HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trenden är uppenbart skitdålig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/06/01 :  11:13:39  Show Profile Send Conan a Private Message
EA & andra,

Är det inte inspelningsteknikerna som borde bearbetas för maximal verkningsgrad? En ökad kunskap hos dessa blandat med lite gammal hederlig yrkesstolthet och civikurage borde kunna ganska snabb begränsa i vart fall avarterna inom branschen.

Att medvetandegöra för medel-svensson hur bra en anläggning kan låta samt skillnader mellan olika inspelningar är visserligen hedervärt i sig, men kommer knappast att påverka något för trenderna med mikrostereor från Siba och kassa inspelningar nedtankade från nätet.

Förändringen borde komma från andra hållet med bättre & bättre inspelade skivor som i slutändan verkligen *vinner* på att spelas upp på en anständigt anläggning. Jämför med bildgebitet där en strävan efter mer kvalitativa apparater (projektorer, plasma/LCD-TV m.m.) möjliggörs av framsteg på media-sidan med högkvalitativa TV-utsändningar och filmer med bra kvalitet. Hade video/TV-branschen haft samma "utveckling" som inom musiken hade det knappast funnits någon som helst nytta med att skaffa bättre och större skärmar. utan det hade räckt aldeles utmärkt med svart/vit-TV eller 8 tums LCD-displayer för det generella TV-tittandet.

F.ö. tror jag att den redan hårt prövade musikbranschen inte kan "driva" öka välljud själva. Det finns varken ork eller lust för ökade insatser att göra inspelningarna bättre då drivkrafterna är musikvideor, uppspelning i radio och av denna soppa försöka tillgodose ägaras krav på avkastning på satsat kapital. Däremot som en bi-effekt av de bättre bildformaten med HDTV och DVD-filmer kan väljudet kanske åka snulskjuts. En DVD har ju även i dagens läge milsvid bättre hantering av ljudspåren än en normalt producerad pop-platta.

Det gäller bara att inspelningsbranschen inte som idag i onödan förstör det som ska spelas upp för framtiden. Man önskar ju att man tog sig själva på lite större allvar och såg inspelningarna som historisk dokumentation av en musikalisk händelse och inte bara ett sätt att skaffa mat för dagen. Har man sådana brister i ambitionen med sitt yrkesutövande skulle jag verkligen rekommendera annan sysselsättning än inspelningstekniker för vederbörande.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/01 :  11:29:51  Show Profile Send mayro a Private Message


Tack för medhåll grabbar o ev gummor...

Kan vi inte bara skippa allt "snack" och sätta in en tio - tjugo kr och dra igång den "nya" rörelsen EA talar om??

Alla tror vi är svaga. Men jag kan nog säga att vi är enormt starka OM vi bara sätter igång...

Detta är början till en jättesnöboll där inte ett enda forum över hela världen kommer missa att hoppa på... För oavsett hur olika saker vi spelar på så har vi en sak gemensamt...det är

VÅR HOBBY!!!!!!!! Glöm det inte.... Och varför förlora INNAN vi ens gjort ett försök???

Personligen så är jag övertygad om att en "rörelse" bland oss alla skulle starta med sådan kraft så det skulle bli oerhört svårt att stoppa... Minns här att under dom förra systemskifterna fanns inte internet... Vi har detta "vapen" idag och kan snabbt bli en otrolig kraft....

Och som en del säger.. Våra döttrar tex har inget intresse... Hmmmm så sa min dotter också... Numera snor hon min Dali 400 som skulle va i garaget... Van den hul biwire snoddes... osv osv...

Intresset finns OM dom bara får detta själva på sitt rum.. Numera sitter hon o pluggar med lugn sing song wrighters osv... Hon snor mina highendskivor.... Och jag njuter av intresset som snabbt smittade bara hon fick en chans att bli smittad... Hon har ju bara varit "min" dotter i 3 år. Dom 15 åren före var hon "sin mammas" dotter bara...

