Author |
Topic |
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 14:28:49
|
Blue : vi har (som vanligt) olika uppfattningar. Men någon vacker dag kanske vi tycker likadant om något |
PeterL |
|
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 14:56:50
|
Problemet som någon varit inne på är att väldigt få testar cd spelare rättvist, dvs nivåmatchat. Har man gjort det så inser man att det är väldigt små skillnader för seriösare cd-spelare (spelare i prisklasser över 5kkr), och den stora frågan är vad som är objektivt bättre. Som någon påpekar så är inte komponenterna i proportion till priset. En fördubbling i komponentpris kan ge en fyrdubbling i slutpris (eller tom mer) pga inriktning till annan målgrupp, mindre volymer, etc... Sen inverkar storleken (inte midjemåttet då ;)) på tillverkaren, och var produkterna produceras, för vilka kostnader man har per enhet. Digitalkomponenterna är tämligen lika i de flesta spelare, drivverken ganska lika. Det som skiljer sig är nätdelar, chassit och analogdelen. Frågan är hur stor förbättring man får av stabilare chassi, ökade toleranser, överdimensionerade nätdelar, osv...? |
Edited by - -AG- on 2005/05/25 15:00:34 |
|
|
Snorkeln
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 15:07:57
|
Om det är skillnad mellan en dyr och en billig spelare verkar det finns många åsikter om. Men det vore intressant om någon som upplevt skillnader kunde beskriva lite mer ingående vilken hörbar skillnad det var.
Tidigare i tråden har några skrivit:
- och nog var det skillnad i ljudet. Inget snack om saken (Dr.Nope) - men jag har hört skillnader som var så uppenbara (Matte76) - det var som en helt ny värld öppnade sig (Pjotre) - skillnaderna var så tydliga att de var lätta att höra med blotta örat (Matte76)
Men vad var skillnaden?
|
|
|
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 15:34:03
|
Se så många olika åsikter som samsas i tråden, och det utan att det spårar ur, trevligt! |
PeterL |
|
|
Per G
Member
257 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 15:35:11
|
Att påstå att en cd för 5' skulle vara top-of-the-line tycker jag visar på att personen i fråga är dåligt insatt i skillnaderna mellan olika cd-spelare alternativt söker litet debatt! Att satsa pengar på en bättre cd ger i mitt tycke alltid ett bättre ljud, mer levande, mer detaljer, röster låter som röster, etc. Naturligtvis så handlar det ju om balans mellan alla delar i systemet men påståendet att 5 tusen för cd och 10 tusen för förstärkare skulle vara ett "tak" tyder på att vederbörande borde ta ett hörseltest! /Per |
You're nobody without a Naim
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 15:53:15
|
Snorkeln: De skillnader jag upplevt är att den bättre cd-spelaren gav ett ljud som var klarare (renare), mer luft mellan instrument, större ljudbild, mer detaljer, fastare mer kontrollerad bas, bättre dynamik, mer kontrastrikt mellanregister osv (behöver jag fortsätta?). Om detta beror på att spelaren är "färgad" enligt någon skum definition (jämfört med tex Pioneer 668) eller på att det helt enkelt är en spelare som är en bra ljudförmedlare (mycket bättre än 668 då alltså) låter jag vara osagt, men för mig är svaret sunt förnuft.
Om 668:an spelar upp det som finns på skivan utan att lägga till något, hur kan då många andra spelare vara bättre på alla de parametrar jag nämnt ovan vid uppspelning av samma musikstycke? Jag tror knappast dessa spelare "bäddar in" medan 668:an har rätt...en har rätt och så många andra fel? Nja. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/05/25 15:54:11 |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 16:20:45
|
Blue skrev: quote: Det spelar ingen roll om man kör audiofilinspelningar av Eric Bibb eller en surinspelad liveplatta med Stones på 668an. Den låter fortfarande inte lika bra som de bästa cd-spelarna i prisklassen.
Jag har jämfört. Så tyckte jag. Du får gärna tycka annorlunda.
