HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Höra skillnader? Stefaeri testar cd-tweak...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/08 :  15:23:14  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hej!

Vi har diskuterat ljud-skillnader fram och tillbaka i flera olika trådar. Igår kväll satte jag mig och utvärderade 2 möjliga tweaks för cd-spelare. Detta är vad jag fann:

1) Gröna cd-ringar. Detta är ringar som påstås förbättra ljudet på cd-skivor. Det finns som jag ser det två möjliga förklaringar till en eventuell förbättring: antingen har det med minimering av laserns reflektioner att göra (detta är den populära varianten), vilket skulle förbättra avläsningen av skivorna, eller så medför den extra massan längst ut på skivan att den vibrerar mindre vilket minskar störnivån (Fuji har presenterat mätningar av detta och tillverkar cdr-skivor med större massa längst ut på skivorna).

Resultat: Min Quad CD-S har visat sig vara väldigt transparent och man hör t ex tydligt resultatet av vibrationsdämpning under spelaren. I detta fall är det svårt att höra någon bestämd skillnad. Jag inbillar mig ibland att det blir bättre med ringen men inte så att jag verkligen vill hävda att det är så.

Dock, något annat visar sig under kvällen. Jag har två olika slags ringar! Och de fungerar inte likadant. Normalt tar det för läsaren ca 3 sekunder att läsa in en skiva. Och nu det intressanta: med den ena ringen MINSKAR denna inläsningstid till ca 2 sekunder - medan med den andra ringen ÖKAR tiden till ca 4. Det är alltså uppenbarligen så att den ena ringen gör det lättare för programvaran att läsa in en skiva medan den andra försvårar denna inläsning. Och detta är ju inte inbillning utan väldigt lätt att pröva. Huruvida denna egenskap hos den "bättre" ringen resulterar i ett bättre ljud låter jag vara osagt. De har ju dessutom en skyddande funktion så det skadar nog inte att utrusta skivorna i spela-högen med sådana ringar...FYI, den "bättre" ringen är mörkare grön, sitter tajtare och går inte lika långt in på skivytan som den "sämre" gör...

2) Att släcka funktionsfönstret. Det är ju ett vanligt påstående att ljuskretsarna på något sätt stör ljudåtergivningen och att det därför är en fördel att släcka fönstret om möjligt. Jag har funktionen på fjärrkontrollen och kan skifta mellan tänt/släckt under avspelning.

Resultat: När jag lyssnar över högtalarna kan jag inte uppfatta någon som helst skillnad. Spelar ingen roll vilket slags musik eller vilken nivå jag spelar på. Jag provar istället med hörlurar (Sennheiser 545). Här är upplösningen högre och eventuella rumseffekter kan inte maskera en eventuell skillnad. Och så småningom hittar jag en skiva där jag hör skillnad: ett orgelstycke på en platta från High Fidelity, inspelad i en kyrka och med mycket rumsinformation i inspelningen. När jag släcker fönstret märker jag att mer av rummet "går in i huvudet" - en ganska tydlig effekt. Sätt på ljuset igen och rummet "krymper ihop" på ett sätt jag tycker är klart märkbart. Jag gör en blindtest: jag trycker blundande fram och tillbaka på fjärren till dess jag inte vet om fönstret är släckt eller tänt - efter att ha lyssnat en stund trycker jag en gång och försöker identifiera om rummet krymper (tänt) eller expanderar (släckt). Sedan öppnar jag ögonen och ser efter om jag identifierat rätt tillstånd. Resultatet blir att jag identifierar rätt förändring fem gånger av fem. Min slutsats är: ja, detta gör skillnad men den är liten och finns bara på viss musik i mycket högupplösta system.

Food for thought?

mvh

Stefan

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/06/08 :  17:24:31  Show Profile Send David A a Private Message
Tänk om det vore så enkelt att blindtesta allt! Bara en knapptryckning för att byta slutsteg, eller kabel.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/08 :  17:46:16  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

1: Gröna ringar verkar vara nån ny variant på gröna penna som figurerade för sisådär 10-15 år sen. Jag köpte en sån mest för jag var nyfiken och skeptiskt och fick väl vatten på min kvarn för jag hörde ingen förbättring. Hade sämre grejer då men dom göna kanterna finns ju kvar och gör fortfarande ingen skillnad.

2: Här har jag heller inte märkt nån skillnad så ljuset får slentrianmässigt va på.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/06/08 :  17:46:24  Show Profile Send Drem a Private Message
Intressant. Jag använder dvdspelaren som cdspelare och då brukar jag stänga av alla andra delar i spelaren förutom just dom analoga utgångarna. Skillnaden är faktiskt stor i detta fallet. Det som stängs av är all digital bearbetning, alla bilddelarna och displayfönstret. Dvdspelaren är en Denon DVD-3910. Spelaren ska ha bra analoga ljuddacar vad jag har läst och jag är nöjd med ljudet. Dock skulle det vara väldigt kul att koppla in en dedikerad cdspelare utav bra kvalitet och se vad som händer.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/06/08 :  18:11:19  Show Profile Send eliot a Private Message
Att måla innerhålet svart (eller grönt) gör större skillnad än ytterkanten. För att få ytterligare förbättring kan man fasa av ytterkanten med Soundimprover (kan köpas hos Svalander)

och sedan fasa av innerkanten med en borrmaskin

Nästa steg är att "avmagnetisera" den i en Bedini clarifier

- Du har mycket att upptäcka....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/06/08 :  18:34:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det finns mycket roligt att prova...

Här är ett av mina bidrag.
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26206
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/09 :  02:13:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har provat avfasade skivor och tycker nog att ljudbilden blev lungnare.

Bravo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/09 :  08:18:05  Show Profile Send CC a Private Message
Seriöst litet test Stefaeri2001! Kul

Mina persolnliga erfarenheter...
Jag satt med en kompis (för 10-15 år sedan) å gjorde jämförelser mellan målade (grön penna köpt på hifi-klubben) å icke målade skivor.
Vi hade gott om skivor (ett tjugotal?) som var i princip samma (köpta nästan samtidigt osv) varav den ena målades å den andra inte.

Elektroniken som vi testade på var bestående utav Adcom cd, pre & amp, högtalare Avance Delta 3, kablage från Audioquest.
Allt uppställt i ett "normalt" vardagsrum...

Vad vi kom fram till:
1. På många skivor var skillnaden så liten att vi inte kunde vara säkra på vilken som lät bäst.
2. På en del skivor upplevde vi en liten förbättring.
3. Ett litet antal skivor var förbättringen i storleksklassen STOR! Såpass att det var jämförbart med att placera högtalarna "rätt" kontra "fel"!
4. Innerspåret målat var mer märkbart än ytterspåret.
5. Vanligaste ljudförbättringen var att lite hårda o skrammliga skivor kunde bli mjukare samt att basen ofta stramades upp o inte lät så bumlig...

Så jag fortsatte jag med målandet i några år...
Men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess Kanske dags å köpa sig lite grönfärg igen?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/06/09 :  11:53:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur mycket färg kan man räkna med att det går åt och hur mycket tid kan det ta om jag ska måla och kanske fasa av 6000 CD-skivor.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/06/09 :  16:01:00  Show Profile Send freann a Private Message
Effektivast är att först slipa alla kanter med fint våtslippapper under rinnade vatten. Det tar barar några minuter efter lite övning.

Appropå cd-tweak: ett mycket bra och billigt (!) alternativ till Furutechs och Nordsosts sprayer är faktiskt Ajax Antistatic fönsterspray. Funkar utmärkt - rengör och antistatbehandlar effektivt och hörtbart.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000