HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilket RIIA passar bäst??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/05/22 :  15:30:39  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Vilken av dessa tre tror ni skulle passa bäst till min Pro-Ject debut III? Just nu kör jag med nåt skräp från OnOff, så jag antar att alla dessa skulle bli en väsentlig kvalitetshöjning.

Pro-Ject Phono Box 895:-
Cambridge 540P 698:-
Nad PP2 798:-

Det är ju bra pris på samtliga.

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

breza
Member

87 Posts

Posted - 2005/05/22 :  15:36:18  Show Profile Send breza a Private Message
Hej Bossekaka : )

Kör själv med Pro-ject Phono Box till Pro-ject 1 Xpression skivspelare , helt OK budget RIAA . Vet ingenting om Cambridge och NAD .

Edited by - breza on 2005/05/22 15:38:00
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/22 :  19:16:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Pro-Ject, men om du har möjlighet att stretcha budgeten lite, klipp till på ett Phono Box SE istället. Det ger bland annat bättre gain och så har du ett schysst steg vid eventuell uppgradering av t.ex. pickup längre fram.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/05/23 :  09:08:01  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Det finns ju även den lite dyrare Vincent PHO-111 (1100:-) som fick bra betyg i "Kalle Anka tidningen" Hifi&Musik, vad nu det betyder , men kass är den väl inte iallafall, här kommer citat från det:

"Vincent låter helt enkelt mycket bra. Den är tydlig i allt den gör från bas till diskant och ljudbilden är relativt stor och exakt. Detaljprecisionen är mycket bra. Basen är fast och uppåt finns tydligt blottlagda detaljer. Samtidigt är det mycket roligt att lyssna på musik."

Man avslutar med rekommendation. Rekommenderas också av Svalander.

Funderar på att jämföra den med NAD / Cambridge själv då jag också är på jakt efter ett prisvärt RIAA


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2005/05/23 :  18:55:39  Show Profile Send gurin a Private Message
Det är värt att lägga ordentligt med pengar på ett RIAA-steg. Det är enorm skillnad mellan de billiga och de lite dyrare och även billigare skivspelare svarar mot dem.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.

Edited by - gurin on 2005/05/24 08:06:15
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/23 :  19:27:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
RIAA't är en viktig del av vinyl-linan, men som med alla HiFi är utväxlingen per krona störst i de lägre prisklasserna.

Det är oerhört viktigt att ett RIAA anpassas så att lasten på pickupen blir korrekt. Alla pickuper har en optimal lastimpedans och om man inte anpassar RIAA't till den så missar man mycket av det fina som pickupen kan prestera.

Ett litet tips om man har ett RIAA som inte kan lastanpassas är att sätta Y-kopplingar på kablarna som kommer från pickupen och sätta ena sidan av Y'et i RIAAt och i den andra delen av Y'et sätter man en RCA med en lastterminering inlödd. Det är ett enkelt och effektivt sätt att stämma av pickuplasten och det funkar bra tills man kommer upp i de mer extrema nivåerna på pickuper och RIAA'n (men där kan man oftast få till det direkt i RIAA't ändå, utan denna typen av knep)

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:37:21  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Pac, en följdfråga då, jag har en Goldring 1040 som har load kapasitans på 150-200 pF , ska jag då ställa RIAA:t på 100 eller 300 pF ??

Mvh

// Thomas

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:56:14  Show Profile Send Blue a Private Message
Pac: "Ett litet tips om man har ett RIAA som inte kan lastanpassas är att sätta Y-kopplingar på kablarna som kommer från pickupen och sätta ena sidan av Y'et i RIAAt och i den andra delen av Y'et sätter man en RCA med en lastterminering inlödd."

En RCA med en lastterminering inlödd? Enkelt knep? Förklara gärna lite tydligare för oss tekniskt mindre bevandrade!

Sedan är det väl så att dom flesta MM har ungefär samma optimala last, eller?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/24 :  08:28:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Goldring 1040 är en bra pickup, jag har själv både en 1040 och en 1042.

Jo, de flesta MM har ungefär samma lastresistans, men undantag finns. Lastcapacitansen har jag upptäckt varierar en del mellan de MM pickuper jag haft att göra med och den är ju också beroende på kablaget mellan RIAA't och pickupen.

Jag skulle naturligtvis ha haft en bild på y-kopplingen... Skall se om jag kan få till något och posta in här.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/05/24 :  08:46:42  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Pac, (sorry för lite OT Bossekaka), anser du att det är nån skillnad mellan 1040 o 1042, om det skulle vara ide att byta nål till en nyare ? dessutom, hade du nån ide om hur RIAA:t bör ställas ? man kan skifta mellan 100 o 300 pF ?



Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/05/24 :  11:55:14  Show Profile Send Zombie a Private Message
Löd dit en 100pF polyester parallellt med 100pF (eller hur dom nu har kopplat) eller riv ut 100pF och byt ut den mot 200pF
Håller med Blue: gå upp en tusing och köp ett riktigt RIIA, Phonobox SE finns nya på eBay.de eller co.uk för 1500 pix...
Mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/24 :  12:53:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Min 1040 är gammal och min 1042 är lite nyare. Bara att växla nålarna mellan dem är stor skillnad. Om det beror på de tekniska förändringarna eller på åldersskillnaden kan jag inte uttala mig om. Men skillnad, det är det.

Eftersom 1040 och 1042 har samma hus så kan du använda datana för 1042 för att få till last på pickupen.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/05/25 :  08:51:51  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
ok thanx, som du säger 1040 är gammal....från -88 eller nåt (köpte den faktiskt beggad av Neon Park).
Jag köpte iallafall den där beggade Linn Basic jag nämnde, och skillnaden när jag bytte pickup:en från Linn K5 till 1040:n var ENORM.. till det bättre alltså

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000