HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudskillnad på cd-spelare för.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 19

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/24 :  18:17:27  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
så låter alla dyra=bra cd-spelare lika eller

Eh? Va?
Vad tror du själv?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/24 :  18:28:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Ok, så låter alla dyra=bra cd-spelare lika eller

Hmm naaaahhhhh

Och dyr är INTE = bra

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/24 18:28:51
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/05/24 :  20:12:38  Show Profile Send niklas a Private Message
Tjena Blue!

Skönt o se att du inte gett upp än!

quote:
Jag förstår ärligt talat inte om du tror att vi är helt korkade och redo för dårhuset (och varför tror du det isåfall?), eftersom du ställer en sådan fråga, eller om det är så att det är du själv som är bakom flötet.

Hehe, nä det tror jag såklart inte. Måste erkänna att det är väldigt sällan jag gör sådana antaganden baserat på hur någon resonerar kring valet av cd-spelare...

Jag frågar för att jag faktiskt undrar vad det är som är så "häftigt" med något som kostar mycket. Det är ju inte speciellt "häftigt" med hifiapparater i allmänhet, snarare tvärtom IMHO. Det verkar finnas en inbyggd vilja hos vissa att dyrare prylar måste vara bättre. Att det sedan är samma människor som dissar blindtest gör ju det hela en smula märkligt och inte speciellt trovärdigt. Såg du förresten när John Cleese testade vin blint på tv för ett tag sedan (ganska längesen när jag tänker efter)? Deltagarna i testet kunde inte skilja på om det var vitt eller rött...

Jag tror att man skall börja med att definiera begreppet "bra" och därigenom begreppet "bättre". Annars blir diskussionen väldigt luddig. Sist vi pratade om detta, Blue, så fick du för dig att jag tyckte tvärtom, dvs ju billigare desto bättre, men så menar jag alltså absolut inte. Bara att det finns bra och dåliga prylar i olika prisklasser, och detta bör man avgöra genom att lyssna (blint) och inte genom att tjuvkika på prislappen.
quote:

Annars: Long time no see, välkommen tillbaka! Olika världsåskådningar på ett och samma ställe piggar upp!

En fårtacka! Fast jag ogillar nog att du väljer ordet "världsåskådningar" när vi pratar om cd-spelare...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/24 :  20:56:42  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ett Ricky Lake -Ohhhhhhh! för nedanstående

quote:
Det verkar finnas en inbyggd vilja hos vissa att dyrare prylar måste vara bättre. Att det sedan är samma människor som dissar blindtest gör ju det hela en smula märkligt och inte speciellt trovärdigt.

Håller fö. fullständigt med.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:00:09  Show Profile Send CC a Private Message
Vem har sagt att en MB500SL måste vara bätre än min gamla Opel Kadett GT?
Men risken är ju stor, eller?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:11:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Ett Ricky Lake -Ohhhhhhh! för nedanstående

quote:Det verkar finnas en inbyggd vilja hos vissa att dyrare prylar måste vara bättre. Att det sedan är samma människor som dissar blindtest gör ju det hela en smula märkligt och inte speciellt trovärdigt.

Håller fö. fullständigt med

Är det samma människor som dissar blindtest? Och det vet ni? Jag tycker blindtest är bra och tycker inte att dyrare måste vara bättre. Men ofta är de det.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/24 :  22:34:19  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Matte76, då behöver du inte känna dig träffad.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/24 :  23:44:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det finns ju en del man kan hålla med om här helt klart.
Rumsakustiken är viktig(ast) oftast, dvs. förmodligen når man större förbättringar i ljudåtergivningen genom att optimera rummet än att bygga vidare på anläggningen under förutsättning, givetvis, att denna inte är av SIBAklasse.

Skillnaden har nog krympt de senaste åren kvalitetsmässigt mellan billigare och dyrare produkter, eller om man så vill så har billigare produkter utvecklats snabbare i positiv riktning än de dyrare. Detta innebär inte att inga skillnader föreligger för oftast får man i någon mån vad man betalar för, dock avtar nyttan per krona snabbt ju dyrare produkten blir. Har du tur m.a.o. så är spelaren som kostar 10 ggr. mera subjektivt sett dubbelt så bra.

Likväl har jag kunnat konstatera att skit in - skit ut principen står sig ganska väl ovanstående faktorer åsidolagda.
Den enskilt största förbättringen fick jag när jag kom över en riktigt bra DAC billigt. Förbättringen består inte i ett radikalt annorlunda ljud vilket vore underligt utan i en förmåga att uppfatta mikroinformation på ett radikalt bättre sätt. Genom att mikroinformationen blir bättre så blir musiken mer lättflytande och roligare att lyssna på, samtidigt som detaljer som man förut missat blev lätta att uppfatta.
I så måtto är det en stor skillnad, däremot kan man inte säga att denna DAC skulle vara tio ggr. bättre än en spelare för en tiondel av summan.
Skillnader finns men som redan har framkommit ovan så beror mycket på anläggningen i övrigt inklusive rummet.

