HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jag gillar tung single-end
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/11/07 :  19:29:23  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Tack snälla för alla glada tillrop!

Fisksmisk ola: Ett bryderi är ju just att hitta balansen. Jag förstår hur du tänker, men alla komponenter får faktiskt inte plats på undersidan. Och då är vi kanske inne på dubbeldeckarspåret i alla fall.

De två Transformator-Teknik-transingarna till höger får sannolikt flytta ner på undersidan, de är inte särskilt snygga. Där under sitter ytterligare en tillsammans med fyra Hammond-drosslar, så de får gott sällskap... Eller också får de en snygg kåpa över sig?

Kan man göra en ringkärna lite trevligare genom att lägga en stor rondell av trä eller tjock aluminium på?

Tobbe L: Jag har kanske tänkt mig ljust trä till den här varianten. Gör jag en trippeldeckare blir det nog mörkt trä. Tack för ditt erbjudande! Låt mig ha det innestående.

Ja, visst blir det maffigt…

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/11/07 :  20:12:44  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
zix: Du snappar helt rätt!

Jag har funderat mycket på hur den ska se ut. Som jag nämnde är design inte min starka sida, så jag skulle gärna prata med en designer. När jag tänker på vad jag vill förmedla kommer trådens rubrik fram hela tiden. Nyckelfaktorer i budskapet är troligen:
- Jag gillar…
- Tung…
- Single end…

Jag tror kanske att den som gillar en sån här makapär är tekniker på något sätt. Och då handlar ”jag gillar” om teknisk appeal (kan man säga så?). Då är rören, transformatorerna och de stora grå och de många vita kondensatorerna goda förmedlare av teknik. Om det ser tekniskt ut, är rent och snyggt, så tror jag att det bör vara lätt att gilla. Åtminstone bör det framgå att jag som gjort den gillar den.

”Tung” är väl ett budskap som förmedlar sig på egen hand vid det här laget.

”Single-end” är svårare. Då måste man kunna lite mer om tekniken. Men det är helt ok om man som betraktare/lyssnare missar just det budskapet. Det som lockar mig här är att ett 75 kilos slutsteg består av ”endast” två förstärkarsteg uppbyggda av två transformatorer och två trioder (låt vara att den ena trioden är dubblad). Själva grejen är att den musikförmedlande delen utgör mindre än 20 procent av vikten (och säkert priset). De resterande 80 procenten är support. Det bör påminna lite om känslan att köra en tolvcylindrig Jaguar, men strikt hålla sig under 50 km/h…

Jag delar helt din syn på förhållandet industripryl <---> möbel. Balansen är svår, men jag vill sträva mot en industripryl som är så pass tämjd att den platsar i hemmet som en möbel. Lite som med Jaggan; tämjd kraft.

Den får gärna förmedla känslan av ”elektronik”, men inte nödvändigtvis ”hem”. Dyr - javisst, självklart. Bara komponenterna kostar h-e. Men själva skalan billig hemelektronik <---> dyr hemelektronik är inte alls intressant för mig.

Snygg eller ful är underordnat kommunikation av känsla.
quote:
Jag vill bara försöka nåla in vad formen säger till mig, och kanske ge dig nya tankemässiga verktyg för att kunna bearbeta formen vidare - alltså, vilken känsla och tanke vill du få fram?
Jag är oerhört tacksam för varje impuls eller inriktning till form, färg eller framtoning jag kan få hjälp med. Känslan och tanken jag vill frammana är nog desamma som några som redan lyssnat faktiskt kommenterat:

– “Förstärkaren står där, tyst och stilla, och bara levererar”.

Det är fint sagt tycker jag. Den ska inte delta i musiken, bara förmedla. Musiken frambär sina egna känslor. Men den ska vara värd att se på. Om man gillar det man ser förmedlas ytterligare en dimension av känslor. Men för att klara det får den heller inte störa. Och då kommer tyngden, lugnet, stillheten och den ”svarta” tystnaden till sin rätt.

Typ…

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/11/07 :  23:44:22  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Du kanske ska fundera på hur den ska integreras formspråksmässigt med dina andra prylar också.
Är någon slags retro-känsla något du vill åt, mätarna snuddar ju lite vid det, så bakelitrattar kanske inte vore helt fel på t.ex försteg?

Göm och kapsla tror jag på... eller helt tvärt om!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/11/08 :  00:06:01  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Nej!

Naken, industriell perfektion. Ingenjörskonst driven till sin absoluta spets. Lite retro i form av analoga mätare etc. kryddar anrättningen, men jag tycker inte du ska kapsla in mer än absolut nödvändigt, även om viss kärnkraftverkslook är respektingivande.

