HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi-Svensson.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/31 :  12:15:04  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Angående EAs tråd:

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40255

Frågar jag mig följande; hur många har en stereo för mer än 3000kr? (Ej hemmabio inräknat)

<1%

Så frågan är om inspelningskvallen kvittar för industrin?

Begreppet stereo är ju så gravt missuppfattat. Hur många har högtalarna rätt placerade och sitter i sweetspot och lyssnar? Känner inte en enda (förutom entusiaster, eller som jag "lärt") som förstår att stereo inte betyder olika ljud från vänster/höger utan är ett sett att spela upp en ljudbild.


Hur många här bryr sig om inspelningskvaliteten på filmer, som inte har en TV värd mer än 2000kr? Inte jag iaf.
DVS:
Ser inte (eller lägger märke till, har inte A/B-testat ) Divx/SVCD* vs. DVD.


*Från datorn.. ej brända skivor!

Edited by - m_persson79 on 2005/05/31 12:31:16

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/31 :  12:45:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det gör jag.. min teve kostade 2kkr för några år sedan och att jämföra dvd med divx är väll inte rättvist ens på en dålig tv. svcd är ännu värre för att inte tala om vcd.

Det är snarare så att sättet man spelar upp dessa på är begränsande. rgb-scart eller en liten komposit-rca.. det sätter minst lika stor skillnad som mellan dvd och svcd

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/31 :  13:20:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jo, lite av orsaken till att ljudkvaliteten är så dålig på många skivor tror jag kan bero på att de flesta i detta land lyssnar på ganska dålig (relaterat till riktig hifi) utrustning som inte är så avslöjande. Detta betyder ju att de inte alltid hör hur dåligt ljudet är, och de har kanske heller inte hört så mycket hur audiofila inspelningar låter.

Alltså: Skivbolagen behöver inte lägga ner så mycket pengar på att ljudet ska bli bra eftersom det är relativt få som bryr sig om ljudet så som vi på detta forum gör.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/05/31 :  14:46:41  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Jo, lite av orsaken till att ljudkvaliteten är så dålig på många skivor tror jag kan bero på att de flesta i detta land lyssnar på ganska dålig (relaterat till riktig hifi) utrustning som inte är så avslöjande. Detta betyder ju att de inte alltid hör hur dåligt ljudet är, och de har kanske heller inte hört så mycket hur audiofila inspelningar låter.


Dom flesta har väl bara sin stereo i ett hörn, dvs bryr sig inte om ljudbilden alls... och då kvittar det nog totalt vilken kvalite inspelningen har

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:14:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Dom flesta har väl bara sin stereo i ett hörn, dvs bryr sig inte om ljudbilden alls... och då kvittar det nog totalt vilken kvalite inspelningen har


Lite så är det nog hos de flesta...de är bara intresserade av musiken, lite eller inte alls av hur det låter.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:19:33  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
vemsom:

Jag kanske ser lite skillnad men bryr mig inte så mycket.. tycker man vänjer sig efter en stund. Men för kasst får det ju inte vara.


Min sambo tycker min stereo låter bra.. fast hon diggar inte mer än när hon ser på MTV eller lyssnar på köksradion.

Edited by - m_persson79 on 2005/05/31 16:20:19
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:20:21  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Har läst nånstans om det var i Hi& Musik att medelpriset för stereon var 5000:- och så har det varit läänge. Svensson vill inte lägga mer och dom flesta jag känner vill inte heller att den skall synas.
Bra ljud man får då...NOT!!!

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/31 :  17:05:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Man kan få ok ljud, men allt är ju relativt. Det blir lyssningsbart i alla fall, bäst blir det nog med en mikrostereo av bra kvalitet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/31 :  17:32:06  Show Profile Send Blue a Private Message
Ibland leker jag med tanken att jag ska skrapa ihop en stereo för typ 5000 spänn av begagnade prylar till min luspanka lilla studentska till girlfriend... som en liten gåva... Är man lite om sig och kring sig tror jag nog att man kan få ihop en riktigt schysst liten anläggning för sådana pengar på begmarknaden.

m_persson79: "Frågar jag mig följande; hur många har en stereo för mer än 3000kr? (Ej hemmabio inräknat)"

Grejen är väl den att "svensson" idag inte har någon separat stereo alls (jo kanske en minianläggning i köket då), utan bara en mer eller mindre bra "hemmabio".

