HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssning i butik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/06/06 :  15:55:25  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Funderar på att byta högtalare (och/eller CD + förstärkare ). Hur bra kan egentligen en utvärdering av olika komponenter bli vid lyssning i butik? Jag menar säg att jag prioriterar att först byta högtalare. Jag väljer ut några intressanta objekt och lyssnar i respektive butik. Men allt är ju annorlunda jämfört med hemma (rummet, övrig elektronik). Ok, CD, förstärkare kablar etc. kan man relativt lätt låna hem, men högtalare är lite knepigare (speciellt när jag inte har någon bil...). Ni som köpt komponenter efter enbart lyssning i butik; upplever ni dessa köp som bra även efter att ha installerat dem hemma? Är alla butiker villiga att låna ut produkter så att kunden kan lyssna i hemmamiljö?

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/06 :  16:06:38  Show Profile Send Leif B a Private Message
Svårt det här.
Ibland stämmer det hyfsat, ibland så blir det bättre och någon gång blir det sämre. Beror nog på vilken butik man lyssnar i.
Oftast så är inte uppställningarna optimala i en butik.
Det finns naturligtvis undantag där också.
Bästa sättet är väl att låna hem det man är intresserad av eller köpa det på öppet köp om det finns möjlighet.

mvh Leif B
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/06/07 :  17:43:10  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Låna hem!
Rummet avgör till 60-70% hur det kommer att låta.
Karaktär kan du eventuellt uppfatta i butik men din egna rumsakustik är helt avgörande.

Får du inte låna hem så gå någon annan stans!

Mvh P
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/06/07 :  18:21:06  Show Profile Send marens a Private Message
Tänk såhär att du kommer ändå behöva åka fram och tillbaka till butiken med ett par nya högtalare ifall du inte blir nöjd med resultatet i ditt rum och dessutom förlorar du värdeminskningen helt i onödan. Då är det bättre (och tryggare) att låna högtalarna först, ev låna ett nytt par om det inte funkar och sedan köpa de högtalarna som du blev nöjd med.

Sedan det där med att köpa begagnat, finns ju vissa som håller på med. Det kan ju vara roligt, men man lär få byta mellan fler par högtalare innan man blir nöjd. Om man ändå aldrig tänker bli nöjd så kanske det kvittar, vad vet jag.

Tänker man långsiktigt: ta en taxi hem eller hyr en bil om du inte har tillgång till bil och låna hem högtalarna. Det blir billigare i längden men man tror ju gärna att man kommer bli nöjd första gången.

Edited by - marens on 2005/06/07 18:24:59
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/07 :  20:11:58  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Så klart måste det va en stor fördel att få låna hem högtalare och prova dom i den miljö dom ska verka. Det är värt besväret. Lyssningsrum i butiker liknar ju inte precis hemmiljöer, ser ut som väntrum, och akustikbehandlingen kan ju variera mellan studio (trist) till obefintlig. Säger en som köpt allt beggat och på chans men det funkar om man vet vad man vill ha, dessutom är det lite spännande...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/06/07 :  20:14:33  Show Profile Send marens a Private Message
Ursäkta att jag tar tråden lite nu.

krellmaster, intressant. Hur kom du fram till vad du ville ha innan du köpte begagnat. Är lite nyfiken bara.
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2005/06/07 :  21:00:20  Show Profile Send lbstr a Private Message
Skulle inte lägga alltför mycket vikt vid en butikslyssning.
En seriös handlare lånar ut demoex utan knussel.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/07 :  22:39:04  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

marens: Främsta anledningen till att jag köpt beggat är ju ekonomisk, jag hade inte haft råd att köpa dom grejor jag har när dom var nya helt enkelt. T.ex högtalarna var över min budget när dom var nya, hade precis fått jobb efter arbetslöshet dessutom med låg lön, men jag hade läst om dom och bildat mig en uppfattning att det var nåt jag skulle gilla och bidade min tid tills jag hittade ett par beggade. Åkte 40 mil för att provlyssna, lät inge vidare för säljaren hade en sunkig stärkare, men jag chansade och det var en fullträff.

Slutsteget hade jag läst om och förälskade mig i det på Arkenmässan 96 men det var bara en önskedröm. I fjol var beggatpriset nere i en lagom nivå så jag slog till direkt. Eftersom det är SE så ville jag så klart ha ett försteg som oxå var SE för att löpa linan ut. Hade tur även där och hittade vad jag trodde skulle passa och det gjorde det...Transparens och stampa takten är det jag vill ha och jag tycker jag lyckats bra hittills, trots att det inte är jättedyra grejor. Jag är ingen spelare men har alltid gillat att köpa skivor på ohörda på chans och det är klart man har gått på minor men när det gäller prylarna är det bara vinst so far.

I övrigt kolla hemsidan www.krellmaster.tk trist popup i början men jag ska byta domän bara jag får tummen ur...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000