HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stationära cd-brännare som är bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/03 :  12:07:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Annars finns det ju HBB CD-Burner för professionellt bruk - jag har för mig att gcs har en sådan....

Jo jag har en HHB som jag är mycket nöjd med. Nu finns det brännare från samma tillverkare där man kan skriva text-CD om man nu vill. Jag skulle nog inte idag köpa en ny stationär brännare eftersom man kan få lika bra kvalitet med datorns brännare...i.a.f. tillräckligt bra. Jag använder den stationära brännaren ungefär som en DAT. Nu senast gjorde jag en liveinspelning på en 6-kanalig Fostex PD 6 som matas med små DVD-RW skivor.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/03 :  12:43:08  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Till Vemsom: Skickade över nätet eller annan filbehandling i dator kommer aldrig att ändra något. Där finns checksummor som garanterar att man inte kan tappa enstaka 0/1, eller snarare om man gör det så får man läsfel på filen. Dvs antingen gick allt bra eller inte, det finns inga mellanting här.

Vid läsning, bränning och kvaliteten på mediat som man bränner till kan man få olika bra resultat.

>MartinH: Jag kan tänka mig att vissa delar kan bli bättre i en stationär brännare än i en dator just pga att man inte kör allt i en dator...

Varför då?

>De delar som sitter i en transport och en stationär brännare bör vara bättre än de delar som finns i de flesta datorer...

Om man köper den absolut billigaste brännaren till en dator så...
Med en vettig brännare till dator så anser jag att kvaliteten på sakerna i datorn blir mycket bättre än i en stationär brännare. Bl.a. så kommer nästan alla timing-problem att försvinna vid läsning/skrivning i dator som blir bekymmer i en stationär spelare.

>För det är väll inte så många som använder sin dator som cdspelare och kopplar den till sin separata förstärkare och högtalare ?!?
Jo, definitivt! Datorn spelar ju bättre, så då är det klart att man använder den istället.
Fast då spelar jag låtar som är inlästa med EAC, så musiken läses inte i realtid från CD.
Realtidsläsning från CD hanteras oftast enklare på ett bra sätt från en vanlig HiFi-CD.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:01:12  Show Profile Send David A a Private Message
Det är föga förvånade att samma personer som brukar prata om enorma skillander mellan nätkablage och säkringar säger det samma om cd-kopior.
Jag har en Philips CDR 870(tror jag) ståendes någonstans. Var under dom första åren helt och totalt övertygad om att kopiorna blev markant bättre med den jämfört med dom jag brände via datorn. Det roliga var att jag provade åter igen för ett tag sedan. Fast helt blint då istället. Lyckades dessvärre inte pricka rätt en enda gång mellan orginal och dessa kopior. Skillnaden är nog tämligen liten om ens någon alls på en modern datorbrännare.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:04:26  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Har också en Phillips brännare och radikalt annorlunda erfarenhet. Tidigare blev det inga skillnader men nu när transporten är så pass mycket bättre blir kopiorna på den stationära brännaren märkbart bättre än de på datorn.

Go figure.

Tror inte att sådan erfarenheter kan generaliseras - man måste prova själv. Det finns knappast två personer med exakt likadan dator / samma programvara / samma tillvägagångssätt-inställningar. Så ta inte vad någon säger här för givet utan kolla vad som gäller hemma hos DIG!

mvh

Stefan
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:05:32  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
quote:
Skillnaden är nog tämligen liten om ens någon alls på en modern datorbrännare.


Mycket troligt! Om det finns några skillnader så kommer kopian i de flesta fall vara bättre (förutsatt att du kör korrekt konfigurerad EAC). Självklart finns det undantag eftersom det finns skivor som är nästan helt perfekt pressade, i det fallet kan nog kopian inte bli bättre

Musiclover!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:19:51  Show Profile Send mayro a Private Message
DavidA...