Bravo
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/25 :  00:12:41  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
Vem har sagt att en MB500SL måste vara bätre än min gamla Opel Kadett GT?
Men risken är ju stor, eller?

Hatar dessa bilparaleller men låt gå...

Snarare borde jämförelsen bli: en Noble m12 mot en Porsche 911 997. Vilken är snabbast på Silverstone?

Fö. rostar ju MB e-klass >94 mer än många betydligt billigare motsvarande bilmodeller.
Men vadå "bättre"?

Trodde iaf att bättre, när det gäler cd-spelare, är samma som korrektare återgivare. Hög trohet alltså.

Kanske bara är jag som tänker så?

Edited by - Baltazar on 2005/05/25 00:13:18
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/25 :  01:11:05  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Hatar dessa bilparaleller men

Då e vi två om det

Faller bara så lätt dit på´t eftersom ingen (nästan) ifrågasätter att en dyrare bil skulle vara bättre en motsvarande billig... Blir så lätt att dra liknelser då... Men visst e det en definition som kan diskuteras...

för min del är det den en cd-läsare som får mig att uppleva musiken än mer musikalisk som min ledstjärna! Korrektheten kommer ganska långt ner på min lista. Gillar jag inte det jag hör så spelar det för min del ingen roll om maskinen kostar dittan eller dattan eller har snygg huv! Det är körkänslan som räknas för mn del! (Där ramla jag på´t igen)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/05/25 :  02:17:00  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
Men vadå "bättre"?

Trodde iaf att bättre, när det gäler cd-spelare, är samma som korrektare återgivare. Hög trohet alltså.

Kanske bara är jag som tänker så?

Nejdå, här har du en till.

För att återgå till topic så svarar jag: Ja, men ganska liten och den dyrare är inte nödvändigtvis "bättre" (enl. def. ovan).

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/05/25 :  07:39:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Då är vi ju överens.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/25 :  07:44:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nja mer eller mindre. Vissa, däribland jag, hävdar att cd-spelare har större betydelse för ljudet än andra, och att priset oftast spelar en viss roll. Men behöver alltså inte göra det (kap kan ju göras), samtidigt som jag tycker högtalare och förstärkare spelar en större roll. Cd-spelare har också större betydelse än kablar tycker jag.
Men däremot inte lika stor betydelse som rumsakustik och högtalarnas placering.

Men men, åsikterna om detta kommer alltid gå isär, och så länge vi respekterar varandras åsikter kan vi ju fortsätta diskutera ämnet.

Edited by - matte76 on 2005/05/25 07:55:15
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/05/25 :  07:55:18  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Termerna "bättre" och "sämre" är subjektiva om man inte kan använda en referens att jämföra mot (dvs källan).
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/25 :  07:57:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Med "bättre" och "sämre" jämför man ju mot något annat. Tycker jag en spelare är (låter) bättre än en annan är det min subjektiva åsikt som jag fått efter att ha lyssnat. Detta är ju bara i relation till den apparat jag jämfört med och ingen annan.

Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/05/25 :  10:13:50  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
Med "bättre" och "sämre" jämför man ju mot något annat.

Helt riktigt. Frågan är mot vad, den andra spelaren, källan eller något annat?
quote:
Tycker jag en spelare är (låter) bättre än en annan är det min subjektiva åsikt som jag fått efter att ha lyssnat. Detta är ju bara i relation till den apparat jag jämfört med och ingen annan.

Men vad är då "bättre"? Är det "trevligare ljud", eller så likt det inspelade materialet som möjligt? Alla skivor har (verkligen) inte "trevligt ljud". Eftersom skivornas kvalitet varierar och felen spretar åt alla håll skulle man i så fall behöva ha en anläggning för varje skiva, lite hårdraget.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/25 :  10:18:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Helt riktigt. Frågan är mot vad, den andra spelaren, källan eller något annat

Mot den andre spelaren givetvis eftersom jag inte har annat att jämföra med. Hur "källan" låter vet jag ju inte.

quote:
Men vad är då "bättre"? Är det "trevligare ljud", eller så likt det inspelade materialet som möjligt? Alla skivor har (verkligen) inte "trevligt ljud". Eftersom skivornas kvalitet varierar och felen spretar åt alla håll skulle man i så fall behöva ha en anläggning för varje skiva, lite hårdraget.

Om det är likt det inspelade materialet vet jag återigen inte, eftersom jag inte vet hur det lät när det spelades in. "Bättre ljud" i min värld är att det låter bättre enligt mina öron och min smak, tex klarare och renare ljud, djupare och rappare bas, mer detaljer i diskant etc. Svårare är det inte.

Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/05/25 :  11:56:19  Show Profile Send Conan a Private Message
Självfallet blir det nästan oöverstigligt för en vanlig hifi-konsument att jämföra apparater "vetenskapligt" dvs mot en referens med kända egenskaper med ett planerat provupplägg och dessutom under dubbelblinda förhållanden. Det är nog ganska få som skulle ta sig den tiden och den mödan för att *verkligen* kunna få en korrekt uppfattning över en apparats återgiviningsprrestanda.

Jag tror inte man försäkrar sig om en vetenskapligt konsekvent och statiskt konfirmerade testutfall ens vid lyssningstester i hifi-magasinen eller vid produktutvecklingen hos hifi-tillverkarna. Det är helt enkelt så ofantligt mycket lättare (och billigare) att lyssna med öppna tester och utan krav på statiskt konfidens.

Men problemet är att detta är egentligen vad som skulle behövas när det handlar om så små skillnader som föreligger mellan två hyfsat vettigt konstruerade CD-spelare, Dessutom borde prestandan hos en återgivningsapparat (CD-spelare, stärkare, kablar m.m.) inte egentligen borde vara föremål för tycke & smak på samma sätt som vid val av högtalare eller psykoakustiskt optimering av lyssningsrum. Signal in = signal ut (+ev. förstärkning) borde vara den gällande kvalitetsparameter som gäller för bedöming av apparaterna. En apparat för återgivning av musiksignaler borde karakteriseras av på vilket sätt den förvränger sgnalen jämfört med en apparat som inte förvränger signalen.

Fast & andra sidan kan man ju hävda att hifi handlar lika mycket om upplevelser och då faller ju ovanstående argumentation ganska platt. Det handlar nog i slutändan om att vi entusiaster emellan har olika mål med utövandet av hifi som hobby, och då kan man inte kräva att vi ska vara överens om vägen till målet heller...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/25 :  12:07:47  Show Profile Send PeterL a Private Message
Conan: det var länge sedan jag läste ett så bra inlägg.
Hoppas man får tillfälle att läsa fler kloka inlägg signerade Conan.

PeterL

Edited by - PeterL on 2005/05/25 12:08:55
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/05/25 :  12:53:07  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Conan....agree...bra skrivet....sista stycket är dock ganska viktigt, eftersom det är ju det allt handlar om egentligen......vilket gör att detta jag ska skriva nu kanske blir i princip oviktigt, men....

Problemet tycker jag....är att alla dessa s.k "expertlyssnare" som inte vill blindtesta, sällan eller aldrig håller med om att deras uppfattning om att saker o ting låter "bättre" lika väl kan bero på en aktiv förändring av källan (dvs färgning), sen har (min personliga uppfattning ) många av dem också ett kategoriskt motstånd till aktiv "färgning" typ EQ eller tonkontroller, dvs det är ok att förändra ljudbilden med CD-spelare, förstärkare och kablar, men inte med EQ.

.....tycker ibland att det rimmar illa liksom.....

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/25 :  13:28:13  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
har (min personliga uppfattning ) många av dem också ett kategoriskt motstånd till aktiv "färgning" typ EQ eller tonkontroller, dvs det är ok att förändra ljudbilden med CD-spelare, förstärkare och kablar, men inte med EQ.

Man kanske skulle börja sälja DV-668:or i paket tillsammans med billiga EQ:s för 50000 kr och kalla det High-End.

PeterL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/25 :  13:41:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
kalla det High-End

då får man först definiera vad high end innebär.

Edited by - matte76 on 2005/05/25 13:41:56
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/05/25 :  13:47:33  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Man kanske skulle börja sälja DV-668:or i paket tillsammans med billiga EQ:s för 50000 kr och kalla det High-End.

Ja man skulle behöva en EQ för att få 668an att låta någorlunda balanserat, om nu inte tunt och spretigt ljud är = neutralt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/25 :  13:58:20  Show Profile Send PeterL a Private Message
Ja, tunna och spretiga inspelningar lär ju låta just tunnt och spretigt i en neutral anläggning. Med ett inbyggt, icke urkopplingsbart, "High-End" fulfilter i spelaren kan man nog få det att låta fylligt och inbäddat, men sedan står man där med en dyr spelare som bäddar in även de inspelningar som är bra.

PeterL
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/25 :  14:19:14  Show Profile Send Blue a Private Message
PeterL: Det spelar ingen roll om man kör audiofilinspelningar av Eric Bibb eller en surinspelad liveplatta med Stones på 668an. Den låter fortfarande inte lika bra som de bästa cd-spelarna i prisklassen.

Jag har jämfört. Så tyckte jag. Du får gärna tycka annorlunda.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 19 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000