HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudskillnad på cd-spelare för.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 19

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:47:20  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Håller med FBK, jämförde arcam CD72 med CD33, prisskillnad från 7000 till 18000 (cirkus, kommer inte ihåg exakt) och nog var det skillnad i ljudet. Inget snack om saken. Så ge dig ut och lyssna på 2 olika CD från samma märke i 2 olika prisklasser och se om du upptäcker skillnad. Dumt att jämföra olika prisklasser och märken, för det skiljer i ljud mellan olika märken också. Ofärgat ut från CD tror jag är lite knepigt och lite utopi, tror att många tillverkare lägger till och justerar in efter eget ideal, annars hade allt låtit exakt likadant och fy vad trist det hade varit. Men det är min syn på det hela, många som säkert inte håller med.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/05/24 :  11:32:51  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Visst är det skillnad på CD-spelare, det tror jag ingen tvivlar på, frågan är väl vilka som låter mest "ofärgat" (oh-oh nu sa jag det....) eller "bäst".
Och vem bedömer det ?

Det måste väl ändå vara köparen själv med sina referenser angående ljudideal m.m......trots allt kan man ju knappast VETA om en "bredare - större - djupare - högre - lägre - (whatever...)" ljudbild ALLTID beror på en mer korrekt/bättre återgivning, (dvs bättre CD-spelare) det kan ju lika gärna vara en "skruvning" (färgning) i själva CD:n...men....spelar det nån roll ? det är väl ändå den som köper grejerna å lyssnar på dem som ska vara nöjd?.....det är ju hans hobby/intresse.

Däremot tycker jag att alla borde kunna upplysas i största möjliga mån om vad s.k. "korrekt musikåtergivning" är, det kan ju vara så att det ÄR nåt annat än vad man har en uppfattning om....men å andra sidan igen....det man tycker låter bra...tycker man ju låter bra....även om det inte är "rätt" så att säga.

Jag har en CD som var jättebillig av olika anledningar....men den låter verkligen inte "billigt"

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/24 :  12:36:43  Show Profile Send CC a Private Message
Äh, pojkar (o eventuella flickor), de e bara te att inse att det inte finns några skillnader på nåt...

Vi lever i en illusion

Å där trivs ja gött

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/24 :  12:49:16  Show Profile Send Mahler a Private Message
"Ignorance is bliss"

:)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/24 :  13:15:54  Show Profile Send CC a Private Message
Yupp

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/05/24 :  13:29:35  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:00:49  Show Profile Send marens a Private Message
Man kanske skulle göra en omröstning.

Om CD-uppspelare. Hur många tycker/tror att:

1. Inga skillnader finns, typ.
2. Små skillnader. gå till fråga 6.
3. Ungefär lika stora som mellan andra delar. gå till fråga 6.
4. Oftast störst skillnad mellan olika cd-spelare. gå till fråga 6.
5. vem bryr sig.

6.
a) Skillanderna är i stor utsträckning relaterade till priset.
b) Skillnaderna är i liten utsträckning relaterade till priset.

Det handlar alltså om uppfattad ljudkvalitetsskillnad hur du vill definiera den. Alltså vad du uppfattar som "störande".

Själv är jag en typisk 2b.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:09:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
3a.

Men vad menar du med "andra delar"? Menar du kablar också? Jag utgick från att du bara menar förstärkare och högtalare, där anser jag att skillnaderna är större mellan olika prisklasser.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/24 14:36:59
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:16:26  Show Profile Send niklas a Private Message
Om man betalar 50.000:- för en cd-spelare som normalt kostar 5000:-, blir den då bättre*? Är det då "High-End", eller hur är det ni avgör det om inte via priset?

Fast det är ju inte så konstigt att man kommer stånga sig blodig för att hävda att ens spelare för 50k verkligen är "bättre". Skulle ju smaka ganska beskt annars. Trovärdigheten rent subjektivt blir därför så låg den bara kan bli. Blindtest är naturligtvis medicinen, men sådana ratas oftast av just dessa människor...

* Bättre än normala spelare för 5k.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:18:24  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Själv är jag en typisk 2b.

Jag med.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:19:47  Show Profile Send marens a Private Message
matte76: Jag skrev oftast eftersom det aldrig är riktigt svart eller vitt. Kablar kan sägas vara ett undantag under oftast om man vill.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:21:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Om man betalar 50.000:- för en cd-spelare som normalt kostar 5000:-, blir den då bättre

Nej givetvis inte. Jag är också för blindtester, men jag har hört skillnader (inte mellan 5000 och 50000 men mellan 19000 och 9900) som var så uppenbara att blindtester inte behövdes i just det specifika fallet. Men blindtester kan behövas om skillnader ska hittas mellan spelare för säg 8000 och 4000.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:22:43  Show Profile Send More a Private Message
Oj!
Fick mer smarta svar än jag trodde.

Tackar Tackar!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:25:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
marens: Med 3:an menar du alltså att (om man nu tycker så) det är lika stora skillnader i ljudkvalitet mellan cd-spelare för 10.000 och 30.000 som mellan högtalare för 10.000 och 30.000? Och med 4:an att det finns skillnader mellan cd-spelare av olika kaliber men inte lika stora som mellan olika högtalare eller förstärkare? Är det rätt uppfattat?

Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:29:50  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Jag e nog en 3b, fast inte om man inkluderar högtalare i jämförelsen med "andra delar", där kan det vara stora skillnader

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:29:56  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
marens: Med 3:an menar du alltså att (om man nu tycker så) det är lika stora skillnader i ljudkvalitet mellan cd-spelare för 10.000 och 30.000 som mellan högtalare för 10.000 och 30.000? Och med 4:an att det finns skillnader mellan cd-spelare av olika kaliber men inte lika stora som mellan olika högtalare eller förstärkare? Är det rätt uppfattat?
Jag tror inte riktigt det. Alltså det du ska utgå ifrån är hur störande/avgörande för ljudet du uppfattar skillnaderna mellan olika CD-spelare oavsett pris. Sedan på fråga 6 så svarar du på hur väl dessa skillnader är relaterade till priset.
Med 4:an menar jag alltså att man tycker skillnaderna mellan olika cd-spelare är mer avgörande för ljudet än mellan olika högtalare tex.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:31:44  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag e nog en 3b, fast inte om man inkluderar högtalare i jämförelsen med "andra delar", där kan det vara stora skillnader
Det ska man göra, då kanske du är en 2b trots allt.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:39:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Då har jag ändrat till 3a (dvs priset har oftast viss betydelse men behöver inte ha det), missuppfattade isåfall. Skillnaderna mellan olika stärkare och högtalare är större enligt mig. Min rangordning:

1) Högtalare
2) Förstärkare
3) Cd-spelare
4) Kablar

Rumsakustiken som också är mycket viktig, ofta avgörande, är ej med i detta sammanhang.

Edited by - matte76 on 2005/05/24 14:41:02
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/05/24 :  15:17:03  Show Profile Send Pjotre a Private Message
3A
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/24 :  16:21:13  Show Profile Send CC a Private Message
Punkt 5.

Bara jag tycker det låter bra (å jag har möjlighet att förklara det rent ekonomiskt för familjen) så spelar inte resten någon roll
500, 5000 eller 50.000 eller mer är helt ointressant i sammanhanget...

Och ja, på More´s fråga så är mitt seriösa svar: Ja, det är skillnad. Oftast till det bättre på alla plan, men inte alltid...
För visst finns det tillverkare som jag inte delar smak med eller vars produkter som inte matchar mitt system rätt vilka då låter "sämre"! Trots att det kanske är en snygg front o tung fjärr...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/05/24 :  16:21:49  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Skillnaderna är oerhört små, IMO. De skillnader som finns ligger oftast i de dyra klasserna, då massproducerade billiga CD-spelare inte görs för att "tweaka" ljudet på något sätt. Alltså, det finns oftare skillnader mellan spelare i högre prisklasser än det finns skillnader mellan de billigare spelarna. Inte sällan kan en billig CD-spelare vara mer neutral och ofärgande än en dyr dito. Exempelvis så faller GamuT CD1 betänkligt i diskanten.

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/24 :  17:07:38  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

2b

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/05/24 :  17:08:40  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om man ser till priset på delarna inne i en spelare samt en skälig vinst från konstruktör till slutkund på säg 200% pålägg så har man ett minimumpris för vad en spelare kan säljas för. Detta är en bra utgångspunkt när man titta på vad som går att stoppa in i en spelare i en viss prisklass.
Om spelaren är massproducerad i stor skala så faller produktionspriset ordentligt, säg till 1/3 av vad lågvolymstillverkning hade kostat.

För säg 5000:- och hyfsat stor produktionsvolym så kan man alltså stoppa komponenter för runt 2000:- inklusive chassi. Det kommer man ganska långt på, men man måste fortfarande snåla in lite på en del saker.
Om man går till det dubbla, dvs 10.000:- så har man troligen betydligt mindre volymer, så nu har man ca 3.333:- att stoppa in komponenter för. Det borde vara tillräckligt för att inte behöva kompromissa nämnvärt med ljudkvliteten i något avseende.
Detta är alltså ett sätt att försöka finna hur "bästa tänkbara" spelare i en viss prisklass skulle kunna vara konstruerad. Om det verkligen existerar en sådan spelare är inte säkert.

Jag har inte 100%-iga belägg för att ovanstående siffror är exakt rätt, och de kommer förståss att ändras över tiden då priset på komponenter, inflation etc spelar in, men de är nog tillräckligt rätt för att visa poängen med detta synsätt.
Med ovanstående siffror så påstår jag alltså att det borde gå att konstruera en CD-spelare i 10.000:- klassen som använder de tekniskt bästa komponenterna så att den inte skiljer sig från en spelare i 100.000:- klassen.

Om man sedan tar prestige, kundsupport, reklamkostnader och marknadsföring med i bilden så blir det mer komplext. Antag att personern Adam Svensson konstruerar och producerar en spelare som han kan sälja för 10.000:- med rimlig vinst som spelar lika bra som spelare i 100.000:- klassen. Skulle Adam AB då välja att prissätta spelaren i 10.000:- klassen eller lägga den i 50.000:- klassen och skapa ett nytt HighEnd HiFi märke?

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/24 :  18:08:47  Show Profile Send Blue a Private Message
niklas: "Om man betalar 50.000:- för en cd-spelare som normalt kostar 5000:-, blir den då bättre*? Är det då "High-End", eller hur är det ni avgör det om inte via priset?"

Jag förstår ärligt talat inte om du tror att vi är helt korkade och redo för dårhuset (och varför tror du det isåfall?), eftersom du ställer en sådan fråga, eller om det är så att det är du själv som är bakom flötet.

Annars: Long time no see, välkommen tillbaka! Olika världsåskådningar på ett och samma ställe piggar upp!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/24 :  18:14:34  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ok, så låter alla dyra=bra cd-spelare lika eller?

Go to Top of Page
Page: of 19 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000