HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på optimering av akustik i vardagsrum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:26:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ska ju köra med golvhögtalare (basreflexport bakåt) i nya lägenheten som vi flyttar till i juni/juli. Rummet högtalarna ska stå i blir runt 25 kvadrat. Hur ska jag optimera akustiken? Matta framför högtalarna blir det, liksom bokhyllor och tavlor. Vad kan mer göras? Hur ska högtalarna ställas upp, dvs vilket avstånd mellan dem och hur nära dem ska man sitta?

Jag är ute efter allmänna tips om akustikförbättring och högtalarplacering i ett vanligt lägenhetsrum så att ljudet inte försämras för mycket pga mindre bra akustik eller placering av högtalare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/24 10:26:46

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:38:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det skulle underlätta oerhört om du kunde stoppa in en planlösning på vardagsrummet inkl dörrar/öppningar och fönster.

Avstånd och högtalarplacering kan inte generaliseras tyvärr, dock bör du hålla en någolunda likformad triangel mellan dig och högtalarna, samtidigt som symmetri i rummet - speciellt runt högtalarna behålls för att undvika att ljudet drar åt något visst håll (olika reflektioner och förstärkning av bas för resp högtalare).

Rent allmänt så dämpa bakom högtalaren, första reflexen och sedan kan du variera ljudet på frontväggen mellan högtalarna genom att välja dämpande eller reflekterande ytor.

Matta gör också den en stor skillnad, men inte då en liten cirkel under högtalaren utan en stor matta som täcker så mycket som möjligt av första reflexen från resp högtalare.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/24 10:43:32
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:41:20  Show Profile Send Snoop a Private Message
Vad är det för högtalare först och främst?

Kan du göra en skiss på hur rummet ser ut så kan jag fixa lite roliga akustik lösningar åt dig.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:43:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ett underbart tips från Faktiskt.se
"http://www.ebu.ch/en/technical/publications/tech3000_series/index.php?display=EN#1 och ladda hem t3276 och dess multikanalsupplement så finns där en del att läsa om lyssningsrum, bl.a krav på efterklang. IEC och ITU vet jag har också en del men inte allmänt tillgängligt."

En god grund att stå på som heller inte är oöverkomligt många sidor att läsa. Perfekt på natduksbordet!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:51:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ett annat tips är att läsa det som finns i ämnet i "kokboken". Bra och matnyttiga länkar tillsammans med vad Leoaretis & andra gjort när det gäller byggnationer gör att du kommer få ett fint ljud i ditt nya rum.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:55:12  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Det var en bra skrift :-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/05/24 :  11:23:58  Show Profile Send Mahler a Private Message
Matte,

Med dina Vienna högtalare får du en manual som ger bra tips angående placering av dina högtalare.. En bra grund som utgår ifrån dina faktiska högtalare!

I övrigt är det inte mkt jag har att tillägga mer än som är sagt redan av bl a Euphonic.

Tror förresten att du skall börja med att möblera ditt rum ungefär som ni tänkt er och sedan placera högtalarna så bra som möjligt efter dina öron och manualen! SEN!! kan du tänka på vilka register som behöver dämpas eller diffuseras etc etc. Först då du vet hur högtalarna beter sig i rummet!

/D.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2005/05/24 :  11:38:38  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Lite allmäna rekommendationer som kan prövas.

Något som absorbera på vägg mitt emellan högtalare.
Första reflex på vägg plockas bort med diffusorer.
Bakom lyssningsposition mer diffusorer.

Ett sätt att hitta placering av högtalare i rummet är att gör en omvänd placering. Du placerar högtalaren i lyssningsposition och sedan går du till den punkt du önskar ha högtalaren, sätt dig på knä så att ditt öra är i den höjd som du kommer ha i din lyssningsposition, prova nu att flytta dig i alla riktningar tills du kan konstatera var det låter bäst och renast, sätt nu högtalarebaffeln i centrum av den linje du har hittat. Sätt dig sedan i lyssningsposition för att trimma det sista.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/24 :  13:20:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack för era tips och synpunkter! Jag återkommer med planlösning/beskrivning av rummet när jag flyttat om ca 1 1/2 månad.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/24 :  13:25:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
...och när du har läst igenom papprena jag länkade till!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:11:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Yes EA!! Sorry!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/24 :  22:13:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Tror förresten att du skall börja med att möblera ditt rum ungefär som ni tänkt er och sedan placera högtalarna så bra som möjligt efter dina öron och manualen! SEN!! kan du tänka på vilka register som behöver dämpas eller diffuseras etc etc. Först då du vet hur högtalarna beter sig i rummet!


Jag tycker att du skall fundera på hur en rimligt högtalar och lyssningsposition skall skapas utifrån hur rummet ser ut och med viss hänsyn till rummets funktion som vardagsrum. Då har du större chans att få till en bra lösning som samtidigt kan vara spännande och okonventionell. De flesta slentrianmöblerar sina hem utgående från planlösningsförslag, konventionella standardmallar (så har vi ALLTID GJORT), TV-uttag osv i stället för att försöka hitta lösningar som passar just en själv på ett mer personligt sätt.

Går du in i 20 lägenheter med samma (eller spegelvänd) planlösning så kommer mer än minst tre fjärdedelar ha möblerat på samma sätt, om än med olika möbler. Självklart är ju många rum för små vilket begränsar möjligheterna till lite friare uppställning men tror inte att valet är enbart styrt av begränsad yta utan oftare av begränsad fantasi eller vilja att avika mot konventionen, trots att konventionella mallen inte är den bästa.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000