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/05/31 :  17:57:49  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tror inte det fungerar att köpa till andra.
Har man inte intresset så duger en kompaktanläggning.
Vet ni någon som har gått att övertyga till att sitta i sweetspot och lyssna seriöst och blivit intresserad som aldrig varit nyfiken av riktig hifi tidigare? känns som att slänga pengarna i sjön.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/05/31 17:58:17
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/01 :  08:04:26  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Dom flesta skiter nog i hur det låter bara det låter. En gubbe på jobbet jag brukar tjöta med på tåget fattar inte hur man kan "hålla på med det fär hifiandet". Han tyckte det var jätteskönt när dom slängde ut den "stora fula 70-talsstereon och sängde in en liten mini i nåt hörn". Dom "knöliga och utrymmeskrävande LP-skivorna hamna på vinden mycket smidigare med CD, musik spelas ändå mest när det är fest å då hör man ju ändå ingen skillnad" tyckte han. Det kan nog stämma för många, musik lyssnar man inte aktivt på utan det är nåt som man hör på när man gör nåt annat.

Apropå köpa till andra så fick min syster mina gamla Voigthorn och en passande 5kkr stereo (CD-spelare & stärkare) av mig och mina föräldrar. Hon gillar musik, bor ensam i eget hus och kan lyssna hur mycket och högt som hon vill. Dessutom möblera optimalt om hon vill. Men hon hör mest på musik i köket på en liten ministereo eller i sovrummet på sin gamla sunkiga midistereo när hon ligger och läser. Sitter hon uppe i musikrummet så tittar hon på TV! Ack ja....

Hemmabiotrenden kanske dock för med sig ändrade vanor om folk börjar använda dom till att lyssna på musik. Dom kan inte placeras hur idiotiskt som helst och när det gäller TV så får ju saker ta plats på ett helt annat sätt utan att det tycks störa inredningsambitionerna. Kanske blir lite som på 70-talet när det var lite status med en stereoanläggning som syntes och det fanns en liten skylt på där det stod "HiFi". Somliga kanske upptäcker att byter man upp sig lite på hemmabion så kan musiken oxå låta riktigt anständigt.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/06/01 :  09:47:13  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hifi är OUT för de flesta. Vi hifister är tyvärr
för fåtaliga.

Martin
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/06/01 :  12:16:13  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Leif B:
quote:
Tror inte det fungerar att köpa till andra.
Har man inte intresset så duger en kompaktanläggning.
Vet ni någon som har gått att övertyga till att sitta i sweetspot och lyssna seriöst och blivit intresserad som aldrig varit nyfiken av riktig hifi tidigare? känns som att slänga pengarna i sjön.


Mitt ex sitter gärna mitt i sweetspot och lyssnar. Har inte ens behövt övertala henne, utan det har kommit av sig själv.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/06/01 :  12:23:06  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Min erfarenhet är att "Svensson" uppskattar bra ljud. Jag har ofta mött personer som uppskattat när de får höra vad en bra stereoanläggning kan prestera.

Snarare är det så "Svensson" prioriterar andra utgifter än bra musikåtergivning. Möjligheterna till bioliknande ljud - eller något helt annat, som en årlig londonresa till exempel.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/06/01 12:23:55
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/02 :  03:04:49  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Jörgen:

Sen har nog dyrkabel-debatten gjort sitt. Jag visar min sambo system med kablar nästan lika dyra som cd/först./högt. ..

Då föraktar hon min hobby litt.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/02 :  09:32:03  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Då föraktar hon min hobby litt

Varför

Annars så är det nog så att "hemmabio" är "räddningen" för musikåtergivning i hemmen! Folk i allmänhet är ju beredda på att betala 1995:- till 4995:- för en komplett (!) hemmabio å då e de okej att hänga upp högtalare osv... KANSKE, med tiden, så märker de att vissa grannar har "bättre" hemmabioljud än de själva, å då...