Vem sa att det var lätt?

XizzeriA
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/11/08 :  20:28:23  Show Profile Send esl a Private Message
Mätarna skulle kunna vinklas upp en aning.
När det gäller design så gillar jag NAGRA´s prylar (och QUAD förstås..)http://www.nagraaudio.com/highend/index.php Kolla in rörslutsteget med 845 rör, läckert!
Dubbeldäckare bör man nog ha om man vill flytta kalaset, ingen av os blir ju yngre med åren heller...
Kondingar av varierande sort finnes ...
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/11/09 :  14:06:51  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Tack för förslag och synpunkter!

Om jag flyttar ner Transformator-Teknik-transingarna och tar fram RIFA-kondingarna en bit för att skapa lite mera luft, ger den ett lugnare intryck. Sen provade jag med att vända på anodspänningsaggregatet, vilket förändrade tyngdpunkten en del.

Jag kan hålla med om att jag funderat på att vinkla mätarna något. Det blir en del snickeri dock. Frågan är om det lönar sig. Om jag kan ha bänken skapligt låg kanske mätarna syns bra ändå, men jag vet inte…

Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/11/09 :  22:15:40  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Det här börjar ju likna datorspelet Sim City till utseendet!
Finns också en likhet med modelljärnväg...

Beträffande kvicksilverlikriktare, har inte de "rå gång"?
Jag har snappat upp något om att de inte bara ger värre switch-spikar än vanliga rörlikriktare, utan t.o.m. är värre än halvledare.
Men något måste man kanske offra för att få en vacker effekt...

Själv vill jag hemskt mycket gärna få in ett eller flera 0D3/0A3
(glimstabilisator) eller liknande bara för det vackra skenets skull.
Samtidigt bär det emot att ha med rörtypen som ren utsmyckning.
-Men någon form av "indikeringslampa" måste man väl ha för att se att
spänningen är på? Gamla kvicksilverglimlampor är annars vackra
med sitt rosa-violetta sken. Antar att de även innehåller neon.

/John -på väg ut i SE-träsket med 6L6 fusktriod.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2005/11/10 :  12:46:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har också hört (läst) att kvicksilverdioder ska vara vrånga att handskas med när det gäller högfrekvent "skräp".
Dessutom MÅSTE man värma upp glöden en bra stund innan man släpper på högspänningen. Jag är övertygad om att Lenn_Art känner till det redan, men det tål kanske att påpekas ändå.

Med så här höga spänningar och strömmar finns det kanske inte så mycket annat att välja på om man vill ha rörlikriktning, xenonrör finns ju förstås men vad jag vet så har de samma problem som kvicksilverrör. TV-dioder (6AU4 och liknande) har jag sett användas i ganska biffiga nätdelar, men till ett sånt här bygge skulle det nog krävas 6-8 st parallelt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/11/21 :  20:22:05  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Nu har mina enkeldioder kommit. Här ser vi dem tillsammans med två bröder, en 211 och en 6C45P. I bakgrunden skymtar en annan kompis…

Så här kommer den nya likriktningen att te sig, bortsett från att transformatorn har 115 V primärlindning och kräver en 230V/115V-transformator bredvid sig. Dessutom behövs två bastanta transformatorer för att förse dioderna med glödström. Glödtrådarna drar 7,5 A. Vardera.

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/11/21 :  20:26:35  Show Profile Send secanbj a Private Message
de e som sagt inga små pjäser detta.... som en större Maglite lampa typ

/Anders
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/21 :  22:45:06  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Det var ett tag sen jag kollade denna tråden men det är alltid spännande att läsa ikapp. En sån prototyp vad månde bliva av den skarpa. Man blir mållös.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/01 :  14:08:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag pratade igår med en person som använt kvicksilverlikriktare i radiosändare.
Han sade att de måste störas av. Detta gjorde de med en spole från anoden, "40 varv tråd runt en penna löste problemet" sade han.

Kanske något att ha i åtanke.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/12/01 :  15:08:13  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Kvicksilverlikriktare har ju använts i alla tider i samband med höga spänningar. Det är alldeles riktigt att de skapar radiofrekvent strålning. Man kan upptäcka det genom att hålla en bärbar radio nära rören, transformatorn eller första induktorn och söka sig fram över våglängdsområdena.

Vid högre spänningar skapas dessutom, på grund av gasurladdningar, strålning i röntgenområdet.

