Author |
Topic |
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 01:27:13
|
Tja ba! Jodå Lenn Art det har du helt rätt i. Jag var inte så tydlig när jag halkade in på VT-25. Ursäkta! Det gick lite fort. Jämförelsen med pse och se skedde med tetroderna. Jag hade ett katodmotsånd per rör först, sedan jag provat fram och tillbaka så blev det gemensamt katod motstånd. Tanken var att bygga ett par monoblock till så att alla parametrar som du nämde ska vara optimerade men dom järnen hann jag byta bort. När du nämner anodlasten så minskar distorsionen och även effekten med ökad anodlast. Det är ju som du säger att man ska prova sig fram. Jag var mest nyfiken på om du har provat och jämfört se och pse.
M.V.H. Blomman... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/12/11 : 12:48:42
|
Just nu håller jag ju faktiskt på med det...
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/12/12 : 22:38:48
|
LennArt: Du har PM.... |
nyfiken skeptiker |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/12/13 : 18:48:30
|
Här kommer så mina första lyssningsintryck.
Förutsättningar: --------------- En direkt jämförelse med LL1688 är lite svår. LL1691 är ju lindad för 9 kohm till 8 ohm och är spaltad för 80 mA. Detta innebär att jag inte kan använda parallella 211or för att driva den. Min erfarenhet av LL1688 är baserad på två parallella 211or med 60 mA vardera vid 1250 V anodspänning. Sekundärlindningen är kopplad för omsättningen 5,5 kohm - 4 ohm. Mina högtalare har sin lägsta impedans vid 4 ohm men ligger oftare vid 6 ohm. Vid provet drivs LL1691 av en styck 211 med 80 mA vid 1250 V anodspänning. Jag använder samma högtalare, vilket innebär att arbetskurvan lutar något mer i anoddiagrammet. Effekten blir i första hand lägre uteffekt, men också (teoretiskt) något högre distorsion. Jag bortser dock från dessa effekter, eftersom slutstegets uteffekt ändå har halverats (med en 211 i stället för två). Jag spelar på en modifierad CD-spelare (Sony XB920), en transformatorvolymkontroll (Stevens & Billington TX102) och mitt slutsteg (triod 6C45PE, LL1660, triod 211, LL1691). Lyssningsintryck: ----------------- Omedelbart efter de första takterna känner jag att jag kapitulerar och bara tar emot. Jag spelar Göteborgs Barockensemble, den norska kören Skruk, orgeln i Annedalskyrkan (Gbg) och sångerskan Alison Krauss. Det första som uppenbarar sig är en klarhet i de övre registren. Diskanten är hög, öppen och len. Det finns en rumslig öppenhet som jag brukar beskriva i termer av andning. Ljudanläggningen andas ännu något friare än tidigare. Vokalister återges med mycket fint hanterade fraseringar och "s"-ljud. Pianot har fått en ökad tydlighet i anslaget. Cymbaler och klockspel är krispigare i kanten, dvs anslag (och faktiskt även avklingning) definieras något tydligare. Orgeln i Annedalskyrkan andas också i en befriad rumslighet, där piporna blåses an och ljuder på ett sätt som ännu mer än tidigare gör klart att det handlar om ett luftdrivet instrument. De riktigt korta piporna har en tydligare definition i kanterna. Luftströmningen i registerlådorna är fullt förnimbar i många passager. Även mycket försiktiga vibraton och svävningar framträder tydligt och trovärdigt. Givetvis leder den ökade definitionen till en ännu något skarpare, tredimensionell ljudbild. Alison Krauss' ljusa stämma framträder knivskarpt mot den becksvarta bakgrunden. Den tydliga separationen dels från högtalarna, dels mellan instrumenten, har kanske inte blivit större - men tydligare. Om man nu kan jämföra ljudbilden med en bild på en filmduk, är det inte nödvändigtvis så att upplösningen ökat (det har den nog inte), utan det är skärpan i kanterna som har ökat. Kontrasten om man så vill. Än en gång leder det till att jag mest sitter och "tittar" på ljudet, fast nu ännu lite mer fascinerad.
