HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablars längd - lika?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/06/02 :  18:11:46  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag tänker köpa mig ett par Audioquest Bedrock högtalarkablar. Eftersom min förstärkare ej står mitt emellan högtalarna behövs 2.5m till höger och knappt 4.5m till vänster högtalare.

Är man fundamentalist så ska naturligtvis båda kablarna vara lika långa, men vad händer om de inte är det? Är det värt att lägga de extra pengarna och ha den extra härvan på golvet?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/06/02 :  18:51:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Om du nu inte kan flytta stereon på ngt sätt så skulle jag köpa 2 lika långa kablar, dvs du får lite för lång kabel på ena kanalen. Varför? 2 skäl:
1. Bäst för din förstärkare att ha samma längd på båda kanalerna.
2. Om du en dag vill sälja kablarna underlättar det om de är av samma längd, du kan kanske tom sälja dom som 2 par kablar om du kapar dom i 2 delar.
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/02 :  19:24:02  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Du kan kolla den här länken, vad den nu ger

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3858

/wingblood

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/02 :  20:07:11  Show Profile
Jag kör 4.5 meter till vänster front, 3.5 meter till center, 2.5 meter till höger front. Låter det sämre så gör det mig inget, smidigt och snyggt. Sen kommer jag köpa en till 4.5 och en till 3.5 för bi-ampning. Då har man ju 2 par också sen när man ska sälja

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/02 :  22:08:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Rent ljudmässigt är det svårt att höra skillnad på om nån högt.kabel är nån meter längre än den andre. Mätmässigt resultat kan ses, men det är som sagt svårare att höra. Av normala skäl så brukar de flesta köra på lika högt.kablage då de säljs så. Samt att andrahands-marknaden för olika långa kablar är rätt svår.

Men kan man inte komma runt problemet på annat sätt, annat än olika kablar i längd, så kör då på det om du blir depp över kabelhärvor. Själv så vägras det konsekvent olika längd. Stör mig mer på det än på härva. Mem det är ju så - alla är olika.

M
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/06/02 :  23:03:52  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag har kört med olika längd och lika längd om vartannat och inte märkt minsta skillnad. Kör med Bi-wiring så får du ju ett kortare par och ett längre, om du redan nu ska planera för att sälja.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/02 :  23:29:07  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Visst är det liten skillnad på att köra med olika långa kablar, men om du funderar på att spara pengar på 2meter mindre högtalarkabel så pratar du nog en en rätt dyr kabel. Då skulle jag hellre köpt en lite billigare kabel och lika långa kablar.
Om det är för att undvika den oestetiska sladdhärvan så har jag dock förståelse. Jag kör själv olika långa kablar till mina bakhögtalare i surroundanläggningen för att slippa kabelhärvan.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/06/03 :  00:38:18  Show Profile Send tommypeters a Private Message
En kabelhärva är inte bara oestetisk utan en rätt stor risk för påverkan av ljudet...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/06/03 :  03:35:00  Show Profile Send PelleW a Private Message
Intressant vad många som tycker det är helt okey med olika längder på kablarna.
Det är ju nästan 30% skillnad i resistivitet (antagligen liknande för induktans och kapacitans)på 3.5 respektive 4.5 meter, snacka om mätbar skillnad och om något lätt att komma på många anledningar att inte ha. Hoppas ingen av er sitter och jämför signalkablar för tiotusentals kronor på en anläggning med olika långa högtalarkablar, för det vore ju helt förkastligt.

-Pelle
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/03 :  09:30:37  Show Profile
Kan man höra skillnad på om en kabel är 3.5 eller 4.5 meter skulle jag bli väldigt imponerad är ett som är säkert

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/06/03 :  12:12:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Skillnaden på högtalarkablarna är mycket mindre än mellan 2 högtalare av samma sort. Dom kommer garanterat ha mycket större mätmässiga skillnader.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/06/03 :  15:05:46  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Tack för era synpunkter hittills.

Kablarna det gäller (Audioquest Bedrock) ligger på ca 425 kr per meter plus terminering etc. Det är en biwiring-kabel, dvs fyra ledare i kabeln. När det gäller pengar ger det ca 850 kronors skillnad, men det är framför allt de estetiska och ljudmässiga nackdelarna med en kabelhärva som jag väger mot den ljudmässiga nackdelen med olika längd.

Att köpa billigare kabel är inte ett alternativ. Att flytta förstärkeriet till mitten och på så sätt få lika långa kablar går inte heller eftersom det då skulle stå mitt i en dörröppning.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/04 :  07:49:48  Show Profile Send Leif B a Private Message
Är du helt säker på att du inte kan möblera efter stereon uppställning istället för något annat??
Det är detta som kallas priotering. Jag skulle aldrig låta någon annan få bestämma var jag vill ha min stereo placerad.
Däremot så får frugan bestämma resten bara stereoplaceringen kommer i första priotering.
Blir då aldrig något problem med kabellängd.
Däremot så vet jag att det finns tofflor som inte kan ta frugan på rätt sätt.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/04 :  14:24:25  Show Profile Send Blue a Private Message
staffann: Jag sitter med exakt samma problem som du, och går i uppgraderingstankar gällande både högtalare och kablar till dessa, och undrar hur tusan jag ska göra.