Fördelen, imho, med spelaren du nämner är att den, bevisligen, har extremt lite "egenljud". Så lite att ingen har hört dem i ett seriöst test. Därför tror jag att dina dåliga erfarenheter beror på resten av kedjan, eller att du helt enkelt föredrar ett färgat ljud.
Har du lyssnat på en seriös setup där 668 ingår, dvs utanför dina hifipromenader i Malmö? Anledningarna till att man inte tycker att en hel återgivningskedja låter bra* kan vara lika många som antalet länkar i kedjan. Det är ingen garanti för välljud att stoppa in en lågfärgade apparat i en godtycklig återgivningskedja.
* Om man med "bra" menar återgivningskvaliteten alltså. Annars kan det ju vara hursomhelst och ändra sig beroende på om man har ätit eller inte. |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 16:26:08
|
quote: ändra sig beroende på om man har ätit eller inte
Du menar att ens smak om vad som är bra ljud ändras om man inte ätit på en stund? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/05/25 16:27:00 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 16:30:26
|
quote: dina dåliga erfarenheter beror på resten av kedjan, eller att du helt enkelt föredrar ett färgat ljud
Givetvis...det kan ju aldrig bero på att Blue tycker den låter sådär. Det KAN ju inte vara spelarens fel eftersom den ska vara "ofärgad" enligt en organisation i det lilla landet Sverige. I rätt uppställning, med endast neutrala partners, låter den bättre än vilken cd-spelare som helst. |
|
Edited by - matte76 on 2005/05/25 16:32:03 |
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 16:39:30
|
Jag som är lite skeptisk. måste ändå erkänna att när jag var hemma hos Neon Park (hoppas Neon, att du inte misstycker att jag citerar din anläggning) med min Original A8s och jämförde mot hans Accuphase transport - jitterborttagare - Audio Research rör DAC, så fanns det liksom "nåt mer" i hans grejer, John Mayer's gitarr var lite tydligare i rummet och luftigare, så det var en klart hörbar skillnad, dock så gjorde inte min A8 bort sig, inte alls. Det som var intressant var att skillnaden kvarstod när vi kopplade in min A8 digitalt på hans grejer. Det borde betyda att största anledningen till det bättre välljudet var faktiskt transporten..... |
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 16:42:17
|
Thomas_Ö: Din Original A8s ska ju vara rejält prisvärd och bra, vad jag läst av omdömen av de som köpt den. |
|
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 16:47:55
|
Folk har olika uppfattningar om att endast ofärgat låter bra. För mig får gärna gitarrerna låta som råmande kossor, bara de råmar ruskigt fruktansvärt vackert. Enda problemet jag skulle ha med det är en stilla undran varför alla skall in med kor i studion... ;-)
Gjorde en kort jämförelse för ett par månader sedan mellan Arcam 72 och 33, den skillnaden jag tyckte mig märka var dels att sångaren tog ett steg fram med 33:an (himla lustigt tyckte jag nog, och rätt kul), och symbaler ex. klingade ut på ett trevligare sätt. En stålsträngad gitarr lät faktiskt mer som en stålsträngad gitarr. Lyssnade inte så mycket/länge, ville bara veta om jag skulle köpa billiga eller spara till dyra, har ännu inte köpt ny CD, kan ju tilläggas. Och en sak jag märkt hemma är att vissa detaljer inte hörs, vet att de finns där för jag hörde dem när jag var ute och letade högtalare. Och det är inte problem med akustik, detaljerna finns inte med hörlurarar heller, låter likadant med hörlurar inkopplade direkt i CD:n som ut från högtalarna. Fast min CD kostade ca 3500 för 5-6 år sedan. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:05:36
|
niklas: "Fördelen, imho, med spelaren du nämner är att den, bevisligen, har extremt lite "egenljud". Så lite att ingen har hört dem i ett seriöst test."
Om du med "seriöst test" menar LTS egna test och inget annat test överhuvudtaget så visst. Om du med "ingen" menar "ingen inom LTS som var med vid testtillfället i fråga" så visst.