Då "xxxx" var här så hade han en bränd skiva exakt med samma artist samt låt som jag.. Det var en hysterisk skillnad mellan dessa olika brända skivor...

Båda som jag vet brända via dator då jag fått min brännda av "xxxxxx" här på forumet.....

Då "xxxx" skulle spela sina skivor här så lät det fördjävligt helt enkelt med hans "Chris Jones"... Och jag tänke inte på det direkt.. Men så kom jag på att hans var som min bränd.. Satte in min och skillnaden var inte liten... Inget som man ens behövde blindtesta. Det var snudd som skillnaden mellan en motorcyckel o en bil för att markera TYDLIGT hur stor skillnaden var....Så det är totalt omöjligt att få det till NÅGON form av inbillning ens...

Hans lät klart komprimerad.. trist bas.. samt väldigt "platt" och därmed utan djup....

Sedan jämförde jag min brända med orginalet... Och där skulle jag inte vid blind test kunna skillja ut dom ifrån varann tror jag....

Jag "tycker" orginalet låter bättre. Men det är där en stor möjlighet till inbillning då det ""känns" klart bättre med en "riktig" skiva....

Jag har även en violinkonser med exakt samma inspelning på.. Där är det också svårare att skilja dom ifrån varann. Den ena är guldskiva o den andra är vanlig... Brända på olika ställen med olika spelare..

Om något är noterbart så är det nog att guldskivan just "är" lite "guldigare" i nyanserna..... "tror" jag föredrar den vanliga skivan trots sitt lägre inköpspris i handeln faktiskt....Dom vanliga verkar vara lite mer öppna i tonala karaktären.....

Hmm.. DavidA.. Jag måste säga jag blir mycket nyfiken på att höra ditt system. Det verkar ju inte "svara" på några förändringar oavsett vad du gör ju

Sådant gör en kabelsektmedlem som mig MYCKET nyfiken ska du veta....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/06/03 13:27:19
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:20:37  Show Profile Send David A a Private Message
Stefaeri2001

Givetvis ska man prova själv om man har möjlighet. Men frågan är om inte dom stationära brännarna rent av gör sämre kopior. Kanske därför som skillnader föreligger. Det finns ju ingen som helst felkontroll i dom stationära, och inte är transport och brännare synkad på något sätt heller. Sen är ju kopplingen mellan transport/brännare också en ytterligare faktor som kan spöka.

Det som gäller är ju skillnader gentemot orginalet, inte vilken som låter subjektivt bäst.




Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:24:19  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
HBB CD-Burner för professionellt bruk


om det är dom som är byggda på Pioneer´s så har jag hört en sådan i en stor anläggning med trevligt resultat såsom ren cd spelare....

Många skulle nog kunna med rätt saker runt om trivas med en dylig.. Kanske inte alla självklart. Men den lät inte kasst på nåt sätt.. Lite "direkt" på kanske. Och inte såå finliraktik... Men fullt ok troligen för många mindre system där inte ytterligheterna är starkt avgörande..

Och som sagt. Systemberoende självklart som alltid...Men värda att prova i alla fall för en som vill ha kombomöjligheter....och ändå ska skaffa en dylig. Med tur behöver man då ju bara den och inte två spelare..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:31:00  Show Profile Send David A a Private Message
Mayro:

Systemet svarar alldeles utmärkt... på dom skillnader som finns!

Vad det gäller CD-bränning finns det givetvis en hel drös med faktorer som kan spöka. Datorer är väl allas mardröm eller hur? Men att säga generellt att stationära är bättre än databrännare anser jag är att ta i ordentligt.

Men visst, skillnader har uppstått för mig också som inte går att missa. Tex repor i skivor ställer sällan till det när jag bränner stationärt, till skillnad från datorn.
Vidare så skickade jag en image-file till NiklasNord, som det av någon konstig anledning blev ett missljud i början av låten.