Så starta.. Vi ska inte underdriva vår betydelse. För en o en är vi nada.. Men med internetts hjälp är vi JÄKLIGT många...

Och många är också högt uppsatta advokater.. läkare.. konstruktörer ...studerande osv osv.. fabriksarbetare ..mm. Så kunskaper samt bredd finnes i överflöd...

betänk följande. 5000 villägare åkte till sthlm.. tv radio osv var där i massor...

vi är enbart här på detta forum snudd lika många. även om många inte deltar så aktivt...

något att fundera på...

Det finns få om någon med så stor mix inom någon hobby som just vår..

Det är en styrka

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/01 :  11:44:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tror dock en större del av ansvaret ligger hos handlarna för att öka allmänintresset, för inspelningskvaliteten även om den blir bättre så kommer det inte i sig att locka mer nya själar till hifi än tidigare. Nej jag tror det gäller att handlarna blir mer lockande för den breda massan. Man ser folk sitta hos radio och tv-handlarna och lyssar på deras skräpsystem och det ser ut som att de sitter och njuter. Lek med tanken att det hade varit radio och tv-handlarna som hade sålt high-end utrustning så hade samma person suttit och givit high-end en chans. Problemet som jag ser det är att man måste gå in i en specialitetsbutik för att lyssna på det som anses vara esoteriska produkter, något som ÄR avskräckande för vanliga Svensson.

I slutändan tror jag det bara handlar om som Mayro säger att ge det en chans, för man behöver ingen kunskap eller "specialhörsel" för att märka skillnaderna mellan dåligt, mediokert och BRA ljud. Har man inte tid / tar sig inte tid att lyssna efter så där finns chansen, däremot finns ju också de som inte vill lyssna, där spelar en demo ingen större roll.

Dock när du väl lyssnat in dig på bra ljud så tror jag det är svårt att gå tillbaka utan att reflektera över den markanta skillanden. Efterfråga styr utbudet, var hifiintresset bredare skulle inspelningskvaliteten utan tvekan vara bättre över lag, så man även kan tänka sig att betala några slantar efter för en verkligt bra inspelning.

Skivbolagen "kastar pengar i sjön" genom att ge ut excellenta inspelningar som ändå till den allra största delen kommer att avlyssnas av de som idag inte bryr sig speciellt mycket om hur det låter, bara det är den musikstil som faller dem på läppen - bara en följd av vad jag skrivit ovan, förmodligen gör det även stora pengar i kombination med mindre insats från skivbolagen och även dem är ju styrd av omsättning tyvärr

Bara min reflektion i ämnet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/01 :  11:46:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
EA & andra,
Är det inte inspelningsteknikerna som borde bearbetas för maximal verkningsgrad? En ökad kunskap hos dessa blandat med lite gammal hederlig yrkesstolthet och civikurage borde kunna ganska snabb begränsa i vart fall avarterna inom branschen.
Vart flaskhalsen finns vet jag inte. Kanske är det inspelningsteknikerna som slappnat av allt för mkt. Jag vet inte.
Däremot tror jag att man skall försöka få så mycket moment som möjligt, om man skall häva fram förbättring. Därmed tror jag inte mankan gå på inspelningsteknikerna direkt.

quote:
Att medvetandegöra för medel-svensson hur bra en anläggning kan låta samt skillnader mellan olika inspelningar är visserligen hedervärt i sig, men kommer knappast att påverka något för trenderna med mikrostereor från Siba och kassa inspelningar nedtankade från nätet.
Jag tror du har fel. Många människor är smart och och (förhoppningsvis) betydande del kommer gå från deom mest färggranna och ljusalstrande maskinerna och välja något bättre system. Viktigare är att få in i huvet en medvetenhet att man kan placera högtalare på ett bra sätt, att man kan inreda ett rum mer eller mindre bra, osv.