Däremot har spelaren testats i ett flertal av de stora hifitidningarna över världen och INGEN har där påstått att denna spelare skulle vara något ens i närheten av den absoluta, transparenta referensen. I de flesta recensioner har man bedömt den som en utmärkt dvd-spelare med ett helt okej cd-ljud för pengarna, men inte mer än så.
Vem litar man mest på? LTS eller internationellt ledande hifiskribenter, eller kanske rentutav sina egna lyssningsintryck? Upp till var och en naturligtvis. Men att påstå att det på något sätt skulle vara universellt "bevisat" att Pioneern inte "färgar" ljudet, det är rent nonsens! Dom enda som mig veterligen "bevisat" (enligt sina egna definitioner) detta är LTS, och LTS är en väldigt liten organisation i ett väldigt litet land.
Gällande mina hifipromenader i Malmö är det något som jag varmt rekommenderar även dig Nicke, som omväxling till att sitta framför datorn och hoppas på att LTS ska uppdatera sin lista över rekommenderade produkter.
: )
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:08:59
|
Blue: Väl skrivet, I second that! |
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:12:55
|
Ja, hifiskribenterna(Floskelmästarna) i tidningarna brukar göra väldigt seriösa tester
|
|
Edited by - Baltazar on 2005/05/25 18:13:41 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:21:20
|
Baltazar, du känner till hur tex de engelska tidningarna, eller tidningar i andra länder som testat 668, gör sina tester? Och att de är mer oseriösa eller nogranna än LTS tester? Gällande H&M här i Sverige håller jag med dig, men annars...vet jag ej. Men att säga att alla är oseriösa är kanske att dra alla över en kam, eller? |
|
Edited by - matte76 on 2005/05/25 18:22:14 |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:21:34
|
ja... och vara väldigt eniga. Undrar hur många "världens bästa" produkter som utnämns här och var varje år Skulle nog bli tråkigt för annonsörerna om F/E testet skulle användas i varje tidning. Subjektivt tyckande är antagligen det som håller hela branschen, och definitivt tidningarna, flytande.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:27:46
|
Ni är för roliga...ni känner alltså till hur alla hifitidningar som recenserat 668 gör sina tester? Det tvivlar jag starkt på. Ni verkar mest tänka på H&M. Sen finns det säkert fler metoder än ert omtalade F/E-test som kan avgöra om en produkt är ofärgad eller ej eller om den låter "bra" enligt testarnas tycke. |
|
Edited by - matte76 on 2005/05/25 18:28:19 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:30:50
|
quote: Att påstå att en cd för 5' skulle vara top-of-the-line tycker jag visar på att personen i fråga är dåligt insatt i skillnaderna mellan olika cd-spelare alternativt söker litet debatt! Att satsa pengar på en bättre cd ger i mitt tycke alltid ett bättre ljud, mer levande, mer detaljer, röster låter som röster, etc. Naturligtvis så handlar det ju om balans mellan alla delar i systemet men påståendet att 5 tusen för cd och 10 tusen för förstärkare skulle vara ett "tak" tyder på att vederbörande borde ta ett hörseltest!
Tack Per G Ni som har Pioneer 668an som top of the line hör ju inte ens alla detaljer som finns på en skivaden har inte den upplösningen, så hur kan ni då kalla den för den optimala CD-spelaren..........
Sedan så är jag säker på att många av er Pioneer 668 fantaster inte har lyssnat och jämfört den, mot andra maskiner (CD-spelare) i olika prisklasser. Detta utalande bevisar detta. quote:
Ja, tunna och spretiga inspelningar lär ju låta just tunnt och spretigt i en neutral anläggning. Med ett inbyggt, icke urkopplingsbart, "High-End" fulfilter i spelaren kan man nog få det att låta fylligt och inbäddat, men sedan står man där med en dyr spelare som bäddar in även de inspelningar som är bra.
