HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gain i slutsteg ifrån Advantage/Bladelius/SAT?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/06/07 :  13:04:54  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Hej!
Är det någon som vet hur många dB gain där är i slutsteg ifrån Mr Bladelius (för man får väl hoppas att alla har samma, eller?).
Grejjen är att jag nyss köpt en Classé CAP 151 för att ersätta min Amplifix till B&W N804. Classén låter trevligare i diskanten, och lite snällare i mellanregistret, men har en lite bumligare bas (tror jag ivf). Därav tanken att kanske behålla Amplifixen och att biampa där Amplifixen sköter basen.
Vid ett test igår märkte jag dock att basen-volymen blev lite låg jämfört mot det Classé-slutsteget förstärkte (fick köra genom Amplifixens försteg för att få samma nivå, och det verkar dumt).
Funderar nu på att testa ett motståndsnät mellan för och slutsteg på classén för att sänka volymen något, men det skulle ju vara bra att inte behöva experimentera sig fram till värdena.
En annan tanke är att testa t.ex. Advantage A300 eller något liknande då jag gillar basen i Amplifixen, men kan inte hitta gain-värdet på NÅGON av Bladelius produkter någonstans!

Kortfattat: Någon som har info om gain i bladelius/advantage slutsteg?

Mvh
Simon

Edited by - Saim on 2005/06/07 14:21:38

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/06/07 :  13:13:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kan inte svara på din fråga utan hör av dig till HifiCosult och fråga 0322-636666.

Ang. att använda Amplifix som försteg så funkar inte detta pga dess låga utnivå (den är konstruerad som subutgång och inte till att haka på ett extra slutsteg). Använd sökfunktionen för att söka på de trådar som varit uppe i ämnet.

mvh Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/07 :  13:51:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Olyckligt formulerat eller så fattar jag bara inte, Sanoj.

Kan man driva en subutgång kan man driva ett slutsteg. Eller vad?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2005/06/07 :  14:21:04  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Hej!
Jag ska inte använda Amplifixen som försteg, utan som slutsteg (linjeingång 5 kan ju som bekant ställas om för att förbikoppla försteget). Classéförstärkaren (integrerad) komma mao att användas som försteg till både amplifixens slutsteg (till basen) och classé-förstärkarens slutsteg (till mid-high).
Dock blir som sagt nivån ifrån amplifixens slutsteg lite låg jämfört med classé-slutsteget (31dB gain).
Därför är jag nyfiken på hur många dB gain amplifixens slutsteg har. Förmodligen är det samma som andra Bladelius/Advantage steg.

Mvh
Simon
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/06/07 :  15:09:17  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Olyckligt formulerat eller så fattar jag bara inte, Sanoj.

Kan man driva en subutgång kan man driva ett slutsteg. Eller vad?


Ligger lite utanför vad jag kommer ihåg sist frågan om Amplifixens förmåga att agera försteg var uppe på forumet, men vad jag kommer ihåg var svaret att den inte kunde användas som försteg. Hur den funkade med sub får jag nog överlåta åt andra att svara på.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/06/07 :  23:40:07  Show Profile Send Slupen a Private Message
Jag tycker ändå du ska sälja amplifixen eftersom jag fortfarande vill köpa den

/Erik

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000