HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pick-up val till Thorens 166
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2005/06/02 :  00:41:43  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message

Har just anpassat min skivspelare till min studentbudget, alltså sålt min Project RPM 9 till förmån för en Thorens 166 mk2. Det jag nu behöver tips om är pickup-valet till denna. Det jag har i utrustningsväg är en Cyrus III snörad till ett par Kef Q1. Rummet är tämligen väl dämpat med heltäckningsmatta och en hel del prylar. Jag har som ni kanske förstår inga problem med vasst eller för ljust ljud.

Hursomhelst fick jag vid köpet med två pickuper: en Goldring 920IGC, vilken skulle behöva en ny nål då den gamla är bruten och en Ortofon MC10 vilken är intakt.

Hade jag nu inte haft tummen mitt i handen och kunnat mer om pickup-inställning hade jag skruvat på Ortofonen för att se hur det skulle funka. Och andra sidan är jag skeptisk till att denna tung mc-pickup skulle göra någon större succé på den lätta tonarmen och med det inbyggda cyrus riaa-steget.

Och så finns det ju en hel mängd prisvärda nya pickuper vad jag hört, jag kan nog sträcka mig upp till en tusenlapp, kanske 1500:-, men då får det ju vara riktigt bra.

Tacksam för några tips innan jag springer till handlaren. Mvh Mikael

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/02 :  09:22:38  Show Profile Send Blue a Private Message
Finns nog ingen MC-ingång i Cyrusen va, eller gör det det? Men OM det finns MC tycker jag det borde vara värt att prova med Ortofonen. Annars: En schysst MM under 1500:- är t.ex. Grado Gold.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2005/06/02 :  11:09:13  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Jag är som sagt inte ens säker på om cyrus ibyggda steg klarar mc, och att köpa ett separat riaa är inget jag eftersträvar. Faktum är att jag tror det står sig rätt väl gentemot marknadens billigare varianter plus att jag med det aldrig (till skillnad från med det billigaste pro-ject riaat) haft problem med "rumble", det skär bort de lägsta frekvenserna gissar jag.

Grado Gold är noterat, funderar på att ta en tur ner till radiolagret imorgon å se vad de tycker.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/06/02 :  15:47:24  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Shure M97xE eller Ortofon OM20 , 1090:- resp 1180 :- hos Svalander
http://svalander.se/pickuper/pickuper.htm

Shuren är lite varmare och spårar bättre, Ortofonen mera "bright" klang , båda passar utmärkt till din arm.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/06/02 :  16:30:55  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har tidigare haft en TD166 mkII, och den lätta armen som är originalmonterad, är inte lämplig för MC, så en bättre MM är enligt min erfarenhet rätt kombination, jag harde själv en Ortofon 540 på min, kostade ca: 1500 när det begav sig. Någon tipsade om Grado Gold och den har jag tidgare haft på min LP12, och jag tror att den skulle passa bra även till 166'an.
Tyvärr så är det ju svårt att provlyssna pickuper, så det blir ju lite av en chansning, men MC avråder jag ifrån på originalarmen.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/06/02 16:33:24
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/06/02 :  16:40:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ortofon finns billigare på Reference Audio i Sthlm

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/06/02 :  16:41:04  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Kompletterar med, varför inte MC? Nålupphängningen på MC är styvare, och detta medför att med en lätt tonarm, så spårar MC sämre, med sämre ljud, och ökat slitage på skivorna som resultat.
Grado hittar du hos Tonläget på Aschebergsgatan.
Lycka till!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/06/02 16:54:57
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2005/06/02 :  16:51:22  Show Profile Send bassman a Private Message
Grado Gold har jag nu och det är nog den pickup jag har varit mest nöjd med. Tidigare Goldring Eroica och Ortofon MC10 Super.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2005/06/02 :  17:07:35  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Grado Gold verkar ju vara mångas favorit här.

Shure verkar också intressant, men jag köper hellre i butik än beställer- då jag behöver hjälp med inställningen av pickupen. Undrar om Shure finns i gbg?

Ortofonen OM20 var faktiskt på när jag provlyssnade hos säljaren och det lät också bra (men det är alltid svårt att jämföra när man inte är bekannt med anläggningen).



Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2005/06/02 :  18:23:44  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!

Har en Grado gold men har förpassat den till min datorstereo, visst är Gradon korrekt och så men jag tappade helt lusten att lyssna till skivor när jag hade den på min riktiga stereo.
Upplevde tyvärr ljudet som lite tråkigt utan någon riktig skjuts.

