HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subwoofer - Dum fråga kanske men...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jos
Member

815 Posts

Posted - 2005/06/08 :  15:05:53  Show Profile Send jos a Private Message
..jag provar i alla fall!

Jag tänkte eventuellt prova med subwoofer till min Myryad MI120 och mina hfls-1 och även ett extra/nytt slutsteg.

Sub kan man ju givetvis koppla både högnivå och lågnivå men om man som jag inte vill ha sladdarna igenom suben innan de når högtalarna lockar det mer att koppla sub på lågnivå.

Fråga 1: Är det min Myryad som driver suben om jag går från förstärkarens högtalarterminaler till suben och från suben till HFLS-1 även om suben är aktiv? Jag menar, måste man inte använda lågnivåingången för att använda förstärkaren i suben?

Fråga 2: Det finns inga pre-out på min förstärkare men väl en left och en right som heter Bi-amp. Måste inte det vara samma sak som Pre-Out?

I så fall är det väl Biamp jag ska använda till eventuell sub eller nytt slutsteg(om jag vill använda försteget i Myryaden)?

Förtydligade titeln lite... Bernt

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/08 :  17:32:01  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

1: Det här är en fråga jag funderat på själv. Kör jag lågnivå in på min gamla Audio Pro B2-50 så kommer det nada ljud ut i högtalare kopplat till högtalarutgångarna. Kör man högnivå däremot så går det vidare via ett filter och ut på högtalarutgångarna tror jag för jag har inte testat eftersom jag misstänker att det degraderar diskant/mellanregister. Viss vägledning kanske....

2: Den utgången som heter Bi-amp är till ett extra slutsteg och kan således användas även till en sub.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/06/08 :  17:35:30  Show Profile Send MatsT a Private Message
B2-50 har jag haft! Det finns väl inga högtalarutgångar på den? Det är ingångar med högnivå som du tänker på tror jag. Högtalarna måste ju ha egna slutsteg och matas därför från den ordinarie förstärkaren.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/06/08 :  19:47:27  Show Profile Send marens a Private Message
Fråga 1:
Högnivåingångarna på en sub tar signalen från din förstärkare via högtalarkablarna. Det är alltså inte din vanliga förstärkare som driver subben utan det gör det inbyggda slutsteget. Din vanliga förstärkare belastas inte utav subben.

Via högnivåingångarna så dämpas alltså signalen ner till lågnivå innan det inbyggda slutsteget i subben.

Om det går att koppla in högtalarna via subben (alltså att det finns högnivå ingångar och utgångar) så sitter det antagligen någon form av passivt filter i subben. Dessa brukar bestå av en enkel kondensator i serie med huvudhögtalarna och det funkar såklart helt kasst. Det dämpar nästan inget vid lägre frekvenser och gör att knäet i basavrullningen på huvudhögtalarna blir skarpare.

Det bästa sättet att integrera ett par högtalare med en eller flera subbar (helst flera) är egentligen att använda separata basmoduler, slutsteg och ett bra aktivt delningsfilter. Synd att det inte finns några sådana lösningar på marknaden bara.

Fråga 2: Jo. Det är samma sak som preout.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/08 :  22:29:01  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

MatsT: På min B2-50 finns iaf 4 DIN-uttag märkta left in & out samt right in & out vilket väl borde tyda på högtalarutgångar. F.ö instämmer jag med marens förutom då att visst finns det lösningar med basmoduler och aktivt delningsfilter från något som heter Ino Audio.......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/06/09 :  08:24:10  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Jag har löst det geonom att koppla Subben och h-talarna paralellt, med högnivå. Koppla vidare från subben till h-talarna försämrar ljudet. Detta fungerar bra, det som skulle kunna vara ett problem är att det kanske blir en knepig last för förtärkaren. Men blir tvungen att ha så här pga avsaknaden av möjlighet att koppla låg-nivå.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2005/06/09 :  16:28:54  Show Profile Send jos a Private Message
Tack för svaren!

Men för att förtydliga; bäst för mig är alltså att koppla sub via Bi-amp(preout)?

Och om jag kopplar så, innebär det att subwoofern kommer att öka i volym i takt med att jag höjer volymen på förstärkaren? Jag menar, man orkar ju inte trilskas med att anpassa volymen till suben hela tiden.

hmm... kanske man ska koppla in en sub på varje kanal..?

Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2005/06/09 :  16:59:19  Show Profile Send jos a Private Message
Förresten Bernt, jovisst får du ändra i topicen men så dum är väl inte frågan....?



Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/06/09 :  21:19:19  Show Profile Send marens a Private Message
kryddstek: som jag sa så belastar det inte förstärkaren att koppla in subben via högnivå. Inimpedansen är typ över 100 ohm. 100ohm parallellt med 8 ohm är typ 8 ohm fortfarande...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/06/09 :  21:25:34  Show Profile Send marens a Private Message
jos: volymen sköts från förstärkarens volymkontroll. Det är detta som är poängen med pre-out att det är signalen efter försteget (och dess volymkontroll).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000