HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fel på frekvensgången vänster kanal?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/05/31 :  18:25:50  Show Profile Send Grillen a Private Message
Hej!

Följande har jag skrivit på prisjakt forum. Kan vara lite svårt att hänga med men jag behöver hjälp här.

Nu är grejen den att jag köpt nya högtalare och har nu märkt ett tråkigt fenomen.
Vänster frontkanal är lite dovare (mindre diskant?) än höger.
Jag upptäckte detta när jag lyssnade på Metallicas S&M när gitarrsolot på en låt låg mer åt höger. Jag körde balansen mellan vänster och höger och upptäckte att det var just så. Första tanken var ju att det måste vara fel på högtalarna så jag switchade dem och då flyttade sig felet till den andra sidan. Högtalarna var uteslutna. Jag provade också att koppla ur RC-boxen (det är ett par Canton RC-L jag köpt) - den är också utesluten Så jag plockade fram en testskiva med enbart toner i olika frekvenser och körde mellan vänster och höger - och vänster kanal är dovare.
Provade med en annan kabel mellan dvd och stärkare - kabeln utesluten.
Provade med en annan signalkälla (dvd-spelare) - dvd-spelaren utesluten.
Provade med både digital signal såsom analog.
när jag switchade höger/vänster bakpå stärkaren så var höger högtalare den dovare, så det är INTE högtalarna.
Så det verkar vara nåt med stärkaren. Nåt jag inte tidigare märkt med de sunkiga Jamo-högtalarna jag hade förut.

Nån här inne som vet vad det kan bero på?


Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/06/01 :  06:35:06  Show Profile Send Grillen a Private Message
Ingen?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/01 :  08:38:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att nåt är fel är ju uppenbart , du har ingen garanti kvar o vad gäller det för stärkare ?

Är det vid lyssningsposition eller har du provat att sitta precis bredvid ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/06/01 :  09:40:44  Show Profile Send Grillen a Private Message
Oj! Det står dock i min signatur. Yamaha DSP-AZ2
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2005/06/01 :  11:54:27  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Första tanken var ju att det måste vara fel på högtalarna så jag switchade dem och då flyttade sig felet till den andra sidan.
I och med att felet följer högtalarna så verkar det som om felet ligger i högtalarna i alla fall!
Har du några andra högtalare som du kan prova med och se om samma fenomen uppstår
Prova även med att skifta signalkablarna mellan förstärkare och CD/DVD-spelare så du kan utesluta att felet ligger på spelarsidan.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2005/06/01 11:58:00
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/06/01 :  12:33:21  Show Profile Send Grillen a Private Message
är det ingen som läser vad jag skrivit?
det följer inte högtalarna och jag har provat andra kablar samt annan signalkälla.

"när jag switchade höger/vänster bakpå stärkaren så var höger högtalare den dovare, så det är INTE högtalarna."
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/06/01 :  13:13:44  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Har du läst manualen till DSP-AZ2:an?

Jag har själv en (mkt äldre) Yamaha DSP-A1 och den har ju massor med inställningar som har med ljudfälts-(=DSP)hanteringen att göra. Man kan ju ställa in en massa olika kurvor och definiera egna ljudfält förutom alla de som redan finns i apparaten (T ex Hall "si och så", Koncertarena "ditt och datt", Kyrka "A och B")...Man kan dessutom ställa in ljudet på Centern till att bli ljusare för att kunna spela genom en (till viss del) ljuddämpande filmduk och därefter få samma karraktär som höger/vänster fram. Mm, mm...

Kanske det går att ställa in ljudet olika ljust mellan höger och vänster på AZ2:an (eller att detta har skett utan att du är medveten om det)??

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/06/01 :  14:55:40  Show Profile Send Grillen a Private Message
ulfsan:
Jag har då aldrig sett nån sådan inställning. Jag kör aldrig med DSP-lägena eller tonkontrollerna utan alltid ren signal både via stereo och 5.1.
Men jag ska kolla om det går att göra nån Reset av maskinen och se vad som händer.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/06/01 :  19:09:21  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag föreslår att Du byter ingång på förstärkaren och om det inte gör någon skillnad så kan du kontrollera om det är i slutstegsdelen eller i förstegsdelen (som väl i detta fallet mer är att likna med en processor ) som det är fel på ....
- Det sistnämnda går bara att göra om Du kan separera förstegsdelen från slutstegsdelen.....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/02 :  03:13:54  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
ulfsan:

Har du kollat hörseln? Örats utformning kan ge tydliga skillnader, vänster/höger.

Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/06/03 :  16:38:06  Show Profile Send Grillen a Private Message
Som det står har jag provat både digital och analog anslutning, det borde vara att byta ingång.

Det måste vara stärkaren det är fel på... Ska köra högtalarna mot en annan stärkare bara för att få det bekräftat.
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/06/06 :  20:12:04  Show Profile Send Grillen a Private Message
Det verkar vara i Stereo-läget som felet uppenbarar sig.
Förmodligen nåt med "stereo-kortet" antar jag... Kör jag DD/DTS-avkodning till enbart frontarna låter det rätt...
Men eftersom jag köpte Yamahan för att den hade ett bra stereo-läge så vill jag ju ha det oxå...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/06 :  20:35:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns nog inget "stereo-kort", "stereo"-är bara en läge där en drös parametrar sätts för att optimera 2-kanalsåtergivningen; det är samma kretsar som jobbar.
Låter det bra i med DD/DTS så är det nog någon inställning som är felinställd.

Har du något "direct"-läge (alt. "pure direct")? Har du provat det?
Dessa lägen brukar gå förbi alla DSP-inställningar.

Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/06/06 :  22:03:51  Show Profile Send Grillen a Private Message
jag har kollat ALLA inställningar... det finns inga där man kan justera vänster och höger kanal var för sig.

men skulle jag skicka in den på reparation skulle de säkert inte hitta nåt, med min tur...

ska prova directläget dock.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000