låta riktigt besvärligt om det vill sig illa. Jag har mätt lite sådan också. Vill vi se?

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2005/08/06 :  19:12:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Personligen är jag inte så våldsamt intresserad av siffror och mätningar, men det är alltid kul med folk som verkligen dokumenterar vad som sker och inte bara slänger upp ett schema och säger att det låter bra (som jag brukar göra...)

Kul att bygget lever upp till förväntningarna!

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/08/06 :  19:20:11  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Fuling: Wow, så du umgås med såna gamla godingar! Det måste vara ett kul bygge .

Möjligen hajar jag till lite inför valet av PC86 om du vill vara tidstypisk. Jag har faktiskt ett par 1L4 och ett par 3V4 i orginalkartonger. Båda är direktupphettade pentoder (1,4 volt). 1L4 är bra som spänningsförstärkare medan 3V4 är en lite effektpentod som nog skulle kunna jobba som drivare. Om du tycker att det vore kul kunde du få överta ett eller båda paren…

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2005/08/06 :  19:35:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jovars, jag bytte till mig två par av en annan forumanvändare och efter mycket om och men har jag äntligen tagit mig för att göra nåt med dem.

Angående 1L4 och 3V4 så säger jag tack men nej tack, jag har kikat lite på liknande rör förr just i syfte att driva AL1 med men framför allt tanken på ytterligare två brumfria glödmatningar har varit avskräckande. PC86 har jag däremot köpt på mig ett litet lager av olika kvalitetsfabrikat och även om jag inte hunnit prova dem än så ser kurvorna väldigt trevliga ut.
Det där med tidstypisk orkar jag inte bry mig så mycket om även om det hade varit kul att bygga nåt av genomgående gamla hederliga komponenter.
Skulle kunna tänka mig t.ex. RE084 och RE134 SE i en öppen konstruktion på en fin ekplanka med fina inkapslade trafos och så vidare...!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/07 :  19:49:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Idag var jag hos Lennart och provlyssnade lite. Lennart har en kul och mycket bra anläggning!

Mina intryck: Oerhört tyst bakgrund. Exakt ljudbild med mycket bra djup. Närvaron är rent fantastiskt bra!
Jag har aldrig hört ett slutsteg med 211-trioder förut, det var en mycket trevlig och intressant bekantskap. Jämfört med 300B är det samma klarhet och mjukhet men här finns enormt mycket mer kraft bakom. (Detta är ju dessutom parallell single end.)

Jag har faktiskt aldrig hört Patricia Barbers svåra konsonanter presenteras så naturligt någonsin tidigare. Bra gjort Lennart!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/08/07 :  23:33:58  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Lenn Art, det uppskattas med mätningarna! Det svaga fallet i frekvensgången i diskanten, mellan cirka 8kHz och 20kHz, är det något som du (eller nån annan som har varit där och lyssnat) har märkt av?
(Ser inte riktigt hur mycket det rör sig om - är det ungefär -6dB?)

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/08 :  00:33:33  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Zix - Om jag inte förstått helt tokigt så är det snarare en dip i distorsionen mellan de frekvenser du anger.

Ibland önskar man att man bodde på andra sidan sverige så det var nära till den här skönheten/odjuret.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/08/08 :  01:41:30  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Näää... men... jo, det står ju att blå är frekvens och röd är THD strax ovanför diagrammet. Och nog ser den blå väldigt mycket ut som en frekvensgångskurva?
Jag bor på rätt sida Svedala, men ändå för långt ifrån. (allt över 3 meter är väl för mycket ;-))

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/08/08 :  19:02:36  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
zix: Vad trevligt att du gillar mätningar! Då törs jag kanske lägga ut fler…

Jag blev faktiskt lite besviken på det där diskantfallet. Det ser ut som om utgångstrafon faller av väldigt tidigt. Lundahl anger frekvensgången till 10-25 kHz (-1 dB), fast under helt andra förutsättningar. Jag har inte hunnit fundera så mycket på det här ännu, men jag ska göra det. Jag ska framför göra fler mätningar.

Däremot tycker jag inte att det hörs. För ovanlighetens skull lyssnade jag innan jag mätte frekvensgången och jag är ganska säker på att jag skulle ha reagerat om det saknats diskant. Men jag gjorde inte det. Och jag har inte fått någon kommentar om fallande diskant. Anders? Bernt?

Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000