Author |
Topic |
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 21:23:14
|
Tja det är klart att alla får väl tro vad dom vill. Jag vet bara att jag blev tvungen att sälja en av världens snyggaste och bästa stativare pga av Pipens egenskaper. Det finns liksom ingen anledning att förlora påpass mycket pengar och prestige om det inte är för att förbättringen(i detta fall i28s) är mycket stor. Gör man jämförelsen fullrange så haltar säkerligen Pip en del i basen om den inte placeras mot vägg, men det var jag nog en av dom första att påpeka också. |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 22:01:33
|
Blue!
quote: Om du med "seriöst test" menar LTS egna test och inget annat test överhuvudtaget så visst. Om du med "ingen" menar "ingen inom LTS som var med vid testtillfället i fråga" så visst.
Varför vill du lägga in fler ord i mina citat? Jag menar det jag skriver, inte det du skriver.
quote:
Däremot har spelaren testats i ett flertal av de stora hifitidningarna över världen och INGEN har där påstått att denna spelare skulle vara något ens i närheten av den absoluta, transparenta referensen. I de flesta recensioner har man bedömt den som en utmärkt dvd-spelare med ett helt okej cd-ljud för pengarna, men inte mer än så.
Såvitt jag minns fick 668 både EISA-award och 5 stjärnor i What Hifi. Inte för att det på något sätt är test/utmärkelser som är intressanta, men men...
quote:
Vem litar man mest på? LTS eller internationellt ledande hifiskribenter, eller kanske rentutav sina egna lyssningsintryck?
LTS. Själv har jag tyvärr inte samma möjligheter att utföra så seriösa tester. "Internationellt ledande hifiskribenter", var tror du deras lojalitet ligger? Självklart finns dock undantag.
quote: Upp till var och en naturligtvis. Men att påstå att det på något sätt skulle vara universellt "bevisat" att Pioneern inte "färgar" ljudet, det är rent nonsens!
Jag har ABSOLUT INTE skrivit detta! Varför hittar du på vad jag skriver? Det står ju att läsa i tråden om man scrollar! 1. Man kan inte bevisa att någonting inte färgar. 2. Ordet "universellt" har aldrig tidigare författats av mitt tangentbord.
Lägg av o hitta på egna ord när du citerar!
quote: Dom enda som mig veterligen "bevisat" (enligt sina egna definitioner) detta är LTS, och LTS är en väldigt liten organisation i ett väldigt litet land.
Ingen har bevisat detta eftersom det är en omöjlighet. Är det verkligen så svårt att greppa detta?
Sen undrar jag om du menar att det är storleken på organisationen i kombination med storleken på landet organisation har sitt säte i, som avgör hur stor vikt man bör lägga vid testresultatet? Var tycker du gränserna går? Tycker du inte det är rimligare att göra den bedömningen utefter hur testerna är utförda?
quote:
Gällande mina hifipromenader i Malmö är det något som jag varmt rekommenderar även dig Nicke, som omväxling till att sitta framför datorn och hoppas på att LTS ska uppdatera sin lista över rekommenderade produkter.
Det hoppas jag inte, då kanske jag måste byta ju... |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
Edited by - niklas on 2005/05/25 22:04:21 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 22:05:12
|
piP hit och dit.. Snacka cdspelare nu gubbar. Tråden handlade om det, om nu någon kommer ihåg det.
Jag har fått mina bästa musikupplevelser med dyra cdspelare. Kan jag besvisa att det är för att de objektivt låter bättre? Nej. Gör det min upplevelse mindre relevant för mig? Nej. Så vad tjänar jag på detta att utveckla mer om detta. Antingen så lurar mina sinnen mig, eller så är de bättre. Min upplevelse finns ändå kvar. Det är upp till var och en att ta ställning till just sitt val.
Jag har hört t ex den allsmäktige Pioneer 668 i ett par uppsättning, och det är för mig inte en bra cdspelare. Vill andra sedanköpa den, så visst, världens bästa cdspelare för småpengar. Grattis till dem.
|
kabelskitsnackare
|
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 22:18:54
|
FBK, du verkar nästan lite arg? Det behöver man inte bli, svårare att fokusera då. Försök lugna ner dig o skriv sen så ska du se att allt går bra. För övrigt har du fått flera viktiga saker om bakfoten. Dessa har dock väldigt lite med topic att göra så jag skippar det nu.
En sak vill jag bemöta dock: quote: Det som jag reagerar på allmänt är att Pioneer 668 framställs som den enda neutrala signalkällan, allt annat färgar ljudet och kallas innbäddad High End
Varken sats ett eller sats två av denna mycket absurda mening har påståtts i denna tråd. "Inbäddad High-End" (fast rättstavat då) har öht inte använts i denna tråd innan du drog upp det FBK. Du kanske kan försöka begränsa diskussionerna till vad som skrivs i denna tråd |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 22:54:01
|
quote:
FBK, du verkar nästan lite arg? Det behöver man inte bli, svårare att fokusera då. Försök lugna ner dig o skriv sen så ska du se att allt går bra.
