HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kopplingssladdarnas längd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:37:21  Show Profile Send to_apeiron a Private Message


Hur lång skall en interkonnektkabel vara? Finns det något skäl att göra den längre än kortaste sträckan mellan 2 enheter med lite naturlig avböjning? Vad är optimalt? Om man har en dyr snok som e 1m--kan man korta den på mitten för att få två om den bara räcker fram?

Zory
Polen

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:58:58  Show Profile Send Terminator a Private Message
Det idealska torde vara en så kort signalväg som möjligt så tillvida att apparaterna som kopplas ihop inte stör varandra.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2005/06/01 :  23:43:32  Show Profile Send forken a Private Message
Att ha så kort signalväg som möjligt stämmer på de mesta kablar fast sen finns det vissa företag som vill att du använder en viss längd tex NAIM. Om detta är av tekniska skäl eller för att man vill sälja fler meter vet jag dock inte.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/06/03 :  11:14:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Naim förestpråkar en minimi längd på sina högtalarkablar, signalkablarna är i ganska normal läng enl vad som kan vara mellan produkterna....

Men annars så tycker jag väll likadant, kör så kort som möjligt...
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/03 :  12:58:50  Show Profile Send silvervarg a Private Message
En dyr kabel är förhoppningsvis terminerad med bra kontakter på ett mycket bra sätt. Att dela den i två är bara en bra idé om du tror dig kunna terminera båda kablarna på ett lika bra sätt som de var terminerade innan.
I övrigt håller jag men övriga om att det generellt är bra att ha korta signalkablar. Jag har dock inte hört någon skillnad när man stoppar in en lite längre signalkabel av samma sort, så skillnaden verkar inte betyda speciellt mycket.

Finns det någon här som har hört skillnad på olika längder av samma sorts signalkabel?
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/03 :  21:27:37  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag har en 5m kabel från Kjell&co, deras "High end-kabel", typisk RG58 men färggladare (blå). Hyffsade kontakter och bra lödningar. Har jämfört den med hemmagjorda RG59 kablar ca 1m och det är tveksamt om man kan höra nån skillnad. Däremot är mina Ixos 1001 Gamma (1m)för en tusing paret bättre men dom har oxå väldigt låg induktans.

Inga dyrkablar direkt men jag har blivit mobbad av min sambo sen jag köpte Ixosen, hon har sagt till släkt o vänner "att min man har köpt en kabel för tusen spänn" och tittat menande som man är en idiot....hmmm vem vet

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/04 :  01:31:27  Show Profile Send CC a Private Message
Man ska INTE säga till släkt o vänner hur mycket ens kablar o annat hifi kostar!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/04 :  01:32:12  Show Profile Send CC a Private Message
Däremot kan man skryta om sin bil/båt osv... det är helt okej

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/04 :  01:33:23  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Har hittat en ny "gör det självkabel" som är ryskigt bra = RG 142 (sant)

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/04 :  07:26:29  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tala för guds skull aldrig om vad hifiprylarna kostar för frugan.
Där får i.o.f.s. samvetet styra vilken grad av noggrannhet man måste återge prisbilden.

mvh Leif B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000