quote:
Förändringen borde komma från andra hållet med bättre & bättre inspelade skivor som i slutändan verkligen *vinner* på att spelas upp på en anständigt anläggning.
Det borde den göra, men gör det inte. Hetsjakten har istället börjat åt andra hållet - spartider. Inte kvalitetstider.

quote:
Jämför med bildgebitet där en strävan efter mer kvalitativa apparater (projektorer, plasma/LCD-TV m.m.) möjliggörs av framsteg på media-sidan med högkvalitativa TV-utsändningar och filmer med bra kvalitet. Hade video/TV-branschen haft samma "utveckling" som inom musiken hade det knappast funnits någon som helst nytta med att skaffa bättre och större skärmar. utan det hade räckt aldeles utmärkt med svart/vit-TV eller 8 tums LCD-displayer för det generella TV-tittandet.
Ja här har marknaden tagit en tydlig riktning mot större bild, till lägre pris, med högre upplösning men mindre fysiskt format. Kanske lite som stereo/hifi såg ut får några årtionden sedan map kvalitetsjakt. Nu är det designjakt, prisjakt, litenhetsjakt, etc.

quote:
F.ö. tror jag att den redan hårt prövade musikbranschen inte kan "driva" öka välljud själva. Det finns varken ork eller lust för ökade insatser att göra inspelningarna bättre då drivkrafterna är musikvideor, uppspelning i radio och av denna soppa försöka tillgodose ägaras krav på avkastning på satsat kapital. Däremot som en bi-effekt av de bättre bildformaten med HDTV och DVD-filmer kan väljudet kanske åka snulskjuts. En DVD har ju även i dagens läge milsvid bättre hantering av ljudspåren än en normalt producerad pop-platta.
Precis. Det måste finnas en intresseorganisation som ökar medvetandeheten hos Svensson och som även jobbar för att belysa problematiken.

quote:
Det gäller bara att inspelningsbranschen inte som idag i onödan förstör det som ska spelas upp för framtiden. Man önskar ju att man tog sig själva på lite större allvar och såg inspelningarna som historisk dokumentation av en musikalisk händelse och inte bara ett sätt att skaffa mat för dagen. Har man sådana brister i ambitionen med sitt yrkesutövande skulle jag verkligen rekommendera annan sysselsättning än inspelningstekniker för vederbörande.
"Bara" Ja jo, det är ju så. Tyvärr tror jag altl för måna bara lyssnar via närfältsmonitorer och aldrig via ett riktigt system, varför ljudet blir sunkigt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/01 :  11:53:56  Show Profile Send mayro a Private Message


Tänk om dom bara slutade beskära botten så svennes basar började bottna vid låg volym... då skulle dom garanterat börja fråga varför....smile.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/06/01 :  12:17:18  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Skulle inte en organisation ha lättare för att påverka och undervisa de små bolagen? Det brukar ju ofta vara mycket färre personer inblandade och kanske man rent av kan komma åt hela ledningen under samma möte?

Det finns ju många här på hifi-forum, men finns det någon som är i branschen och som i så fall skulle kunna använda sitt inflytande eller bidra med kunskap om mot vilka nyckelpersoner som man bör rikta kampanjen? Det kanske rent av finns en professionell marknadsförare eller lobbyist ibland oss?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/01 :  13:26:49  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hm, nu för vi en intressant diskussion. Här några synpunkter:

Jag tror att man måste vinna människor på deras egen hemplan så att säga - dvs man måste *demonstrera* fördelarna med hifi och det måste göras med bärbart ljud och med anläggningar som är snygga och inte tar för stor plats.

Nyckelordet här är "kvalitet" - vi behöver *fostra* människor till att bry sig om den kvalitet de "unnar" sig. (Jag tycker boken 'Zen och konsten att sköta en motorcykel' är suverän på flera plan - bl a därför att den ställer detta begreppet 'kvalitet' i centrum.)