Hifi har väl egentligen dött ut hos "Svensson" pga att de är bortskämda med ljud överallt idag! Å ljudet kommer ju från "ingenstans" = det får inte synas... Frågar jag dem HUR de tycker det låter? Tja, kan man tralla med till senaste hitlåten så e la allt bra....


Ps. Det behövs inget A/B-test för att se att SVCD däremot Divx är hyfsat... Ungefär som Mp3...

Personligen tycker jag även många DVD suger i bildkvalite´efter att jag skaffat proja! Skillnaden mellan filmer på DVD är ju lika stor som mellan musikskivor i kvalité

Ps. del 2. Det skulle faktiskt vara intressant att veta hur många musik/hifi intresserade det finns i vårat land! Kanske dags att tillsätta en undersökningskommité på detta ämne?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/06/02 :  09:43:44  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej! Det är jag som är Svensson. Jag har en gammal Pioneer-stereo från 70-talet och ett par svensktillverkade högtalare (AudioPro) som Rår och Rön tyckte var bra nån gång på 80-talet. Jag har alltid gillat att det är bas i musiken och drar gärna upp lite. Högtalarna står nere vid golvet i bokhyllan bakom soffan så att de inte syns så mycket. Musiken står på lite då och då men det är nog ingen som sitter och bara lyssnar, liksom. Det är nog mest när nån är här på besök som vi spelar en platta lite svagt samtidigt som vi sitter och pratar. Mest tittar vi på TV på kvällarna. Tonårssonen lyssnar på sin musik via datorn när han chattar med sina kompisar. Dottern sjunger i en rätt känd kör och hon och hennes man har en massa datorer, teveapparater och ljudprylar hemma men är nog mest roade av sin häftiga hembio i källaren.

Ibland kommer min syster och hennes man som kallar sig mapem på besök och då säger han alltid att om jag lyfter upp högtalarna och riktar dom lite inåt där man sitter och lyssnar så låter det mycket bättre. Och det gör det ju, men det blir så fult tycker min fru. Fast jag går ibland och lyssnar på högtalare och apparater hos en HiFihandlare här i stan och funderar på att satsa på en riktig anläggning, men hembio då förstås. Men det är bra om det låter bra med musik också. Hemma hos min syster låter det väldigt bra, men om man ska få ihop en hembio med lika bra ljud blir det nog för dyrt.

Avlyssnat och tolkat av mapem. Svensson heter naturligtvis något helt annat. Alla ev likheter med verkligheten är helt tillfälliga.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/02 :  12:24:15  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Alla ev likheter med verkligheten är helt tillfälliga

Det var mycket nära den verklighet som jag i bästa fall stöter på...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/02 :  13:31:41  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
CC:

Varför?

Jo, för att det är tokigt att ha en meter kabel som kostar 50% av förstärkaren. I förstärkaren finns en massa meter sladd.. (i form av kopplingsbanor på kretskort) + kabel mellan korten, fast då i form av "standard" (<1kr/m)-kabel förutom vissa märken då som kör med dyrkabel även inne i förstärkaren eftersom många tidningar gillar att lyfta på locket & fota / kabelfrälsta vill ha det så... känns väl tryggt antar jag.
Internkablage i högtalare likaså.

När jag började med hifi för 10 år sedan fanns inte detta fenomen. Och kabeltillverkning är inte digitalteknik direkt.


Edited by - m_persson79 on 2005/06/02 13:36:44
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/06/02 :  13:50:48  Show Profile Send mapem a Private Message
Jo så där kan det väl se ut. Man står i begrepp att ersätta sin gamla stereo och för den summa pengar man tänker spendera kan man välja mellan två eller många kanaler. Då väljer nog de flesta ett flerkanalsystem, som då naturligtvis låter sämre än en lika dyr tvåkanalanläggning, och sen får dom aldrig till det att låta särskilt bra. Så fortsätter man att leva i sin relativa "ljudslum".

Varför måste man f ö ha flerkanal för att njuta av en film? Bilden är ju där framme, att ha ljud runtom är ju bara fåningt enligt min enkla uppfattning. Både på bio och hemma. Och jag älskar film!

