HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försteget stänger av sig självt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/06 :  13:49:05  Show Profile Send Drem a Private Message
I några veckor har jag haft ett Copland CVA-306 och det har funkat fint. Dock så har det nyligen inträffat någonting underligt. Förra veckan när vi kollade på film så stängde försteget av sig självt. Då trodde jag att jag råkat komma med armen på fjärren eller någonting sånt eftersom man sitter lite slappt i soffan med fjärren liggandes brevid. Dock så hände igår samma sak, och jag var inte på fjärrkontrollen. Försteget gick alltså i stand-by mode. Det går dock att sätta på igen och fortsätta köra.

Det verkar inträffa efter några timmars användning.

Jag skall ringa säljaren imorgon, tänkte bara höra med er först om någon känner igen detta?

Försteget är ett rörförsteg men jag tror knappast det handlar om överhettning? Det känns inte speciellt varmt och det står fritt utan saker omkring höljet.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/07 :  15:09:00  Show Profile Send Drem a Private Message
Nevermind...jag fick reda på att försteget har en automatisk avstängning efter 12 timmar. Det handlar om EU-regler tydligen. Den nollställs dock varje gång man stänger av. Inte ofta man har på steget 12 timmar i sträck alltså.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/06/07 15:51:27
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/07 :  16:24:59  Show Profile Send mayro a Private Message
12 timmar Du har rejäla lyssningar får man nog säga....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/07 :  16:26:44  Show Profile Send CC a Private Message
EU-regler om automatisk avstängning efter 12 timmar

Allvarligt?

Kanske dags att begära utträde....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/07 :  17:19:46  Show Profile Send Drem a Private Message
Japp jag mailade Hasse på Audioactive som tar in Coplandgrejer. Han skrev så här, jag citerar:

"Det sitter en 12 timmars "stand by" funktion på försteget. EU regler.... Jag rekomendera att göra en "re set" innan du tittar på film , då kan du titta på film i 12timar innan det händer igen.

Mvh............Hans Karlsson"



Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/07 :  17:21:44  Show Profile Send Drem a Private Message
mayro:

Jo hehe, 12 timmar i sträck händer nog inte så ofta. Dock var jag väldigt bakfull i söndags och direkt när jag steg upp så satte jag igång försteget för att köra en bakfylleskiva med lite softa grejer Sen stod det på hela dagen förmodligen. På kvällen var det pizza, godis och tre filmer på raken

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/07 :  17:36:01  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
På kvällen var det pizza, godis och tre filmer på raken



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/08 :  12:19:37  Show Profile Send Drem a Private Message
Bara så ni vet så finns denna funktion även på nyare Primareprodukter fick jag höra idag. Det har någonting att göra med "hur mycket watt dom drar på tomgång" eller nåt sånt. Iaf är det EU-regler. Låter konstigt men som sagt, även dom nya Primareprodukterna hade ju detta.

Egentligen är det ju ingen fara på taket, men det kan vara bra att veta så man inte blir orolig för att grejerna är trasiga. Alltså 12 timmar har du innan den går i standby-läge. Dock varje gång du stänger av till standby så nollställs räkneverket så du får 12 nya timmar. Själv inträffade detta då jag satte på steget på morgonen vid 09.00-10.00 någon gång och så har det stått på hela dagen. Det inträffade när vi kollade på film senare på kvällen.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/06/08 16:33:35
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/06/08 :  20:22:50  Show Profile Send EmilH a Private Message
Jösses, finns det verkligen inga andra problem som EU kan fokusera sin energi på?
Man börjar ana byråkratin som krävs innan ett beslut som ovan kan fattas...

Så om jag vill ha mina musikprylar uppvärmda och fina så går inte det längre... sorgligt!!
Blir till att satsa på beggat i framtiden :-)
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/08 :  20:38:43  Show Profile Send Machine a Private Message
Det var ju trots allt inte länge sedan de fokuserade i pressen på en undersöknig som EU genomfört i england. Undersökningen visade att upp till 80% av ett hushålls elförbrukning gick åt till just maskiner på tomgång. Standby funktionen på särskilt en gammal TV är trots allt inte så energibesparande..... Nya grejer ska följa de nya EU stadgarna och således ligger en modernn CRT TV på 3-4 watt vid standby. Gäller dessa regler även Hifi så kan de nog få svårt att hävda att maskinerna skall vara påslagna för bästa ljud..... Och glöm klass A. Kanske är därför som digitalförstärkare annammas av var och varannan apparat tillverkare?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/08 :  20:58:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har väldigt svårt att tro att detta är en "EU-regel". Däremot vet jag at det finns en del certifieringar på europeisk (och internationall) nivå som de många företag deltar i, där ingår att produkterna ska vara så energisnåla som möjligt.
Flera stora företag har också egna policies om detta.

Det kommer visserligen nya EU-regler 2006 om elektronisk utrustning men så vitt jag vet gäller de vilka material som får användas (tungmetaller m.m ska bort) och regler för återvinning; det finns naturligtvis inga lagar om maximal standby-tid på hifi-utrustning.



Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/08 :  21:56:47  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
gäller de vilka material som får användas (tungmetaller m.m ska bort)


hualigen.. Påminner om då soppan blev "giftfri"... Våra V8ór går skit sedan dess... Så man får slå i olja i soppan då man tankar för dom skall gå lite bättre....

Hoppas INTE våra stereosar får samma problem sen....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/08 :  22:27:39  Show Profile Send Drem a Private Message
Undra vilka Primareprodukter det gäller. Kan inte någon med t ex SP31.7 låta den stå på i 12 timmar och en minut?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/09 :  02:09:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är det ett skämt?

Bravo
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/09 :  15:43:31  Show Profile Send Drem a Private Message
Nej, inget skämt. Uppgifterna kommer från Hasse på Audioactive. www.audioactive.se

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000