Skulle jag sitta och bli upprörd över sådana som du, då skulle jag inte läsa på detta forum alls. quote: Varken sats ett eller sats två av denna mycket absurda mening har påståtts i denna tråd. "Inbäddad High-End" (fast rättstavat då) har öht inte använts i denna tråd innan du drog upp det FBK. Du kanske kan försöka begränsa diskussionerna till vad som skrivs i denna tråd
Tack för att du påminer mig om ett handikap som jag har niklas, det är jätte moget av dig,vet sedan gammalt att du brukar ta till sådana här saker när du inte har bättre att komma med, det är inte första gången som du klankar på min stavning |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 23:04:56
|
Oj, nu tolkade du parantesen som essensen av mitt inlägg. Det var inte så jag menade. Det viktiga var alltså att vi försöker hålla oss till vad som sagts i denna tråden och inte blanda in annat.
Ang. dina handikapp så har jag ingen aning om dem, och ber om ursäkt om du uppfattade det som nån slags elakhet. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 23:22:27
|
Okej niklas!
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Slupen
Medlem, HiFi Norr
261 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 23:30:36
|
Visst är det kul och sällskapligt med HIFI |
Lite HIFI om dagen är bra för magen! |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 00:41:07
|
Jajjamen. Då och då. När vi inte mördar varran.
Bråktråd.
M |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 00:48:09
|
Tackar vet jag DENVER det är en riktig CD´Spelare |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 01:03:59
|
Japp - å de´ä inget att DVD+ra om |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/05/26 01:04:33 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 01:16:53
|
quote: Tackar vet jag DENVER det är en riktig CD´Spelare
Ni och er Denver quote: Visst är det kul och sällskapligt med HIFI
Instämmer Nej, nu ska vi vara snälla, det är samma hobby som vi håller på med Hifi&Musik |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 01:56:33
|
Efter allt tjafsande hitintills i denna tråd får jag väl kopiera kärnan i mitt förra inlägg för det var väl det det skulle handla om, förutom den stora betydelse rumsakustiken har för att mjölka ur apparaterna det de kan prestera.
quote: ....riktigt bra DAC billigt. Förbättringen består inte i ett radikalt annorlunda ljud vilket vore underligt utan i en förmåga att uppfatta mikroinformation på ett radikalt bättre sätt. Genom att mikroinformationen blir bättre så blir musiken mer lättflytande och roligare att lyssna på, samtidigt som detaljer som man förut missat blev lätta att uppfatta.
|
Bravo |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 07:17:16
|
quote: Såvitt jag minns fick 668 både EISA-award och 5 stjärnor i What Hifi. Inte för att det på något sätt är test/utmärkelser som är intressanta, men men...
Detta var helt pga dess egenskaper som dvd-spelare (dvs bilden) och inget annat, de recenserar ju även hemmabio. De skrev att en svaghet hos 668:an är dess mediokra uppspelning av cd...
quote: Vem litar man mest på? LTS eller internationellt ledande hifiskribenter, eller kanske rentutav sina egna lyssningsintryck?
--------------------------------------------------------------------------------
LTS. Själv har jag tyvärr inte samma möjligheter att utföra så seriösa tester. "Internationellt ledande hifiskribenter", var tror du deras lojalitet ligger? Självklart finns dock undantag
Du litar alltså mer på LTS än egna lyssningsintryck? Hoppas inte många gör det, var är den personliga smaken? Så om du tycker det låter skit men LTS hävdar att det är en ofärgad produkt så hostar du gladeligen upp dina pengar ändå? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/05/26 07:19:56 |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 10:24:49
|
Blue skrev:
"Dom enda som mig veterligen "bevisat" (enligt sina egna definitioner) detta är LTS, och LTS är en väldigt liten organisation i ett väldigt litet land. "
Det finns oändligt mycket mer information om CD-spelare's skillnader eller inte, som står i strid med de "stora HiFi-skribenternas" subjektiva bedömningar. Ett stort diskussionforum är rec.audio.high-end. LTS står i detta någonstans mittemellan, eftersom de oftast kan hitta skillnader mellan CD-spelare.
Dessutom är storleken på en organisation inte avgörande, utan det är hur ett test gått till som är av vikt. För de tredje, så finns det också väldigt många recensioner av HiFi-tidningar som höjer 668 till en referens. Då uppstår ju frågan om man överhuvudtaget kan använda subjektiva bedömningar från "HiFi-blaskor" i sina argument för bra/dåligt?