Om du har lyssnat och jämfört 668an mot olika CD-spelare i olika prisklasser, så hade du aldrig skrivit en så här korkad text i huvudtaget,/ Ta inte i för hårt - det är viktigt att respektera varandras åsikter i diskussionen - personangrepp/Cyber ""High End fulfilter"". För då hade du märkt att bara för att en CD-spelare kostar mer än en Pioneer 668 så är det inte = att den bäddar in ljudet, långt ifrån. Vilken värld lever ni i? använd era egna öron för en gång skull, och lita inte blint på¨allt som ni läser på Sandlådan.se Det är betydligt mer lärorikt att jämföra själv och dra egna slutsatser av det man hör och inte hör. Men att sitta på detta forum och rekomendera Pioneer 668 som den optimala CD-spelaren till alla som frågar om tips på tänkbar signalkälla är otroligt korkatTa inte i för hårt - det är viktigt att respektera varandras åsikter i diskussionen/Cyber |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - Cyber on 2005/05/26 04:22:53 |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:32:29
|
MAtte76: HAnden på hjärtat, har du någonsin sett en tidning påstå att dom kan bevisa att en produkt är ofärgad eller ej? Förutom rent subjektivt tyckande då? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:35:07
|
Inte med tester, har dock inte läst så nogrannt, ska dock börja med det nu! Ibland skriver dem att en produkt ger ett neutralt ljud, ska kolla hur de kommit fram till det, om det går! |
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:36:20
|
quote: ..eller om den låter "bra" enligt testarnas tycke.
Det är ju just detta som är helt värdelöst vetande för de flesta som vill veta hur en spelare presterar Det är ju detta som man får reda på ur de flesta tidsskrifter men antagligen inte alla.
Vilka tidningar testar seriöst förresta? Dvs, inte redogör för vad dom själva _tycker_. Så jag vet vilka tidsskrifter som är köpvärda
quote: Subjektivt tyckande är antagligen det som håller hela branschen, och definitivt tidningarna, flytande
Troligtvis.
Edit: Ett herregud måste tilläggas. Han inte se allt som hunnit postats... |
|
Edited by - Baltazar on 2005/05/25 18:38:14 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:39:06
|
quote: Vilka tidningar testar seriöst förresta? Dvs, inte redogör för vad dom själva _tycker_. Så jag vet vilka tidsskrifter som är köpvärda
Det var det jag hoppades du skulle kunna svara på eftersom din generalisering ovan om att alla hifi-tidningar testar oseriöst indikerar att du känner till hur alla testar. |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:40:22
|
quote: Ni som har Pioneer 668an som top of the line hör ju inte ens alla detaljer som finns på en skivaden har inte den upplösningen, så hur kan ni då kalla den för den optimala CD-spelaren..........
Hur bemöter ni detta?
quote: Om du har lyssnat och jämfört 668an mot olika CD-spelare i olika prisklasser, så hade du aldrig skrivit en så här korkad text i huvudtaget, ""High End fulfilter"". För då hade du märkt att bara för att en CD-spelare kostar mer än en Pioneer 668 så är det inte = att den bäddar in ljudet, långt ifrån. Vilken värld lever ni i? använd era egna öron för en gång skull, och lita inte blint på¨allt som ni läser på Sandlådan.se Det är betydligt mer lärorikt att jämföra själv och dra egna slutsatser av det man hör och inte hör. Men att sitta på detta forum och rekomendera Pioneer 668 som den optimala CD-spelaren till alla som frågar om tips på tänkbar signalkälla är otroligt korkat
Håller med. |
|
Edited by - matte76 on 2005/05/25 18:41:38 |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 18:43:57
|
quote: Ja, hifiskribenterna(Floskelmästarna) i tidningarna brukar göra väldigt seriösa tester
Nu får du väl ge dig Matte Inte alla(har jag inte ens skrivit) kanske men jag har inte stött på någon som visar på motsatsen än så länge. Hoppades ju på en rekomendation |
|
|
|
Topic |
|