HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 I dagens DN...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:06:59  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
...finns en intressant artikel:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=423365&previousRenderType=2

"Skivbranschen går från förbud till offensiv"

mvh

Stefan

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:40:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Äntligen börjar de ta förnuftet till fånga? Hoppas kan man ju...och så bort med de meningslösa kopieringsskydden som bara grumlar ljudkvaliteten! De är ju ändå skitenkla att kopiera trots skydden.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/03 13:40:54
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:42:26  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Sanji Tandan, vd på MNW, tror inte att priset på cd-skivor styr konsumenternas vilja att köpa cd-skivor.


Jag och Sanji är inte överens

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:45:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nej, det var det dummaste. Sänker de priserna ordentligt, tex 99 spänn för en helt ny skiva och 49-69 för nice price så kommer försäljningen öka kraftigt och piratkopieringen minska en hel del. Tror jag iaf.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:54:27  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Nej, det var det dummaste. Sänker de priserna ordentligt, tex 99 spänn för en helt ny skiva och 49-69 för nice price så kommer försäljningen öka kraftigt och piratkopieringen minska en hel del. Tror jag iaf.


oj vad jag skulle köpa skivor om priserna såg ut som du säger här matte76.......


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:11:19  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
..Sänker de priserna ordentligt, tex 99 spänn för en helt ny skiva och 49-69 för nice price så kommer försäljningen öka kraftigt och piratkopieringen minska en hel del.


Det tror inte jag. Det är fortfarande billigare/snabbare att ladda ner...Ni vet gratis är gott
Jag är helt övertygad att den "vanliga" konsumenten (..ni vet han som inte sitter och vänder sina kontakter för att få allt i rätt fas ) skiter i om mediet kommer på välljudande cd-utgåvor eller mp3 rätt ner i datorn, bara han/hon snabbt och gratis kan ta del av Britneys nya landvinningar.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:14:50  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
det tror jag också. många som jag känner skiter i hur billigt det skulle bli. jag tror inte ens de skulle köpa skivan för 10 kr.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:21:50  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Bättre att satsa på ambitiösare mediakanaler, alltså radio och tv, för att få ut ambitiösare musik, då kanske intresset för högre kvalitét skulle bestämma. Det har lagstiftats mot ocker tidigare så varför inte nu? Men jag personligen hade nog köpt fler plattor om de kostat 99 spänn, ehh, därmed inte sagt att jag köpt bättre musik...

Matte76 - finns det några plattor du inte redan köpt? Med tanke på din uppräkning av bara de fem bästa....

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:27:29  Show Profile Send Nitram a Private Message
Jag tror en rejäl sänkning av priserna är enda "räddningen" för skivbranchen... då kommer även
quote:
(..ni vet han som inte sitter och vänder sina kontakter för att få allt i rätt fas )
dessa personer (i min umgängeskrets iaf) att börja köpa fler skivor igen...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:31:00  Show Profile Send Nitram a Private Message
...som det är nu får man ju vänta ut skivorna tills dom kostar typ 79:- efter några år.

Betalar endast fullpris om jag vet att skivan är ruggigt bra i dagens läge *grr*

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:32:12  Show Profile
Under 100:- är ett måste alltså...
Men då måste man fortfarande veta att det är något bra man köper.
För 50:- skulle jag nog kunna köpa en del skivor jag inte riktigt visste vad det var, bara för köpandets skull

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:36:53  Show Profile Send Nothing a Private Message
Beat
Har du sett sketchen med lorry-gänget. "Tänkte inte på det"
Tänkte du på det?
Det var det dummaste jag hört.

Sänk priserna!
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:52:04  Show Profile Send yudansha a Private Message
Tror heller inte att ett lägre pris skulle kunna rädda skivbranschen.
Nu när folk har vant sig vid att musik är gratis, då är det bara att rätta sig efter detta.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/06/03 :  16:23:33  Show Profile Send mace a Private Message
99 spänn skulle öka cd inköpen 2-3 falt i denna familjen.

Det finns en rejäl hög med människor som.....

VILL ha ett fodral att klämma på,
Texter och övrig info att läsa,
Vill veta vad låtarna heter och hur långa de är,
Som tycker det är för bökigt att ladda ner och bränna själv på visuelt tråkiga skivor,

Min lillebror tillhör INTE den kategorin

Men det gör Vi

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/03 :  20:46:35  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag vet inte om jag gråter nåra krokodiltårar över skivbranchens kris, dom är bara ute efter maximal profit ändå. Deras kris är väl att dom tycker profiten är för låg jämfört med sötebrödsdagarna före mp3-revolutionen. För mycket deg läggs på reklam och videor nåt som vi som konsumenter aldrig önskat. Bra musik säljer sig själv.

Sen finns det entusiastbolag som lever på marginalen som är värd all beundran och stöd så dom inte försvinner. Men dom stora dinosaurerna nä.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/06/03 :  21:44:45  Show Profile Send esl a Private Message
Jag köper självklart fler skivor på "rea" än annars!!!
Ibland lyssnar jag på mp3 för att bilda mig en uppfattning av musiken men jag köper ALLTID plattan om jag gillar den!
En skiva är ju lite som en bok för mig, något man "äger", och tar i, bläddra i häftet, kollar vilka musiker.. osv. Lätt att sortera dem i hyllan osv...

Och numer köper jag mest SACD/multikanal/DVD-Audio.
Köp mer skivor!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/04 :  03:21:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
DN 3/6 2005
quote:
Kunden måste få ett mervärde, säger Per Sundin, som målar upp en framtida prisbild för skivor som snart kommer att vara betydligt mer diversifierad än i dag.


Jag kan inte låta bli att skriva: Vad är det jag sagt sedan länge!!!!

Äntligen börjar bolagen begripa någonting, i en föränderlig värld måste man anpassa sig eller gå under.
Att förbjuda fildelning mm. liknar mest som att försöka fånga tvålen i badkaret, det leder inte till några ökade intäkter för bolagen om man inte ger konsumenten någonting denne inte kan erhålla över nätet dvs. ett mervärde av något slag.

Bravo
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/06/04 :  07:21:50  Show Profile Send Leif B a Private Message
Hallelujea !!!
Skivindustrin vare prisad.

mvh Leif B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000