HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudskillnad på cd-spelare för.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 19

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/25 :  18:46:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok Baltazar, vi lägger ner det.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/25 18:47:03
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/25 :  18:47:45  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
Hur bemöter ni detta?

sök: 668, LTS, F/E, A/B/X, transparant, ofärgande, etc. så har du säkert 3637 trådar
I åtminståne en av dom har detta bemötts på ett ypperligt sätt och där en mycket bra förklaring getts. Den tråden har du ju läst så det finns ju ingen mening att älta det en gång till. Eller?
Om det fortfarande råder oklarheter efter den mastiga tråden(om du nu vet vilken jag menar) går det inte att göra nåt mer åt det...

För att svara på frågan, det är ett så otroligt dumt inlägg(det du referar till) att det är mycket svårt att ta på allvar.

Edit: Ja, inget att tjaffsa om Matte

Edited by - Baltazar on 2005/05/25 18:53:31
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/25 :  18:55:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, jag lägger ner diskussionen här, det är ju roligare att njuta av sin anläggning! God kväll på er alla!

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/25 :  18:59:42  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
...det är ju roligare att njuta av sin anläggning!

Dagens sanning!
Go´kväll!

Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:04:03  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Ni som har Pioneer 668an som top of the line hör ju inte ens alla detaljer som finns på en skivaden har inte den upplösningen, så hur kan ni då kalla den för den optimala CD-spelaren..........

FBK, försök hålla dig till vad du själv hör och inte hör, annars avslöjar du bara vilken bildningsnivå du befinner dig på.

quote:
Sedan så är jag säker på att många av er Pioneer 668 fantaster inte har lyssnat och jämfört den, mot andra maskiner (CD-spelare) i olika prisklasser.
Detta utalande bevisar detta....

Din bevisföring haltar betänkligt, jag skulle gissa att du är inte vetenskapsteoretiker.

quote:
Vilken värld lever ni i? använd era egna öron för en gång skull, och lita inte blint på¨allt som ni läser på Sandlådan.se Det är betydligt mer lärorikt att jämföra själv och dra egna slutsatser av det man hör och inte hör. Men att sitta på detta forum och rekomendera Pioneer 668 som den optimala CD-spelaren till alla som frågar om tips på tänkbar signalkälla är otroligt korkat

Vi lever precis som du på Jorden och precis som du så använder vi våra egna öron, vad tror du FBK, att du är den enda som lyssnar på hifi-komponenter? Vi har en annan uppfattning än dig, är det så svårt att respektera det? Försök tänka till och formulera dig på ett trovärdigt sätt.

Personangrepp/Cyber

PeterL

Edited by - Cyber on 2005/05/25 19:22:02
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:23:57  Show Profile Send Cyber a Private Message
V.V och lämna pajkastningen och gå tillbaka till ämnet

/Cyber
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:44:46  Show Profile Send PeterL a Private Message
Om jag någon gång då jag sitter hos Urban på Esoterisk skulle höra detaljer jag aldrig hört förut skulle jag kunna börja tro på High-End snacket. Vad pratar vi om för prisklasser? När Urban spelar på anläggningar där varje komponent kostar mycket mer än hela ens anläggning och man ändå inte hör nya detaljer, vad ska man då tro?
Finishen och utseendet på High-End brukar ju däremot vara toppklass.
Senast jag var hos Urban så demade han olika högtalare med Krell Försteg/cd-spelare + maffigt Krellslusteg. Ursnygga, maffiga och visst infinner sig en vill-ha-känsla, men ljudmässigt så går det att nå upp till samma nivå med betydligt billigare grejor, så är det bara.

PeterL
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:46:33  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
För att svara på frågan, det är ett så otroligt dumt inlägg(det du referar till) att det är mycket svårt att ta på allvar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:50:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
ljudmässigt så går det att nå upp till samma nivå med betydligt billigare grejor, så är det bara

Säkerligen, även om det kan vara svårt. Sen handlar high end inte bara om att höra nya detaljer (och hur tydligt man hör dem!), utan om totalljudet som ju inkluderar väldigt mycket mer. Men du har rätt i att priset inte är allt man ska titta på. Det handlar ju också om hur man kombinerar ihop en anläggning, bland annat.

Edited by - matte76 on 2005/05/25 19:51:29
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:56:35  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Om jag någon gång då jag sitter hos Urban på Esoterisk skulle höra detaljer jag aldrig hört förut skulle jag kunna börja tro på High-End snacket. Vad pratar vi om för prisklasser? När Urban spelar på anläggningar där varje komponent kostar mycket mer än hela ens anläggning och man ändå inte hör nya detaljer, vad ska man då tro?

quote:
Ursnygga, maffiga och visst infinner sig en vill-ha-känsla, men ljudmässigt så går det att nå upp till samma nivå med betydligt billigare grejor, så är det bara.

Men herre gud.... Du ska nog plocka med dina grejer ner till butiken och ställa upp allt i samma rum och jämföra mot något i High End världen, du kommer få en chock när din värld rasar ihopRiktigt bra ljud kostar mycket pengar tyvärr.

Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:57:40  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Säkerligen, även om det kan vara tufft. Sen handlar high end inte bara om att höra nya detaljer (och hur tydligt man hör dem!), utan om totalljudet som ju inkluderar så mycket mer. Men du har rätt i att priset inte är allt man ska titta på. Det handlar ju också om hur man kombinerar ihop en anläggning, bland annat.

Jag vet matte76, jag har verkligen lyssnat efter både det ena och det andra och min hörsel är fullgod. För er som aldrig varit på Esoterisk och lyssnat på DYR-hifi så kan jag varmt rekommendera det. Urban är en väldigt sympatisk kille.