Använder istället en Ortofon MC och nu är det skoj att lyssna på skivor igen

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/06/02 :  19:16:30  Show Profile Send lars a Private Message
Har själv haft Thorens 166 och Cyrus (1 tror jag det var).
Ortofon OM 10,20,30,40 passar på 166:an. Den levererades med OM från thorens. Skillnaden mellan OM 10,20,30,40 är bara nålen som är lätt att byta. Jag rekommenderar att du sätter på en OM med för plånboken passande nål. Når ekonomin har blivit bättre kan man bara byta nålen om man vill. Jag hade OM30 på min.

Sen hade jag en MC20. Den lät hård på min MC-ingång men lät bättre med en MC trafo (T20) mellan pickupen och Cyrus MM-ingång.
Du kan kompensera tonarmens lägre karaktäristiska vikt genom att skruva fast en bricka på tonarmshuvudet. Så gjorde man förr i tiden. Knöligt samt att man dessutom måste ha en tyngre motvikt. Men då måste du veta hur stor vikt du skall lägga till. Det är nog inte många hifi-butiker som kan detta idag. Om du bor i göteborg så kan Ågrens och Radiolagret.

Men jag rekommenderar en Ortofon OM10 - OM40. Dom passar perfekt och det är lite overkill och för bökigt att sätta på en MC.

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/06/02 :  20:44:47  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Problemet med OM10 är att den spårar dåligt ( avslöjas obönhörligen med en testskiva). Det är bättre lägga på några hundra till den bättre OM20.
Grundregeln vid matchning av arm och pickup är mycket riktigt tung arm -> styv lågkompliant pickup respektive lätt arm -> mjuk högkompliant pickup. De flesta armar är dock "mellanviktare" och klarar också de flesta pickuper. Vid extrem missmatchning kan det bli resonansproblem , man ska också komma ihåg att det ställs större krav på tonarmens lager med MC-pickup.
Men jag skulle tro att det kan gå att köra en MC i M.Thorsens TP11-arm bara pickupen inte är extremt styv. Thorens-armarna är bra lagrade och MC10:an du har är inte extremt lågkompliant, jag skulle testa MC10:an om jag vore du.

Edited by - bostrowskij on 2005/06/02 20:45:40
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/06/02 :  21:25:44  Show Profile Send lindome a Private Message
M.Thorsén:
Pickupen som satt på vid provlyssning/köp var en OM30.
Lite snabbt monterad men lät ändå helt ok tycker jag.
OM20 kan ju vara ett bra insteg precis som en del andra här tycks tycka.
Shure pu kan du hitta bland annat på DJ-butiken vid Masthuggstorget.
Både Radiolagret och Ågrens kan hjälpa dig med Goldring, sen vill jag slå ett slag för Clearaudio´s pickuper. Hade själv en sådan MM tidigare som låter riktigt bra

Lycka till!
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/06/02 :  22:04:53  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Jag monterade en Sumiko Pearl på min Thorens td318 mkII. Den är inte i optimalt utförande än; det fattas en matchning mot ett bra RIAA. Har en Sentec PP9 till låns, skall se om flera kan lånas och testas.


- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2005/06/03 :  19:06:50  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Nu är det gjort, jag köpte bara en ny nål till mm-pickupen från goldring.

Första spelningen lät tyvärr lite metallisk och bastunt, men detaljerat var det. Efter lite inspelningstid kommer det säkert ordna upp sig. Jag kanske får återkomma med omdöme då.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/06/03 :  21:51:37  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
När nålen ligger i spåret ska tonarmen vara parallell med skivan/tallriken. Kan det vara så att din arm är högre i bakändan efter pickupbytet? I så fall kan man få lite bright klang och tunn bas pga för stor VTA ("Vertical Tracking Angle" på utrikiska).
Armen går att justera i höjdled genom att lossa en liten insexskruv på kragen vid tonarmsfästet.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/06/04 :  19:16:55  Show Profile Send Loopen a Private Message
Även jag har haft en 166á och till en börjag körde jag med OM10 som följde med. Bytte sedan till någon Audio Technica som lät mer men sämre. Har även provar Sumiko Pearl som är en riktigt bra puppa.

Men det jag tycker ha låtit bäst som jag provat är med en Ortofon MC1 Turbo. Detta är en högnivå MC som du altså kör in på MM ingången. Spelar tyngre och med mer aktoritet än Pearl (i alla fall på den riia´n jag hade då).

Numera kör jag en Sumiko Pearl igen men misstänker att jag måste ha bättre riia än den Pro Ject Phono Box jag har idag.

Lycka till med vinylandet.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/06/04 :  21:25:50  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Loopen:

Kör som sagt en Sentec PP9 just nu.. en klar frisk fläkt!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000