Det enda jag vill betona är den hysteri av STORA skillnader som beskrivs här och där. Jag har till skillnad från dig vaknat upp från den onda cirkel där man tycks höra skillnad på allt möjligt som faktiskt inte existerar!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:41:35  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Det enda jag vill betona är den hysteri av STORA skillnader som beskrivs här och där. Jag har till skillnad från dig vaknat upp från den onda cirkel där man tycks höra skillnad på allt möjligt som faktiskt inte existerar!



Om du läser igen så ser du nog det är endast vid stora skillnader jag markerar just det. Annars står det nog alltid typ "nyanser" osv...

Språket samt att man INTE känner varann gör tyvärr att tex du inte förstår mina ord rätt jämt samt omvänt. Detta är den tråkiga biten av forum där man delger saker o ting. Texter förmedlar inte saker lika bra som personliga möten. Men å andra sidan så skulle man inte ens ha en chans att träffas senare UTAN forumen ju. För då viste man knappt om varann ens...

Jag tror så i alla fall.

Mina nyanser kan nog mera ofta passa in med för tex dig såsom MÖJLIGHET till EV placebo... För att dra en parallel...

Sedan kan denna Nyans vara den man väljer senare fast man självklart INTE säkert skulle ens med bästa vilja skulle ens ha ett rätt vid blind test eftersom det kan vara via trettio skivor under två veckor man tycker sig finna en nyans som är trevligare eller så.....

Så DavidA.. Tror vi står klart närmare än du tror. Men våra sätt att utrycka våra saker skiljer sig bara åt. Men i grunden menas samma sak. För vi kommer inte ifrån jupiter kontre mars även om ibland man skulle kunna utläsa våra skillnader så.. I verkligheten är det ju inte så som vi alla vet som tur är...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:54:30  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
David A, dina svar är lite märkliga:

Du skriver: "frågan är om inte dom stationära brännarna rent av gör sämre kopior." och "att säga generellt att stationära är bättre än databrännare anser jag är att ta i ordentligt". Hur skall du ha det? Ska vi ge generella svar eller inte? Du gör ju det samtidigt som du kritiserar andra för att göra just det...

Märk att jag var emot just sådana generella utfästelser.

Du skriver "Det finns ju ingen som helst felkontroll i dom stationära" men du glömmer att transporten ju har felkorrigeringskretsar...

Vidare: "och inte är transport och brännare synkad på något sätt heller" - men det är väl inte en läs- och skrivdrive på en dator heller? Eller vet du något som jag inte vet? Berätta!

Din utsaga: "Det som gäller är ju skillnader gentemot orginalet, inte vilken som låter subjektivt bäst" förstår jag inte alls - vem har sagt något annat?

Till sist skriver du också: "Det enda jag vill betona är den hysteri av STORA skillnader som beskrivs här och där. Jag har till skillnad från dig vaknat upp från den onda cirkel där man tycks höra skillnad på allt möjligt som faktiskt inte existerar!" Vad är detta? Tobbe har väl inte kallat dig sovande och beskrivit dig såsom varande i en ond cirkel - så varför gör du ett sådant påhopp?!

Hur vet du vad som faktiskt existerar och inte existerar? Vi redogör för vad vi erfar och inbjuder andra att själva pröva ifall dessa erfarenheter är reproducerbara eller inte. Ett försvar för en sådan metodik har jag gett i en annan tråd här bredvid - läs gärna den och tala om ifall du anser att det inte håller streck men låt bli att göra onödiga personpåhopp.

mvh

Stefan
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:44:25  Show Profile Send David A a Private Message
Stenfaeri 2001:
Jag förstår inte vad som du tolkar fel. Det finns inget påstående alls i mina uttalanden. "Frågan är" är inte ett påstående. Det är min personliga reflektion.

Med felkontroll avser jag något kontrollerar fel i bränningen, inte läskorrigeringskretsar. Men det kunde jag säkert formulerat bättre.