Om man kopplar en liten drossel på ferritkärna, säg 3,3 µH, direkt vid likriktarnas anoder försvinner radiobruset nästan helt. (Vad härligt med en sådan spec; 40 varv runt en penna!) Några konstruktörer väljer att koppla en ”släcknings”-kondensator över likriktaren också, och gör man det upphör radiobruset helt.

Likriktarna producerar dock väldigt lite brus i audioområdet och det tar vi hand om genom omsorgsfull filtrering och layout av strömförsörjningen. Jag kommer att använda drosslar vid anoderna, men kondensatorerna skippar jag. När bygget är igång återkommer jag med prov och mätningar.

Tack Bernt, JohnA och andra för att ni delar med er av tankarna kring kvicksilvret!

Edited by - Lenn Art on 2005/12/01 15:42:11
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/12/03 :  10:56:35  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Vackert, suggestivt och samtidigt lite kusligt
på temat kvicksilverlikriktare:

http://www.tigercom.dsl.pipex.com/gallery.htm
Mercury Arc Rectifier museum

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2005/12/04 :  01:29:00  Show Profile Send Imperial a Private Message
Maffigt!
Jag är ny på forumet, men den här tråden gick jag igång på. Snyggt
bygge!! Varför inte sätta in allt i ett rack? Man kan ju göra ett
bredare rack bara för syns skull åsså är det lätt å dölja det som
man inte vill visa. Har du provat å spela med ett rör/kanal?
Jaag tycker att det är bättre än pse. När det gäller ac/dc glöd
så är diskutionen het. Kul! Jag föredrar ac. Musiken blir mera
levande då. Basen tyckte jag däremot blev fetare å tajtare med dc.
Jag kör just nu med VT-25 se i mina steg med 1620CFB järn.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/12/05 :  22:21:14  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hej Imperial!

Välkommen till Hififorum och tack för ditt inlägg. Jo visst kan man skjutsa in prylarna i en rack. Jag tycker dock att det redan finns massor med rack-elektronik och som du möjligen sett här ovanför söker jag något annat.

Nej, jag har inte provat 211an med ett rör. Mina tidigare rörbyggen är SE, så det här är min första PSE. Resultatet är så bra att jag inte känt något behov att minska till SE.

Jag har även ett 300B PSE-projekt halvvägs framme. Med de mörka katoderna (som 300B tillhör) är jag möjligen lite mera tveksam, men jag började bygga den för att kolla vilken skillnaden kan vara – om den nu finns.

Du skriver att du tycker att SE är bättre än PSE. Och då blir jag lite nyfiken: Vilka rör har du jämfört? I vilken koppling?

Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2005/12/08 :  15:04:26  Show Profile Send zahnn a Private Message
Lenn Art:
Var har du fått tag i de tjusiga analoga mätarna? Är på jakt efter några i storlek med de små runda du har använt...

Så fantastiskt snyggt bygge detta har blivit!

Joakim

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/12/08 :  20:33:12  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hej Joakim. De runda voltmetrarna hittade jag på Radiomuseet i Göteborg. Jag betalde 40 kr styck för dem (jag ångrar att jag inte köpte flera!). De fyrkantiga mA-metrarna köpte jag på eBay för 10 dollar för alla fyra. Så du måste kanske leta lite hos surplushandlare.

Tack!

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2005/12/09 :  20:49:45  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tja ba!
Jag gjorde ett bygge med Hamond nätjärn Webelco drossel och Lundahl 1627 se 140mA. Först körde jag med 6sn7 parallelkopplad med Lundahl 1660 18mA till ett par 6L6 triod kopplade. Jag blev inte riktigt nöjd så det blev till och mixtra med 1660. Efter ett tag blev 1660`n endast kopplad som drossel och sedan blev rc koppling med Jensen PIO. Slutrören var parallelkopplade med gemensamt katodmotstånd så det var bara å byta och köra. Jag plöjde igenom nästan hela 6L6 och 6550 sortimentet som jag har. Det är inte en riktigt rättvis jämförelse med tanke på impedanser och arbetspunkter, men jag kom alltid fram till att pse är lite fetare o mera grovhugget i soundet. Se dvs ut med ena röret per kanal blev bättre upplösning och bättre 3d upplösning. Just nu kör jag se med vt-25 se.

M.V.H. Blomman....

