HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med ljudbilden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/06/06 :  09:29:18  Show Profile Send ebpeking a Private Message
Hej,

jag håller snart på att tröttna och behöver er hjälp. Jag har ett par Gallo Reference 3 och lyckas inte få till ljudbilden. Tro mig, jag har placerat om dessa burkar lika många gånger som Tom Cruise bytt flickvän med samma resultat som för Tom, -byta igen...

Problemet är generellt att när jag sitter mitt emellan så blir ljudbilden helt diffus med tydlig "inblandning" från båda högtalarna. Sätter jag mig däremot en bit till höger (el. vänster) om sweet spot så faller en del av bitarna på plats. Dock ej helt bra. Är det ngn som har ideér?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/06 :  09:55:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hur ser rummet ut och hur har du placerat högtalarna osv? Mer info, tack.

M
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/06/06 :  10:01:30  Show Profile Send Patrik a Private Message
Det är inte så enkelt att de är ur fas?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/06 :  10:06:20  Show Profile Send Leif B a Private Message
Inte lätt det här, behövs mer kött på benen.
Vilken elektronik resp. kringutrustning använder du?
Hur vinklar du högtalarna?
Avstånd mellan dem?
Hur långt ifrån högtalarna sitter du?
Hur ser rummet ut?
Kan det vara något fel på elektroniken?
Har du högtalarna mot bakväggen?
Kablar?

mvh Leif B
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/06 :  10:50:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Precis, mer fakta så kan vi hjälpa till men börja att kolla det som Patrik förslog. Det kan vara det. Prova även att dämpa första reflexen med något tillfällit och rapportera vad det gav så kommer snabbt framåt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/06/06 :  11:27:00  Show Profile Send ebpeking a Private Message
Jag bugar för alla svar. Lite mer info:

Rummet är rätt stort, ca 4,5 takhöjd och ca 7 meter mellan väggarna där högtalarna är placerade och ungefär lika långt på andra ledden. Vad gäller elektroniken får ni gärna hjälpa till då det för närvarande inget finns. När jag menar inget är jag ngt elak för det står en Jamo DV 50 och spelar klart mediokert. Men inte ska väl elektroniken vara boven?

Som många andra söker jag elegant 2 kanal men möjlighet till 5.1. Har det kommit nåt vettigt där ännu? Inom rimliga gränser alltså (som för mig inträder vid nivåer under 30`)...

Uppställningar jag provat är så gott som heltäckande. Har gått hyfsat medodiskt tillväga med att börja långt ut utan vinkel. Vinklar sedan mycket och jämför och sedan mittemellan. För att göra en snabbare bedömning har jag sedan ställt dem nära med samma metodik. Och till sist mittemellan varianten. Det konstiga är att "felet" finns generellt oberoende av placering. Alltså en placeringsvänlig högtalare på sitt egensinniga sätt.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/06 :  11:36:36  Show Profile Send Leif B a Private Message
Är du 100 % säker på att fasen är rätt inkopplad till högtalarna?

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/06/06 11:37:14
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/06/06 :  11:45:31  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
du kan ju låta någon mäta upp högtalarna så att du vetatt dom är ok.
ifall någon lödning eller liknande har losnat kan set ha upstått fas fel mellan högtalarna i något register vilket rresulterar i defus ljudbild. sedan är det klokt att se om kablarna sitter monterade med rätt polaritet. det kan vara elektroniken men oftast är det akustiken.

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/06/06 :  11:45:51  Show Profile Send ebpeking a Private Message
Jag ber alla om ursäkt. Känner mig som en stor nivetvad... Jag var tvungen att kolla fasen och rackarns vet när omkoppling skedde men visst var fallet så. De var ur fas. Tack för att ni fick mig att kolla.

Jäkla bra forum detta!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/06 :  11:54:06  Show Profile Send Leif B a Private Message
Det är skönt när det är så "små" problem.
Kunde varit betydligt värre.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2005/06/06 :  16:46:05  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Hur upplever du högtalarna annars? Jäkligt snygga på bild är de i alla fall.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000