När vi pratar om att bränna i dator, så menar jag att läsa till hårddisk, sedan bränna till skiva. Alltså samma enhet som läser och skriver. Det är väl det vanligaste typen av sätt att kopiera, och det enda om man ska kunna göra en felkontroll av något slag.

Om en kopia anses låta bättre än orginalet, då är den kopian inte heller en korrekt kopia, eller hur? Vad är svårt att förstå med det?

När det gäller Mayro, så ber jag om ursäkt om det uppfattas som personpåhopp. Vi har hela tiden haft skilda åsiker om skillnader, stora och små. Jag personligen tolkar ofta honom som att allt gör skillnader, oavsett vad vi än pratar om.
quote:
"Det enda jag vill betona är den hysteri av STORA skillnader som beskrivs här och där. Jag har till skillnad från dig vaknat upp från den onda cirkel där man tycks höra skillnad på allt möjligt som faktiskt inte existerar

Detta uttalade kom mest till som svar på tal, eftersom Mayro gärna vill påpeka att det är något fel på anläggningen där skillnader inte hörs.

Men du har rätt, det finns en annan tråd för denna debatt.

Och till Mayro: Du har rätt i att vi säkerligen stod närmare varandra om vi möttes öga mot öga. Att skriva på forum har ändå en hel del begränsningar när det gäller att komma varandra in på livet och verkligen förstå den andra personens synvinklar.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:58:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har gjort en del prov och testat med flera personer och det var ingen som kunde höra någon skillnad mellan original och kopia vare sig skivor brända i relatid (HHB) eller med dator(Roxio) 24X. För min del så bryr jag mig inte längre efterslom jag tycker att det blir lika bra eller tillräckligt bra. En annan fördel med att bränna i datorn är ju om förlagan är lite dålig och ljudet kanske hackar eller hoppar så kan man bränna en helt spelbar kopia i datorn vilket man inte kan med en stationär hembränningsapparat. Här handlar det om olika sätt att läsa av CD-originalet. David A när jag bränner i datorn vilket jag gör ofta då bränner jag skiva till skiva och det låter utmärkt. Tidigare var jag tvungen att bränna i min stationära brännare när jag brände HDCD skivor med det behöver jag inte längre sedan jag köpt mitt nya program.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/03 :  15:02:38  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hej David, jag skall inte gå vidare med någon semantisk debatt - jag sitter ju trots allt på jobbet och borde få något gjort!

Men jag undrar fortfarande vad det är för vits med att kontrollera bränningen - det gör väl ändå inte skivan bättre?

Och varfär skulle det vara en fördel med att ha samma drive för läsning och bränning? Min tes är ju just att det måste vara bättre att ha en dedikerad cd-spelare med bra läsningskretsar att i realtid läsa in en skiva för att sedan bränna den i en annan drive optimerad för just detta. Du slipper då också vibrationer, all störande dataelektronik etc som plågar datorn.

Du undrar också om inte kopplingen (kablaget alltså) är en kritisk del. Jo visst! Men vilket kablage tror du finns i datorn för att transportera datan in och ut från hårddsiken? Jämför det med en dedikerad digitalkabel...

mvh

Stefan

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/03 :  15:14:21  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Detta uttalade kom mest till som svar på tal, eftersom Mayro gärna vill påpeka att det är något fel på anläggningen där skillnader inte hörs.



nope. Inte "fel på"... Men man blir ju självklart nyfiken då det ändå är rätt många saker som för en annan är jättelätt att urskilja skillnader. Och för som här för dig inget du ens kan notera minsta spår av...

Antingen kan detta bero på en totalmachning där du har max på nåt sätt.. Eller så lyssnar vi olika helt enkelt. Eller så har du av en ren slump dessa "fördelar med tex el på bra sätt redan ifrån start.. OSV OSV...

Eller så har du genom valet av saker som kablar osv inte MÖJLIGHETER att höra skillnader.. Men detta kan lika gärna bero på att ditt system går på "fullt" med det val du gjort och därvid inget kan bli bättre. Eller så är det tvärt om så att du "bromsat" så inget reagerar FAST det låter kanon i alla fall...

