HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Välljud med rörförsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:25:30  Show Profile Send hjort a Private Message
Vi är väl några stycken här med rörförsteg gissar jag.

Hur lång uppvarmning tycker ni det behövs innan det släpper, och hur skiljer sig ljudet från start?

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/05/17 :  17:13:13  Show Profile Send Tomas a Private Message
Min nätdel har inga rör så den kan vara på hela tiden, och då tar det inte många minuter. Snäppet varmare eller snarare mer "levande" blir skillnaden. Är däremot nätdelen kall tar det 2-3 timmar och låter kallt, hårt och platt innan det släpper!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/17 :  18:51:45  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Vet inte riktigt hur lång tid det tar för mitt steg att låta optimalt, men jag brukar vänta i ca 2h innan det blir "fin" lyssning.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/17 :  20:06:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror mig ibland höra skillnad efter rejäl uppvärmning(>1h) men ljudet förändras i så fall marginellt. Å andra sidan är anläggningen nästan alltid på när jag är hemma så den är oftast varm när jag "finlyssnar".

Hur lång uppvärmningstid man behöver varierar nog extrement mycket mellan olika konstruktioner; jag måste medge att jag tycker det låter underligt om det ex. skulle ta flera timmar.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/17 :  22:54:39  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Det låter faktiskt bra direkt från start och sen efter nån timme ännu bättre. Slutsteget, trissor, ska ha ca 1-1.5 tim. uppvärmning enligt manualen för att det ska låta bäst. Även det låter bra från start dock. Har jag gott om tid och ska "finlyssna" så får dom gå på tomgång nån timme för dom blir varmast då (SE).

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:00:58  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag vet inte hur lång tid mitt rörförsteg tar men jag tror hela anläggningen tar ungefär en halv timme för att riktigt "komma igång" - och det är väl den tiden det tar för mig att helt slappna av och njuta av musiken....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/05/18 :  09:11:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ca 30 minuter tror jag kan vara en ganska bra början, men det beror nog oxå en del beroende på vilken produkt man pratar om...

/Martin
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/18 :  09:15:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
På ARC hör jag gradvis skillnad. Men allvarligt - de tär ju njutbart från första sekund!!!

Hur många tycker att det låter dåligt från början?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/05/18 :  10:35:45  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag tycker att det låter bra direkt, men jag brukar iofs sätta på stereon, sen gå o koka lite kaffe, ringa något samtal och växla några ord över trillian innan det lyssnas/ses på film Jag har inte mycket att jämföra med i o f s, då jag länga hade ett Rotel hemmabioförsteg och ljudkvaliteten är LJUSÅR mellan det och detta nya.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/05/18 :  19:30:04  Show Profile Send Mattias a Private Message

Har inte tänkt så mycket på detta. Får väl ta och lyssna in mig på kall och varm pryl..

Mvh Mattias

Edited by - Mattias on 2005/05/18 20:39:00
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/05/18 :  20:49:55  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
På ARC hör jag gradvis skillnad. Men allvarligt - de tär ju njutbart från första sekund!!!

Hur många tycker att det låter dåligt från början?



Absolut! Det låter så jag gråter redan från start!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2005/05/18 20:59:06
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/18 :  22:16:42  Show Profile Send hjort a Private Message
Engelholm visst låter det bra från start men tycker du inte det är stor skillnad på vissa saker efter att det har gått mer än en timme?

Vad de vissa sakerna är har jag lite svårt att förklara men spelglädjen efter 1 - 1,5 timme är desto större. Det är kanske bara inbillning från min sida?
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/05/19 :  11:43:03  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
spelglädjen efter 1 - 1,5 timme är desto större. Det är kanske bara inbillning från min sida?


Det tror jag inte! Viss PA utrustning på jobbet låter fruktansvärt första kvarten, musikerna undrar varför det låter så burkigt(i detta fallet) och sen släpper det och alla är nöjda medan ett annat system låter tipp-topp redan från start, alltså inga väsentliga skillnader åtminstone! Dessutom när det förstnämnda systemet stod i en annan akustiskt mycket bättre lokal märktes det knappt. Finns nog inget generellt att säga!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/06/03 :  21:43:44  Show Profile Send Mattias a Private Message

Nu har jag upplevt skillnaden kall/varm pryl.
Kör en ARC som försteg och har inte haft den så länge men det låter hyggligt från start. Men efter ett par timmar, gärna sent på kvällen när det är lungnare i elnätet och tyst runtikting då händer det saker

/Mattias
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/03 :  22:19:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det låter bra från start, men underbart efter ca 1 timme

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/06/04 :  01:11:20  Show Profile Send hjort a Private Message
Mattias vilket ARC försteg köpte du?
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/04 :  07:28:51  Show Profile Send Leif B a Private Message
Efter runt en 1/2 timme till en timme märks det en viss skillnad.
Dock så märks det nästan större skillnad om man byter märke på rören.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/04 :  08:42:46  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Nu har jag upplevt skillnaden kall/varm pryl.
Kör en ARC som försteg och har inte haft den så länge men det låter hyggligt från start. Men efter ett par timmar, gärna sent på kvällen när det är lungnare i elnätet och tyst runtikting då händer det saker


alltså det kan inte bara vara så att "bruset" utifrån sänks med kanske 30-40db på kvällen...dvs att elen är densamma men du har mindre dist

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/06/05 :  08:17:54  Show Profile Send U1 a Private Message
Tycker nog att en timme är nog. Men visst låter de bra från start.

/J
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000