PeterL
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:04:56  Show Profile Send PeterL a Private Message
Jag brukar låna hem grejor av Urban istället. Måste göra dig ledsen FBK, enda gången jag blivit riktigt överraskad och imponerad var första gången jag var hos Öhman och lyssnade på hans anläggning.
Den piskar upp mången High-End rejält, trots att han bara har en 668:a som signalkälla

PeterL
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:16:49  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ungefär samma erfranhet som Peter. Ingen "dyrfi" jag lyssnat på i alla Stokholms butiker har låtit så klockrent som Öhmans anläggning.
Det var en ögonöppnare av rang...

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:23:15  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det var en ögonöppnare av rang...
Jag trodde att det var öronöppnare av rang....

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:34:13  Show Profile Send David A a Private Message
Det är kul med dyra prylar, och kan vara riktigt njutbart att lyssna på. Men faktum kvarstår att allt jag tidigare ägt står sig ganska slätt mot det jag har idag. Och prislappen har bantats ca 250k... hoppsan hoppsan
Summan av det hela är att det inte alls behöver kosta skjortan.

Så FBK, ditt kaxiga argument om att "highend världen" är det enda vägen till bra ljud, kan du nog stoppa i soptunnan!

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:36:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
PeterL & Baltazar: Är det inte så att Öhman har en mycket optimal akustik i sitt rum? Det bidrar säkert till att ni imponerats så. Ni skulle jämfört high end-grejor av andra märken (sådana som ljudmässigt passar bra ihop då) i det rummet, så skulle ni nog fått klart för er hur grejorna står sig mot varandra. Jag hade mer än gärna gjort det, men tyvärr kan man ju bara lyssna på hans grejor i Täby, vilket är långt härifrån...

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:38:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
David A: Du menar att din pioneer 668 och Rotel-steg klår långt dyrare grejor (enligt din ljudsmak)? Har du jämfört i samma rum med samma högtalare? Det låter lite otroligt...

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:42:44  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jodå Matte, det är ett bra rum. Men som det låter hos mig är även det mer tilltalalande än vad jag hört i div. hifibutiker.
Men eftersom jämförelser inte gjorts seriöst säger väl det lika lite som de flesta lyssningsintryck som delges här, som exempelvis hur dåligt någon tycker 668:an låter.

Mvh

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:47:34  Show Profile Send David A a Private Message
låt mig säga såhär... Revel Ultima GEM för 100000 exkl stativ var ungefär jämt skägg mot Pip. Ino i28s uklassade denna så det bara visslade om det. Likså gjorde Pip med Dynaudio 1.3se, samt Von Schweikert VR-4. Allt jämfört i samma rum

Vidare så kan jag berätta att det visseligen finns en hel del skillnader mellan Krell, Bladelius och Rotel 1090, men det finns INGET som säger att Roteln automatiskt är sämre än dom andra. Bara mindre tillpiffad i ljudkaraktären.
668 klarar sig mycket bra om man tex jämför dess dacar mot dom i Tacts 2.2x... som klarade sig mycket bra mot tex Wadia 861.
Så det är inte direkt som att jag pratar om saker som jag inte jämfört!

Men den största skillnaden som jag upplever som "mer upplösning" eller "luftigare ljudbild" uppnår jag genom att justera lite med EQn i Tacten.
Tycker jag säger lite om vad vi strävar efter
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:53:02  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Så FBK, ditt kaxiga argument om att "highend världen" är det enda vägen till bra ljud, kan du nog stoppa i soptunnan!

Knappast! Och jag har inte sagt att det bara är High End som är bra ljud! utan att "riktigt bra ljud" kostar mycket. Det som jag reagerar på allmänt är att Pioneer 668 framställs som den enda neutrala signalkällan, allt annat färgar ljudet och kallas innbäddad High End.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:03:29  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Men den största skillnaden som jag upplever som "mer upplösning" eller "luftigare ljudbild" uppnår jag genom att justera lite med EQn i Tacten.

Inte är det transparens då...

Gör ett F/E-test med TACT'en efter justeringar och det är en jätteskillnad!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:05:04  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Inte ens i närheten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Musiclover!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:06:29  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Ska man föra resonemang om transparens så får man ju inte göra så klantiga inlägg?

Musiclover!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:08:04  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
låt mig säga såhär... Revel Ultima GEM för 100000 exkl stativ var ungefär jämt skägg mot Pip. Ino i28s uklassade denna så det bara visslade om det. Likså gjorde Pip med Dynaudio 1.3se, samt Von Schweikert VR-4. Allt jämfört i samma rum

Om jag minns rätt, så hade Sampix och Adagio jämfört piPen mot sina högtalare Revel M20 och Sonus Faber Grand Piano Home i hemma miljö. Båda föredrog sina egna högtalare........
Sedan så är det väl en viss skillnad mellan Revel M20 och Revel Ultima GEM i ljudkvalite. Som du säkert förstår så kan man inte riktigt tro på en del intryck på detta forum, blir ofta lite väl motstridiga. Den ena hyllar, andra sågar. Nu i detta fall var det ingen som sågade piPen tror jag, men ibland så är det minst sagt motstridigt.

Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:20:27  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
...allt annat färgar ljudet och kallas innbäddad High End

FBK: det är väl ingen som påstått att alla dyra spelare färgar ljudet. Och en del av de som färgar kanske inte förskönar utan snarare spetsar till ljudet en aning. Spetsad High-End !!!

PeterL
Go to Top of Page
Page: of 19 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000