Detta var bara några olika skäl o tankar jag får och som gör mig nufiken på att veta hur o varför.. Detta för att förstå och inte för att "kasta skit" omkring mig...

tror du redan klart vet genom åtskilliga inlägg att mina utrycksformer ibland blir "olyckliga".Och det är jag ledsen för och ber alltid om ursäkt för ev sådana missar. Även här om så blev självklart. Men att jag aldrig menar eller menat så...

Bara musiksmaken kan ju vara en skillnad mellan olika folks resultat.. en del musikval kan knappt ens påvisa skillnader...

ta tex den elektroniska musiken...

Hur låter den egentligen på "riktigt"?.. ingen som vet tror jag. För det är ju inget instrument utan en maskin.. cyntar mm...

Där är det mera om det blir bra eller inte som avgör. Inte korektheten.. detta är enbart ett exempel o inget annat. Där kan i alla fall vara ETT skäl av tusen möjliga....

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/03 :  15:47:35  Show Profile Send David A a Private Message
Mayro:

Du skriver på ett helt annorlunda sätt nu jämfört med förut. Mycket mera ödmjukt, och det är klart att vi då inte ska behöva låta gammalt groll komma emellan. Detta är ett forum där vi ska kunna diskutera, och andra ska kunna ta del av den samlade kunskapsbank som faktiskt finns här. Så jag hoppas att det inte ska behöva bli några fler personliga konflikter mellan dig och mig.
Det är precis som du skriver, att vi säkert står närmare varandra än vi tror. Fan, jag hade tom min första Krell kombinerat med dyra Purist Audiokablar när jag var bara 16, så nog har jag allt varit highendfanatiker hela mitt vuxna liv. Enda skillanden är att vi har gått skilda vägar på slutet, men det är väl bara bra. Hur skulle det se ut om alla satt och tyckte likadant?


Stefaeri2001:

Tja att kontrollera bränningen samt jitterkontroll eller vad det heter kan ju inte bara vara att förkasta? Dom funktionerna finns väl där av någon anledning antar jag. Data som data.
Dom drivar som sitter i flera dyra spelare håller inte alltid högre klass än en vanlig CD-rom. Brännaren kräver väl mer precision än en vanlig läsare, och borde således inte heller vara dålig som just läsare.
När det gällde kablage så syftade jag mest på dom störningar som kan uppstå vid elektrisk koppling mellan apparater. Ex. så brummar min sourrundförstärkare när den RCA-digitalingången ansluts till den.

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/03 :  15:59:27  Show Profile Send David A a Private Message
Jag tycker att vi skulle kunna utföra ett litet test.

Någon väljer ut en skiva som ska kopieras.
Sedan gör jag kopior mellan min Pioneer 668-Philips CDR870 via en Egil-digitalkabel. Samt en vanlig kopia i datorn i max hastighet. Vi använder samma typ av skivor. Tre skivor märker jag A,B,C och skickar till den som vill utvärdera. Två av skivorna kommer att vara gjorda i samma maskin, och den tredje gjord med det andra alternativet.

Sedan får den som vill utvärdera dessa skivor skickade, och ser om man kan hitta de två som är likadana. Skulle så vara fallet så finns det en solklar möjlighet till att skillnader verkligen existerar. Svaret skriver jag ner i en krypterad wordfil och lägger ut under en server.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/06/03 :  16:05:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
silvervarg: Nej jag kan inte hålla med dig om att delarna i en dator är i samma kvalitet som i en bra transport och stationär brännare..

Det är alla komponenter som spelar roll och hur dom sätts ihop, en dedikerad cdbrännare och en cdspelare är konstruerade för att ge bästa möjliga återgivning av musik, det kan man inte säga om en dator.

