HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Quad 99 CD-S..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/05/31 :  14:01:33  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
I en tråd kallad "Quads nya CD spelare", i forumet "Nyheter", skrev signaturen "Stefaeri2001" om sina första intryck av Quad 99 CD-S.
Intrycken var överlag (mycket) goda, och jag undrar om de fortfarande står sig..?
Jag är även nyfiken på om det finns andra som har köpt eller lyssnat på denna apparat, och vad era lyssningsintryck är..?

Mvh Greensleeves

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/05/31 :  14:49:27  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hej Greensleeves,

visst kan jag ge några fler intryck. Så här skrev jag i en annan tråd:

"Vad ändras med en bättre cd-spelare? Ja, när jag nyligen köpte en ny cd-spelare så ändrades dessa ting: det blev lättare att följa enskilda instrument/röster; ett slags hårdhet i övre mellanregistret som min föregående spelare led av försvann; basen gick plötsligt djupare, spelade renare och mer "tonalt"; många inspelningar fick ett helt annat djup i ljudbilden - som om borte väggen i inspelninglokalen flyttade sig mycket längre bort; s k "transienter" (plötsliga utbrott av ljud) släppte mycket kvickare och starkare från högtalarna..."

Nu är ju detta skillnader mot min gamla spelare så det kanske inte säger så mycket som man skulle önska. Om jag skulle jämföra den med andra nutida köpalternativ skulle jag säga:

- Liksom Primares cd-spelare finns det en smula värme och saknas digital hårdhet - man blir inte lyssningstrött.

- Samtidigt SKILJER den sig från t ex Linns spelare (Classik/Gengki) genom att inte alls vara mörk - tvärtom är den snarast lite analytisk lagd (en liknande spelare vad gäller detta är Hegel). Det är lätt att följa enskilda instrument och detaljer kan lätt plockas ut. Men detaljer är på inget sätt etsade och framhävda. Men det är alltså lätt att höra effekter av kabelbyten eller att skilja mellan ett cd-original och en billig cdr-kopia (något som var väldigt svårt tidigare).

- Den känns oerhört neutral och genomskinlig - man hör stor skillnad på olika inspelningar. Den sätter alltså ingen egen signatur på musiken - en ovanlig egenskap i denna prisklass! Här slår den det mesta jag hört i rimliga prisklasser.

Nu bör det ju sägas att jag tror att en komponents "karaktär" kan ändras mycket beroende på sammanhanget så ta för allt i världen detta med en nypa salt. Man MÅSTE lyssna själv i sin egen anläggning för att veta hur den kommer att låta DÄR. Men sammanfattningsvis tror jag att denna spelare i många system kommer att ge ett högupplöst men ändå icke tröttande ljud.

Den passar nog de flesta men kanske skall den som främst gillar tyngre rock vara lite försiktig. Här tycker jag t.ex. Linn spelar bättre, lite mustigare och mer sammhållet, organiskt.

För 6 900:- är den nog ett fynd. Tänk på att den kostar ca 10 000 i UK. Och den spelare som har ett digitalt försteg också (CD-P) men annars låter ungefär likadant som cd-spelare, anses vara ett fynd som cd-spelare för ca-priset 15 000:- i UK.

Jag är helt nöjd. Drawbacks? Skulle vara den billiga cd-släden och den halvdana fjärrkontrollen. De motsvarar priset kan man säga.

Närmaste konkurrent? Jag skulle titta på Primare, Shanling CD-10 och kanske E-Sound (har aldrig hört den - bara läst på forumen). Annars blir det att bege sig upp på Unison Research Unicos höjder! För 16 000:- ger den ett i mitt tycke ännu bättre ljud än Quad:en (ännu större ljudbild, med mer tredimensionalitet, och lite mer tryck/klipp). Det är väl rören som gör det. Tror inte den är lika neutral dock.

Går man sedan vidare upp finns ju alternativ som Bladelius Freja och Copland.

Gå och lyssna vet jag! Vore kul att höra dina intryck. Hoppas dessa rader ger någon idé om spelaren - jag förmår inte komma på något mer att säga om den just nu...

mvh

Stefan
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/05/31 :  20:01:50  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag har Cdp:n sen i somras och jag är mycket nöjd med denna spelare.
Det är en fröjd att sitta och lyssna på musik med denna spelare.
Musikaliskt och lättflytande.

Samma ljud för 6900 är ett fynd.
Jag gillar dock min med försteg då jag drar den direkt till slutsteget.


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/06/01 :  07:31:38  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Kostar den bara 6900?????

Då är den ett grymt fynd

Quad är ett märke som jag är mycket svag för...

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/06/01 :  12:52:28  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Tack för all respons!