Sedan kan de som blir riktigt entusiasmerade gå vidare och köpa utrymmeskrävande produkter som ställs upp enligt konstens alla regler osv.

Att ha ett bra ljud måste få vara en del av en livsstil - varför är det inga annonser för hifi i alla hemmagasin som finns på marknaden t.ex.? Skall bara Bose och B&O annonsera i livsstilsmagasin? Varför gör inte alla hifi-importörer i Sverige gemensam sak och skapar en gemensam portal på nätet - och kör tv-reklam för den? Alla som går in där och registrerar sig kunde få köpa en känd popartists nya välljudande skiva för halva priset...till försändelsen fogas en liten skrift om musikens betydelse för hälsa och välmående...och om att musiken når oss bäst om den spelas upp på grejor med kvalitet...

Och när människor vill testa detta MÅSTE det finnas kunniga handlare som VILL ha folk i butikerna och tar sig tid att demonstrera vad en välljudande anläggning kan ge. Jag är livrädd för vad som kommer att ske när det inte finns handlare kvar...(och har själv beslutat mig för att inte handla från Kina eller från anonyma näthandlare...)

Sedan tror jag att vi behöver överge de sanslösa priserna inom ljudåtergivningen. Titta vilka datorer vi får för 10 000:- idag. Vilket slags stereo får vi? Varför produceras inte mer välljud för rimliga pengar? Lite självrannsakan från branschen är här på sin plats - nu tycks den medvetet göra allt för att skapa sig en nischmarknad med höga entusiastpriser - men då kan man inte samtidigt klaga på att de stora massorna saknas.

mvh

Stefan

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/01 :  13:39:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du har väldigt mkt rätt, Stefan. Fast datorer...10'000kr? Omodern innom 2 år, garanterat ett par krascher per (arbets) dag, etc. För 10 lök får man OK stativare (ca 4'000kr, stativ 1'000kr, förstärkare och cdspelare á 2250kr och 500kr på kablar). Bör inte alls låta dåligt om man förutsätter ett väl möblerat hem.

Jag har tidigare pratat om exakt samma sak som dig vad gäller livsstilsmagasinen. Här borde en insats göras.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/01 :  13:49:12  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Egentligen tycker jag att Stefans portalidé är intressant, men knappast lätt genomförbart

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/06/01 :  14:52:23  Show Profile Send yudansha a Private Message
Vad som behövs är en organisation som för in musiklyssnadet och kvalitetsbegreppen i ett annat socialt sammanhang än vad det befinner sig nu. Legitimitet och tillgänglighet är nyckeln för att få musiken att spelas med högre kvalitet i framtiden. Framförallt gäller detta konsumtionen av elektroniken och inte medvetenhet om inspelningar då ljudkvalitet i det senare snarast är av minimal betydelse för konsumenten i jämförelse med innehållet, alltså vilken musik som spelas. Målet med en organisering borde således inrikta sig på att, i instegsled, få konsumenter att välja bättre, men egentligen inte särskilt dyra, apparater istället för stormarknadens alternativ. Genom gott informationsarbete, och en tydligare väg till handlare som tillhandahåller instegselektronik av hög kvalitet kan man mycket väl nå ett bättre klimat. Det skall alltså bli naturligt att musikapparater köpes i för ändamålet avsedda butiker och inte hos onoff, siba etc.

Edited by - yudansha on 2005/06/01 14:54:10
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/01 :  14:57:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Några nicknamnes i denna tråd har jag inte sett tidigare och jag rekommenderar nytillkomna läsa min tråd här:
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38732

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/06/01 :  15:46:38  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
..varför är det inga annonser för hifi i alla hemmagasin som finns på marknaden t.ex.? Skall bara Bose och B&O annonsera i livsstilsmagasin? Varför gör inte alla hifi-importörer i Sverige gemensam sak och skapar en gemensam portal på nätet - och kör tv-reklam för den?