För min del tror jag det lutar åt en liten kompromiss, dvs göra den korta kabeln något längre än vad som egentligen krävs. Enligt de flesta kunniga jag talat med ska då inte 1-2 meters skillnad göra någon som helst hörbar skillnad. (Just nu sitter jag på halvkassa högtalarkablar av lika längd, och alltså en jobbig kabelhärva för ena högtalaren).

PelleW: Även om mätvärdena påverkas så kanske det är så att det fortfarande är bortom det hörbara?

Eller, vad tror ni andra? Intressant debatt!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/04 :  14:27:06  Show Profile Send Leif B a Private Message
Det är väl vetenskapligt bevisat att olika kablars längd påverkar ljudet negativt?!! Tror nog det, ja.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/04 :  15:08:20  Show Profile Send Blue a Private Message
Leif B: Vetenskapligt bevisat? Kanske i mätvärden, men i verklig, hörbar skillnad? Är du säker? Och hur stor måste skillnaden i så fall vara för att det ska bli hörbart? 2,5 meter + 2,75 meter? Knappast va?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/04 :  15:15:13  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jo, med logiskt tänkande så borde det inte vara bra med olika längder. Man har i så fall åsidosatt att allt ska vara optimalt.
Men om man inte tex har placerat högtalarna symetriskt i förhållande till rummets väggar så spelar nog inte detta alls roll. Man kan väl alltid ställa balansen lite åt det ena eller åt det andra hållet.
Sitter man inte i en likbent triangel så spelar det inte heller någon som helst roll.

mvh Leif B
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:16:17  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
quote:
Är du helt säker på att du inte kan möblera efter stereon uppställning istället för något annat??
Det är detta som kallas priotering. Jag skulle aldrig låta någon annan få bestämma var jag vill ha min stereo placerad.
Däremot så får frugan bestämma resten bara stereoplaceringen kommer i första priotering.
Blir då aldrig något problem med kabellängd.
Däremot så vet jag att det finns tofflor som inte kan ta frugan på rätt sätt.


Jo, jag är säker. Högtalarna står på det bästa möjliga sättet i rummet. Tyvärr finns inga rimliga alternativ som skulle ge lika bra ljud. Och att blockera dörröppningen med en förstärkare för att få lika kablar är inget alternativ ens för mig som är singel...
Det blir nog olika långa kablar, fast kanske 3 m istället för 2.5 på den korta sidan för att ha lite marginal vid eventuell framtida flytt el likn.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:23:38  Show Profile Send Leif B a Private Message
Varför fuska med någon krona hit eller dit. Är man inte lite dumsnål då?

mvh Leif B
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/06/06 :  09:15:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Leif B
"Det är väl vetenskapligt bevisat att olika kablars längd påverkar ljudet negativt?!! Tror nog det, ja."

Var skulle det ha stått? Har inte ens sett någon vetenskaplig bevisning för att man kan höra skillnad på kablar i någon större utsträckning om man undantager direkt missmatch.

Så om man mäter upp ljudet i hemmiljö kommer det att definitivt skilja på frekvensgången ifrån höger och vänster högtalare i olika register beroende på placering. Att lägga sladd i mängd på golvet är inte optimalt annat än för att ha lite mån att justera placeringen för framtiden.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/06/06 :  09:55:13  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Den nackdel som man kan få med kablar av lika längd är att den ena kan få ligga ihoprullad tillsammans med andra kablar. Detta har i mitt fall i vissa fall orsakat brum. Här gäller anser jag, att praktiska längder är bra. Å andra sidan vet man aldrig när man möblerar om, därav vill man ha en bra längd så man slipper köpa nytt.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/06 :  10:08:19  Show Profile Send Leif B a Private Message
Att snurra ihop en kabel i en ring är inte acceptabelt.
Detta bildar en spole som försämrar ljudet.

mvh Leif B
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/06/06 :  12:17:46  Show Profile Send marens a Private Message
Eftersom strömmen går åt motsatt håll i ledarna och de är väldigt nära varandra så blir det ingen extra induktans av att man rullar ihop kabeln på golvet.

Det kan vara tryggt att ha samma längd på högtalarkablarna även om det säkerligen inte hörs om ena kabeln är 1m längre. Jag skulle personligen ändå valt en lägre prissatt kabel och köpt samma längd på båda kablarna. Dels för att det känns bättre och för att man aldrig vet hur man kommer möblera i framtiden eller om man vill sälja kablarna av någon anledning.

I ditt fall skulle jag absolut köpt 2x5m. Tänk på att använda en kabel med lite tjockare tvärsnitt när man har lite halvlånga eller längre längder. Den bör helst vara korskopplingsbar (alltså 4 ledare) för att hålla nere induktansen. Det är betydligt viktigare för ljudet än vem som tillverkat kabeln.

Edited by - marens on 2005/06/06 12:28:51
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/06 :  13:08:19  Show Profile Send Leif B a Private Message
Bra förslag marens, men nog katten samlar dem på sig damm när dem ligger där ihopringlade.

mvh Leif B
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/06 :  15:03:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag använder olika längder till höger och vänster. Dels för att jag anser och hör ingen skillnad på kabellängder men också för att det estetiskt är mycket trevliga med precis lagom långa kablar.


...misstänker du har det ungefär lika dant, Staffann!??

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/06 :  15:08:51  Show Profile Send Leif B a Private Message
Intressant det här. Så det man har blivit inpräntad sen barnsben stämmer inte då att man absolut inte ska ha olika längder på samtliga kablar??
Ja där ser man.

mvh Leif B
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000