HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jag gillar tung single-end
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/05 :  19:50:42  Show Profile Send ohmega a Private Message
En konding på 3,3 kg.....vad i....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2005/10/05 :  20:05:44  Show Profile Send Bardis a Private Message
Var köper man sådana?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2005/10/05 :  20:35:41  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo 3kg e visserligen mycket, (Har en på 9kg)

Men den stora frågan är. Vad kosta dom å var köpte du dom?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2005/10/06 :  08:55:21  Show Profile Send ZAC a Private Message



Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:46:46  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Ska det så ska det. Mikrofaraderna blir stora om de ska hantera så höga spänningar…

Det är svårt att hitta så här sköna kondensatorer. Såväl de här som de jag redan nu spelar på har jag faktiskt hittat på eBay. Det finns en hel del fin rysk, fransk och italiensk militär surplus att få tag på. Om man råkar söka på rätt dag, förstås, de går åt ganska snabbt…

Just de här skönheterna tillverkas på Irland och borde finnas att köpa någonstans. Men som sagt, jag har handlat dem på eBay.

Ja, ja ZAC, du ska inte snacka om stora grejor…


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:56:20  Show Profile Send ZAC a Private Message
Nä, egentligen inte men det är ju ändå högtalare...
Dessutom så är de inte så stora, mest tunga!



Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/10/07 :  19:48:09  Show Profile Send esl a Private Message
Vill bara tacka för senast! Om det blir bättre ljud efter nätdelsuppdateringen ja.. då vet jag inte vilken nivå du nått? Bra var det innan.

För er som tycker att 25 uF är klent kan jag ge ett litet räkneexempel på att 25 uF 3000 volt motsvarar ca 100 000uF vid 50 volt.

Sedan skall ni inte glömma energin i spolarna!!

Lycka till Lennart!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/08 :  20:53:06  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Sjukt fett bygge!!

quote:
För er som tycker att 25 uF är klent kan jag ge ett litet räkneexempel på att 25 uF 3000 volt motsvarar ca 100 000uF vid 50 volt.

Eller 0,1F de bilstereo-kondingarna på typ 1F, hur mycket spänning fixar dom?


Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:08:25  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
esl: Tack själv för besöket!

Jag gör inte den nya anodspänningsdelen främst för att förbättra ljudet (häpp), utan för att göra den säkrare och svalare. Samtidigt gör jag följande förändringar:
- fullvågslikriktning med mittjordad lindning och två dioder i stället för likriktning med full brygga
- induktoringång i ställer för kondensatoringång
- och nu blir det kvicksilverlikriktare

Utöver de tre 25 µF-kondingarna blir det två till med vardera 4 µF. Det ger mig 83 µF sammanlagt, vilka mycket riktigt kommer att lagra en och annan Joule…

m_persson79:


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/08 :  23:55:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
och nu blir det kvicksilverlikriktare


De ser grymma ut med sitt blåa sken.

Jag har läst att såna likriktare ger mer elektriskt oväsen än vanliga likriktarrör!?!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/10/09 :  00:55:27  Show Profile Send esl a Private Message
Då är det utmärkt med drosselingång! Då drar nätdelen mer "konstant ström" vilket eliminerar spikar...
Jag propagerar alltid för spolar i nätdelen. Även för transistorapparater.

Mer drosslar åt folket!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2005/10/09 :  14:23:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Jag propagerar alltid för spolar i nätdelen. Även för transistorapparater.

Mer drosslar åt folket!


Amen Halleluja!!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/10/26 :  22:12:53  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Mitt RIAA-bygge tar lite tid från det här bygget, men nu har jag i alla fall försökt skapa lite skydd för fingrarna. I en skarp version av förstärkaren ska naturligtvis inga spänningssatta delar vara synliga överhuvudtaget, men i prototypversion blir det lite speciella lösningar.

Först gör jag en modell av kartong. Sedan sågar jag till bitar av tre millimeter tjock polykarbonatplast. Den är robust, enkel att bearbeta och mycket temperaturtålig.



Sen limmar jag delarna med epoxy till rätt form:





Och så sätter jag kåpan på plats för att täcka de delar som bär högspänning. Lösningen är kanske inte den allra bästa, men oerhört mycket bättre ingen alls.



