HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan ljudet bli sämre med skärmad elkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:35:39  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Har funderat lite, jag har ojordade vägguttag hemma. Kan ljudet bli sämre med skärmad elkabel om så att säga skärmningen inte är ansluten till jorden? Vad säger ni som kan?

/Carl

Om jag hade råd så skulle jag.....

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:42:57  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tror intedet ska påverka speciellt mycket, men prova du och bilda en egen uppfattning.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/05 :  13:52:09  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det kommer att bli annorlunda...
Om det sedan är bättre eller sämre är upp till var och en, smaken är som känt delad.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/05 :  13:54:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skärmen fungerar som Faradays bur och hindrar instrålning av elektriska fält men inte utstrålning. I så fall måste dom jordas. Magnetfält som genereras av strömmen påverkas inte alls, men eftersom fas och nolla ligger parallellt med varandra så kommer dom generera magnetfält med motsatta riktningar som kommer att ta ut varandra.

Tror jag. Vet jag.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/06/05 :  15:49:57  Show Profile Send Leif B a Private Message
Det låter förtroendgivande men hur påverkar det ljudet?

mvh Leif B
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/05 :  16:27:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Helt klart påverkas ljudet av olika nätkablar. Men när jag skärmade en fast kabel till en cd-spelare med alufolie hörde jag ingen skillnad alls.
Så vad är det som gör skillnad? Nordost-nätkablarna är ju helt oskärmade.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/06/05 :  16:40:19  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag har fått för mig att grovleken och materialet i både kabeln och kontakterna påverkar mest. Rätta mig om jag har fel.

mvh Leif B
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/05 :  16:42:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Björn-ola - Aluminium-folie är väl inte den bästa skärmen, direkt...

Men man kan ju undra lite? En del(kablar) skärmas så in i bänken för att eleminera störningar(RF, magnetfält och ev. EMP?) - medans andra nästan inte ens har kappa på trådarna? Jag tycker ju att de låter olika, men varför? Finns ju lite olika ljudfilosofier. Har inte läst på så mycket på skärmning.

Just nu har jag bara nätkablage UTAN skärm i anläggningen.

M
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/05 :  23:26:36  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Skärmning av kabeln är generellt bra eftersom det minskar en källa till störningar.
När det gäller strömkablar så kommer den mesta störningen inte instrålad via den korta strömkabeln, utan istället genom strömmatningen. För att minska dessa störningar så kan man t.ex. använd strömfilter eller som Mayro förespråkar dra separat "HiFi-el" från proppskåpet för att fö så ren el som möjligt till anläggningen.
Att använda strömfilter är att försöka rena strömmen i efterhand medans "HiFi-el" är att undvika störningar från början. Vissa anser att strömfilter är att jämnställa med equalizer eller tonkontroller för audio-signalen och därför är av ondo. Viss skillnad finns dock eftersom vi vet att strömmen inte skall vara exakt 50Hz.
Jag har provat för lite med strömkablar för att uttala mig om praktiska erfarenheter, men tills jag har hört någon tydlig skillnad så är jag skeptisk. Det verkar i alla fall ge ganska lite ljudkvalitet per nedlagd krona.
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/06/06 :  00:09:46  Show Profile Send Joacim a Private Message
På denna länk hos Analysis Plus finns en del att läsa runt området, mest runt högtalarkabel men också runt deras produktion av nätkabel.
Företaget har en approach, vilken åtminstone jag tycker om, som är utifrån vetenskaplig grund. De har också erfarenhet utanför Hifi, såsom till olika delar inom forskning/vetenskap där bla frågan runt skärmning är viktig.

http://www.analysis-plus.com/Pages/thedesign.htm

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/06 :  08:29:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har testat många strömkablar Silvervarg. Skillnaden är ungefär samma som för signalkablar faktiskt. Det är svårt att förstå varför, men så är det.
Det finns mycket att hämta där.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/06/06 :  10:09:46  Show Profile Send Leif B a Private Message
Håller med dig Björn-Ola.
Det finns mycket välljud att hämta från nätkablen även om det kan tyckas konstigt rent vetenskapligt.

mvh Leif B
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/06/06 :  11:35:35  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Tack för alla svaren!