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/10 :  02:49:53  Show Profile Send Lord a Private Message
pse eller "valig" se beror lite på vilken rör / trafo kombination man kör ,i vissa fall blir det kanon , i andar fall blir det pankaka ... och i slut ändan är det väll ändå ens egen smak som avgör ??
även om de rent teoretiskt skulle vara nått annat !! med tanke på impedanser..
Blomman: vist var det du som fick äran att färdigställa/förvärkliga Bergdals SE KT88 :or ?? lät fint sisst jag var där !.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2005/12/10 :  08:41:56  Show Profile Send Imperial a Private Message
Yes my Lord!
Det stämmer. Dom chassierna är tillbaka och håller på å blir ett par pp 6B4G med Tango järn. Allt handlar om att anpassa steget så att ens eget öra trivs. Jag körde 6SN7 parallel till mina VT-25 steg men där lät det inget vidare så jag bytte till 76 istället. ingångskänsligheten är inget vidare men det låter mycket bättre.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/12/10 :  22:34:29  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Imperial: När man kopplar rör parallellt behöver man tänka på att:
- anodresistansen halveras
- belastningsimpedansen halveras
- anodströmmen fördubblas
- gallerkapacitansen fördubblas

När man ska jämföra SE med PSE räcker det således inte med att ta ur eller sätta i ett rör till. Man måste byta utgångstransformator och katodmotstånd också. Under förutsättning att drivsteget kan mata bägge gallren förstås...

Tyvärr hänger jag inte riktigt med i dina jämförelser. 6L6/6550 är beam power pentoder medan VT25 är en DHT. I min enkla värld är de över huvud taget inte jämförbara. Men vi ska inte skapa en debatt om det. Meningen med den här hobbyn är att vi ska ha kul. Och att prova sig fram är kul!

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/12/10 :  23:03:34  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Nu har jag gjort något riktigt roligt. I den här lådan ligger ett par LL1691:

På något sätt luktar det kvalitet redan här.

Anledningen till att jag vill testa de här transformatorerna är naturligtvis att jag undrar vilken betydelse den avrundning i diskanten som LL1688 uppvisar har för ljudkvaliteten. Jämför frekvensgången längst ner på sidan 12 i tråden.

LL1688 är en mycket sektionerad och flexibel transformator som är jättebra för den som vill prova lite olika möjligheter. Den höga graden av sektionering kommer dock till ett pris. Den medför komplicerade mönster av resonanser orakade av strökapacitanser och läckinduktanser.

LL1691 består kort och gott av 2 primärlindningar och en sekundärlindning. Graden av sektionering är betydligt lägre och transformators beteende är betydligt mindre komplicerat. Här kan vi också se att lindningarna inte består av särskilt många lager:

För att prova de här transformatorerna ville jag naturligtvis inte bygga om min 211a alltför mycket. Nej jag ville hitta en enkel lösning. Så jag letade i profilförrådet och tog fram bågfilen…

…för att göra fyra stycken sådana här skenor och sätta långa bultar i…

… för att göra benställningar till transformatorern:

De ser lite spinkiga ut, men gör sitt jobb för att komplettera förstärkaren på plats. Transformatorns tyngd gör att de står ganska stadigt:

Ja, det ser lite farligt ut, men jag ska bara göra ett par mätningar och provlyssna ett par dagar.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2005/12/10 :  23:35:23  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
De LL1691 jag fick tag i är specificerade för impedansomsättningen 9 kohm till 8 ohm och kärnan har luftspalt för 80 mA. För att kunna använda den transformatorn över huvud taget behöver jag alltså ta ur den ena 211an.

Sagt och gjort. Jag tar ur ena röret och kopplar temporärt in transformatorn

Nu har jag tillfälle att köra i djup klass A. Och då menar jag DJUP klass A – vad sägs om det här:

Det är 80 mA vid 1250 V. Jag gillar djup klass A och brukar köra ganska högt upp i anoddiagrammen, men det här är 100 W anodeffekt vid tomgång. Det har jag aldrig varit med om förut.

Javisst ja, frekvensgången. Jag mätte den med ett motstånd på 6.8 ohm vid utmatad effekt 1.0 W och den ser då ut så här. Diskanten har fallit 0,91 dB vid 20 kHz.

Amplitudsvaret är betydligt bättre än hos LL1688, om än inte spikrakt ända upp. Jag mätte även transformatorns resonanser, och den naturliga resonansen ligger vid 36 kHz. Jag hittade inga andra resonanser under 100 kHz, vilket för mig är ett tecken på ett stabilt och förutsägbart beteende. Bra.

Naturligtvis hade det varit önskvärt att ha resonansen ännu högre, men det är nog inte så lätt att göra en så stor transformator med de egenskaperna. Sådana transformatorer finns, men prislappen är därefter.

Nu är det väl dags för lyssning:

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/10 :  23:56:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det jag kan om rörelektronik är inte värt mycket i dessa kretsar..men det skall bli spännande å läsa om dina intryck av en annan utgångstrafo.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000