Även den nedre våningen får en skiva karbonat på fronten (till sådana här bilder ska man nog anlita Pac, ser jag...):




Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/26 :  22:53:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Oh cool..
Men hur lämpar sig akryl jäntemot något metalliskt?
Jag gjorde en tråd häromdagen i ämnet iofs.. men vad har du att säga?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/10/27 :  20:50:27  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
vemsom: Karbonaten sätter jag på för att få ett petskydd som dessutom är glasklart att titta igenom.

När jag bygger för RF är metallen viktig. Sannolikt är den det också för ingången på RIAA-steget. Men knappast för ett slutsteg. Jag har läst din tråd, men måste säga att jag personligen inte ser något behov att ha ett chassi av metall.

Min 211 är så stor att jag hellre vill betrakta den som en möbel än som en apparat. I nästa version kommer det därför att vara gott om trä.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/27 :  21:01:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Okej :) Du behöver iaf inte skämmas och inte bygga så man kan se in.
Lite mer trä hade nog inte skadat dock.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/06 :  21:57:46  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Har grunnat och drömt lite. När nu prototypen är klar och spelar så fint som den gör är det ju dags att fundera på den skarpa versionen Eller hur? Några komponenter som ska åka med i den skarpa versionen har jag redan visat här ovanför.

Många av mina tankar har snurrat kring huruvida jag ska bevara trevåningskonceptet. Det blir ju en ganska kompakt best som dessutom är stor och tung. Varje våning skulle kunna bestå av en kraftig aluminiumskiva som vilar på en ram av ädelträ. Naturligtvis skulle kabeldragning och mindre komponenter förläggas till skivornas undersida – såväl för utseendets skull som för säkerhetens. En benställning av trä gör sedan hela skapelsen till en möbel. För det är väl en möbel det handlar om?

Efter tre år med det här bygget har jag nu accepterat att förstärkaren inte går att göra liten. Hela den här tråden är ju full av bevis för det, så varför inte gilla läget och verkligen låta förstärkaren vara stor? Det blir hur som helst en golvare. A floor standing amplifier. Det blir en möbel, helt sonika.

Jag vill visa några av mina tankar här. Om jag nu ska ta bygget ett varv till vill jag ju att det ska blir snyggt! För tillfället handlar det om ett envåningsbygge. Design är dock inte min starkaste sida, så jag välkomnar tacksamt alla konstruktiva synpunkter och kommentarer.

Trä ska det vara förstås. En stor skiva, den är 150 x 70 x 5 cm. Träslag är inte bestämt, men det är viktigt att det tål både tyngden och värmen från förstärkaren. Någon som har tips?



Elektroniken tänker jag mig dela upp på lite mindre (nåja) moduler. Borstad eller anodiserad aluminium av sisådär 10 mm tjocklek med fasade kanter kan bli snyggt mot den ljusa träskivan:



Min grundtanke är att det inte ska finnas någon spänningsförande del någonstans på ovansidan. Chassiplåtarna ska också vara fria från ”små” komponenter, ledningar och omotiverade skruvskallar. Vi får se hur jag klarar det…

På den bortersta skivan bygger jag nätdelen för 211ornas anodspänning. Och nu använder jag de nya komponenterna:



Längst bak anodspänningstransformatorn, den som ger 2 x 1500 VAC. Bredvid den står en toroid som ger mig 115 VAC. Den stora rackaren vill ha 115 VAC på sin primär (suck).

I framkanten står de inte så små kondensatorerna på 25 µF vardera. På utrymmet framför toroiden tänker jag ställa den första filterdrosseln, som jag tyvärr inte hittat ännu. Jag behöver en drossel på 10 H vid 250 mA likström, men den ska kunna hantera 2500 VAC över spolen och ca 200 mA växelström också. Och de tycks inte växa på trän… Ett tips någon?



Mellan transformatorn och kondensatorerna står de två dioderna. Jag har hittat splitter nya kvicksilverdioder av typen 872A. De är specificerade 10 kV och 1,25 A (kortvarigt upp till 5 A). Glödströmstransformatorerna och de övriga filterdrosslarna från Lundahl får jag gömma på undersidan.

Dioderna kommer fram om någon eller ett par veckor. Det blir bilder då. Så här ser de ut i alla fall. Man får tycka att en diod kan vara rejäl ibland



Chassiet med signalkretsen blir det enklaste i slutsteget. Den här gången tänker jag nog göra ett chassi för vardera kanalen. På följande bilder ser vi ingångs-/drivröret 6C45-PE framför sina kamrater 211orna. Mellanstegstransformatorn kommer att sitta på undersidan, medan utgångstransformatorn göms under en kåpa (av koppar på de här bilderna). Som också framgår av bilden har jag sparat en del utrymme bakom slutrören. Förhoppningen är att jag någon gång i framtiden kanske får möjligheten (läs: råd) att prova med lite större utgångstransformatorer.