Jag sålde mina Rega Ela till en forummedlem. Han skulle ha dem till sin bio i källaren, drivna av en Nait 3. En perfekt bioanläggning enligt min mening. Den spelar med kraft rakt på och med klippfast mittperspektiv. Mitthögtalare behöves icke med en sådan anläggning, icke heller basmodul. Elorna, som är TL-högtalare, kan leverera en fast torr djupbas som slår alla hembiosubbar i det vanliga Siba-Onoff-sortimentet vågar jag påstå. Om folk bara visste!

Den Svensson jag skrev om, min svåger alltså, finns i verkligheten (!) och hans dotter och svärson har en riktigt bra hembioanläggning i sin källare, ytterst påkostad med mycket bra ljud och bild. Gamla biostolar finns, t o m en biljettkiosk har dom släpat dit! Även musik låter väldigt bra därnere, men inte sitter dom där och lyssnar på musik. Det gör de t ex på en B&O vägghängd designhistoria som låter bedrövligt trist men ser väldigt hi-tecig ut. När de inte sjunger i eller lyssnar på sin kör. Alltså, det är mycket musikintresserade människor.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/02 :  15:36:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Nu är vi väldigt nära varandra, får jag tipsa om en systertråd till denna "vår utmaning" ligger på första sidan här i hifi.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/02 :  15:44:31  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
När jag började med hifi för 10 år sedan fanns inte detta fenomen.

m-persson79, det är bra mycket mer än tio år sedan jag satt o jämförde olika kablage internt både i högtalare o stärkare... Det var mycket stora skillnader redan då

mapem, även jag kör "hemmabio" i källaren (om än tvåkanalig) men till skillnad mot förr när stereon var i vardagsrummet så får jag oftast lyssna på musik själv nere i källaren...
Trots att familjen gärna lyssnar på musik så nöjer de sig med ljudet från datorhögtalare o tv-apparater på övervåningen!

Fast det finns en stor fördel med detta, jag kan välja vad jag vill ur skivhögen utan att behöva ta hänsyn till andras smak utav musik! (Kanske därför jag sitter ensam här nere så ofta?)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/02 :  17:18:26  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
CC:

Det räcker att titta i gamla H&M-tidningar.. kablar >1000kr var mycket ovanligt.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/02 :  17:30:21  Show Profile Send CC a Private Message
Har H&M sedan nästan tjugo år tillbaka, å du har rätt, m_persson79!

Men jag räknar inte H&M bland de tyngre referenserna i hifi-världen... Olle Linder skrev ju en del kul artiklar, men annars...? Stormarkandshifi till 95%

Då stod det faktiskt mer i High Fidelity på den tiden. För att inte snacka om norska Audio när den var aktuell, den var riktigt bra!
Sedan har det ju funnits en del engelska o amerikanska tidningar...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/06/02 :  17:50:53  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag hade en mailväxling med Bryngelsson i samband med att jag sade upp min prenumeration i våras, (vilket jag egentligen borde gjort för flera år sedan men man slutar ju inte att hoppas), tidningen har ju gått rakt ner i avgrunden sedan Olle Linder slutade. Bryngelsson ondgjorde sig över återväxten inom HiFi i en ledare, i samband med Arken mässan i höstas. Han beklagade sig över att HiFi Consult med "Sladd" i spetsen hade satsat på kvalité, och hade för lite flerkanal och bio. Jag tyckte personligen att det var bättre än förra mässan.
Vad förväntar sig Bryngelsson i form av återväxt inom HiFi, när man skriver om, MP3, Bärbart, Bilstereo, Minisystem och Flerkanalstjafs, i huvudsak???

Tyvärr är High Fidelity lite bättre men på väg utför. man får hålla sig till HiFi+, Norska Fidelity, och Amerikanska tindningar, men dom läses ju inte av svensson.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/06/02 17:54:15
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/02 :  22:28:54  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Håller med om att H&M blivit trist och min prenumeration är nog på fallrepet, men en hel del av det dom skriver om är trots all lite bättre än stormarknadsköret. Kanske dags att döpa om skriften till nåt som appellerar till Svensson så får dom lite upplysning iaf som kan inspirera till bättre köp.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000