Ja, även jag börjar bli svag för Quad. Inte minst deras högtalarserie "L Series" verkar ju vara duktigt prisvärd. Vidare tycks märket oftast lyckas med grundaren Peter Walkers intentioner om att skapa neutralt klingande apparater; "the closest approach to the original sound".
Dessutom sägs Quad-grejorna vara hållbara.

Jag antar att jag helt enkelt får försöka provlyssna vid tillfälle.

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2005/06/01 12:54:05
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/01 :  13:36:01  Show Profile Send Blue a Private Message
Ja, iallafall stativarna är fantastiskt bra för sitt pris, i mitt tycke. Golvarna har jag inte fått tillfälle att lyssna på. Elektroniken verkar också mycket prisvärd av det lilla jag hört. Högtalarna är klassiskt snygga och elektroniken är fulsnygg på ett coolt, annorlunda sätt. Snacka om att inte falla för mainstream "hi-end-looken"!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/06/01 :  13:58:12  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag är jäkligt sugen på att höra denna CD-spelare. jag ska uppgradera min elektronik så denna CD hade ju passat perfekt till mina Quad 12L.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/06/02 :  09:06:56  Show Profile Send Zombie a Private Message
Om du har tur får du den nya mekanismen också...sladder kan till en viss del åtgärdas med häftmassa

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2005/06/02 09:11:54
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/06/05 :  17:30:25  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
har nån haft chans att jämföra den med Rega Planet 2000?
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/05 :  17:34:13  Show Profile Send Leif B a Private Message
Varför inte jämnföra den med en Denver istället.
Lär bli en hård kamp.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/06/06 :  00:27:10  Show Profile Send Joacim a Private Message
Frågan är bara om de verkligen spelar likvärdigt (CD-P och CD-S)??

De har inte bara sparat in på att utelämna det digitala försteget och volympotentiometern från försteg 99.
Det sitter inte samma DAC'ar i maskinerna!!
CD-P har Crystal 24 bit/192Khz upsampling (senaste teknik?!)
CD-S har Crystal 24 bit/96Khz upsampling (äldre teknik?!)

Jag betvivlar att de spelar likvärdigt....men med en prisskillnad på 3000:- så handlar det ju som alltid om tycke/smak ställt mot priset.

Olyssnat hållar jag nog för att gå hela vägen upp till CD-P då man får så mycket extra för priset, speciellt om man är intresserad av att hålla ned andelen apparater!?

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/06 :  13:38:29  Show Profile Send Blue a Private Message
Joacim: Jaha minsann, det trodde man inte att det var olika dacar, hittade du det på Quads-hemsida eller?

Att bara köra CD-Pn och något av slutstegen är nog smart om man inte har vinylspelare (eller planer på), då sparar man både cash och plats. Minns att jag läste någon liten jämförelse i What-Hifi, med respektive utan försteget. Skillnaden ljudmässigt skulle ligga i att försteget ger ett uns extra värme och "kropp".

Någon som kör Quad-systemet med försteget också?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/06 :  15:06:11  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Nej Joacim, det stämmer inte.

Den extra samplingsförmågan på CD-P är för att kunna ta emot andra format i det digitala försteget - inte för att göra något annat med cd-skivor. Både CD-S och CD-P uppsamplar 2x.

CD-P skall man köpa för att man vill ha förstegsmöjligheterna - inte för att få bättre cd-återgivning.

mvh

Stefan
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/06 :  15:09:23  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
P.S. Naturligtvis *kan* dessa två DACar skilja sig åt vad gäller återgivning från cd. Men de har exakt samma (mät)prestanda - så jag tror inte Crystal gjort något annat än lagt till andra frekvenser till den dyrare.

mvh

Stefan
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/06 :  15:35:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
syyyynd bara att den inte spelar dvd

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2005/06/07 :  20:03:54  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
CD-P skall man köpa för att man vill ha förstegsmöjligheterna - inte för att få bättre cd-återgivning.

Det tycks stämma ungefärligen med mina intryck. Jag har vid två tillfällen under en tvåveckorsperiod lyssnat både på Quad 99 CD-P och lillebrodern 99 CD-S, och skulle - speciellt med tanke på att jag inte i dagsläget är riktigt säker på hur resten av anläggningen slutligen ska se ut - vid köp satsa på CD-S, även om jag naturligtvis har full respekt för de som väljer CD-P.

Rent ljudmässigt vet jag inte om jag exakt kan peka på några enorma skillnader dessa modeller emellan eftersom det var olika högtalare och helt olika musikval vid lyssningstillfällena, men det går nog lite försiktigt att framföra följande.

För de som till äventyrs låter sig behagas av klassiskt, jazz, sving, äldre mer musikalisk och romantisk populärmusik, akustiskt och inte minst de ljuva instrument vi kallar mänskliga röster torde det vara en smula svårt att hitta något mer prisvärt än Quad 99 CD-S.

Så mycket tror jag nästan att jag vågar antyda.

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000