Och att säga att en dator skulle spela musik bättre än en bra cdspelare, Nej kan jag inte heller gå med på...

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/06/03 :  16:06:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
"Ex. så brummar min sourrundförstärkare när den RCA-digitalingången ansluts till den. "

Då har du nått fel nånstans !!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/03 :  16:07:11  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag brukar bränna "on the fly" eller via hårddisk, beroende på vilken dator jag använder, men jag tycker det blir ett fullgott resultat med antingen eller. Brukar bränna på så låg hastighet som möjligt men har ibland glömt bort och ändra till en lägre an defaultinställningen och de brukar bli OK ändå. Sen lyssnar jag på musiken och inte efter fel.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/03 :  16:54:10  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag tycker att vi skulle kunna utföra ett litet test.

Någon väljer ut en skiva som ska kopieras.
Sedan gör jag kopior mellan min Pioneer 668-Philips CDR870 via en Egil-digitalkabel. Samt en vanlig kopia i datorn i max hastighet. Vi använder samma typ av skivor. Tre skivor märker jag A,B,C och skickar till den som vill utvärdera. Två av skivorna kommer att vara gjorda i samma maskin, och den tredje gjord med det andra alternativet.

Sedan får den som vill utvärdera dessa skivor skickade, och ser om man kan hitta de två som är likadana. Skulle så vara fallet så finns det en solklar möjlighet till att skillnader verkligen existerar. Svaret skriver jag ner i en krypterad wordfil och lägger ut under en server.



Om den testen skall utmynna i vilken man gillar bäst o vilken som är sämst så ställer jag upp direkt såsom provare. Och vi skulle kunna vara flera som testar oberoende av varann av oss som bedömmer mer på "nyanssättet" som gör samma utvärdering.... Sen ser vi OM det finns skillnader. Och också skillnader mellan oss "nyanslyssnare".. Skulle va skoj test faktiskt...

Sk "avståndsblindtest"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/03 :  16:56:48  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Alltså, huruvida skillnader finns i DIN anläggning får du allt utröna själv, och återigen: bara för att det bevisas finnas/inte finnas skillnader i DIN anläggning under testvillkoren säger ingenting generellt om varken din anläggning eller hur det är i våra anläggningar.

Du *kan bara inte låta bli* att söka en massa generaliserande utsagor, va?

Om du använde en annan typ av skiva skulle kanske resultatet bli annorlunda i din anläggning, för att ta ett ex.

Varför inte lita lite mer på dina öron?

mvh

Stefan
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/03 :  19:02:11  Show Profile Send David A a Private Message
Stefaeri2001

Vad pratar du om? Generaliserade utsagor?? Om vi gör ett test där ingen vet vilka skivor som är kopierade på vilken brännare, varför skulle då resultatet skilja sig hemma hos mig och dig?

Och varför skulle resultatet bli annorlunda med olika skivor?

Detta blir helt och hållet ett blindtest, där användarna själva kan bestämma tiden för testet.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/06/03 :  19:34:44  Show Profile Send MatsT a Private Message
Oj, lite hetsigt i den här tråden!

Jag har ingen åsikt om stationära brännare men vill kommentera följande:
quote:
Det som gäller är ju skillnader gentemot orginalet, inte vilken som låter subjektivt bäst.



Vid kopiering av CD finns ju den väl kända egenheten att kopian faktiskt kan bli objektivt bättre än originalet! Om felkorrigering görs före bränning blir antalet läsfel i vissa fall lägre vid spelning av kopian än originalet. Det kan alltså hända att det blir bättre...