Själv har jag inbjudit till och medverkat vid blindtester mellan CD-spelare och DACar i hemmamiljö, men de som medverkat har inte kunnat höra någon skillnad när det varit nivåkalibrerat och blint.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 10:36:58
|
quote: så finns det också väldigt många recensioner av HiFi-tidningar som höjer 668 till en referens
Vilka är dessa? De som jag läst gett denna spelare bra betyg har recenserat den som en dvd-spelare där bilden och funktioner gett det goda betyget. Som negativt brukar stå att läsa att den är ganska medioker som cd-spelare...och de som inte köpt rakt av att den ska vara så neutral och ofärgad och lyssnat på den i jämförelse med bra cd-spelare har snabbt kontaterat att den inte är lika bra som jämförelseobjektet enligt deras definition av bra ljud.
Själv har jag, även blint tillsammans med andra, med mer eller mindre lätthet kunnat konstatera att vissa cd-spelare låter klart bättre än andra, även om priset inte alltid varit avgörande. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/05/26 10:38:26 |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 10:50:31
|
quote: Så om du tycker det låter skit men LTS hävdar att det är en ofärgad produkt så hostar du gladeligen upp dina pengar ändå?
Hur många ggr behöver detta förklaras? Nåja, jag spottar i handflatorna o gör ett nytt försök...
LTS har aldrig hävdat att en produkt är ofärgad eftersom det faller på sin egen omöjlighet!
Själv har jag hitills inte hamnat i den situationen att mina lyssningsintryck står i konflikt med LTS. Tvärtom faktiskt.
Nu orkar jag inte med denna tråden längre. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 10:58:28
|
quote: LTS har aldrig hävdat att en produkt är ofärgad eftersom det faller på sin egen omöjlighet
Ok, ändå påstår de som följer deras tester etc att det är just detta som visas med F/E-tester. Har de fel?
quote: Själv har jag hitills inte hamnat i den situationen att mina lyssningsintryck står i konflikt med LTS. Tvärtom faktiskt
Det var ju bekvämt och bra, bara att följa vad de meddelar är bra och köpvärt mao.
|
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 10:58:57
|
Matte76...
Tur du är "forumboxare" och inte riktig sådan. För en sak MÅSTE man erkänna... Du ger fasiken inte dig då du satt dig i detta sinnet......
Inser man hade tur att man kom undan med brallorna uppe ens då din o min debatt var om Denvermaskinens vara eller inte vara...
du är INTE lätt att tas med då "denna sidan" ställs på "on"... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 11:06:04
|
quote: Tur du är "forumboxare" och inte riktig sådan. För en sak MÅSTE man erkänna... Du ger fasiken inte dig då du satt dig i detta sinnet......
Inser man hade tur att man kom undan med brallorna uppe ens då din o min debatt var om Denvermaskinens vara eller inte vara...
Mayro: Som tur är är jag inte ensam i min debatt, men kanske är jag envisast. Det finns uppenbara brister enligt mig i deras resonemang, det är därför jag i förnuftets tecken försöker utröna detta. Angående vår Denver-debatt så insåg jag till sist att jag själv måste få lyssna på en moddad Denver och jämföra med annat innan jag säger för mycket. Sen vill jag inte framstå som en "boxare" utan som nyfiken och intresserad. |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 11:11:31
|
Jag vet...Menade enbart skoj... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 11:16:36
|
matte, CD-spelare F/E-testas inte. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 11:31:54
|
quote: matte, CD-spelare F/E-testas inte
Ok, sorry my mistake! Hur har LTS kommit fram till att Pioneer 668 ger ofärgat ljud isåfall? Har de full koll på hur det lät vid inspelningen i studion eller? Signalen börjar ju i cd-spelaren (om man bara räknar den utrustning lyssnaren har hemma bortsett från skivorna)... |
|
Edited by - matte76 on 2005/05/26 11:33:22 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 11:37:46
|
Det har de aldrig påstått, som har påpekats i många, många, många och återigen MÅNGA inlägg. I många, många och återigen många trådar. Och i en stor del av alla dessa trådar har du figurerat. Jag förstår att det blir sån pajkastning i en tråd som denna, för det kan verkligen vara frustrerande att argumentera när ens motståndare inte lyssnar på det man säger. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 11:43:31
|
quote: Du litar alltså mer på LTS än egna lyssningsintryck? Hoppas inte många gör det, var är den personliga smaken? Så om du tycker det låter skit men LTS hävdar att det är en ofärgad produkt så hostar du gladeligen upp dina pengar ändå
Precisely Ordet Smak existerar inte i LTS världen, har LTS eller Öhman rekomenderat en produkt så springer alla och köper den utan att göra egna jämförelser mot annat som ligger i samma prisklass. Jag misstänker att det är så, för man läser aldrig om några intryck på annat än "rekomenderade" produkter på olika forum. Att lyssna och jämföra är liksom självklart när man ska välja produkter tycker jag. |
|
|
Topic |
|