Lite om mätningarna: -------------------- De mätningar jag gjort handlar huvudsakligen om att bestämma läckinduktans och lindningskapacitans i de båda transformatorerna. Det jag kommer fram till, under de förutsättningar jag har vid mätningen, är att LL1691 har en något högre egenresonansfrekvens, en något högre läckinduktans (31 %) och en betydligt lägre lindningskapacitans (44 %). Detta är en direkt följd av att antalet lindningssektioner är betydligt lägre. Kommentar: ---------- Även om det är subtila skillnader mellan transformatorerna vi talar om, är förbättringen så tydlig att jag kan tänka mig att uppgradera till LL1691. Det som är svårt att avgöra är hur stor del av upplevelsen som kan hänföras till att jag kör ett enkelrör i stället för två parallella, samt att jag höjt viloströmmen från 60 mA till 80 mA.
Jag gör dock bedömningen att dessa två skillnader mer leder till ökad linjäritet (lägre distorsion) än förbättrad spatial presentation (som jag tycker att det handlar om). Det är uppenbarligen en spekulation, men ändå. På något sätt känns det som om den hörbara skillnaden är större än den elektriska. Spontant undrar jag om inte lindningskapacitanserna påverkar mer än man först anar. De introducerar ju ett antal lågpassnoder, vars akustiska betydelse diskuterats i olika sammanhang. Jag har börjat tro att området mellan 20 och 30 kHz har stor betydelse för resultatet. Den lägre lindningskapacitansen LL1691 tycks förbättra diskantåtergivningen. Detta sker dock till priset av en något högre läckinduktans. Hög läckinduktans brukar yttra sig som något ökad distorsion, men i det här fallet känns det som en självklar kompromiss.
Utan tvekan kan jag rekommendera LL1691 framför LL1688 i den här tillämpningen!
Slutligen --------- vill jag rikta ett riktigt stort, varmt tack till Per Lundahl som gjort den här jämförelsen möjlig!
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/12/14 : 20:28:49
|
Lyssningsintrycken består. De här transformatorerna spelar otroligt vackert. Det är faktiskt lite svårt att med ord beskriva vad som händer, men ljudbilden är definitivt både högre, djupare och luftigare – vilket numer också bekräftas av andra lyssnare.
Om vi tittar på frekvenskurvorna för de båda transformatorerna kan vi snabbt konstatera att den uppenbara skillnaden ligger i hur de hanterar diskanten. Observera att skalan på vertikala axeln är ordentligt expanderad till 2 dB per delning. LL1691 har tappat endast 0,91 dB vid 20 kHz, vilket jag betraktar som väldigt bra. Var -3dB-punkten ligger har jag inte undersökt.
Det som är lärorikt med den här övningen är insikten om vilken utomordentligt stor betydelse lindningskapacitanserna har. Jag vill hävda att de hörbara skillnaderna inte till fullo förklaras av frekvensgången i diskanten, utan att lindningskapacitanserna påverkar mer än så.
Det känns lite som om de lägre kapacitanserna släpper fram mer av de riktigt höga övertonerna, vilket i sin tur ger hjärnan och hörselmekanismerna (vilka de nu är) tillfälle att uppfatta grundtonerna i den lägre diskanten på ett bättre sätt.
Hädanefter kommer jag säkerligen att söka mig till utgångstransformatorer med stor kärna, korta lindningar och få lindningssektioner. Det ger mig visserligen större läckinduktans, men de kraftigt minskade lindningskapacitanserna höjer lyssningsupplevelsen desto mer!
Jag har inte fått något för att säga det här, men LL1691 är allt en riktig höjdare. Bra jobbat!
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 09:10:03
|
Det är ju bedrövande (för min del) att läsa att LL1691 är så mycket bättre än LL1688 med tanke på att jag har ett par LL1688 som kostade multum... Nåja, eftersom mina är monterade med ett mindre luftgap finns det möjlighet att de faktiskt beter sig bättre i diskanten än dina exemplar, då mindre luftgap leder till lägre läckinduktans om jag minns rätt. Man kan ju hoppas i alla fall... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 20:36:44
|
Fuling, om det kan vara till någon tröst är detta inte bara bedrövande för din del – du har sällskap. Nu ska jag montera ner LL1691orna och återgå till mina LL1688.
Läckinduktansen är nog ungefär densamma i våra transformatorer, men primärinduktansen i dina är nästan dubbelt så stor i dina som i mina.