Vad gäller skillnader så hör jag sådana också men de är normalt inte så stora att jag skulle dra mig för att använda vare sig original eller kopia men riktigt dåliga kopior kan säkert förekomma förstås.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/06/03 :  20:57:14  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har haft ett antal datorer och dom flesta har jag byggt eller rättare sagt satt samman själv mest för att det är kul. Min förförra dator var byggd med scsi diskar och separat scsi cdläsare och brännare av fabrikatet Plextor som anses vara dom bästa. Det var en 8x cdbrännare och brända skivor blev bäst i 2 x speed trots att den gick att köra i 1 x speed vid bränning.
Det var för 6 år sedan den byggdes och med den blev alla cdkopior sämre än originalen.
Sämst blev det när jag körde direkt från läsaren till brännaren och lite bättre om jag körde till hårddisken först och sedan brände kopian.
Ljudbilden blev plattare och ljudet mer störigt med detaljfattigdom som gjorde musiken tråkig att lyssna på ungefär som MP3komprimering.

Den förra datorn byggde jag inte själv. Det var en standarddator med vanlig IDE ansluten hårddisk och en noname DVD/cdläsare som kunde bränna cdskivor i upp till 52 x speed som jag köpte för 1,5 år sedan. Jag brände endast musikcdskivor om det var någon speciell inspelning som inte gick att få tag i mer. Den går inte att bränna långsammare med än 16x.

Förra året på hösten tror jag det var fick jag besök av en som hade med sig originalet av en skiva som jag hade bränd på en svart cd,r. Det var ”A tribute to Stevie Ray Vaughan” med diverse bluesartister och jag plockade fram min kopia för att göra en jämförelse mot originalet.
Du som var här kan gärna komentera detta om du vill.

Jag hade alltså inte ens brytt mig om att försöka mig på jämförelser efter dom tråkiga erfarenheterna från den först nämnda datorn och nu överaskades jag av att ljudet från kopian hade lugnare ljud med djupare ljudbild utan att tappa detaljer. Det lät bättre helt enkelt från kopian. Programmet som jag har använt till bränning är Nero.

Jag har inte haft tid över till denna bit och att pyssla med datorer som jag tycker är kul, men nu har jag börjat bygga upp en ny dator som jag hoppas kan bli riktigt bra till kopieringen och även som ren dator. Jag köpte för några veckor sedan en datorlåda med nätdel från Zalman.
Den heter TNN 500AF där TNN står för Totaly No Noise.
Den har inga fläktar eller andra rörliga delar utan fixar kylning med vad dom kallar heatpipe technology som inte har några fläktar, kylpumpar eller andra rörliga delar.

Hitills har jag flyttat över delarna från den förra datorn och lagt till en extra hårddisk och den är helt tyst vilket redan det är en så stor fördel att den trots sitt höga pris känns prisvärd.
Datorlåda med nätdel kostar ca. 10000 kr.

Den är också genomarbetad vad det gäller EMIskärmningar både utåt och internt med både nätdelar och hårddiskkablage som är välskärmade.
Utan fläktar minskar också dom störningar som dom ger både elektriskt och vad det gäller vibrationer. Hårddiskarna är gummiupphängda och kommande cddrive som jag kommer att välja noggrant för bästa möjliga ljud kommer också att bli gummiupphängd vilket den inte är i standar i denna låda.

Detta tillsammans med EAC och bästa möjliga cd,rskivor kommer att ge brända skivor en kvalitet som hoppas jag blir väl i klass med en professionell cdbrännare.

Bästa möjliga skivor föresten. Det har ju varit dom svarta men det finns nu guldcd,r från Mobile Fidelity ”Ultradisc CD-R som jag det jag hitills har testat verkar ge minst lika bra ljudkvalitet som dom svarta och dom har en fördel till. Livslängden utlovar Mobile Fidelity till 300 år vid förvaring i vanlig rumstemperatur. Det räcker några generationer och definitivt för mig. Dom köpte jag en 50pack på CESmässan av för 80 US$ vilket blir ca. vilket blir hyggliga 12 kr/st under förutsättning att man smugglar in dom till Svedala.

Datorn kommer inte att bli helt klar förrän till hösten, men jag återkommer med mina erfarenheter så snart jag har några.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/06/03 20:59:21
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000