Betalar du Vet du vad det kostar och vilka marginaler butikerna lever under

...Men jag håller helt klart med dig om det gäller att synas i de "ickehifi"- tidningarna/medierna som finns.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/01 :  16:05:23  Show Profile Send mayro a Private Message



läste någonstans man kan få stöd för dyliga saker som här talas om...kan detta stämma...?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/06/01 :  16:11:07  Show Profile Send mapem a Private Message
Att annonsera är dyrt, men tidningarna borde ju kunna förmås att skriva redaktionellt om kvalitetshifi. Dom skriver ju om bilar och båtar och allt möjligt annat.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/01 :  16:11:28  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Tanken var ju att importörer & butiker TILLSAMMANS kunde göra nåt - det skulle inte bli så dyrt för var och en...och sedan borde det ju betala sig i större försäljning? Om inte nya grepp tas så blír väl de dåliga marginalerna annars butikernas död?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/01 :  17:11:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Det stora problemet ligger i att hifi inte ligger i den stora massans intresse överhuvudtaget. Hifi är gammalt. Något som man höll på med på 70-talet. Det finns nyare teknik som svensson förmodligen tycker känns roligare och mer angelägen att skaffa sig. Platt tv, platta datorskrämar, poddar och 3G-telefoner till alla i familjen, rostfria och spejsiga spisar och kylskå, listan kan göras lång...

Stereo... hur hett är det? Musik ska låta okej och gå att kräma på, och dessa krav uppfylls med hembion som man köpte då hembiotrenden var som hetast för ett par år sedan. I köket har man en liten minianläggning som även den för dom flesta låter "helt okej".

Detta är nog den främsta anledningen att det läggs allt mindre pengar på att göra bra inspelningar. Efterfrågan är helt enkelt för liten. En annan bidragande orsak är förmodligen de sjunkande intäkterna från skivförsäljning som är en direkt följd av MP3-revolutionen.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/01 :  19:19:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Håller med Blue. Men man kan ju vända på trenden, göra hifi och musik intressant för folk. Om inte annat så för sig själv. Så att säga!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/06/01 :  23:00:57  Show Profile Send to_apeiron a Private Message


nån här som kan ge lite konkreta råd om gospel-genren? Lyssnar nästan bara på stråkkvartetter å sånt + lite Miles å Coltrane å Art Enseble of Chicago.

Kan inte nåt om pop eller rock typ efter The Rolling Stones. E typ 50 nu och känner ett behov av mera direkt musik. Köpte ett par samlingsskivor med Gospel idag, utan att vara troende, för jag hoppades att det skulle vara lite sådär sugande klös i.

besviken. typiskt exempel på vad många här varit inne på: Överdriven basgång, kören i bakgrunden till dunket, så långt ifrån en "naturlig upptagning" (vad det nu e) som man kan komma.

Glad för skivtips!

Zory
Polen
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/06/01 :  23:03:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
I grunden tror jag många inspelningar faktiskt låter relativt schysst men sedan skickas de till en mastringsstudio där musiker och/eller mixare "vill fixa till ljudet och få det att låta som den där referensplattan" man jämför sin egen inspelning med, vanligtvis en söndermastrad, amerikansk pop/rock skiva).

Sedan när man komprimerat, limiterat och Eq:at bort den ursprungliga mixen och inspelningen till ett nytt illaljudande, distorerat missfoster, ja då är man nöjd!

Edited by - hifirocker on 2005/06/01 23:04:45
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/06/01 :  23:36:32  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tänk om man kunde aktivera Sverker på "plus", med kvalitetsaspekten att skräpskivor kostar exakt lika mycket som kvalitetsskivor och få honom att gå i taket!? Tänk vilken uppmärksamhet det skulle ge!

Sen kanske man kunde lobba för en nationell, eller rent av internationell kampanj där alla en given månad, säg julmånaden, helt avstår från att köpa någon skiva i protest över den dåliga kvalitén.

Är det något skivbolagsdirektörer begriper, så är det när plånboken blir tom.