Om det ändå hade varit så här pass enkelt (tja…). Nu behövs det en himla massa mer strömförsörjning, så det får bli ytterliggare ett chassi. Kondingar någon ?



Kylflänsarna längst bak döljer likriktarna för 211ornas glödström. Framför kylflänsarna sitter transformatorn och en filterdrossel för vartdera röret. Varje 211 får också glädjen att använda två RIFA-kondingar, därav åtta stycken i mittraden.

Längst fram ser vi en nättransformator och ett likriktarrör till 211ornas bias (längst bort) och motsvarande för ingångs-/drivrörens anodspänning (närmast). RIFA-kondingarna i raden på tvären tillhör dessa nätdelar. Eftersom jag kör med L-C-filtrering för dessa spänningar behövs också ett antal drosslar, men de sitter på undersidan.

Här ser vi chassiet från en annan vinkel:



Så – hur blir det nu om vi sätter ihop delarna?



Ser stabilt ut, tycker jag. Jo, just det, jag höll på att glömma; framför signaldelarna har jag borrat sex hål. Där ska givetvis instrumenten sitta. Ni har väl inte glömt dem?



Så! Låt oss slutligen sätta ben på skapelsen och presentera den på en kommande DIY-träff:



Ja, jag vet! Men visst är det härligt att få drömma lite…


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/11/06 :  22:12:17  Show Profile Send cittroman a Private Message
Sometimes dreams come true!

Eller?


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/06 :  22:19:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mäktigt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2005/11/06 :  23:01:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Så förbenat vackert...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/06 :  23:16:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Problemet för oss andra när du drömmer Lennart (och sen bygger likadant, eller bättre) är att vi andra svimmar

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/11/07 :  00:30:42  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Alltså, det här är ju en bra idé.
Min lilla fundering är var på skalan du vill hamna, om vi drar den mellan industripryl<----->möbel? Du kan lägga dig varsomhelst på den principiellt sett, så det är därför jag undrar vartåt du *vill* sträva.
Till exempel: mätarna i mitten skickar ju otvetydiga signaler även till den som inte kan elektronik: "detta är en rejäl grej", "häri ligger nog industrigrejer" "detta är ingen leksak", kanske också "detta är en gammal grej" eller "detta är kult". Att du väljer att lägga komponenterna såpass synliga som du har gjort här ger också formmässiga signaler lite åt det industriella hållet. Grupperingen av komponenterna, symmetrin i formen, de nedsänkta mätarna och proportionerna som helhet säger "möbel".
De ovanpåliggande aluplattorna är något som för mina ögon drar formen åt ett helt annat håll, på en annan skala, som jag vill beteckna som billig hemelektronik<------->dyr hemelektronik. (Det är den dyra sidan jag menar att du placerar in dig på). Frågan är: vill du dit, vill du vara på den skalan?
Observera att jag här INTE vill pressa in någon egen värdering om ful, fin eller vad jag tycker bättre eller sämre om. Jag vill bara försöka nåla in vad formen säger till mig, och kanske ge dig nya tankemässiga verktyg för att kunna bearbeta formen vidare - alltså, vilken känsla och tanke vill du få fram?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/11/07 00:31:49
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/11/07 :  00:43:46  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Tycker du ska passa dig lite för att ha allt för mycket komponenter synliga, tycker nästan det räcker med rören. En del komponenter är ju faktiskt inte särskilt snygga, typ drosslarna, ringkärnetrafosarna m.m.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/07 :  07:47:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Va!? En ringkärnetrafo är ju hur sexig som hellst!

M
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/11/07 :  08:22:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det kommer att bli ett maffigt bygge
Ingen sådan där sak "Jag tar min förstärkare över till kompisen på en liten snabb provlyssning"

Jag har en del bastanta teak plankor liggandes.
Typ 3m lång o ca 3" tjocka dock inte 70cm breda.
Kanske kan vara något o utgå ifrån
Har även en i valnöt tror jag ca 4m o ca 50cm bred i ena änden..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2005/11/07 08:23:19
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000