Jag gjorde följande försök kan någon förklara resultatet?

Först gjorde jag en jämförelse mellan en Lo-rad och medföljande nätkablarna till mina apparater. När jag bara har plylarna sittande i mina ojordade uttag så låter det faktiskt bättre i mina öron med de medföljande kablarna. Konstigt va?

Nu till något ännu konstigare: När jag ansluter min förstärkare från GND till ett element så låter helt plötsligt supran bättre än originalkabeln? Varför?

Ljudet blir klart bättre med supran och koppling till elementet så det är så jag kör nu. Men det är det där experimentet som är grunden till denna tråd....kan en skärmad kabel vara av ondo i ojordade uttag?

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/06 :  14:44:05  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jordning är knepigt, speciellt när du har flera apparater ihopkopplade.
Om de via signalkablarna har elektiskt samma signaljord och du dessutom jordar via strömmen så skapar du ground-loops, vilka kan orsaka problem och försämrat ljud eller ännu värre massor med brum (speciellt 50Hz).
Om du har ground-loops och skapar ytterligare en koppling till jord så är det mycket svårt att veta om du får bättre eller sämre ljud. Du kan även få stora skillnader i jord-flödena genom att ändra vilken ledare som är fas och vilken som är nolla (dvs vända kontakten i väggen) på en eller flera av apparaterna.
När du byter kabel så är det alltså viktigt att hålla rätt på hur du vänder kabeln i vägguttaget, annars kan du ha ändrat på två parametrar samtidigt (dvs vändning + kabelbyte) och det vill dunog inte.
Vet du hur kopplingen är mellan signal-ground och power-ground i de inblandade apparaterna?
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/06/06 :  15:36:11  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Silvervarg, vet inte hur det ligger till med den saken. Det jag vet är dock att kontakterna var vända på samma sätt när jag gjorde testen.

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/06/06 :  15:53:12  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
En annan ledtråd i "mysteriet" är att mina apparater "känns" elektriska när jag tar på dem om jag INTE ansluter dem till elementet. När jag drar med fingret över apparaterna känns det som små vibrationer men det försvinner alltså helt när jag kopplar dem till jord via elementet....visst är det skumt? Men jag har kännt samma tendenser hemma hos en kompis, som HAR jordade kontakter...

Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2005/06/06 15:57:10
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/06/06 :  16:13:23  Show Profile Send Leif B a Private Message
Du kan väl prova att vända fas på elektroniken. Dvs vända kontakten i uttaget för dem apparater som känns uppladdade.

mvh Leif B
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/06/06 :  21:19:34  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Testade att vända kontakterna och det hjälpte inte tyvärr...konstigt det där.

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/06/07 :  00:39:57  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Apapap!
Att jorda vad det än må vara i elementen är en styggelse och lek med andras och egen hälsa.

Det är en klar säkerhetsrisk som du omgående bör åtgärda.

Du riskerar nämligen att spänningssätta elementen med 230v om något skiter sig i stereon.

/Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/07 :  15:42:09  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Mitt försteg brummar svagt men det är inte störande. Det finns en omkopplare som medger flytande signaljord. Jag testade att köra med flytande jord och koppla en kabel till ett närbeläget element men det blev ingen skillnad mot fast jord. Däremot brummade det mer med flytande jord utan kopplingen till element. Vi har inga jordade uttag i lägenheten utom i köket och där sitter kyl/frys så det är oanvändbart. Vad jag tänkte på var om det var farligt om nåt hände med försteget och det var kopplat till elementet så jag la ner det eftersom det inte gjorde nån skillnad.

Det verkar ju finnas vissa risker då om man får 230V i elementet men jag trodde att element i allmänhet höll nollpotential annars är det ju ingen större idé att jorda i dom. Det är klart våra element befinner sig 6 våningar upp så en liten spänningsskillnad mot absolut jord finns det väl. Det här med jord är lite knepigt......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/06/08 :  00:25:12  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Vad föreslår du då Tux?

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000