Om det kan vara till någon ytterligare tröst, så har du ju inte hört LL1691. Du vet således inte riktigt vad du missar, vilket jag vet…
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 20:44:57
|
Sant, det man inte vet om det saknar man inte
Läckinduktansen är jag inte så säker på, vad jag förstått ska det vara samma sak som kopplingsgrad (fast bakvänt...) och kopplingen ska tydligen bara beroende av luftgapets storlek. Nåja, det är väl bara att bygga och se glad ut! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/12/19 : 07:54:12
|
Lenn Art: TACK för den välljudande eftermiddan, det var verkligen kul att få se och höra ditt konstverk till slusteg. Man kan väl sammanfatta intrycken med SE rules. Transparent, dynamiskt, makalös upplösning OCH stampa takten. Har man en gång hamnat i SE-träsket är det svårt och knappast önskvärt att ta sig upp efter att ha funnit denna väg till väljud.
Det blev lite hastig sorti så jag hann aldrig säja att du naturligtvis är välkommen hem om du har vägarna förbi, det är bara att PM:a. Nu var det ingen fara med den väntande sambon, hon satt på restaurangen med ett glas vin.... |
nyfiken skeptiker |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 21:31:45
|
Och i denna "HiFi spa miljö" har "Philip" gottat sig och fått omvårdnad.. Hua vad bra han haft det!!!! |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 22:02:59
|
Visst Mayro! Bättre omvårdnad är svårt att hitta åt lille Philip. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 23:12:06
|
Jag tror dig Bernt.. Jag tror dig...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 00:19:29
|
Var är bilderna? Säg inte att alla bilder på världens tyngsta bygge är borta! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 09:44:02
|
Hej,
Tyvärr är den hostade server som mina bilder ligger på nere just nu. Jag har efterfrågat men inte fått någon prognos ännu. Återkommer med info när jag vet mer. Men bilderna finns kvar
Jag beklagar detta, /Lennart |
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 16:38:39
|
Nu är servern uppe igen!
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 19:24:31
|
phew, har sträckläst tråden nu och det är ju helt sjukt imponerande med sånahär helt kompromisslösa byggen a'la Super-Skalman.
Nu är ju jag varken rörfrälst eller tvåkanalssnubbe men detta skulle jag helt klart vilja lyssna på.
Har det inte hänt något med förstärkaren sen i november?
Tack för bra läsning!
ps. det står ingenstans vad bygget kostat, det vore lite roligt att höra. ds. |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2007/05/21 : 20:19:07
|
Oops, här ligger frågor jag inte sett. Förlåt...
Hej niklass och tack för dina fina ord!
Sanningen är att det inte hänt något fysiskt med förstärkaren på ett bra tag. Däremot håller jag sakta men säkert (som jag antytt lite tidigare) på med komponentshopping till nästa version som är tänkt att bli lite mer seriös. Jag har bestämt mig för att använda en annan utgångstransformator, sannolikt av något annat märke, men i övrigt spelar kretsen så bra att jag fortsätter med den som den är. Jag har dock en del annat på gång i verkstan just nu, så takten på det här bygget är låg.
Njae, vi ska kanske inte tala om kostnaderna. Om man gillar många watt per krona är det här absolut ingen höjdare...
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2007/05/21 : 20:50:49
|
quote: nästa version som är tänkt att bli lite mer seriös. Jag har bestämt mig för att använda en annan utgångstransformator, sannolikt av något annat märke
Är den inte bra?LL? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2007/05/21 : 22:09:57
|
Jodå, visst är Per Lundahls transformatorer bra! De är verkligen mycket välspelande.
Däremot är ljudet med LL1691 så mycket bättre i diskanten att jag inte vill fortsätta med LL1688. Därför blir det ett byte.
Samtidigt är det svårt att inte fundera på hur det skulle kunna spela med en transformator som har ännu högre egenresonansfrekvens och ännu lägre lindningskapacitans (utan att läckinduktansen blir för hög). Därför har tankar på andra tillverkare dykt upp i mitt sinne. Men vi ska komma ihåg att nu pratar vi vi finlir och att mycket vill ha mer...
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/05/21 : 22:30:56
|
quote: och att mycket vill ha mer
Så sant så sant. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|