HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Solljus..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/05/11 :  20:55:08  Show Profile Send KingX a Private Message
Det kanske låter som en dum fråga.
men för utsätta sin anläggning för direkt solljus.. är det bra/dåligt. kan det tänkas o bleka kablar o annat som kommer i dess väg?
ni som har era anläggninar (har sett vissa bilder) där det också finns fönster i bakgrunden brukar ni dra för när solen ligger på eller spelar detta kanske inte så stor roll?!

(känns som jag e på G o bli forumets fåne nu men ändå... hehe)

tanken bara slog mig helt plötsligt.. och jag har juh lärt mig.. det finns inga dumma frågor/funderingar bara dumma svar

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/11 :  20:56:40  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Gummi och trä solbleks. Jag har alltid nerdraget i mitt vardagsrum när jag inte är där.

Edit: stavfel.

Musiclover!

Edited by - Lt Andersson on 2005/05/11 21:04:09
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/05/11 :  21:00:47  Show Profile Send KingX a Private Message
mjo! jag gör likadant.. har nerdraget om dagarna då risk för soljus i större mängd e påträngande.. man vill juh inte komma hem o se sin anläggning se ut som nån stakars blek halvdan sak man hittat på tippen *humdidum*

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2005/05/11 :  22:26:35  Show Profile Send escape a Private Message
Om du har elektrostater som står i solljus så gör du klokt i att möblera om eller bygga för dina fönster
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/05/11 :  22:52:08  Show Profile Send KingX a Private Message
hehe ..well. några eletrostater har jag dock inte..
så e de känslgia mot solljus? eller menar du bara att de skulle se rätt "sjaskiga" ut efter en tid? =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/11 :  23:20:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Det är väl någon form av film i elektrostater, typ mylar eller så!? Den film som sitter åldras förmodligen mycket snabbare om den utsätts för solljus!? Och så blir den skör och spricker lättare. (Kanske)

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/05/11 :  23:20:30  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Jag använder persiennerna under den ljusa årstiden för att undvika att mina Magneplanarer utsätts för direkt solljus då membranen, trots att de nyare modellerna inte är lika känsliga, inte mår bra av stark UV strålning.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/05/11 :  23:24:19  Show Profile Send KingX a Private Message
jepp: ahh just d.. det har dom juh ja! *dooh* hehe.. jao.. vore juh ingen höjdare o ga ett par elektrostater som är redo för tippen efter en sommar hehe

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/05/11 :  23:39:15  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Högtalaelementens upphängningar blir nog inte så glada över stora mängder direkt solljus. Då kan gummit torka, men om man har skydden för elementen så bör du inte ta skada.
Generellt så tycker inget som har gummidelar om att få direkt solljus eller att bli allt för varmt.
Trä och vissa plaster kan blekas en del av solen och ser då inte lika roliga ut.

Om du bor på bottenväningen och har riktigt dyra HiFi prylar så kanske du inte vill ha full insyn då du inte är hemma.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/05/11 :  23:47:15  Show Profile Send KingX a Private Message
hehe.. nee det e juh ingen höjdare o ha full insyn då.. såvida man inte äger några tower of power högtalare, krell sub o lite annat i tyngsta klass.. då ändå ingen kommer ha en chans o ta iväg dom utan o köra genom väggen med en gaffel truck ;)


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2005/05/11 :  23:52:03  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Instämmer i att även högtalare bör få stå i skuggan om det är möjligt. Kantupphängningar åldras, inte minst "skumkanter". Dels åldras de av solljus, och inte att förglömma faktiskt också tobaksrök efter vad jag har hört. Då håller gummikanter nog bättre.
Mina dipolers skumkanter sjunger på sista versen. Har bytt på drygt hälften.

Rör...
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/12 :  00:54:48  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
B&W's kevlar-element får en lite mörkare färg om de inte är täkta av tyggrillen.

Trä skiftar ofta färg till mörkare om det står ljust. Det behöver alltså inte vara direkt solljus.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/12 :  03:18:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Extrem värme gör nog ingen anläggning glad så att undvika direkt solljus och områden som blir väldigt solvarma är nog en god idé.
Olika material har ju olika egenskaper och reagerar olika på stark värme.

Bravo
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/05/12 :  03:27:10  Show Profile Send KingX a Private Message
nej helst vill man juh att fönster inte ska vara "i vägen" men bor man i lägeneht som en anna gör så har man tyvärr inte mkt till val.. dock har jag nu valt o installera anläggningen med fösntret bakom.. detta var efter mkt tänkande den bästa lösningen som jag bor nu.. så slipper man få ngn sol rakt in i tv-rutan också..
så man får helt enkelt ha nerdraget när solen skiner.. annars lyser den så fint på hela baksidan av stereo anläggningen med kablage o hela faderullan *morr*


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/12 :  16:04:29  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Hemma brukar vi inte putsa fönstren särskilt ofta och det har nog en filtrerande verkan.....har nästan aldrig persiennerna nere om man inte ska finlyssna mitt på dagen då fotonerna kan tänkas påverka ljudbilden......eller...

Angående solljusets påverkan så är t.ex svart plast tåligare än plast med andra färger vilka åldras mycket fortare. Metall och glas påverkas inte däremot kan ev. färg påverkas, dock samma här svart klarar sig bättre. Kan va en förklaring till att hifigrejer ofta är svarta eller metallblanka....tål mer.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/13 :  19:37:01  Show Profile Send esl a Private Message
´När jag tänker efter så känner jag nog ganska många HiFi-nördar som alltid har persiennerna nere. (inkl mig själv, men jag har ju elektrostater...)
Inte minst CD tar skada. En CD som ligger i ljuset blir genomskinlig efter ett tag! Och då funkar dom sådär bra.
Tjocka gardiner är snyggare!
Bra för ljudet också!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/05/15 :  03:30:43  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Audiokomponenter skal tåle indirekte sollys. Dette BURDE ikke være noe problem.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:51:58  Show Profile Send KingX a Private Message
esl: hehe.. har faktiskt aldrig kommit så långt att nån cd skiva e genomskinlig men låt juh inte som nån bra idé o testa med sin favvo skiva direkt =)


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000