Man skulle göra en inventering av alla HiFi butiker och HiFi relaterade diskussionsforum och sen göra ett mail-utskick, där vi försöker "sälja in" kampanjen.

/Rolle
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/02 :  07:17:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det här var precis som de tidigare trådarna i ämnet mycket intressant.

Vi är alla på väg åt samma håll här märker jag, även om vi ser lite olika vägar till målet, jag själv precis som många andra här har säkerligen ägnat detta både en och annan tanke i vardagen.

Jag undrar om vi verkligen fått klart för oss vilken enorm uppgift detta är, har vi ens identifierat vår "fiende" än ?

Är det "gemene man" ?
Skivbolagen och producenterna ?
Killarna och tjejjerna vid mixerborden ?
Artisterna själva ?

Jag tror att vi måste försöka bli klara över detta innan vi skrider till handling.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/06/02 :  08:47:27  Show Profile Send mapem a Private Message
Vi har väl inga fiender, bara vänner! Jag tror det handlar om medvetandegörande, att väcka alla våra musikälskande vänner, både de som lyssnar och de som skapar, ur ljudslummen.

Alla vill nog egentligen göra bra ifrån sig i alla led, men det är en ond cirkel som måste brytas. Människor sitter med sina hembioapparater, mikrostereoanläggningar och mp3-spelare och tror att det är det bästa som finns (och det är det ju om man ser på de stora kedjornas utbud). Musikindustrin vet att det är så och försöker tota ihop nåt de tror låter så häftigt som möjligt med de givnaförutsättningarna. Artister är i allmänhet ganska ointresserade av ljudteknik och HiFi och överlåter med varm hand detta till teknikerna vid mixerborden. Dessa är fascinerade av vad de kan göra med alla sina apparater och gör så gott de kan med sina kunskaper. Och så vidare.

Någonstans på vägen försvinner både musiken och välljudet, fast ingen egentligen ville det. Så tror jag, men jag är en optimistisk natur som tror alla om gott!

Det gäller alltså att bryta den onda cirkeln. Och då måste man identifiera dess svagaste punkt. För mig känns det naturligast att vad det handlar om är att få fler människor att förstå vad riktigt välljud är och få fler intresserade av detta och efterfråga det. Då kommer alla i skaparledet - från artister till tekniker och skivpressare eller vad de kan heta att bli jätteglada för att folk efterfrågar kvalitet, för det är ju vad de egentligen helst vill skapa med allt sitt artisteri och sin yrkesskicklighet - och voilá - cirkeln är bruten!

Det där låter väl fint! Men så är jag också på mitt allrasom mest optimistiska humör denna vackra försommardag, och på lördag ska klenoden mahognykryssaren från 1932 äntligen i sjön!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/02 :  09:16:22  Show Profile Send Blue a Private Message
"Nån här som kan ge lite konkreta råd om gospel-genren?"

Inte min starka sida precis. Misstänker att det mest gospelliknande jag har hemma är några spår på soundtracket till "Oh Brother, Where art Thou?". Men visst kan gospel vara riktigt schysst!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/06/02 :  09:49:55  Show Profile Send garmen a Private Message
suttit å slöläst lite här nu, men borde inte musikerna själva vara dom som är mest måna om att deras verk skall låta så bra som möjligt eller ? och dom som är unga idag har varken lust eller råd att köpa plattor, lättare och fortare att ladda ned på nätet. menmen vad skall vi göra ? finns ju en del bra uppslag ovan :)

//garmen

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/06/02 :  19:00:09  Show Profile Send Wingboot a Private Message
EA, (om att budgeten har halverats) kan det ha att göra med att det har blivit billigare att spela in musik? Alltså att man får mer välljud per krona nu än då, eller att halveringen av budgeten i alla fall inte betyder en "halvering" av ljudkvaliten? Effektivisering av personal, teknisk utveckling m.m.

/wingbling

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000